Efektyvios dietos sėja skaudžias pasekmes
| |

Efektyvios dietos sėja skaudžias pasekmes

Šiuo metu žurnalai mirga įvairiausiomis dietomis, patarimais, kaip atsikratyti nereikalingų kilogramų. Tačiau mitybos specialistams visa tai kelia daugybę abejonių ir nepasitenkinimo, jie įspėja: tokiu būdu žmogus save luošina! Surengta diskusija apie lietuvių mitybos ypatumus atskleidė, jog mes kol kas dar nemokame sveikai valgyti, maisto produktus renkamės ne pagal sveikumą, o kainą, svorį, įprotį. Lietuviai vartoja per daug riebalų, o paskui griebiasi agresyvių dietų. Prityrę gydytojai vienas per kitą kritikavo visuomenę “apsėdusias” dietas, kurios ypač pavojingos jaunam nesubrendusiam organizmui. “Nors lietuviška virtuvė ir labai mėgstama, nepamirškime, kad su kepsniais reikia valgyti ir daržovių. Ypač gyvenantiesiems mieste, dirbantiesiems sėdimą darbą”, – pokalbį pradėjo gydytoja Irena Pivoriūnienė. Ji apgailestavo, jog vakarienė, kurią mūsų mamos ir močiutės liepdavo atiduoti priešui, vis dažniau tampa pagrindiniu dienos valgymu. Specialistai taip pat pastebi, kad dauguma viršsvorį turinčių žmonių valgo gerokai po pietų meto. Artėjant vasarai ne vienas nori sulieknėti, numesti nereikalingus kilogramus, todėl griebiasi įvairiausių dietų. Kai kurios jų veikia geriau, kai kurios – prasčiau, bet nė vienos nėra idealios. “Jeigu anksčiau guosdavomės, kad Lietuva – storulių kraštas, tai dabar jau turime visais įmanomais būdais “trimituoti” apie tai, kad mūsų šalyje vis dažniau susiduriama su nesveiku liesėjimu”, – nerimavo Pivoriūnienė.

Lieknėjimas, aptemdęs protą
|

Lieknėjimas, aptemdęs protą

16-metė vilnietė Lina – liekna ir simpatiška. Gal tik liūdnas žvilgsnis išduoda, kad prieš pusmetį jos svajonė patobulinti kūną buvo virtusi beprotiška lieknėjimo manija.
“Rugsėjo mėnesį perėjau į naują mokyklą ir nusprendžiau truputį numesti svorio. Tuo metu mano ūgis buvo 166 cm, svėriau 53 kg, tačiau, atrodė, atsikratysiu 3 kg – ir tapsiu gražesnė. Aptikusi viename žurnale mitybos programą ėmiau skaičiuoti kalorijas. Iš pradžių sekėsi sunkiai – suvalgydavau daugiau nei būdavau numačiusi. Tada ėmiau save įtikinėti, kad reikia susigriebti. Aišku, tikėdamasi greitų rezultatų, perlenkiau lazdą – vietoj man reikalingų 1900 kcal suvartodavau mažiau nei 1500 kcal: visiškai atsisakiau sviesto, aliejaus, cukraus, batono, negerdavau nei pieno, nei kefyro, valgiau tik liesus, virtus produktus. Be to, kas rytą po pusvalandį mankštindavausi. Mane kankino alkis: guldavau ir keldavausi urzgiančiu pilvu, bet netrukus prie to pripratau. Ir… vis mažinau maisto kiekį.”

| | | |

Nacionalinė narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999-2003 programa

