| |

„8 moterys” – 8 žvaigždės – 8 kalės”

Lietuvoje pradedamas rodyti vienas žinomiausių pastarojo meto Prancūzijos sukurtų filmų – 35 metų režisieriaus Francois Ozono „8 moterys”. Filmas, kuriame vaidina populiariausios Prancūzijos aktorės, šių metų Berlyno kino festivalyje apdovanotas specialiu „Sidabrinio lokio” prizu už aktorių ansamblį. Išskirtiniame interviu „Lietuvos rytui” F.Ozonas pasakojo apie darbą su filmo aktorėmis, jų tarpusavio santykius, moterų psichologiją, savo režisūrines provokacijas. Pirmąjį savo filmą „Šeimos nuotrauka” F.Ozonas sukūrė 1998 metais, būdamas 31-erių. Ir iškart sulaukė sėkmės. Filmas tais pačiais metais buvo parodytas Kanų kino festivalyje. Dabar režisierius filmografijoje – per 20 kino juostų, tarp jų tokie žinomi kūriniai kaip „Kriminaliniai meilužiai”, „Lašai ant įkaitusio akmens”, „Po smėliu” ir kiti. Jis vadinamas viena didžiausių prancūzų kino vilčių. Taigi – Francois Ozonas. Įdegęs veidas, žavi santūri šypsena. Nuogąstavimus, kad garsus jaunas kūrėjas bus arogantiškas ir paslaptingai nešnekus, greitai išsklaido draugiškas žvilgsnis, nuoširdus pasisveikinimas. Įsitaisęs Paryžiaus „Baubourg” kavinės kėdėje, kramsnodamas salotas F.Ozonas pirmiausia pasiteiravo, kada „8 moterys” bus rodomas Lietuvoje ir ar Europos kinas pas mus populiarus. Paklaustas, ką pats žino apie Lietuvą, jis nesutrinka ir atsako: „Žiūriu Euroviziją. Tai viskas ką žinau”.

| |

Apie kritiką, arba Ežiukas rūke

Mes jau esame pripratę prie kritikos – ir kritikuojame dažniausiai patį gyvenimą, pačią realybę. Keikiam ją, kada norime ir kaip išmanome. Taigi pakalbėkime apie kritiką, apie jos tikslus, naudą ir žalą. Kokia yra pačios kritikos prasmė? Pradėkime nuo teiginio, kuris yra mūsų laikų išraiška – bet kokia kritika veda į geresnę “sistemos” apytaką ir tampa savotiškais skiepais nuo gresiančių pavojingesnių ligų. Iš tikrųjų, jei “sistemos” terminu įvardysime šiuolaikinę pasaulio raidą, šis teiginys pasitvirtina. Kritika gali būti maištas. Jis bus suprastas, savaip įvertintas ir užims savitą vietą įvairiuose diskursuose – nuo politinio iki biologinio. Pavyzdžiu gali tapti kad ir antiglobalistinis antikapitalistinis sąjūdis ar kokia nors kita subkultūra. Nors labai stengiamasi išlaikyti maišto aurą, revoliucinę nuotaiką, kontrkultūrinis maištas savaime veikia pagal nusistovėjusį modelį, išlaikydamas arba atnaujindamas, bet iš esmės nekeisdamas maištų tradicijos – žaisti avangardą, prisiimti visas su tuo susijusias gyvenimo būdo nuostatas ir vėl grįžti į normalaus gyvenimo vėžes, jei, žinoma, nenueita per toli. Tie, kurie nueina per toli, arba susinaikina, arba marginalizuojasi, sunkiai besitikėdami, kad kas nors seks jų pavyzdžiu, sieks tokio idealaus tipo. Jei tai įvyksta, užsukamas naujas maišto spiralės ratas. Taigi reikia paklausti, ar tokia kritika kaip kontrkultūra yra vaisinga ir tikrai pasiekia savo tikslą?

