80 proc. elektroninių parduotuvių ignoruoja vartotojų teisę grąžinti prekes ir nepateikia apie tai informacijos. Tokius rezultatus parodė Lietuvos vartotojų instituto šių metų birželio pabaigoje atliktas 30 elektroninių parduotuvių, kurių interneto adresai baigiasi lt., tyrimas.

Civiliniame kodekse nurodyta, kad pirkėjas, įsigijęs prekę internetu, per 7 darbo dienas nuo pristatymo turi teisę jos atsisakyti, nenurodydamas priežasties. Pardavėjai apie šias vartotojų teises privalo informuoti iš anksto – pateikti informaciją internete. Vartotojų teisė grąžinti prekes grindžiama tuo, kad internete daiktas gali atrodyti kitaip nei yra iš tikrųjų. Internetinės parduotuvės www.eks.lt atstovas Ramūnas Plaušinis teigia, kad per porą parduotuvės darbo metų nepasitaikė atvejo, kai vartotojai būtų norėję grąžinti prekes.

Nepasitikėjimas

Remiantis Statistikos departamento duomenimis, 2003 m. elektroninėse parduotuvėse pirko 3 proc. internetu besinaudojančių Lietuvos gyventojų, o 2004 m. jų sumažėjo iki 2 proc. Apklaustieji nurodė, kad pirkti parduotuvėje patogiau, nes galima geriau apžiūrėti daiktus. Daugelis sakė, kad internetinėmis parduotuvėmis nepasitiki, čia nesaugu mokėti.

Panašias priežastis pagal sociologinės agentūros „Eurobarometras 60“ tyrimus įvardija ir senųjų ES valstybių vartotojai. Kadangi ten daugiau perkama internetu, 36 proc. vartotojų skundžiasi dėl prekių pristatymo pavėluotai, pažeistų pakuočių ir t. t. 38 proc. vartotojų nurodo, kad pirkdami internetu nėra tikri, ar kilus problemoms su pardavėju atgaus pinigus.

Parduotuvės www.eks.lt atstovas pastebi, kad pirkėjų skaičius tebėra stabilus. Pagyvėjimas ypač jaučiamas prieš didžiąsias šventes, pavyzdžiui, Kalėdas.

Pirkėjų tikrai nėra daug. Pašnekovo nuomone, mūsų žmonės linkę prekę įpratę apžiūrėti, paliesti. Be to, įžengus į įprastinę parduotuvę, konsultacijos galima kreiptis į pardavėją. Daugelis norimą prekę randa internete, bet vėliau, užuot pirkęs, skambina ir tikslinasi, ar viskas yra taip, kaip skelbiama. Šioje parduotuvėje labiausiai perkamos foto kameros. Prekių kainų vidurkis siekia apie 1 000 Lt.

Skelbia, kas palanku

Sociologiniai tyrimai parodė, kad net 95 proc. perkančiųjų internete senųjų ES valstybių gyventojų neabejoja dėl teisės grąžinti prekę svarbos. Šis tyrimas parodė, kaip elektroninės parduotuvės pateikia ir kitą teisės aktuose nustatytą informaciją vartotojams. Telefono numerį ir elektroninį paštą pasiteirauti skelbė atitinkamai 76 proc. ir 84 proc. parduotuvių, įmonės kodą – 53 proc., PVM mokėtojo kodą – 36 proc. Įmonės pavadinimą ir adresą pateikė daugiau nei 90 proc. elektroninių parduotuvių. Informaciją apie asmens duomenų tvarkymą skelbė 49 proc.

R. Plaušinis sako, kad informacijos apie prekių grąžinimą jų parduotuvė neskelbia, nes paprasčiausiai nebuvo nepatenkintų klientų. Taip yra gal ir todėl, kad daugelis pirkėjų prekes pasiima patys, prieš tai gerai apžiūrėję. Jie atsisako pristatymo į namus. Tokiu būdu gali patikrinti, ar pirkinys atitinka jų lūkesčius. Skelbiama tik žinia, kad gaminį galima grąžinti, jeigu jis pažeistas, neveikiantis, nekokybiškas.

Pašnekovo nuomone, norint tokioms parduotuvėms išsilaikyti, reikia skatinti pirkėjų pasitikėjimą jomis. Ilgainiui gyventojai gal pripras ir prie tokio pirkimo būdo. Nereikia gaišti laiko važinėjant po parduotuves. Galima rasti tinkamiausią prekės variantą tiesiog sėdint prie kompiuterio. Svarbiausi elektroninių parduotuvių privalumai – nedidelės laiko sąnaudos ir šiek tiek mažesnės kainos.

Jūratė Nedveckaitė, Savaitraštis “Laikas”

Views All Time
Views All Time
4655
Views Today
Views Today
1
0 0