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu “Dėl Lietuvos sveikatos programos patvirtinimo” (Žin., 1998, Nr. 64-1842) patvirtintą Lietuvos sveikatos programą bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. sausio 23 d. nutarimą Nr. 91 “Dėl narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1998-2000 metų priemonių ir Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programos” (Žin., 1998, Nr.10-252), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Nacionalinę narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999-2003 metų programą (pridedama).
2. Pritarti tam, kad ministerijos ir kitos institucijos, atsakingos už 1 punkte nurodytos programos vykdymą, kasmet rengdamos biudžeto projektą, numatytų, kiek lėšų reikia šiai programai finansuoti.
3. Pavesti Vyriausybinei narkotikų kontrolės komisijai, patvirtintai Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 m. vasario 28 d. nutarimu Nr. 282 “Dėl Vyriausybinės narkotikų kontrolės komisijos ir jos nuostatų patvirtinimo” (Žin., 1995, Nr. 20-461; 1999, Nr. 42-1336), koordinuoti 1 punkte nurodytos programos vykdymą ir teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl jos tobulinimo.

| | | |

Mokykla be narkotikų: Narkotikų prevencijos ugdymo metodai

Narkotikų prevencijoje naudojamus ugdymo metodus lemia ugdymo tikslai, uždaviniai, ugdymo turinys, asmenybiniai lūkesčiai bei sociokultūrinė aplinka. Mokytojas, atsižvelgdamas į moksleivių poreikius ir galimybes, pasirenka tinkamiausius ugdymo metodus, pats susidaro jų derinius ir autentiškai kuria darbo stilių. Tinkamai ugdymo procese naudojami metodai kelia moksleivių motyvaciją, ugdo moksleivių norą savo bei kitų vertybinių nuostatų tyrinėjimui, o tai turi įtakos jų elgesio formavimuisi. Ugdymo metodai turi tarnauti ne tik reikiamos informacijos suteikimui (akademiniam lavinimui), bet tuo pačiu jie turėtų ugdyti gyvenimo įgūdžius bei formuoti vertybines nuostatas. Tai iš mokytojo pareikalauja visiškai kitokių įgūdžių, lakstumo, sugebėjimų vesti diskusijas, kontroliuoti klasę, ko dažniausiai neprireikia įprastinėje pamokoje, kada paprasčiausiai moksleiviams perduodamos žinios.

Kanapės: Piktnaudžiavimo būdai ir įranga
| | | |

Kanapės: Piktnaudžiavimo būdai ir įranga

Kanapių produktai vartojami įvairias būdais. Marihuana, hašišas ir kanapių ekstraktas netirpsta vandenyje, todėl jų negalima švirkštis į veną. Kanapių preparatai dažniausiai rūkomi. Paprastai rūkoma gryna marihuana arba tabako mišinys, suvyniotas į cigaretes. Hašišas ar jo mišiniai taip pat rūkomi ypatingų formų pypkėse. Įprastos cigaretės ar tabakas taip pat impregnuojamas kanapių ekstraktu ir rūkomas. Kanapių gaminius rūkant, norint pasiekti didesnį efektą, dūmai greitai įtraukiami į plaučius ir, trumpam sulaikomas kvėpavimas. Karšti dūmai ir cheminiai dirgikliai dirgina kvėpavimo takus.

| | |

CNS stimuliatorių intoksikacija

Perdozavus narkotikų, vartojusiajam padažnėja širdies plakimas, pakyla kraujospūdis, išsiplečia akių vyzdžiai, skauda galvą, pykina. Sunkiais atvejais gali prasidėti traukuliai. Galimas mirtinas perdozavimas, tačiau tai pasitaiko palyginti retai. Tokiu atveju mirtis ištinka per porą valandų: ją sukelia smegenų kraujosrūvos, stenokardijos priepuolis ar infarktas.
CNS stimuliatoriai gali sukelti nemotyvuotą nerimą ir įtarumą. Amfetamino psichozė labai primena paranojinę šizofreniją. Narkotikus vartojęs asmuo gali matyti haliucinacijas. Kartais simptomai gali tapti chroniški. “Ledo” sukeliamas pavojus sveikatai labai panašūs į amfetamino, įskaitant psichozes ir polinkį į agresiją. Intensyviai vartojant “ledą”, jo sukeliami sutrikimai pasireiškia labai stipriai.
Piktnaudžiavimas CNS stimuliatoriais taip pat keičia elgesį. Intensyvaus vartojimo laikotarpiu sutrinka dienos ritmas: narkomanai kelias dienas vartoja narkotikus, vartojimo metu visiškai nemiega, paskui miega parą ar dvi, o kartais dar ilgiau.

