Tarkim reputacija. Arba pagarba
| |

Tarkim reputacija. Arba pagarba

Nesu labai kruopštus. Bent jau dažniausiai. Atidumo taip pat trūksta. Ir tikslumo. Dėl to kartais ir nukenčiu. Pamenu, mokykloj nukentėdavau dažnai vien dėl to, kad neužrašydavau kokio uždavinio veiksmo ”keliaudamas” tiesiai prie atsakymo ar atsakinėdamas į klausimą, susidedantį iš kelių dalių, atsakydavau tik pirmąjį ar paskutinįjį. Pats kaltas, bet po truputį jau baigiu atsikratyti šios problemos. Bet esu ne kartą rašęs rašęs vienokį ar kitokį darbą draugui ar šiaip pažįstamui žmogui. Ir niekada nė su viena aukščiau minėta bėda nesusidurdavau. Nes man rūpi reputacija. Jei pažadėjau žmogui parašyti referatą, tai stengiuosi jį parašyti kuo geriau, įdedu galbūt daugiau darbo nei darydamas sau. Ir tikslumo, atidumo tada netrūksta, nes noriu įvykdyti pažadą ar susitarimą kuo geriau. Be to, iš tokių detalių formuojasi mano reputacija, o aš esu įsitikinęs, kad taip parodau, jog gerbiu kitą žmogų. Tokios mintys man kilo prieš kelias dienas atsikrausčius į naują butą. Susinervinau, radęs pilną spintą šiukšlių ir nereikalingų daiktų, po sulūžusia lova radęs krūva butelių, kurie netilpo į du maišus, pilna dulkių ir žemių. Pakankamai gražus ir sutvarkytas butas atrodė žiauriai ne kaip. Ir galbūt dar viskas būtų dzin, nesunku susitvarkyti ir išmesti svetimas šiukšles ar daiktus, jei pažadėta būtų buvę ne taip. O ką aš užtikau virtuvėlėj, tai tikrai buvo žiauru. Neplautos lėkštes, puodas, šiukšlės, spintoj pervasarojusios bulvės nublanko prieš šaldytuvą.

Nuo ko pradėti? 8 bendravimo taisyklės drovuolėms
| |

Nuo ko pradėti? 8 bendravimo taisyklės drovuolėms

Bendravimas su žmonėmis – tikras menas. Ypač su nepažįstamaisiais. Ir būtinybė laviruoti tarp to, kas privalu ir būtina norint užmegzti kontaktą, kai kuriems tampa dideliu išbandymu. Nes kiekvieną kartą esi priversta improvizuoti, pasikliaudama per ilgą laiką įstrigusiais atmintin bendravimo modeliais ir tam tikromis priimtinomis taisyklėmis. Tik štai kurią kada taikyti – turi nuspręsti pati. Priklauso nuo situacijos. Nuo žmogaus, kurį ketini užkalbinti charakterio ypatybių. Ir tavo improvizacijoms ir elgesio modelių pasirinkimui vėlgi įtakos turės dar vienas svarbus veiksnys – tavo pačios asmenybės ypatumai. Štai taip grandine nuvilnija tiesiai nuo tavo žvilgsnio, lūpų, gestų „bandymas užmegsti kontaktą“. Žemiškai kalbant, – užkalbinti kol kas nepažįstamą žmogų. Viskas gerai ir labai smagu, kai esi komunikabili ir iš vieno žodelyčio išraityti visą istoriją tau yra vienas malonumas. Tačiau ką daryti, jeigu esi drovi ir kas kartą, kai tik reikia žengti pirmą žingsnį, tave suparalyžiuoja, kalbos dovana nuslysta į nebūtį, o rankos ima tirtėti taip, kad kavos puodelis atrodo padėtas lyg ant išsiveržti pasiruošusio ugnikalnio viršūnės. Tai trukdo. Kad netrukdytų, pasinaudok žurnalo „Forbes“ siūlomais patarimais. Pirmasis žingsnis – auksinis raktelis nuo sėkmės durelių. Nepasitikėjimas savimi, kaip pilkas vualis aptraukia tavo veidą, ir, žinoma, už tai pliusiuko negausi (ypač, jeigu nesi Angelina Jolie).

