Mokykla be narkotikų: Gyvenimo įgūdžių samprata
Narkotikų prevencijos ugdymas yra daugiau nei informacija apie narkotikus. Jauniems žmonėms reikia teisingos informacijos apie narkotikus. Apie narkotikus skleidžiama labai daug neteisingos informacijos, o moksleivių švietimas narkotikų tema mokykloje gali ištaisyti šią padėtį. Informacija, kurią moksleiviai gauna mokykloje, gali išsklaidyti mitus bei teisingai informuoti apie narkotikus, jų keliamą pavojų ir poveikį.
Tačiau narkotikų vartojimo prevencija siekia daugiau nei informuoti moksleivius apie narkotikus. Iš tiesų, informacija paprasčiausiai suteikia moksleiviams žinių ir skatina domėtis narkotikais, jų poveikiu. Informavimas turi būti susijęs su įgūdžių ugdymu, pavyzdžiui, mokėjimu atsisakyti siūlymo vartoti narkotikus. Moksleiviams taip pat turi būti padedama formuoti savo nuomonę apie narkotikus.
Tyrimai patvirtina, kad daugelis jaunų žmonių, ypač tų, kurie jau yra bandę narkotikų, atstumia ugdymo programų teikiamą informaciją apie narkotikus. Mokyklos programos kartais perdeda narkotikų vartojimo pavojus. Tarkime, jei jaunuoliams yra pasakoma, kad narkotikų bandymas greitai taps įpročiu, daugelis jų nepatikės. Kartais mokyklose pateikiama informacija apie narkotikus yra šiurpi ir gąsdinanti, pavyzdžiui, pasakojama apie nuo narkotikų mirštančius žmones. Jauni žmonės gali būti laikinai šito sukrėsti, bet tai tikriausiai nesulaikys jų nuo noro išmėginti narkotikus. Jie net gali pradėti nepasitikėti mokyklos informacija ir tuomet remsis tuo, ką jiems pasakoja draugai.
Informacija nebūtinai keičia elgseną. Tyrimai byloja apie tai, kad pačios veiksmingiausios narkotinių medžiagų vartojimo prevencijos programos yra tos, kurios formuoja gyvenimo įgūdžius, o ne tik teikia informaciją. Programos yra veiksmingesnės, kai vykdomos keletą metų ir kai tėvai bei kiti suaugusieji už mokyklos ribų yra įtraukiami į šią veiklą.
Kodėl nepakanka vien informacijos? Panaudokime kelių eismo saugumo pavyzdį. Vaikai gali būti informuojami apie nesaugaus kelių eismo pavojus, tačiau jiems reikia mokėti gyventi saugiai pasaulyje, kur kelių eismas nėra saugus: taigi mes mokome vaikus saugiai pereiti gatvę. Mes taip pat stengiamės padėti jiems išsiugdyti atitinkamą požiūrį į saugų kelių eismą – taip mes siekiame apsaugoti vaikus nuo pavojų. Ugdydami narkotikų vartojimo prevencijos įgūdžius, susiduriame su panašiu poreikiu. Vaikai turi turėti tam tikrą informaciją apie tai, kas yra narkotikai, koks yra jų poveikis, su kokiais pavojais susiduria žmonės, vartojantys narkotikus. Tačiau vaikams būtinai reikia žinoti, kaip elgtis įvairiose su narkotikais susijusiose situacijose.
Tarkime, jei jaunam žmogui draugas pasiūlo narkotikų, gali būti, kad jis(ji) nemokės atsisakyti. Atsisakymo įgūdžių lavinimas klasėje gali padėti jiems lengviau atsisakyti narkotikų gyvenimiškoje situacijoje.
Jiems taip pat bus suteikiama galimybė formuoti savo nuomonę apie narkotikus. Tėvai, kiti suaugusieji, įvairūs leidiniai suaugusiems skelbia jauniems žmonėms, kad narkotikai yra “blogi”. Tačiau iš jaunimo leidinių, kai kurių estrados, populiarių dainininkų ir galbūt iš draugų jie gauna labiau teigiamą požiūrį į narkotikus ir į tuos, kurie juos vartoja. Be to, kai kurie suaugusieji teigia, kad “narkotikai yra blogai”, bet geria patys alkoholinius gėrimus ir rūko.
Taigi visai nekeista, kad daug jaunų žmonių prieštaringai vertina narkotines medžiagas. Mokyklos gali padėti jiems išnarplioti šią painiavą ir išsiaiškinti savo nuomonę.