| |

Religinio kino maišto formos

Maištas religijos klausimuose turi dvi visiškai skirtingas prasmes. Viena vertus, maištas gali būti siejamas su religijos, simbolizuojančios tradiciją ir pastovumą, destrukcija. Antra vertus, nemažai religijų sukildavo prieš status quo – nusistovėjusias ir pernelyg surambėjusias senąsias „tradicines” normas. Maištas nepasitenkina „vidutinėmis” emocijomis, kurios būtų pasmerktos lydėti ribotų galių kovas ir sąveikas. Maištas – radikalus galios aktas, suardantis egzistuojančią hierarchiją, apverčiantis santykį tarp to, kas yra „aukšta” ir „žema”. Akivaizdu, kad šalia dviejų skirtingų maišto formų egzistuoja ir du „revoliucijų”, ardančių hierarchinį santykį tarp „aukšta” ir „žema”, būdai. Pirmuoju atveju „žemumomis” laikoma sekuliarioji kultūra, neigianti bet kokias „aukštybių” paieškas. Antruoju atveju sukylančias „žemumas” reprezentuoja tikėjimo nuostatos, atveriančios į pasaulietinės „aukštumas” – valdžią ir turtus – nukreipto gyvenimo bergždumą. Būtent tokioje „žemumų” kovoje prieš „aukštumas” vokiečių filosofas P.Sloterdijkas įžvelgė senovės graikų filosofijos „chuliganų” – kinikų – pėdsakus. Kinikų kovos strategijos religijos teritorijose taip pat yra dvilypės. Kinikai nuolat šaipėsi iš idealų. Antra vertus, pasak Sloterdijko, kinikų rezistencijos impulsas buvo būdingas tiek žydams, suvokusiems žemiškų galių tuštybę, tiek šį rezistencijos impulsą paveldėjusiems krikščionims, demaskavusiems žemiškosios valdžios pastangas sudievinti save.

| |

Orumo ir prasmės pabaiga?

Šių metų pradžioje kino teatruose parodytos dvi premjeros – Oskaru nominuotos juostos apie aktyvią eutanaziją – sukėlė karštas diskusijas. Abiejuose filmuose pasirodė ir šventikų figūros, turėjusios reprezentuoti Bažnyčios poziciją. Tai paskatino paanalizuoti filmus iš krikščioniškos perspektyvos. Kai ginčas dėl komoje esančios pacientės Terry Schiavo pasiekė paskutiniąją fazę, kino teatruose vienas paskui kitą pasirodė du ta pačia tema, skirta pagalbai mirti, sukurti filmai: Alejandro Amenabaro „Jūros gelmėse” (ispaniškas originalus pavadinimas „Mar adentro”, Oskaras už geriausią užsienio filmą) ir Clinto Eastwoodo „Mergina, verta milijono” – apdovanotas keturiais Oskarais (geriausias filmas, geriausia režisūra, geriausia pagrindinio vaidmens atlikėja, geriausias šalutinio vaidmens atlikėjas). Amenabaras ekranizavo tikrą įvykį: paralyžiuoto Galicijos žvejo Ramono Sampedro, ilgus metus važinėjusio po teismus, pastangas išsikovoti teisę atlikti aktyvią eutanaziją. Veltui: galiausiai 1998 metų sausio 12 dieną, po dvidešimt penkerių paralyžiaus metų, padedamas draugų jis išgėrė kalio cianido ir leido savo mirtį užfiksuoti vaizdo juostoje, norėdamas po mirties pratęsti kovą. Eastwoodas ir jo scenarijaus autorius Paulas Haggis adaptavo motyvus iš trumpų pasakojimų serijos F. X. Toole‘ės „Rope Burns”.

|

„Skalvijos“ kino centre pristatyta Giedrės Beinoriūtės filmų programa

„Skalvijos“ kino centre gegužės 11 – 16 d. bus pristatyta kino režisierės Giedrės Beinoriūtės filmų programa. Nors autorę būtų galima priskirti jaunajai kūrėjų kartai, tačiau filmus ji nuosekliai kuria jau dešimtmetį. G. Beinoriūtės filmografijoje jau šeši filmai. Pirmasis jos filmas „Mano vienišos draugės“ (13 d. 18 val.) sukurtas dar studijų metais. Tai ironiškai graudus dokumentine maniera nufilmuotas pasakojimas apie penkių vienišų draugių kasdienybę. Jau režisūriniame debiute atsiskleidžia G. Beinoriūtės psichologinės įžvalgos, mokėjimas parinkti aktorius, dirbti su jais. Mažai kam matytas vaidybinis filmas „Mama, tėtė, brolis, sesė“ (13 d. 18 val.) iš visų filmų išsiskiria dramatiška nuotaika. Tai intymi vienos šeimos drama, kelianti žmonių susvetimėjimo klausimus. Filme vaidmenis sukūrė garsūs Lietuvos aktoriai Jūratė Onaitytė, Vytautas Petkevičius. Bene labiausiai G. Beinoriūtę išgarsinęs filmas „Troleibusų miestas“ (11 d. 18.30, 14 d. 18.50) rodytas ne viename tarptautiniame kino festivalyje, o 2003 m. apdovanotas festivalio „III International Audiovisual Festival Baku“ (Azerbaidžanas) prizu. Tai dokumentinis filmas, kuris atskleidžia ne tik Vilniaus visuomeninio transporto kontrolierių ir zuikių santykius, bet kalba ir apie mūsų pačių kasdienybę, neišsipildžiusias svajones ir norą gyventi geriau. Vaidybiniame filme „Egzistencija“ (15 d. 18.20) režisierei vėl pavyksta suderinti valiūkiškumą su liūdesiu.

