Socialinis tinklas iš Apple
| | |

Socialinis tinklas iš Apple

Socialiniai tinklai labai vilioja. Į jų traukinį vis bando įšokti Google, o vakar savo rengtoje uždaroje konferencijoje socialinį tinklą pristatė ir Apple. Tinklas vadinasi “Ping” ir yra integruotas į naujausią “iTunes” versiją. Oficiali tinklo misija – apjungti muzika besidominčius žmones. Reali – įkalti paskutinę vinį į MySpace karstą, pateikiant alternatyvą šiam labiau į muziką orientuotam soc. tinklui. “Ping” kažkiek panašus į Facebook, kažkiek į Twitter. Gali sekti (angl. follow) atlikėjus, gali – tiesiog savo draugus, kad pamatytum ko jie šiu metu klausosi ar ką žiūri. Vartotojų patogumui pateikiami muzikos topai, daug koncertų įrašų. Ar Ping virs kažkuo didesniu už tiesiog Apple iniciatyvą, pamatysim vėliau. Patogumo naudotis atžvilgiu jame Apple dar tikrai turi ką tobulinti. Visgi iTunes vartotojų yra apie ~160 mln., tad tikimybė Apple atsiriekti bent kažkokią savo dalį soc. tinklų pyrage visai didelė.

Ar girdime ką sako mūsų vaikai?
| |

Ar girdime ką sako mūsų vaikai?

Viena istorija pasakoja, kad du labai geri draugai prarado savo ilgai puoselėtą draugystę dėl paprasčiausio apelsino. Kodėl? Ir vienas, ir kitas norėjo apelsino gulėjusio virtuvėje ir vienas kitam šaukdami, kad jam reikia apelsino, draugai galiausiai susipyko. Kad išsaugoti draugystę, jiems reikėjo labai paprasto dalyko – sugebėjimo kalbėtis ir girdėti. Tada jie būtų sužinoję, kad vienam draugui reikia apelsino sultims išspausti ir numalšinti troškulį, o kitam užtektų apelsino žievės, būtinos pyragui iškepti. Būna juokinga, kai kas nors sako, kad nemokame kalbėtis – liežuvį turime, kalbą mokame, kartais net kelias kalbas. Visgi, dažnai mūsų tarpasmeniniai santykiai su aplinkiniais nukenčia būtent dėl nesugebėjimo tinkamai bendrauti bei nesugebėjimo/nenoro išklausyti kitą, išgirstant tiksliai tai, ką jis nori pasakyti, o ne ką norime girdėti. Tai galima pasakyti ir apie tėvų bendravimą su vaikais. Ar girdime tai, ką sako vaikai? Pokalbiai su vaikais neretai nuvertinami, jiems vis trūksta laiko arba jie apsiriboja klausimais „Kaip sekėsi mokykloje?“, „Kokius pažymius gavai?“. Norint atsakingai ugdyti vaiką, būtina mokytis tinkamai su juo kalbėtis, taip ugdant ir paties vaiko bendravimo kultūrą. Viena istorija pasakoja, kad du labai geri draugai prarado savo ilgai puoselėtą draugystę dėl paprasčiausio apelsino. Kodėl? Ir vienas, ir kitas norėjo apelsino gulėjusio virtuvėje ir vienas kitam šaukdami, kad jam reikia apelsino, draugai galiausiai susipyko.

