Kodėl žmones piktina McDonald
Daugelis žmonių ir organizacijų visame pasaulyje kritikuoja McDonald’s. Ši tarptautinė korporacija, turinti apie 30.000 McDonald’s užkandinių visame pasaulyje, kiekvienais metais išleidžia daugiau negu 1,8 milijardo JAV dolerių (7,2 mlrd. litų) reklamai ir propagandai, siekdama išlaikyti kompanijos, besirūpinančios žmonių gerove ir ekologija įvaizdį.
Kaip nebūtų keista, už besišypsančio Ronaldo McDonaldo veido slepiasi ne tokia linksma realybė – McDonald’s kompaniją, kaip ir kitas tarptautines korporacijas, domina tik pelnas bet kokiomis sąlygomis. McDonald’s veiklos ataskaitoje užsimenama apie dominavimą visame žemyne, todėl vienas iš šios kompanijos tikslų – atidaryti kuo daugiau “greito maisto restoranų” daugelyje pasaulio šalių. Lietuvoje McDonald’s turi šešias užkandines: keturias Vilniuje, po vieną Kaune ir Klaipėdoje.
Milijonams žmonių pasaulyje McDonald’s yra nesveiko maisto, aplinkos teršimo, gyvūnų žudymo, darbuotojų engimo ir vietinės ekonomikos išnaudojimo simbolis. Lietuvos žaliųjų judėjimas sako Jums, ką McDonald’s nutyli savo reklamose.
McDonald’s Lietuvoje vengia mokesčių
McDonald’s maistą savo užkandinėse gamina iš maisto pusgaminių, kuriuos įsiveža į Lietuvą. Kompanija nenaudoja Lietuvos ūkininkų ir maisto pramonės produkcijos, nors Lietuvos įmonės pajėgios aprūpinti šio tinklo užkandines kokybiškais produktais. McDonald’s vadovybė teigia, kad Lietuvoje patiria nuostolius. Todėl reikalauja netaikyti muito mokesčių kai kuriems iš Lenkijos importuojamiems maisto produktams.
2001 m. antrame pusmetyje Lietuvos biudžetas jau neteko apie 600 000 litų, Vyriausybei leidus McDonald’s tinklui be muito į Lietuvą importuoti įvairių maisto pusgaminių.
Lietuvos žaliųjų judėjimo (LŽJ) nariai mano, kad tokios nepagrįstos nuolaidos kenkia Lietuvos gamtai, ekonomikai, rinkos santykiams, Lietuvos žemdirbiams ir maisto perdirbimo pramonei. Juokinga ir pikta, kad nuostoliais skundžiasi ir nuolaidų prašo tarptautinė korporacija su pasauliniu 30.000 restoranų tinklu.
Lietuvoje veikia apie pusantro šimto investuotojų iš JAV, kurie, kaip ir kiti užsienio investuotojai, naudojasi bendrai užsienio investuotojams taikomomis lengvatomis ir privilegijomis. Jie nereikalauja kažkokių išskirtinių sąlygų ar lengvatų. Tačiau atsiranda “lygesni” už visus, tokie kaip “Williams” ar “McDonald’s”, kurie nuolat dejuoja ir skundžiasi, kad vis dar trūksta lengvatų ir nuolaidų pelningam verslui Lietuvoje. Ir niekaip nesugeba Lietuvos visuomenei pateikti savo sėkmingos veiklos ir naudingumo pavyzdžių, veikdami Lietuvos mokesčių mokėtojų sąskaita ir laistydami naftą jūroje arba teršdami aplinką tonomis vienkartinių indų ir pakuočių.
Lietuvos vyriausybė paskelbė planus padidinti muitų ir kitų mokesčių surinkimą iš Lietuvos verslininkų 2002 metais. Vien muito mokesčio planuojama surinkti 210 mln. litų daugiau negu 2001 m. Ar bus tarp jų McDonald’s dalis ? Kodėl visiems skelbiamos naujos “žiaurios” akcijos, o kai kam daromos išimtys ?
Žalieji reikalauja nedaryti jokių nuolaidų dėl muito mokesčių atsisakymo ar sumažinimo McDonald’s.