| |

„Lietuva” kviečia: ne griauti, o kurti Europos kultūros sostinę

Žodį „kultūra” pradėta naudoti kaip figos lapelį, siekiant pridengti griovimą. Veiksmai, nukreipti prieš kultūrą, yra dangstomi Europos kultūros sostinės vardu. Praėjusią savaitę išgirdome, kad, norint geriau pasiruošti 2009-iesiems, reikia nugriauti paskutinį sostinės senamiestyje „Lietuvos” kino teatrą. Šią savaitę Vyriausybės Strateginio planavimo komitetas gali pritarti ne tik vietiniais, bet ir tarptautiniais skandalais apaugusiam „Ermitažo/Guggenheimo” projektui. Tai atvertų kelią nugriauti kultūros vertybe paskelbtus Koncertų ir sporto rūmus, o Vilniaus senamiesčio ir pilių teritorijos apsaugos zonoje sudaiginti agresyvų urbanistinį svetimkūnį, „papuoštą” dangoraižiais. Šį naikinimą taip pat bandoma pateisinti programa „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009″. Įgyvendinus tokius planus, būtų suduotas dar vienas smūgis kultūriniam sostinės veidui ir tarptautinėms 2009-ųjų ambicijoms. Europos kultūros sostinės projektą ir taip kankina rimtos problemos. Iki šiol jis labiausiai garsėja VšĮ steigimo ir administravimo peripetijomis, į kurias įklimpusios Kultūros ministerija ir Vilniaus savivaldybė nesugebėjo laiku parengti programos. Apie gresiančią katastrofą viešai kalba ir šio įvykio organizatoriai, projekto „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009″ rengėjai. Be kitų bėdų, jie ypač pabrėžia kultūros renginiams tinkamų erdvių trūkumą: „nekokie reikalai su infrastruktūra”, „gali būti nebaigta Nacionalinė galerija ir Menų spaustuvė”, „gali būti katastrofiška situacija”.

| | | |

Grupė SEL “nušlavė” net tris BRAVO apdovanojimus

Ketvirtadienio vakarą Vilniuje, „Forum Palace”, surengta prestižinių BRAVO apdovanojimų ceremonija. Geriausiems 2006 m. Lietuvos roko ir popmuzikos atlikėjams buvo teikiamos BRAVO žvaigždės. BRAVO apdovanojimai ko gero vieni svarbiausių Lietuvos muzikos pasaulyje. Nusipelniusius muzikantus renka itin kompetentinga komisija, kuri šiemet buvo palanki grupei SEL. Egidijus Dragūnas gavo netgi dvi BRAVO žvaigždes: “Metų albumas” – “Muzika”, “Geriausia metų daina” buvo išrinkta “Muzika”. Taip pat albumo prodiuseris Žilvinas Žūsinas gavo apdovanojimą kaip “Metų prodiuseris”. Grupė SEL “nušlavė” daugiausiai apdovanojimų, kas perdaug nieko ir nešokiravo, visi SEL gerbėjai to tikrai tikėjosi. “Esu patenkintas, nors to labai nesureikšminu. Meluočiau sakydamas, kad nesitikėjau. Kiekvienas žmogus kažką darydamas tikisi geriausiu rezultatų, todėl įvertinimai yra tik paspirtis dirbti toliau, ir tikėti tuo ką tu darai, ypač kai turiu gera grupę, o prodiuserio Žilvino Žūsino ir mano požiūris į darbą yra išties panašus, kitaip albumas “Muzika” ne būtų toks įvertintas BRAVO komisijos, Ačiū visiems, kurie klausosi mano muzikos ir ja tiki” – dalijosi savo įspūdžiais Egidijus Dragūnas.

