El. komercijos terminų žodynėlis
E-terminai
1. Bendroji dalis
informacinė visuomenė – tai tokia visuomenė, kurioje visi piliečiai prieina prie žiniu ištekliu ir sugeba pasigaminti relevančią informaciją savo profesinei ir kasdienei veiklai bei aktyviam dalyvavimui visose visuomenės srityse (Kuhlen, 1995).
e-komunikacija – bendravimas elektroninėmis priemonėmis: elektroninis paštas, telekonferencijos, pokalbiai internete (chat).
e-verslas – apima visu santykiu, susijusiu su tarptautiniu ir nacionaliniu sandoriu sudarymu elektroniniu budu, rušis: pirkimą, pardavimą, tiekimą, užsakymus, reklamą, konsultavimą, įvairius susitarimus bei dalykinio bendradarbiavimo formas (sinonimas: e-komercija).
e-komercija – vartotoju aprupinimas prekėmis ir paslaugomis, naudojant internetą (sinonimas: e-verslas).
e-komercija – tai verslas, kai svarbiausios įmonės veiklos sistemos per intranetą, ekstranetą ar internetą tiesiogiai sujungiamos su svarbiausiais veiklos nariais: darbuotojais, tiekėjais, gamintojais, klientais.
e-bankininkystė – moderni, patogi ir patikima klientu banko sąskaitu tvarkymo sistema, leidžianti gauti informaciją ir atlikti operacijas.
e-paslaugos – paslaugos, teikiamos kompiuteriniais (arba informacijos) tinklais: intranetu, ekstranetu, internetu.
e-demokratija – demokratija, skelbiama naudojant elektronines bendravimo priemones: informacijos ir komunikacijos technologijas (Hague B.N., Loader B.D., 1999)
e-įmonė – tai įmonė, kuri savo versle naudoja vidines ir išorines informacijos sistemas (intranetą, ekstranetą, internetą) duomenu ir informacijos apdorojimui, saugojimui ir perdavimui tarp darbuotoju, tiekėju ir klientu.
e-pinigai – tai programinė įranga saugoti pinigu kreditus kompiuteryje ir išleisti juos, atliekant elektroninį pirkimą.
e-atsiskaitymai – atsiskaitymai, vykdomi tarp banko ir kliento elektroniniu budu.
e-konomika apima ekonomikos dalį, kuri vyksta elektroniniais tinklais. Elektroninė ekonomika naujai apibrėžiatradicinius rinkos modelius.
interneto ekonomika – internetas laikomas pardavimu ir marketingo kanalu, o jo pagrindu susikurusi ekonomika greitai plėtojasi, suteikdama nauju galimybiu ir nauju darbo vietu.
skaitmeninė ekonomika reiškia, kad visi duomenys, visa informacija, keliaujanti tinklais, yra skaitmeninės formos.
tinklinė ekonomika reiškia, kad pasikeitė technologijos, bet ekonomikos dėsniai nepasikeitė, tačiau pasikeitusios technologijos įtakoja ekonomikos dėsnius. Svarbu suvokti, kaip ekonomikos dėsnius taikyti informacijos prekėms ir paslaugoms, kaip susikurti sėkmingą įmonės strategiją ir sėkmingai veikti elektroninėse rinkose.
Transakcija – informacijos mainu ir atitinkamau darbu seka, siekiant patenkinti kliento prašymą.
e-komercijos modeliai:
verslas verslui (business-to-business, B2B)
verslas vartotojui (business-to-consumer, B2C; business-to-employee, B2E)
vartotojas vartotojui (consumer-to-consumer, C2C)
verslas vyriausybei (business-to-government, B2G)
vartotojas vyriausybei (consumer-to-government, C2G)
vyriausybė vyriausybei (government-to-government, G2G)
verslas vyriausybei vs. vyriausybė verslui (business-to-government vs. government-to-business, B2G vs. G2B)
e-parduotuvė yra realios parduotuvės analogas, kur galima pamatyti prekes, gauti ju išsamu aprašymą. Prekės tokioje parduotuvėje yra išdėliotos “vitrinoje”, jas galima apžiurėti. Norint nusipirkti tokioje parduotuvėje prekiu, tereikia užpildyti kliento registracijos ir pirkimo anketą bei atsiskaityti mokėjimo kortele.
e-skelbimai yra panašus į skelbimus spaudoje. Čia taip pat skelbiama, kas perkama, parduodama ar keičiama, nurodant svarbiausius produkto parametrus, kainą bei budą, kaip galima susirasti pirkėją ar pardavėją.
e-aukcionai – veikia taip: pardavėjai, norintys parduoti elektroniniame aukcione, moka įmonei, skelbiančiai elektroninį aukcioną, už prekės paskelbimą aukcione, taip pat nedidelį procentą nuo galutinės prekės kainos. Potencialus pirkėjai siulo savo kainą patikusiai prekei, aišku, didesnź už kito siulytojo. Jeigu pirkėjas pasiulė kainą ir ji priimama, tai pirkėjas prekź turi nusipirkti.
e-tarpininkavimas vykdomas, naudojant elektroninius katalogus ir užsakymus pagal juos. Tarpininko pelną sudaro procentai nuo kiekvieno užsakyto produkto vertės.