Kurkime Lietuvą, kurioje būtų daugiau pagarbos šeimai
| |

Kurkime Lietuvą, kurioje būtų daugiau pagarbos šeimai

Pamąstymai apie tai, ką kiekvienam iš mūsų reiškia šeima, šiandien kalbamės su Seimo Šeimos ir vaiko reikalų komisijos pirmininke Rima Baškiene. „Visiems linkiu darnios, gražios šeimos, – pradeda pokalbį Seimo narė, – nes būtent šeimoje bręsta asmenybė, formuojasi asmens kultūra, santykių sistema. Šeima įdiegia žinių troškimą, dvasines vertybes, kultūros supratimą, kultūros vertybių perdavimą iš kartos į kartą. Šeimoje žmogus įgyja patirtį skleistis visuomenėje ir būti visaverčiu jos nariu.“ Kokia šeima gali geriausiai garantuoti asmenybės išugdymą? Visų pirma žvilgsnis krypsta į tradicinę šeimą, kuri grįsta santuokiniu vyro ir moters atsidavimu ir teisių bei pareigų visuma, įsipareigojant psichologiškai, morališkai, teisiškai bei ekonomiškai vienas kitam, o tuo pačiu ir savo vaikams. Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ atlikto tyrimo rezultatai tai patvirtina, nes teigia, kad Lietuvoje šeima yra vertybė, ir du trečdaliai Lietuvos gyventojų šeimą tapatina su santuoka. O ką mano psichologai, šeimų gyvenimo tyrėjai? Vis dažniau apie harmoningos santuokos svarbą darniam vaiko asmenybės vystymuisi ima kalbėti vaikų psichologai. Nenuneigiama vienos talentingiausių psichoterapeučių pasaulyje Virginijos Satir frazė: „Šeimos architektai, formuojantys atmosferą, nulemiančią vaiko asmenybės vystymąsi, yra tėvai. Sutuoktinių santarvė, šeimos kultūra yra ir jų pačių, ir šeimoje augančių vaikų laimės sąlyga.“

Lydima sėkmės, bet vieniša
| |

Lydima sėkmės, bet vieniša

Sveika, Ramune. Gyvenime, atrodo, turiu viską – trūksta tik Jo. Ir nesuprantu, kodėl taip yra, kodėl aš viena. Gal aš kažkaip atstumiu vyrus? Bet kuo? Esu išsilavinusi, padariusi karjerą, įsirengusi gražius namus. Esu neblogos figūros, simpatiška, komunikabili, žodžio kišenėje neieškanti, stipri, nebijanti gyvenimo iššūkių ir sunkumų, mokanti pastovėti už save, darbšti moteris. Turėjau vyrų, bet santykiai buvo trumpalaikiai. Neseniai draugavau su vienu vyru, bet jis išėjo. Tepasakė, kad nesijaučia reikalingas. Tai tada kam man toks? Tiesa, tai buvo daugiau fizinė meilė nei draugystė. Nors aš ir vakarienes ruošdavau, ir net esu nupirkus jam malonių smulkmenų, kvepalus. Taip ir likau nesupratusi, kas ir kaip. O gal vyrams reikia lepšių, mėmių, silpnų, verkšlenančių, kad šalia jų galėtų jaustis ereliais? Vilma. Sveika Vilma. Iš jūsų laiško galima tik spėlioti, kokios yra jūsų vienatvės priežastys. Visgi, ko gero, esate teisi, kad pati tuos vyrus ir atstumiate. Kaip manote, kodėl netapote draugais su minėtuoju vyriškiu? Ko jūs tikėjotės iš šių sanykių, jei jie buvo grįsti tik seksu? Vien maisto gaminimas ir dovanos taip pat vargu ar labai suartins. Kaip manote, ką turėjo omeny vyras sakydamas, kad jis nesijaučia reikalingas jums? Pabandykite pagalvoti ir atsakykite sau į klausimą, o kam jums reikalingas vyras? Gal kaip dar vienas pasiekimas, statuso požymis? Ar jūs norite artimo bendravimo, palaikymo, supratimo?