| | | |

Opijatai: Kiti sintetiniai opijatai

Modernioje medicinoje opijatai yra nepakeičiami analgetikai (skausmą malšinantys vaistai). Siekiant mažinti priklausomybės atsiradimo riziką, buvo sukurti nauji sintetiniai opijatų variantai. Jie turi tą patį analgetinį poveikį, tačiau ne taip greit atsiranda priklausomybė. Sintetinis opijatas buprenorfinas. Buprenorfinas skirtas gerti (tabletės) ir injekcijoms. Jis vartojamas medicinoje malšinti pooperacinį skausmą. Galimas šalutinis poveikis – orientacijos sutrikimai ir retai – haliucinacijos.

| | | |

Švietimo ir mokslo ministro 2002 m. liepos 5 d. isakymas Nr. 1275 “Dėl tabako, alkoholio, narkotikų ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos švietimo įstaigose”

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. sausio 24 d. rezoliuciją “Dėl narkomanijos prevencijos Lietuvoje” (Žin., 2002, Nr.12-394), Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999-2003 m. programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. rugsėjo 6 d. nutarimu Nr. 970 (Žin., 1999, Nr.76–2291, 2001, Nr.8–235), ir atsižvelgdamas į plintantį rūkymą, alkoholio ir narkotikų vartojimą bei Jungtinių Tautų Generalinės Asamblėjos 2002 m. gegužės 10 d. Specialiosios sesijos vaikų klausimais veiksmų planą,
1. N u s t a t a u:
1.1. švietimo įstaigų vadovams:
1.1.1. užtikrinti švietimo įstaigose saugią ir sveiką aplinką vaikams ir pedagogams;
1.1.2. riboti pašalinių asmenų patekimą į mokyklas, organizuoti teritorijos ir jos prieigų sustiprintą priežiūrą, stebėjimą ir vykdyti švietimo ir mokslo ministro 2000 m. liepos 5 d. įsakymą Nr. 921 “Dėl narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo prevencijos švietimo įstaigose” (Žin., 2000, Nr. 66-2005);

| | | |

Mokykla be narkotikų: Narkotikų vartojimo prevencija ugdymo programoje

Mokyklos ugdymo programa supažindina vaikus ir jaunuolius su tais žmonių gyvensenos, žinių ir kultūros aspektais, kurie, visuomenės nuomone, yra svarbūs. Vienas iš mokyklos lavinimo tikslų yra rengti moksleivius tolesniam gyvenimui suaugusiųjų pasaulyje. Tam būtinos žinios, tačiau ne mažiau svarbūs yra įgūdžiai ir nuostatos. Dėl tam tikrų mokyklos ugdymo programos sričių yra ginčijamasi, pavyzdžiui, nesutariama, ko turėtų būti mokoma per tikybos pamokas. Šio dalyko faktinė medžiaga yra diskutuojama, nes skirtingi žmonės tiki skirtingais, nors ir nuoširdžiai įtikėtais, dalykais. Nesutariama dėl “tikybos įgūdžių” ir koks požiūris yra teisingas.

Kanapės: Kanapių ekstraktas ir THK tirpalas
| | | |

Kanapės: Kanapių ekstraktas ir THK tirpalas

Kanapių ekstraktas (“hašišo aliejus”, “skystos kanapės”) yra didžiausios koncentracijos natūraliu būdu išgaunamas kanapių preparatas. Jis gaunamas pamerkus augalą į tirpiklius, kurie atskiria kanabinoidus. Skystis filtruojamas, o tirpikliai išgarinami. Gaunamas sirupinis juodos ar tamsiai žalios spalvos nemalonaus kvapo skystis. Ekstraktas vartojamas maišant su tabaku ir rūkant. Kanapių ekstrakto THK koncentracija yra nuo 10 iki 60 proc. Mažos koncentracijos ekstraktas (1-2 proc. THK) gaunamas iš augalo atliekų – stambių kotų.