Kalbėkime su jais, bet ne jiems
| |

Kalbėkime su jais, bet ne jiems

Labai svarbi kliūtis santykiuose tarp paauglių ir suaugusiųjų yra bendravimo stoka. Paauglystėje, jeigu vaikystėje sukuriami palankūs santykiai, tokios problemos gali ir neiškilti. Iš dalies tai priklauso nuo mūsų sugebėjimo gerbti vaiką net ir tuomet, kai mes jam nepritariame. Kai nustojame galvoti apie tai, mes suvokiame stebuklą, kuris pasireiškia ugdant vaiko gebėjimą mąstyti. Niekieno nepadedamas vaikas dažnai nesąmoningai suvokia, patiria ir nagrinėja įspūdžius, jungia juos į sistemą ir po to veikia vadovaudamasis savo išvadomis. Jis turi savo protą! Labai dažnai mes nepagarbiai pasinaudojame tuo matydami nepaklusnumą ir maištavimą. mes ujame šiuos „nusižengimus” ir bandome vaikui padaryti įspūdį tuo, kaip mes mąstome. Norime „nukalti” vaiko charakterį, protą, asmenybę, lyg jis būtų molio gabalas, o mūsų veiksmai turėtų ji „suformuoti”. Čia vaikas įžvelgia tironiją. Beje, tai gryna tiesa. Tačiau tai nereiškia, kad negalime ir neturime daryti įtakos vaikui. Tai tik reiškia, kad mes negalime „jėga” jo įspausti į mūsų įsivaizduojamą kiautą. Kiekvienas vaikas pasižymi savo kūrybiškumu, kuris atskleidžia tai, ką jis gyvenime patiria ir su kuo susiduria. Kiekvienas vaikas savo asmenybę formuoja individualiai. Kadangi mūsų, tėvų, pareiga pastūmėti vaiką tinkama linkme, mes privalome gerai žinoti, ką ir kaip mes kreipiame. Daug ko galime išmokti stebėdami vaiko elgesį ir nustatydami tokio elgesio tikslus. Sužinosime daugiau, jei norėsime suvokti, apie ką jis mąsto.

Žaisti ar mokyti?
| |

Žaisti ar mokyti?

Žaidžiama visą gyvenimą – nuo kūdikystės iki senatvės. Tačiau ypač žaidžia 2-6 metų vaikai. Šie vaikystės metai psichologų vadinami žaidimų metais. Deja, tai, kiek laiko ir dėmesio pastaruoju metu skiriama žaidimams, daugeliui pedagogų ir vaiko raidos psichologų kelią nerimą. Šiandien ypač žavimasi ugdomąja ir lavinamąja veikla. Lavinamosios užduotys, ugdomosios pratybos, pyplių anglų kalbos mokyklėlės ar panašūs suaugusiųjų „išradimai”, pavadinti „mokymusi žaidžiant”, iš tiesų yra mokymasis, o ne žaidimas! Tikrasis žaidimas prasideda tada, kai vaikas pasislepia nuo mūsų, suaugusiųjų, būna savo pasaulyje, pats kuria žaidimą. Žaisdamas mažiukas parodo, kaip jaučiasi, ką išgyvena, kaip supranta tai, kas vyksta šalia. O mokantis išorinis pasaulis ir jo taisyklės yra priimamos kaip neginčijama tiesa ir paverčiamos „savomis”. Čia slypi du pavojai – ikimokykliniame amžiuje mažyliui gali neužtekti patirties mokantis gautos informacijos suprasti. Antra, darželinuko asmenybė dar tik formuojasi, todėl mokantis gauta informacija gali pernelyg padaryti daug įtakos, tapti dirbtina asmenybės dalimi. Žaisdamas vaikas keičia pasaulį taip, kaip jam norisi. O mokydamasis keičiasi pats, prisitaiko. Trumpai tariant, rizikuojama prarasti vaiko tikrąjį „aš”. Pirmiausia žaisti vaikui labai malonu. Net sunkumai, iškilę žaidžiant, yra malonūs: vaikas juos įveikia ir tai teikia žaidimui žavesio. Antra vertus, žaidimas nesukelia įtampos. Be to, taip susipažįstama su pasauliu.