Pagarbą kairiarankiškumui
| |

Pagarbą kairiarankiškumui

Pastaruoju metu spaudoje pasirodo vis daugiau straipsnių apie kairiarankius. Deja, dažniausiai rašoma apie kairiarankius menininkus ir sportininkus. Tačiau kairiarankiškumas yra ne tik išorinis žmogaus išskirtinumas, todėl derėtų susipažinti su kairiarankių psichiniais ypatumais. Nors šį psichikos ypatingumą sąlygoja ir socialiniai veiksniai, tačiau jie neatskiriami nuo individo genealogijos, t. y. kairiarankis „realizuoja“ kitokį psichobiologinį modelį. Tai priklauso nuo aktyvesnio ir didesnio dešiniojo, o ne kairiojo, kaip daugelio žmonių, didžiųjų smegenų pusrutulio. Todėl kairiarankiu reiktų vadinti ne tik tą, kuris rašo ir dirba kairiąja ranka, bet ir kiekvieną, kurio dominuojantis yra dešinysis, o ne kairysis didžiųjų smegenų pusrutulis. (Dešinysis didžiųjų smegenų pusrutulis valdo visą mūsų kairiąją pusę ir kairiąją ranką, o kairysis – dešiniąją). Dominuojant dešiniajam pusrutuliui, žmogus dažniausiai dirba ir rašo kairiąja ranka, žinoma, jeigu vaikystėje nėra nuo to atpratintas. Kodėl „perdirbinėjame“ kairiarankius? Apmaudu, bet kairiarankiškumą daugelis laiko nenormalumu. Mat visi rašymo ir kitų darbų įrankiai ir technologijos elementai pritaikyti dešiniajai rankai. Kodėl taip yra, sunku tiksliai pasakyti. Mokslo ir technikos kūrimosi istorijoje čia galima įžvelgti ir atsitiktinumą, ir būtinumą. Atsitiktinumas, – kad pirmieji darbo ir rašto įrankių kūrėjai, matyt, buvo žmonės, kurių veiklą valdė kairysis, o ne dešinysis smegenų pusrutulis.

„Nesu vieniša savo kelyje“
| |

„Nesu vieniša savo kelyje“

Esu gimusi ir užaugusi Tarybų Sąjungoje. Kaip ir didžioji dauguma tos šalies gyventojų buvau auklėjama kaip ateistė, ir mano vaikystė praėjo lydima komunistinių šūkių. Šeima buvo darni ir tvarkinga, tėvai mylėjo vienas kitą ir mus, vaikus. Atsigręždama į praeiti, gali paliudyti, kad šeimoje buvo laikomasi Dievo įsakymų – ypač tų, kurie reguliuoja žmonių tarpusavio santykius. Garbingumo, sąžiningumo, pasiaukojančios meilės ir kantrybės pavyzdžių semdavausi iš savo tėvų. Mano kelias į Dievą buvo sunkus ir labai ilgas. Nenorėčiau, kad jį pakartotų mano vaikai ar bet koks kitas žmogus. Kantriai ir nuostabiai veikdamas mano gyvenimą, Viešpats galų gale atvedė mane čia, į „Opus Dei“. Nuostabu ir tai, kad būtent mano vyras supažindino mane su puikiais žmonėmis, kurie darbuojasi „Dievo darbe“ Lietuvoje. Tai atsitiko prieš ketverius metus. Iš pradžių lankydavausi paskaitose ar kituose užsiėmimuose smalsumu ar mandagumu vedina, bet pamažu „Opus Dei“ dvasia įsiskverbė į giliausius mano sielos kampelius. Tada įvyko kažkas nuostabaus – tikras dvasinis sprogimas, kukliai vadinamas atsivertimu. Suvokimas tos nuostabios tiesos, kad kiekvienas mūsų gali ir turi siekti šventumo, nes kiekvienas yra Dievo vaikas, pakeitė mano ir mano šeimos gyvenimą. Visas mano darbas – laboratorijoje, prie kompiuterio ar viryklės – įgijo prasmę ir vertę, nes darbas staiga virto malda, o malda – vidinio ir išorinio gyvenimo šerdimi.

