| |

Vienas iš liberaldemokratų politinių siekių – laimėti mero postą Alytuje

R.Paksas spaudos konferencijoje teigė, jog šiuo metu jis kartu su kitais liberaldemokratų partijos nariais lankosi Lietuvos miestuose, kuriuose rodomas filmas, ir kalba apie šiandienos gyvenimo aktualijas. Beje, šito filmo rodyti neišdrįso nė vienas televizijos kanalas. „Šis filmas – tai dvejų metų įvykiai, kuriuose – perversmo scenarijus. Labiausiai jo bijo perversmo dalyviai“, – sakė jis. Prezidentas R.Paksas neslėpė, jog kelionės po Lietuvą – tai prasidedantis rinkiminis turas. „Rinkimuose į savivaldybių tarybas mes planuojame gauti 250 tūkstančių rinkėjų balsų“, – tikino jis. „Dainavos žodžiui“ pasiteiravus, kokios politinės ambicijos Alytuje, jis sakė, jog taryboje liberaldemokratai planuoja turėti apie 10 mandatų ir siekti mero posto. V.Mazuronis teigė, jog susitikimai su šalies gyventojais – tai savotiška rinkiminė ataskaita, ką pavyko įgyvendinti ir kas numatyta ateityje. „Šiuo metu valstybėje – labai didelė krizė. Naujos koalicijos sudarymas neišsprendė problemos. Prognozuoju, kad ji gyvuos neilgai. Dar anksčiau sakiau, jog buvusi koalicija gyvuos iki išplauks ledai, – atspėjau. Dabar manau, jog naujai sudarytoji dirbs iki pirmųjų bulvių“, – sakė V.Mazuronis.

|

Pasigendu politinių ideologijų

Šiandieninėje populizmo baloje išties galima daug ko pasigesti. Pavyzdžiui, elementarios logikos. Na, bet ji ir nereikalinga. Juk kaip tik idiotiški pasvaičiojimai rinkiminių kampanijų metu ar klounas partijos priešakyje padeda laimėti rinkimus, o kas baisiausia, ir išlaikyti populiarumo reitingus iki kitų rinkimų. Laimėjome savo ideologinę kovą prieš ideologijas. Patikėję, kad nei viena iš jų nėra panacėja visuomenės problemų sprendime, nutarėme, kad nei viena iš jų mums nebereikalinga. Orientuojamės politikos pasaulyje apgraibomis: patinka – nepatinka, „vagia“ – „nevagia“, gražus – negražus, įdomus – neįdomus… – Neįdomu! – šaukiame. Politikai puikiai jaučia tokias nuotaikų tendencijas (kai kurie iš jų tik tuo ir teužsiima), ir mums pateikia „politinės minties“ produktą, kurį galima sulyginti nebent su „Pūko“ radijo stoties (turiu omenyje pirmąją) „formatiniu“ repertuaru. Politikai jau seniai nebeaiškina savo planų ir veiksmų. Kaip ir žiniasklaida, kuri nustojo reikalauti mąstymo. Baisu pervarginti ir nusibosti žmonėms, nes elektoratas gali nusisukti ir niekada nebeatsisukti. Vienintelis dalykas, kurio iš mūsų reikia – tai dėmesys. Galbūt tai nebūtų tokia didelė problema, bet politikai pasirodė esą ne tokie galingi manipuliatoriai. Kaip ir mes, paprasti rinkėjai, arba pasyvioji visuomenės dalis, jie nustojo orientuotis politinėje erdvėje. Pasakysiu drastiškai. Šiandien nei vienas iš daugumos ar opozicijos lyderių nebesugeba nei sau, nei kitiems paaiškinti savo įsitikinimų.