McDonald’s maistas – nesveikas
McDonald’s reklamose pristato savo produkciją kaip labai maistingą, nors iš tikrųjų, tai nesveikas maistas su didžiule riebalų, cukraus ir druskos (sodos) koncentracija, mažai vitaminų ir mineralinių medžiagų. Nuolatinis užkandžiavimas tokiu greitai paruošiamu maistu didina širdies infarkto, vėžio, diabeto ir kitų ligų tikimybę. “McDonalds” maiste taip pat gausu cheminių priedų. Kai kurie jų gali sukelti vėžį, alergijas, sumažinanti organizmo atsparumą įvairioms infekcijoms. Pasaulyje užfiksuota daug apsinuodijimo McDonald’s maistu atvejų. Pavyzdžiui, 1991 metais Didžiojoje Britanijoje buvo užfiksuota apsinuodijimo McDonalds maistu epidemija. Tada daugelis apsinuodijusių žmonių turėjo rimtų komplikacijų su inkstais. Apsinuodijimų McDonald’s maistu ar užteršto maisto atvejai pasaulyje paskelbiami kasmet.
Angliškai kalbančiose toks maistas vadinamas “junk food”. Lietuviškai – “šlamštmaistis”, “mėšlainis”.
Žalieji rekomenduoja: nevalgykite patys ir ypač nesiūlykite vaikams nesveiko maisto.
McDonald’s išnaudoja darbuotojus
Siekiant gauti kuo didesnį pelną mažiausiomis sąnaudomis, į darbą priimama kuo mažiau žmonių, todėl jiems tenka didžiulis darbo krūvis. Jie privalo dirbti greitai, todėl McDonald’s restoranuose nelaimingi atsitikimai, (pvz. odos nudegimai) yra dažnas atvejis.
McDonald’s kompanijoje yra didelė darbuotojų kaita. Tokia strategija labai patogi McDonald’s, nes tai praktiškai užkerta kelia profsąjungų, kurios galėtų kovoti dėl geresnių darbo sąlygų, kūrimuisi.
McDonald’s naikina gamtą
McDonald’s kompanija buvo priversta pripažinti, kad iškirstų tropikų miškų plotus ji panaudoja raguočių ganymui, tokiu būdu užkirsdama kelią šių miškų atkūrimui. Palyginus su kitomis kompanijomis, McDonald’s sunaudoja daugiausiai jautienos visame pasaulyje. Tyrimai rodo, kad metano dujos, išmetamos į orą auginant raguočius mėsos pramonei, labiausiai prisideda prie globalinio klimato atšilimo, o šiuolaikinis intensyvus žemės ūkis, sunaudojantis didelius kiekius chemikalų, labai užteršia gamtą.
McDonald’s užkandinėse kiekvienais metais sunaudojama virš milijono tonų nereikalingų pakuočių ir vienkartinių indų, kurie po vienkartinio panaudojimo atsiduria gatvėse arba patenka į sąvartynus ir didina jų plotus. Naivu tikėti, kad šių vienkartinių indų ir įpakavimų gamyba bei jų utilizavimas neturi jokios įtakos aplinkai, o ypatingai miškų naikinimui.
McDonald’s nemyli vaikų
McDonald’s reklamuoja ir siūlo vaikams nesveiką maistą. McDonald’s restoranai Anglijoje buvo nubausti 12 000 svarų bauda už nelegalų vaikų darbą ir ilgus viršvalandžius 2001. Tai buvo išskirtinis vaikų išnaudojimo atvejis.
McDonald’s reklamose labai daug dėmesio skiriama vaikams, siekiant juos prisivilioti į savo užkandines. Vaikai, kurie į šias užkandines paskui save atsitempia ir tėvelius, yra užliūliuojami žaislais ir įvairiais menkaverčiais niekniekiais.
1997 m. D. Britanijos Aukščiausias teismas “McŠmeižto” byloje įvertino McDonald’s požiūrį į vaikus, kad kompanija “išnaudoja vaikus, naudojant juos kaip labiau reklamai jautrų veiksnį, priverčiant jų tėvus eiti į McDonald’s”.
Kompanijos slaptas “Darbo vadovas”, “McBiblija” kiekvienam užkandinės vadybininkui, duoda instrukcijas taikytis į vaikus: “Ronaldas (McDonald’s reklaminis klounas) myli McDonald’s ir McDonald’s maistą. Taigi, ir vaikai, nes jie myli Ronaldą. Atsiminkite, kad vaikai panaudoja fenomenalų poveikį, kai reikia išsirinkti restoraną. Tai reiškia, kad jūs turite daryti viską ką galite, patraukiant vaikų meilę Ronaldui ir McDonald’s”.
Tikrovėje McDonald’s reklaminis klounas “Ronaldas McDonaldas” yra tik rafinuotas prekeiva ciniškai nusitaikęs į mūsų vaikus – patikliausią ir labiausiai pažeidžiamą visuomenės dalį. McDonald’s reklaminis poveikis mūsų vaikams turi būti apribotas.
Žalieji sako: “Tėvai saugokite savo vaikus nuo “mėšlainių”.
Jei norite sužinoti daugiau, ką McDonald’s nutyli savo reklamose, ieškokite internete: www.mcspotlight.org