Apie pagarbą tarp žmonių
| |

Apie pagarbą tarp žmonių

Kur praeina riba tarp pagarbos ir netakto? Tai nelengvas klausimas. Bet man visų pirma pagarba žmogui siejasi su pagarba tiesai. Nematau pasirinkimo – jei gerbi žmogų, gerbi tiesą, jei dėl žmogaus baimės, pagarbos ar pritarimo traukiesi nuo tiesos, negerbi ir žmogaus. Žinoma, man galite mesti klausimą:”O kas yra tiesa?”. Vienas pilietis to kažkada jau klausė ir iš esmės tas jo klausimas parodo, kaip reaguoja žmonės, susidūrę su jiems neparankia tiesa. Tai buvo Poncijus Pilotas. Esame pripratę, kad tiesos sąvoką vartome priklausomai nuo mūsų nuotaikos kaip kepeninę dešrą keptuvėje. Beveik jau tikime, kad tai abstrakcija, o jei abstrakcija, tai tiesos kaip ir nėra – viskas priklauso nuo situacijos ir nuo požiūrio. Taip mąsto beveik visas pasaulis – tiesos nėra. Bet aš taip nemanau. Poncijaus Piloto žodžius paneigė kitas žmogus, pasakęs: “Aš esu tiesa”. Taigi, visada matau reikalą pasakyti, kad yra tiesa. Absoliuti tiesa. Net neleidžianti diskutuoti. Tiesa, niekada neverčianti jos priimti. Jėzus kviečia, bet niekada neverčia. O jei pasirenki, Jėzus priima, bet nebeleidžia gyventi sau.”Gal ir jus norite pasitraukti?”,- klausė jis savo mokinių. Štai ir riba. Kai esi su tiesa, esi su Juo, jei pasitrauki – Jėzus neprieštarauja, net ir siūlo pasitraukti – supranta, kaip nelengva bus, jei liksi Jo mokiniu. Ir visiškai nesmerkia, net siūlo pasitraukti. Bet jei lieki Jo mokiniu, Jis turi teisę pareikalauti visko iš tavo gyvenimo. Net ir patį gyvenimą.

Vienatvė gali susargdinti
| |

Vienatvė gali susargdinti

“Žmonės, kurie senatvėje yra vieniši, turi daugiau galimybių susirgti Alzheimerio liga nei socialiai aktyvūs”, – mano naujausio tyrimo autoriai. Ir nors mokslininkai nesiima tvirtinti, jog pats vienišumas skatina ligą ar yra jos ankstyvasis simptomas, tačiau jų išvados leidžia manyti, kad socialiniai kontaktai blokuoja ligą. “Tai naujas rizikos faktorius, ir mes turime suprasti, kodėl jis susijęs su liga, – sako tyrimo iniciatorius Robertas Vilsonas iš Čikagos universiteto Medicinos centro. – Žmonės yra bendruomeniški. Mums reikia bendrauti su kitais. Tyrimo rezultatai suteikia pagrindo manyti, jog tie, kurie nuolat vieniši, yra pažeidžiamesni.” R. Vilsono vadovaujama mokslininkų grupė ištyrė 823 žmones, kurie neturėjo jokių silpnaprotystės požymių, ir paprašė jų įvertinti savo vienatvės lygį pagal penkiabalę sistemą. Jie galėjo pasirinkti teiginius, labiausiai atspindinčius jų situaciją, kaip antai: “Man regis, kad aš neturiu pakankamai draugų”. Tyrėjai taip pat rinko objektyvius duomenis, pavyzdžiui, kaip dažnai žmogus priima svečius. Mokslininkai stebėjo grupę ketverius metus, kasmet atlikdami psichiatrinį sveikatos patikrinimą. Tyrimo metu 76-iems dalyviams buvo diagnozuota Alzheimerio liga. Nustatyta, kad kad tiriamieji, kurių vienatvės lygis buvo aukštesnis, šia liga susirgdavo dukart dažniau nei kiti. Vienas iš galimų paaiškinimų gali būti tas, kad socialinis aktyvumas tam tikru būdu padeda apsaugoti smegenis nuo ligos prasidėjimo.