|

Partijų demokratiškumas – valstybės demokratiškumo rodiklis

Ko gero, sunku būtų vienareikšmiškai pasakyti – kur čia šaknis ir pagrindas, o kur tik atspindys, tačiau sąsaja tarp valstybės ir partijų demokratiškumo – neabejotina. Greičiausiai, abipusė sąsaja. Juk partijos formuoja parlamentinę politiką, tiesiogiai nulemdamos ar bent įtakodamos valstybinio masto procesus, tačiau kita vertus – partija pati savyje yra valstybės mini modelis, tam tikra prasme netgi pamėgdžiojantis valstybę. Todėl, ypač parlamentinėje santvarkoje (o tokia pagal šiandieninį galių pasiskirstymą tarp institucijų, praktiškai, veikia ir Lietuvoje), galima pastebėti dėsnį: kokios partijos, tokia ir valstybė, ir atvirkščiai. Šis principas galioja tiek kompetencijos, tiek vidaus ir tarpusavio santykių, tiek ir demokratijos atžvilgiais. Demokratijos lygį parodo laisvė ir pagarba opozicijai. Kitas atvejis, kai opozicija nesiformuoja todėl, kad visus tenkina esama padėtis, tačiau kolei kas tokia tikimybė gali būti svarstoma vien teoriniame lygmenyje. O kuomet opozicijai tiesiog draudžiama arba trukdoma reikštis, tai jau – neabejotina diktatūra. Pastaroji gali formuotis dėl skirtingų priežasčių: vienu atveju, diktatūros pagrindu gali tapti idėja, kitu atveju – interesai. Jeigu pirmąjį atvejį dar galima dalinai pateisinti (žinoma – ne iš demokratinės perspektyvos), tai pastarasis atvejis žymi visišką tokio režimo cinizmą. Ir būtent šis atvejis vyrauja nūdienos Lietuvoje. Vidinės diktatūros apraiškas – cenzūrą ir sankcijas opozicijai, alternatyvios nuomonės ir laisvos diskusijos gniaužimą, viešumo ir kritikos baimę – galima pastebėti beveik visose šiandieninėse mūsų partijose: nuo marginalių iki pačių įtakingiausių, nuo populistinių iki klasikinių, nuo personalinių ir charizmatinių iki tokių, kurios kūrėsi ideologiniais pagrindais.

|

Nugalėti vergą savyje

Peržengėme ir kalendorinio, ir astronominio pavasario ribas, o tikrojo pavasario kaip nėra, taip nėra. Į vasaros laiką įžengęs šios savaitės pirmadienio rytas labiau priminė gruodžio pradžią nei kovo pabaigą. Žvarbu ir kūnui, ir sielai, nes užsitęsęs šiųmetis pavasaris labai jau primena per šešiolika metų iš Lietuvos dar niekaip nepasitraukiantį komunistinės nomenklatūrinės valdininkijos įšalą. Žiniasklaidos erdvėje šiuo metu sklandantys ir piliečius valdininkų įžūlumu šiurpinantys Turniškių bei Seimo kanceliarijos skandalai dar kartą parodė, koks nepaskandinamas yra iš sovietmečio į nepriklausomos Lietuvos valstybės valdymo struktūras perplaukęs povandeninis nomenklatūrinės valdininkijos laivas. Jo korpusas apkaišytas skambiais žodžiais apie valdininkų virsmą tarnautojais (reikėtų manyti, privalančiais tarnauti tautai), tačiau vidinė šio monstro esmė — nė kiek nepasikeitusi. Akivaizdu, kad piliečiai, per rinkimus turintys galimybę pakeisti šalį valdančių partijų mozaiką, neturi beveik jokių priemonių žaboti valdininkų savivalę. Todėl šio valdininkijos aštuonkojo lipnūs čiuptuvai ir laiko apraizgę Seimo kanceliariją, ministerijas, apskričių administracijas, savivaldybes. Valdančiosios partijos keičiasi, nesikeičia tik klanų ryšiais susijusi valdininkijos klasė. Tiesa, norintiems priklausyti šiai klasei veikėjams retkarčiais tenka perskristi iš partijos į partiją, vienur prisidirbus, sėkmingai persėsti į kitą, gal kiek žemesnę, valdišką kėdę.

|

Religija, moralė, politika

Šiuolaikinėje visuomenėje – madingas indiferentiškumas ar netgi nihilizmas visose įpareigojančiose viešojo ir asmeninio gyvenimo srityse: politikoje, religijoje, moralėje. Pagrindinis dėmesys koncentruojamas į materialinius dalykus – ekonomiką, ir šiek tiek – į kultūrą, tiktai grynai hedonistiniame lygyje: kiek tai teikia pasitenkinimo esamu momentu. O koks turėtų būti santykis tarp pačios politikos, religijos ir moralės? Istorija liudija, kad religija dažnu atveju yra moralės sargas: visa reginčio ir visagalio Dievo buvimas ir atsakomybė prieš jį – stipriai veikia tikinčiojo elgesį ir jo motyvacijas. Kai kurie sekuliarūs režimai t.p.bandė įvesti griežtas moralės normas (nors ir stipriai pakoreguodami, pritempdami jas prie politinių tikslų), tačiau pasiekė tik viešosios, o ne privačiosios, etikos: įsivyravo požiūris – daryk ką nori, kad tiktai niekas nematytų! Tokios nuostatos – sunkiau įmanomos giliai religingoje visuomenėje, kur visuose savo darbuose žmogus regi save stebinčią aukštesnę jėgą. Tačiau tam tikrais atvejais religija iš moralės sargo virsta jos pakaitalu. Nepasižymintys moraliniais ar intelektualiniais privalumais žmonės dažnai savo menkystę pridengia susikurta verte, ir vienas patogiausių modelių tokiu atveju – religija. Nesvarbu, kad esi kvailas ir nedoras, užtat esi Dievo vaikas, išpažįstantis tikrąjį tikėjimą ir jau vien tuo – geresnis už netikintįjį ar kitatikį, nepaisant jo moralinio ar intelektualinio pranašumo – galvoja toks tikintysis. Tokiems nereikia nei mokytis, nei mąstyti: jiems viską pasakantis Dievas. Nereikia ir morališkai tobulėti: visas nuodėmes padengianti Dievo malonė ir uolus tikėjimas. Dar daugiau: savas teisumas – tiktai trukdantis Dievo malonei (esama ir tokių religinių mokymų).

