Mokykla be narkotikų: Apie projektą
JUNGTINIŲ TAUTŲ NARKOTIKŲ KONTROLĖS PROGRAMA
ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJA
MOKYKLA BE NARKOTIKŲ
Knyga parengta vykdant Jungtinių Tautų Narkotikų Kontrolės programos projektą “Ugdymo medžiagos rengimas ir panaudojimas narkotikų prevencijai Baltijos šalių mokyklose.”
Knygos autoriai:
RASA AŠKINYTĖ, LAIMA BULOTAITĖ, MARIJONA ČERNIAUSKIENĖ, ALEKSANDRA G. DAVIDAVIČIENĖ, DANUTĖ JAKUČIŪNIENĖ, ELENA MOTIEJŪNIENĖ, LORETA STONIENĖ, AUDRONĖ ŠUMINIENĖ, RITA VAINAUSKIENĖ
KONSULTANTAS RICHARDAS IVES (DIDŽIOJI BRITANIJA)
Knygos autoriai dėkingi projekto koordinatorei Baltijos šalims SIGNEI ROTBERGAI ir konsultantui iš Didžiosios Britanijos RICHARDUI IVES už pagalbą rengiant šią ugdymo priemonę – knygą mokytojui.
Su šia knyga mokytojui “Mokykla be narkotikų” dirbo 20 – ties Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų mokytojai iš: Druskininkų Atgimimo, Varėnos Matuizų, Raseinių Šaltinio, Raseinių rajono Viduklės S. Stanevičiaus, Utenos Vyturių ir Dauniškių, Kauno M. Šalčiaus ir Vyturių, Klaipėdos Saulėtekio ir Smeltės, Šiaulių Saulėtekio, Panevėžio Žemynos, Vilniaus Fabijoniškių, Mindaugo ir J. Basanavičiaus, Vilniaus rajono Maišiagalos LDK Algirdo vidurinių mokyklų, Šiaulių Didždvario, Panevėžio J. Balčikonio, Radviliškio Lizdeikos gimnazijų, Radviliškio rajono Pakalniškių pagrindinės mokyklos. Mokytojų pateikti komentarai ir praktiniai pasiūlymai labai padėjo autoriams tobulinant šią knygą.
Švietimo ir mokslo ministerijos rekomenduoja.
Įvadas
Projektas įgyvendinamas trijose Baltijos šalyse: Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje. Projektą pasirašė trijų minėtų šalių Švietimo ir mokslo ministrai bei Jungtinių Tautų narkotikų kontrolės programos vykdomasis direktorius.
Projekto tikslas – išvystyti mokyklinę narkotikų vartojimo prevencijos programą bei parengti ugdymo medžiagą, didinti moksleivių narkotikų prevencijos žinias, remti sveiką gyvenimo būdą bei siūlyti alternatyvas narkotikų vartojimui. Tai padėtų mažinti Latvijos, Lietuvos ir Estijos jaunimo narkotikų vartojimo paplitimą.
Projekto trukmė – 3 metai. Šis laikotarpis apėmė dvi fazes:
I fazė: 1999 metų rugpjūtis – 2000 metų gruodis – parengtas knygos mokytojui projektas ir narkotinių medžiagų vartojimo prevencijos programos bei standarto projekto pirminis variantas.
II fazė: 2001 metų sausis – 2002 metų liepa:
- knyga išbandyta 20-ties šalies mokyklų mokytojų praktikoje, išanalizuoti jų atsiliepimai bei pasiūlymai, aptarti su projekto konsultantu ir knyga mokytojui, dirbančiam su 5-8 klasių moksleiviais “Mokykla be narkotikų” bei “Narkotinių medžiagų vartojimo prevencijos programa ir standartas”, dirbantiems su ikimokyklinio ir visų mokyklinio amžiaus tarpsnių moksleiviais, atitinkamai pakoreguoti publikacijai.
- mokytojai seminaruose supažindinami kaip naudotis knyga.
Knygoje Jūs susidursite su terminu – gyvenimo įgūdžiai. Gyvenimo įgūdžiai – tai platesnė sąvoka nei socialiniai įgūdžiai. Jie apima tiek socialinius įgūdžius, tiek asmeninius įgūdžius. Gyvenimo įgūdžiai reikalingi, sprendžiant įvairias kasdienines gyvenimo problemas pvz.; konfliktus su draugais, profesijos pasirinkimą, savęs pažinimą ir pan.
Terminas – gyvenimo įgūdžiai – nėra naujas švietimo sistemose. Jį plačiai naudoja kai kurios Europos šalys, pvz., Didžioji Britanija, kuri bendrojo lavinimo mokyklose yra įvedusi specialų kursą gyvenimo įgūdžiams ugdyti.
Gyvenimo įgūdžių formavimui ypač tinka aktyvūs mokymo metodai. Mokytojai, pasinaudodami leidinyje pateiktų aktyvių mokymo metodų aprašymu, gali “įdėti” į pratimus savo mokomojo dalyko turinį. Tuomet bus gaunamos ne vien akademinės žinios ir gebėjimai, bet kartu bus ugdomi ir gyvenimo įgūdžiai bei formuojamos nuostatos.