Moterų ir vyrų pokalbis: kai prireikia vertėjo
| |

Moterų ir vyrų pokalbis: kai prireikia vertėjo

Moterys kalba užuominomis ir metaforomis, o paskui stebisi, kad vyrai jų nesupranta. Vyrai rėžia tiesą ir sulaukia moterų pykčio. Ar iš tiesų kalbame skirtingomis kalbomis? Kad ir kaip garsiai kalbėsime apie lyčių lygybę, moterų ir vyrų mąstymas skiriasi. Nors kiekviena taisyklė turi išimčių, tačiau vidutinio vyro smegenyse efektyviau vyksta procesai, susiję su sudėtingų sistemų analize, moters – susiję su bendravimu ir simpatija. Štai kodėl skiriasi vyrų ir moterų bendravimas. Vyrams svarbiau žinoti faktus, moterims svarbesnės emocijos ir jausmai. Todėl bendraudamas vyras ir stengiasi sužinoti tik tai, ką reikia: konkrečiai ir aiškiai. Bendravimas jam yra būdas susirinkti reikalingą informaciją, išspręsti problemas ar nudirbti darbus. Jis turi būti tikslingas ir duoti tam tikrą rezultatą. O štai moteris bendrauja dėl paties bendravimo: net dalykiniai pokalbiai jai yra galimybė užmegzti emocinį ryšį. Ji kreipia dėmesį į detales, kūno kalbą, intonacijas. Faktai jai taip pat svarbūs, tačiau iš bendravimo ji siekia gauti ir tam tikrų emocijų. Moterys, dažnai įpratusios kalbėti užuominomis, tikisi, kad vyrai bendrauja taip pat, todėl kiekvienoje jo frazėje bando ieškoti paslėptos prasmės. Ką jis turi galvoje tai sakydamas? Dažniausiai būtent tai, ką ir pasakė. Vyrai kur kas dažniau nei moterys sako tai, ką galvoja, tiesiai šviesiai, visai neturėdami jokių paslėptų užuominų. Bėda tik ta, kad mums tiesmuką kalbą kartais suprasti sunkiau nei painias užuominas.

Efektyvūs bendravimo su vaiku būdai
| |

Efektyvūs bendravimo su vaiku būdai

Su vaikais bendraujame ne tik žodžiais, bet ir veiksmais. Kol vaikas yra labai mažas ir nesupranta žodžių reikšmės, savo jausmus jam išreiškiame prisilietimais ir švelniu balso tonu, kai norime jį nuraminti ar išreikšti savo meilę. Norėdami jį pabarti ar sudrausti, kalbame griežtesniu tonu, nutaisome piktą veido išraišką. Kol vaikas dar nemoka kalbėti, savo jausmus ir savijautą jis taip pat išreiškia elgesiu. Mažas vaikas, jausdamasis gerai, šypsosi, guguoja, švelniai prisiglaudžia. Jis verkia, krenta įsitempęs ant žemės, suduoda ranka, kai jam kažkas negerai. Tas dažnai atsitinka nepažįstamoje aplinkoje, nuvargus ir išalkus. Toks elgesys tėvams dažnai atrodo netinkamas, sukelia pyktį. Tačiau prisiminkime, kad tai vienintelis būdas, kuriuo mažylis sugeba mums parodyti, kad jaučiasi nelaimingas arba išsigandęs. Kartais tėvai suduoda vaikui ar užrinka, norėdami, kad jis taip nebesielgtų. Dažniausiai tai tik pablogina situaciją, nes vaikas jaučiasi dar nelaimingesnis ir dar garsiau verkia stengdamasis tėvams parodyti, kaip jis jaučiasi. Geriau būtų pasistengti suprasti, kokios bėdos verčia jūsų vaiką taip elgtis ir padėti jam jas įveikti (pvz., duodant pavalgyti ar pamiegoti) arba nuraminti jį. Augdami vaikai geriau supranta kalbą, ir mes vis daugiau bendraujame su jais žodžiais. Norėdami pakeisti vaiko elgesį, kuo aiškiau jam pasakykite, kaip jis turi elgtis ir kodėl jūs to norit. Venkite tokių pasakymų, kaip “aš pasakiau ir baigta”, “daryk, kas liepta, o ne klausinėk”.