| | | |

Grupės SEL lyderiui “Bravo 2006” apdovanojimai gali būti labai sėkmingi

Kovo 15 d. įvyksiantys “Bravo 2006” apdovanojimai gali būti labai sėkmingi grupės SEL lyderiui Egidijui Dragūnui. Pasak spaudos SEL gali gauti daugiausiai apdovanojimų. Ši grupė paskelbta tokiose nominacijose “Metų albumas”, “Metų daina”. Egidijus Dragūnas paklaustas apie “Bravo 2006” apdovanojimus ir jo šansus laimėti neslėpė džiaugsmo, kad albumas “Muzika” ir, žinoma, visos komandos darbas gali būti įvertintas. “Na, o “Muzikos” prodiuseris Žilvinas Žusinas pakliuvo į geriausių “Metų prodiuserių” trejetuką, džiaugiamės, kad šis albumas ir dauguma singlų buvo labai gerai įvertinti ir jau apdovanoti” – kalbėjo Egidijus Dragūnas.

| | | |

Kurdamas muziką niekuomet nesivaikė mados

Grupės SEL lyderis Egidijus Dragūnas, kurdamas muziką niekuomet nesivaikė mados, nebijojo naujovių bei iššūkių. Muzikanto karjeros pradžioje jaunatviškas entuziazmas, vėliau drąsa ir tikėjimas tuo, ką daro, daugiau nei dešimtį metų padėjo pelnyti bei išlaikyti grupės, kuriančios kokybišką muziką, statusą. “Niekada nesistengiau kažkam įtikti ar tapti lankstus tam, kad įtilpčiau į radijo stočių ar televizijų nustatytus rėmus, – sakė atlikėjas. Nesuprantu šiuolaikinių dainininkų, vardan populiarumo besitaikstančių prie radijo stočių bei televizijų formato”, – sakė E. Dragūnas. “Kam tuomet daryti muziką, jei darai tai ne iš širdies?” SEL albumas “Muzika” – šių metų RC apdovanojimuose pripažintas geriausiu 2006 metų albumu, dainos karaliauja radijo topuose, o pagal išpirktų albumų kiekį galima spręsti, kad SEL kuriama muzika Lietuvai yra reikalinga. “Nežinau, kodėl kai kurie Lietuvos radijų ir televizijų atstovai yra labai konservatyvūs naujovėms, eksperimentams, neįprastiems projektams. Dažnai būna gaila ir apmaudu, kai tavo darbas atmetamas, nes tiesiog “neatitinka formato”. Gal kada nors Lietuvoje išauš diena, kai “neatitikimą ar atitikimą formatui” bus leidžiama įvertinti galutiniam klausytojui ar žiūrovui”, – piktinasi atlikėjas. Praėjusią vasarą SEL vaizdo klipas, sukurtas dainai “Laužau standartus”, pripažintas netinkamu nacionaliniam eteriui dėl pernelyg šokiruojančio šio vaizdo klipo turinio.

| | | |

Egidijaus Dragūno albumą “Muzika” klausytojai išrinko geriausiu

Praėjusią savaitę vykusiuose RC muzikiniuose apdovanojimuose dainininko Egidijaus Dragūno albumą “Muzika” klausytojai išrinko geriausiu. Antrą statulėlę SEL gavo už dainą “Parašyk man laišką iš Paryžiaus”. Paklaustas kaip jis jaučiači po apdovanojimų Egis atsakė, – “Labai džiaugiuosi, kad šis albumas buvo įvertintas mano gerbėjų, tai geras spyris tęsti savo darbus toliau, tik dabar turiu stengtis, kad sekantis albumas būtų gersnis už “Muziką”. Svarbiausia ne statulėlė, o didžiulio kūrybinio darbo įvertinimas. Kiekvienas užsisėdėjimas prie gero produkto tokio kaip albumas “Muzika”, užima labai daug laiko, bet darbas būna kokybiškas ir išbaigtas.” Taip pat primename, kad pirmieji penkiasdešimt įsigiję bilietus 20 – 35 Lt ir užsiregistravę el. paštu bus maloniai nudžiuginti. Jūs gausite dovanų kompaktinę plokštelę su paties SEL autografu. Štai tokios kompaktinės plokštelės pasirinktinai.