Kas sukūrė V.Uspaskichą?
|

Kas sukūrė V.Uspaskichą?

Vis dėlto, valstybiniu mastu pirmąja populizmo banga derėtų laikyti A.Paulausko Naująją sąjungą su jos šūkiu “Nusipelnėme gyventi geriau!” Ši partija savo valstybinio masto sėkmės 2000 m. Seimo rinkimuose pasiekė t.p. ne be V.Uspaskicho paramos – nors šiandien apie tai kalbėti nemėgstama. Triuškinančiai pralaimėjęs 2002 m. Prezidento rinkimus ir tapęs vienu pagrindinių savo buvusio bendražygio R.Pakso oponentų A.Paulauskas šiandien laikomas valstybininku – bene dėl šio vienintelio faktoriaus (oponavimo kitam, labiau nusisekusiam populistui), o vos 2000 m. savivaldybių rinkimams susibūrusi Naujoji sąjunga jau priskiriama prie tradicinių partijų – šitokių kuriozų nevengia ir kai kurie politologai, pvz. A.Navickas (Prezidentas Valdas Adamkus – misija įmanoma? // XXI amžius 2004 m. liepos 9 d., Nr. 16). Antrąja valstybinio masto populizmo banga galima laikyti R.Pakso iškilimą ir jo pergalę 2002 m. Prezidento rinkimuose. Tiesa, R.Paksas nors ir nestokojęs politinės eklektikos – kaip ir jo pirmtakas A.Paulauskas, vis dėlto parodė kiek daugiau principingumo: iškilęs kaip “antisisteminis” politikas R.Paksas, skirtingai nuo A.Paulausko nesistengė pritapti prie savo kritikuotosios sistemos, tačiau tęsė oponavimą jai tol, kol buvo pašalintas. Nekyla abejonių, jog būtent dėl savo politinio nenuoseklumo A.Paulauskas prarado savo buvusį, pagrinde – protestinį elektoratą ir dabar šliejasi prie A.Brazausko socialdemokratų tarsi prie gelbėjimosi rato.

|

Vyriausybės derybos dėl “Mažeikių naftos” artėja prie katastrofos

Pasirodė keletas pranešimų susijusių su “Jukos” bankrotu ir su juo susijusio “Mažeikių naftos” likimo. “Financial times” pakelbė, jog “Mažeikių nafta” greičiausiai atiteks Kremliaus valdomai “Rossneft”. Taip pat žiniasklaidoje pasirodė A.M. Brazausko kaltinimai “Jukos” kompanijai dėl nesąžiningų derybų ir jų vilkinimo. Opozicijos lyderis Andrius Kubilius šią besiklostančią situaciją vertina kaip katastrofišką Vyriausybės pralaimėjimą: “A.M. Brazausko kaltinimai “Jukos” kompanijai rodo Premjerą patekus į aklavietę. Visi šie įvykiai akivaizdžiai demonstruoja, kad Vyriausybės derybinės pozicijos, kuriomis taip džiaugėsi A.M. Brazauskas, šioje situacijoje yra labai silpnos. “Mažeikių naftos” perėjimas į tiesiogiai Kremliaus valdomos “Rossneft” rankas Valstybės saugumo departamento yra įvardintas kaip grėsmė nacionaliniam saugumui. Tenka priminti, kad kai prieš keletą metų prasidėjo “Jukos ” problemos, Tėvynės sąjunga siūlė nedelsiant imtis veiksmų ir išpirkti “Jukos” valdomas akcijas. Deja, A.M. Brazausko atsakymas buvo arogantiškai neigiamas. Jei iš tiesų “Rossneft” perims “Mažeikių naftą”, tai reikš, kad Vyriausybės politika buvo neatsakinga ir klaidinga nuo pat proceso pradžios. Tokiu atveju A.M. Brazauskas turės prisiimti visą atsakomybę ir nedelsdamas atsistatydinti.”

