Vilniuje jau metus veikia Europos vartotojų centras, ginantis Lietuvos vartotojų teises, kurios buvo pažeistos Europos Sąjungos šalyse, o kitų ES šalių piliečių – Lietuvoje. Tokie centrai dirba 22 ES šalyse, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje. Visi jie susijungę į Europos vartotojų centrų tinklą ECC – Net. Tinklas periodiškai vykdo bendrus projektus bei informacines kampanijas. Nuolatos yra lyginamos kainos įvairiose ES šalyse, šiais metais buvo išleistas specialus informacinis leidinys vykstantiems į Pasaulio futbolo čempionatą, buvo atliktas pinigų keitimo ne euro zonos valstybėse palyginimas, taip pat visomis ES kalbomis išleistas pagrindinių maisto produktų sąvokų žodynėlis. Šių bei daugelio kitų projektų tikslas – kuo geriau informuoti vartotojus, kad jie jaustųsi saugesni bendrojoje ES rinkoje.

2006 m. birželio 16 d. Stokholme, Švedija, vykusioje konferencijoje buvo pristatyti Europos vartotojų centrų tinklo bendro projekto apie prekybą internete “The European online Marketplace: Consumer Complaint 2005” rezultatai. Projekto tikslas – supažindinti visuomenę su ECC – Net darbu, atliekamu elektroninės prekybos srityje bei išanalizuoti vartotojų skundus, gautus 2005 m. ir susijusius su problemomis, kylančiomis įsigyjant prekes internetu. Tai jau trečius metus iš eilės ECC – Net vykdomas tokio pobūdžio projektas.

ECC – Net tinkle per 2005 m. užregistruoti 1834 vartotojų skundai dėl problemų perkant internetu. Skundų skaičius ženkliai išaugo lyginant su 2004 m., kuomet buvo užregistruotas 831 vartotojų skundas. Šiam padidėjimui įtakos turėjo tai, jog 2005 metų projekte dalyvavo daugiau Europos vartotojų centrų – prisidėjo net 11 naujų. Tačiau labai ženklus skundų skaičiaus padidėjimas pastebimas ir tose valstybėse, kurios dalyvavo minėtame projekte tiek 2004 m., tiek 2005 m., čia skundų skaičius išaugo net 75 procentais.

Dauguma skundų buvo prieš Europoje veikiančius interneto pardavėjus (92 procentai). Daugiausia skundų dėl Vokietijos interneto pardavėjų (33 procentai), antroje vietoje – pardavėjai iš Didžiosios Britanijos (15 procentų), trečioje – Prancūzijos (15 procentų). Tokia pati statistika buvo ir 2004 m. projekte.

Daugiausia skundų gauta iš Švedijoje gyvenančių vartotojų (18 procentų), antroje vietoje – britai (15 procentų), trečioje – prancūzai (14 procentų). Iš Lietuvos vartotojų gauti tik 7 skundai (0,38 procento). Lietuvoje tik apie 15 proc. visų internetu besinaudojančiųjų yra ką nors pirkę tokiu būdu (internetu naudojasi apie trečdalis gyventojų), o Švedijoje, pavyzdžiui, internetu yra pirkę net 60 proc. gyventojų.

Daugiausia, t.y. net 46 procentai skundų pateikti dėl prekių pristatymo (negauta, pavėluota, užsakymas įvykdytas nepilnai), 25 procentai skundų buvo dėl pristatytų prekių kokybės.

Praeitais metais vykdytas projektas taip pat atskleidė ir ženklų internetinių apgavysčių skaičiaus padidėjimą. Tokie internetiniai sukčiai dažniausiai veikia “pasiskolinę” žinomų kompanijų vardus, taip pat vartotojai dažnai nukenčia nuo sukčių dėl savo pačių naivumo ar nepakankamo rūpestingumo. Tokio pobūdžio apgavysčių būtų galima išvengti, jei žmonės būtų kiek skeptiškesni ir nepasitikėtų žinutėmis, siūlančiomis jiems milijonus eurų, arba prieš pirkdami internetu pasidomėtų kompanija, iš kurios ketina įsigyti prekę. Apgavysčių elektroninėje erdvėje skaičius Lietuvoje kasmet išauga 20 proc.

Vartotojų pasitikėjimas savo žiniomis ir atsakomybė yra lemiantys veiksniai, padedantys apsisaugoti. ECC – Net tikslas – suteikti vartotojams kuo daugiau informacijos apie galimas problemas ir tokiu būdu didinti vartotojų žinias bei atsakomybę.

Projekto ataskaitoje taip pat duodama patarimų vartotojams. Interneto svetainėje www.econsumer.gov suteikiama pagalba vartotojui, norinčiam įsigyti prekes internetu. Čia pateikiamas klausimynas, į kurį atsakęs gauna informaciją, būtiną įsigyjant prekes internetu.

Lietuvoje veikiantis Europos vartotojų centras dažniausiai sulaukia vartotojų, kuriems nebuvo pristatytos internetu nusipirktos prekės, skundų. Šiais metais gavome vartotojos skundą, kuri vienoje Didžiosios Britanijos interneto svetainėje užsisakė kompiuterio plokštę, kainuojančią 650 Lt. Pinigai nuo kreditinės kortelės iškart buvo nuskaičiuoti, tačiau moteris prekės taip ir nesulaukė. Įsikišus EVC, po ilgai užtrukusių susirašinėjimų su pardavėju, pinigai pirkėjai buvo grąžinti. Iš 2005 m. gautų 7 vartotojų skundų, susijusių su elektronine prekyba, 4 pavyko išspręsti vartotojo naudai. Dviem atvejais, kuomet atsiųstos prekės po kiek laiko sugedo, nepavyko rasti taikaus ginčo sprendimo būdo su pardavėju, atsisakiusiu jas pakeisti ar pašalinti trūkumus. Taip pat buvo atvejis, kuomet vartotojas susidūrė su interneto sukčiais, kurie iš jo išviliojo 2 tūkstančius eurų.

Jeigu keliaudami ar internetu Europos Sąjungoje įsigijote netinkamos kokybės prekę ar paslaugą, kviečiame nemokamai kreiptis į Europos vartotojų centrą: J. Basanavičiaus g. 20-11, Vilnius, tel. (8-5) 2650368, faksas (8-5) 2623123, el. p. info@ecc.lt

Views All Time
Views All Time
4810
Views Today
Views Today
1
0 0