Apie supratimą ir pagarbą
| |

Apie supratimą ir pagarbą

Šiandien eidamas vieno Vilniaus mikrorajono gatve pamačiau stendą, kuris mane privertė susimąstyti ir paklausti savęs: “kuo mes pavirtome?” Mano matytas plakatas ragino: „užleisk vietą“, turint omenyje, kad reikėtų užleisti sėdimą vietą nėščioms moterims ir tėvams su mažamečiais vaikais. Galbūt aš esu kitoks, bet man tokio raginimo nereikia – aš ir be jo tai suvokiu. Tačiau kas paskatino rengti tokias akcijas? Visais laikais, kiek pamenu, kai tekdavo važiuoti autobusu ar troleibusu, didžioji dauguma žmonių užleisdavo vietas garbingo amžiaus žmonės arba moterims su vaikais ir nėščiosioms. Tam nereikėdavo nei raginimų, nei „pilietinių akcijų“. Žinoma, visur buvo visko; būdavo tokių, kurie įlipus vyresniam žmogui, įsikniaubdavo į laikraštį ir apsimesdavo įdėmiai skaitantys… Bet jų būdavo vienetai. Pagarba tam, kuriam sunkiau nei tau, glūdėjo žmonių sąmonėje, be jokių akcijų. Matant tokius plakatus, peršasi kelios mintys. Viena – aš praktiškai nesinaudoju viešuoju transportu ir net nepastebėjau, kaip situacija pasikeitė, o antra – tai dar vienas būdas, prisidengiant socialinėmis iniciatyvomis, išmelžti iš valstybės pinigų. Pasikalbėjus su gerokai daugiau nei aš viešuoju transportu besinaudojančiais žmonėmis, paaiškėjo, kad antrąją hipotezę reikėtų atmesti. Iš tiesų į autobusą ar troleibusą įlipus vyresnio amžiaus žmogui arba moteriai su vaiku, jaunimas ir suaugę vyrai ir moterys vietos neužleidžia; maža to, jie niekaip į įlipusius nereaguoja.

Vienatvė – pasimatymo pačiam su savimi laikas
| |

Vienatvė – pasimatymo pačiam su savimi laikas

Daugelis įsitikinę, kad vienatvė – tarsi bausmė, tartum esi uždarytas vienutėje. Tačiau vienatvė – ne kalėjimo, o ramybės ir galėjimo pasilikti pačiam su savimi zona. Pabūti vienam sveika. Tai žmones gali padaryti laimingus. Jei bijomasi nors pusvalandį pasilikti vienam, reikia susimąstyti – veikiausiai yra ką slėpti pačiam nuo savęs. Vakarų mokslininkai pastebėjo įdomią tendenciją: kuo mažesnė galimybė žmogui pabūti tyloje, ramybėje, vienatvėje, tuo labiau jis to trokšta. Tikriausiai todėl pernelyg civilizuotose Jungtinėse Amerikos Valstijose vienatvė buvo paskelbta kaip tam tikra filosofija ir gyvenimo būdas. Vakaruose vienatvės šalininkai pasiūlė pradėti švęsti tarptautinę vienatvės dieną – tai būtų tarsi Valentino dienos antonimas. A.Rufus, karingiausia vienišė, netgi parašė knygą “Vieno partija: vienatvės manifestas”, skirtą žmonėms, kurie “moka patys save užimti – jie mąsto ir kuria”. Psichologai pažymi, kad dvasiškai turtingas žmogus ramiai pakelia vienatvę ir nenori jos atiduoti į bet kokias rankas. Ezoterikai teigia: kiekvienas, jei jam to reikia, atranda sau porą. Kenčiantieji dėl vienatvės tikriausiai patys nori kentėti (vienatvės kančios kelia pagarbą). Vienišiai veikiausiai patenkinti savo gyvenimu, bet nenori to pripažinti. Juk pas mus įprasta būti ištekėjusiai ar vedusiam ir gailėtis tų, kuriems “nepasisekė”.