| |

Tėvynės sąjungos frakcija inicijavo svarstymą Kazokiškių sąvartyno klausimais

Tėvynės sąjungos frakcija inicijavo svarstymą Kazokiškių sąvartyno klausimais. Susitikime dalyvavo Aplinkos ministerijos atstovai, bei įvairių sričių Kazokiškių bendruomenės specialistai. Po susitikimo Aplinkos apsaugos komiteto narys Kazimieras Starkevičius, teigė, kad Tėvynės sąjungos frakcija teiks Seimui svarstyti rezoliuciją dėl Kazokiškių sąvartyno darbų sustabdymo, eigos bei techninių sąlygų peržiūrėjimo bei naujos vietos parinkimo. – Parenkant savartyno vietą bei patvirtinant detalųjį planą nebuvo derinama su Kazokiškių bendruomene. Sąvartynas statomas pagal pasenusį projektą, o tai reiškia, kad neatitiks naujausių technologijų, kurios taikomos Europos sąjungos šalyse, – argumentus, kodėl Kazokiškių savartyno darbai turėtų būti stabdomi, vardino Tėvynės sąjungos frakcijos narys K.Starkevičius. Kazokiškių bendruomenė kreipėsi į Jungtinių Tautų Orbuso konvencijos priežiūros komitetą dėl pažeidimų projektuojant Kazokiškių sąvartyną. Vienas iš argumentų – Kazokiškių sąvartyno techninis projektas nebuvo viešai teikiamas svarstyti visuomenei. Tai prištarauja Orbuso konvencijai. Kazokiškių bendruomenė taipogi kreipėsi į Europos Teisingumo Teismą ir tikisi, kad ginčas bus nagrinėjimas.

| | |

A. Zuokas sveikina STT pagaliau supratus, jog dėl Gariūnų turgavietės priimtas korupcinis sprendimas

Vilniaus miesto meras Artūras Zuokas sveikina Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) vadovą, kurio vadovaujama institucija pagaliau suprato ir įvertino tai, jog valstybinės svarbos objekto statuso suteikimas Gariūnų turgavietei buvo neskaidrus bei korupcinis veiksmas. “Vilniaus miesto Tarybos nariai dar praeitų metų liepą kreipėsi į STT ir daugelį kitų atsakingų institucijų su prašymu nuodugniai ištirti šį reikalą, o Seimo Antikorupcijos komisija neigiamai Vyriausybės sprendimą įvertino dar prieš tris mėnesius. Tai, kad STT pareigūnai Gariūnų turgavietės pripažinimą valstybinės svarbos objektu pagaliau įvertino kaip korupcinį veiksmą, ne tik patvirtina sostinės Savivaldybės tarybos narių nuomonę šiuo klausimu, bet ir teikia vilčių, kad STT pagaliau imsis tirti realius korupcinius veiksmus, o ne kurpti istorijas apie menamus nusikaltimus,” – sako A. Zuokas. – “Turėdamas omenyje vakar dienos LR Prezidento Valdo Adamkaus metiniame pranešime išsakytas pastabas dėl vangių reakcijų į signalus apie korupciją aukščiausiuose šalies valdžios sluoksniuose, reikalausiu STT vadovo, kad tiksliai informuotų Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narius ir mane asmeniškai apie tolesnę tyrimo dėl Gariūnų turgavietės eigą.”

|

Elektroninė balsavimo sistema – galimybė susigrąžinti milijoną rinkėjų

Politinių Lietuvos valdymo jėgų pasiskirstymą lemti šiandien gali kiek daugiau nei 2,6 milijono balsavimo teisę turinčių šalies gyventojų. Dar maždaug milijoną pasaulyje gyvenančių lietuvių balsų leistų susigrąžinti nauja elektroninio balsavimo sistema. Lietuvos studentų sąjunga, atsižvelgdama į sparčiai didėjančius emigracijos mąstus ir siekdama, kad būtų sudarytos visos sąlygos visems Lietuvos piliečiams dalyvauti šalies politiniame gyvenime, kreipiasi į šalies Seimo frakcijas ragindama kuo greičiau inicijuoti atitinkamo įstatymo projekto rengimą. “Mes manome, kad Lietuvai jau laikas pasekti kitų pasaulio šalių sėkminga patirtimi suteikiant rinkėjams teisę balsuoti ne tik įprastais būdais – paštu ir ateinant į balsavimo apylinkes, bet ir nedelsiant pradėti kurti XXI amžiaus poreikius ir galimybes atitinkančią elektroninio balsavimo sistemą. Sutinkame, kad tradiciniai balsavimo būdai daugeliui yra priimtini ir patikimi, tačiau negalime iš valstybės gyvenimo eliminuoti tų žmonių, kurie, turėdami įveikti daugybę formalumų, atsisako savo pilietinių teisių”, – teigia LSS prezidentas Jonas Okunis. Elektroninės balsavimo sistemos sukūrimas ir įgyvendinimas būtų itin svarbus veiksnys siekiant susigrąžinti ir sėkmingai plėtoti tiek užsienyje laikinai gyvenančių, tiek emigravusių lietuvių pilietinį aktyvumą.