Ko vyrai ir moterys nežino vieni apie kitus?
| |

Ko vyrai ir moterys nežino vieni apie kitus?

Daug dėmesio skiriate vyrų ir moterų santykiams. Kodėl? Studijavau daug ką. Ko tik nebuvo mano galvoje! Tačiau vieną dieną pagaliau sužinojau, kad vyrų ir moterų santykių tema yra visas žinias bei mokslus vainikuojanti, o kartu ir pati rimčiausia gyvenimiška tema. Tai yra pasakę dar senovės indai. Po šia iš pirmo žvilgsnio kasdieniška tema slypi dvi pačios didžiausios gamtos jėgos. Apie tai verta ir būtina išmanyti norint ne tik laimingai gyventi šeimoje, bet ir darbe sutarti su priešingos lyties asmenimis. Šie santykiai reikalauja aukščiausio lygio išminties ir žinių. Indai sako: jei jūs pažinsit grynojo vyriškumo ir moteriškumo paslaptis, jūsų rankose bus visų gyvenimo paslapčių raktas – ir pinigų, ir visokios sėkmės, sveikatos, šeimos. Analogiškas nuomones išreiškia daugelis tautų. Visur ir visais laikais, nepriklausomai nuo kintančios visuomenės, vyrų ir moterų santykiuose veikia gamtos dėsniai. Jei jų veikimo dėsnių nežinome ir nepaisome – patiriame fiasko. Ką turi žinoti poros, trokštančios laimingai nugyventi visą gyvenimą? Pirmiausia reikia pasikaustyti beribe, bekrašte kantrybe. Vyras ir moteris – tai du gamtos poliai, dvi jėgos, dvi stichijos, kurios viena kitą kasdien be sustojimo provokuoja ir tarpusavyje kibirkščiuoja. Tas kibirkščiavimas gali virsti arba malonumu, arba gaisru, arba jėgų ir laiko iššvaistymu. Tai priklauso tik nuo sutuoktinių supratimo.

Kokybiškas bendravimas su vaiku – kas tai?
| |

Kokybiškas bendravimas su vaiku – kas tai?

Kokybiškas bendravimas su vaiku – kai tarp gimdytojų ir vaiko yra ryšys, kai jie gali kalbėtis ir vienas kitą girdėti, nesvarbu, koks vaikų amžius, kai tėvai stengiasi suprasti vaiko poreikius jo nekritikuodami. „Tai, kas duodama vaikui nuo mažų dienų, tas vėliau grįžta ir tėvams. Jei vaikui skiriama pakankamai dėmesio, jo pagarbiai klausoma, domimasi, kaip jis jaučiasi, ką jis veikia, didelė tikimybė, kad ir jis pats taip vėliau elgsis. Gal būdamas paauglys to nerodys (dėl to kartais vesdamas į neviltį gimdytojus), bet vėliau, jam suaugus, išugdytos savybės turėtų atsiskleisti. Juk vaikas mokosi ne iš tėvų moralų, bet iš jų pačių elgesio“, – teigia psichologė Daiva Balčiūnienė. Manoma, kad vienerių dviejų metukų vaikas nieko nesupranta. Aišku, galbūt jis nesupranta žodžiais, neįvardija sąvokomis, tačiau mažylis turi nuojautą, jis viską pastebi ir jaučia. Nesvarbu, kad vaikas nešneka. Specialistai nurodo, kad laikotarpis iki trejų metų (kai kur nurodoma – iki penkerių) – tai laikas, kai formuojasi viso vaikučio gyvenimo stilius. Vaiko pasaulyje tėvas įkūnija viso pasaulio vyrus, o mama – viso pasaulio moteris. Deja, kartais atsitinka, kad vieno iš gimdytojų nėra, bet juos gal atstoti kiti žmonės. Svarbu, kad vaikas matytų tam tikrus elgesio modelius. „Vaiko raidai svarbi kiekviena pirmųjų metų diena. Net tyrimais nustatyta, kad laimingiausi žmonės yra tie, kurių mamos, jiems dar nemokant kalbėti, buvo pakankamai jautrios, kad suvoktų, ko mažyliui reikia.

Vyrų ir moterų santykių labirintai
| |

Vyrų ir moterų santykių labirintai

Šiuolaikiniais feminizmo, vyrų ir moterų lygių galimybių laikais mes dažnai pamirštame apie esminius šių priešingų lyčių skirtumus. Žinoma, omenyje turiu ne fiziologinius bruožus (dėl jų niekas nesiginčija), o dvasinius – psichologinius. Nors jie akivaizdžiai egzistuoja, tačiau tai neretai bandoma išversti kaip moterų diskriminavimą ir vyrų dominavimą moteriškosios lyties atžvilgiu. Tuo tarpu mokslininkai, tyrinėjantys vyrų ir moterų smegenų veiklą, seniausiai įrodė, jog psichologiniai skirtumai yra ne ką mažesni, nei fiziniai. Iš didelio noro sutapatinti priešingus dalykus, visuomenėje greitai įsitvirtina įvairūs stereotipai, kuriuos pakeisti nėra lengva. Visas klaidingas moterų ir vyrų elgsenos interpretacijas bei stereotipus galima nesunkiai paaiškinti: psichologiniai vyrų – moterų skirtumai nėra tokie akivaizdūs, kaip fiziniai. Svajonės apie visišką vyro ir moters lygybę ne tik labai nutolusios nuo realybės, bet ir trukdo atidžiau pažvelgti, kas iš tikrųjų slypi vyro ir moters esybėje. Iš esmės, visos problemos vyrų ir moterų santykiuose kyla dėl savitų skirtumų nesupratimo ir netoleravimo. Vyrai iš prigimties yra medžiotojai, jų mąstyme dominuoja kairysis smegenų pusrutulis, todėl jie vertina logiką bei racionalumą ir vienu metu sugeba spręsti tik vieną problemą.

Kaip bendrauti su vaiku?
| |

Kaip bendrauti su vaiku?

Mokėjimas išklausyti vaiką lemia mūsų santykius su juo. Tėvai dažnai skundžiasi, kad jų vaikas uždaras, nieko nepasakoja apie save ir savo gyvenimą. Tai kelia didelį nerimą. Toks vaiko elgesys ypač būdingas paauglystės periodu. Iš vienos pusės tai natūralu, nes šiame amžiaus tarpsnyje paaugliui yra svarbesni bendraamžiai ir jų nuomonė. Iš kitos pusės tam ,kad prireikus galėtume padėti, labai svarbu rasti kelią į vaiko širdį, paskatinti jį išsikalbėti, išsipasakoti. Tėvai dažnai nesuvokia, kad jų pačių netinkamas elgesys ir žodžiai griauna tarpusavio supratimą, sukelia emocinę įtampą. Jie skuba moralizuoti arba kritikuoti. Gan dažnai girdime frazę: “Aš tau vien tik gero linkiu”. Pastebėta, kad suaugusieji dažniau kalba apie vaikus, bet ne su vaikais. Tėvams išklausyti vaiką trukdo: tėvų išankstinė nuostata apie tai, ką vaikas kalbės. Tėvai “žino”, kiek bus galima pasikliauti vaiko žodžiais ir jų svarba. Iš karto tarsi priklijuojama etiketė: “meluos”, “bandys išsisukti”, “tai nesvarbu”, “nieko naujo” ir pan; suaugusiųjų įsitikinimai, vertybės, nuomonės ir prietarai, dėl kurių kartais nesuvokiama, ką kalba vaikas; vaikui kalbant tėvai galvoja apie kitus jiems rūpimus dalykus ir tiesiog negirdi, kas jiems sakoma; suaugusiųjų nuovargis ar bloga savijauta.