Neetiška ar klaidinanti reklama gali pakenkti įmonės reputacijai, dėl tokios reklamos įmonė gali prarasti dalį klientų, tačiau nuo neetiško elgesio tai nesustabdo.

Per 2010 metų pirmąjį pusmetį už klaidinančia reklama Lietuvos bendrovėms buvo skirta beveik 300 tūkst. litų baudų – dvigubai daugiau nei per pernai visus metus.

Vienas didžiausių reklamos užsakovų Lietuvoje telekomunikacijų operatorius “Omnitel” – ne kartą baustas už klaidinančią reklamą. Vien 2009-2010 metais bendrovė gavo kelias baudas, o bendra jų vertė siekia 200 tūkst. litų.

2009 metais Konkurencijos taryba klaidinančiomis pripažino 19 reklamų, per 2010-ųjų pirmą pusmetį – 9.

Pagal Lietuvos reklamos įstatymą, už klaidinančią reklamą galima skirti iki 120 tūkst. litų dydžio baudą. Taip pat galima įpareigoti įmonę paneigti klaidinančią reklamą.

Įmonės, piliečiai ir visi nepatenkintieji dėl neetiškos reklamos gali pasiskųsti – Lietuvos reklamos biuro Arbitražo komisijai.

Komisiją sudaręs Lietuvos reklamos biuras (LRB) yra asociacija, į kurią susibūrė reklamos kūrėjai bei užsakovai. Tai – nevalstybinė reklamos savireguliacijos institucija, panaši į tas, kokios veikia daugelyje Europos valstybių. Asociacijai dabar priklauso apie keturiasdešimt narių – reklamos kūrėjų, užsakovų bei žiniasklaidos įmonių. Visos jos yra paskelbusios apie savanorišką įsipareigojimą laikytis Reklamos etikos kodekso.

Šią savaitę Lietuvos reklamos biuro (LRB) arbitražo komisija, išnagrinėjusi penkis skundus dėl lietuviškų reklamų, tris iš jų pripažino pažeidus reklamos etikos kodeksą. Pažeidimai patvirtinti bendrovės „Karmada”, bendrovės „Reklamos leidiniai” prekės ženklo „Olialia” ir bendrovės „Bitė Lietuva” reklamose.

Santechnikos prekių centro „Karmada” Vilnius-Kaunas automagistralėje esanti lauko reklama ir jos užrašas „Kainos? Žemiau nebūna” pripažinta pažeidžiančia Lietuvos reklamos etikos kodekso 1 str. „Padorumas”.

Arbitražo komisijos pirmininko Mariaus Giržado teigimu, minėtame straipsnyje nurodyta, jog reklama neturi pažeisti visuomenėje vyraujančių padorumo normų.

„Šiuo atveju lauko reklamoje panaudota frazė išreiškia požiūrį į temą, dėl kurios visuomenė neturi vieningos nuomonės ir todėl reklamos užsakovas rizikuoja savo reputaciją, o reklama praranda savo naudą ir svarbą. Ši reklama neturi nieko bendra su įmones veikla, ir buvo nuspręsta, jog dėmesio atkreipimas tokiu būdų yra nepadorus”, – komentuoja M. Giržadas.

Kita arbitražo komisijos nagrinėta „Reklamos leidinių” prekės ženklo „Olialia” žiebtuvėlių spaudos reklama pripažinta pažeidusi Lietuvos reklamos etikos kodekso 5 str. „Smurtas ir antisocialinis elgesys”.

Atsižvelgiant į šiame straipsnyje nurodytą informaciją, anot arbitražo komisijos pirmininko, nei viena reklama negali toleruoti ar skatinti smurto, o šioje reklamoje vaizduojamas karimo procesas.

Taip pat buvo pastebėta, jog reklama galimai prasilenkė su Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymu, kuriuo draudžiama erotinio pobūdžio informaciją tiesiogiai skelbti ar platinti nepilnamečiams. Tokia informacija gali būti skelbiama tik tose vietose, į kurias nepilnamečiai negali patekti, ir (arba) tokiu laiku, kuriuo jie negalėtų ja naudotis, teigiama LRB pranešime.

Trečioji, telekomunikacijų bendrovės „Bitė Lietuva” reklamos kampanija su užrašu „Greičiausias internetas tapo 3 kartus greitesnis” LRB arbitražo komisijos buvo pripažinta pažeidusi reklamos etikos kodekso 8 str. „Klaidinimas”, pagal kurį reklamoje negali būti jokių aprašymų, teiginių ar iliustracijų, specialiai arba netiesiogiai klaidinančių dėl reklamuojamo produkto ar paslaugos. Taip pat reklamos turi aiškiai parodyti bet kokius svarbius produkto ar paslaugos apribojimus ar savybes, be kurių žiūrovams gali būti sudarytas klaidinantis įspūdis.

Pasak M. Giržado, ši reklama klaidina, nes joje nepateikiama papildoma informacija apie sąlygas, kurioms esant galima pasinaudoti šia interneto paslauga. Taip pat nenurodoma, jog norint ja pasinaudoti būtina atitikti specifinius techninius reikalavimus ar patirti nenumatytų išlaidų.

Asociacija LRB yra reklamos savitvarkos institucija Lietuvoje, kuri 2005 m. buvo įkurta Lietuvos reklamos agentūrų, reklamuotojų bei žiniasklaidos atstovų iniciatyva, siekiant užtikrinti reklamos pramonės gebėjimą patiems reguliuoti savo visuomeninę atsakomybę, grįstą sąžiningos konkurencijos principais, aktyviai skatinant aukščiausių etikos standartų laikymąsi ir vartotojų interesų gynimą.

LKD Jaunimas ragina su neetiška reklama kovoti ryžtingiau

Lietuvos krikščionių demokratų jaunimas reiškia įsitikinimą, kad dėl neetiškos reklamos turėtų būti baudžiami ne tik reklamos gamintojai (užsakovai), bet ir jos skleidėjai. “Darosi apmaudu stebėti, kad mūsų teisės aktai beveik nenumato realios atsakomybės už moralinių ir etikos normų pažeidimus, nes neva nėra realių svertų įvertinti, ar reklama morali, ar ne. Be abejonės, tokiomis spragomis naudojasi reklamų kūrėjai bei jų užsakovai, vaikydamiesi pelno ir nepaisydami jokių normų”,- teigia jie.

Pasak LKD jaunimo, susirūpinti silpna reklamos kontrolės sistema dėl moralinių ir etikos normų pažeidimų verčia dažnėjantys bei įžūlėjantys neetiškos reklamos atvejai: Krekenavos žali vokeliai; dienraščio “15 minučių” reklama, kurioje vaizduojamas narkotikus beuostantis paauglys; “Kalnapilio” alaus reklama su Rūpintojėlio atvaizdu.

Netinkamą reklamą galima apskųsti internetu

Gyventojų bei įmonių vertinimu, neteisingą, įžeidžiamą, klaidinančią ar kitaip žalingą reklamą galima apskųsti internetu.

Skundą galima užpildyti reklamos agentūrų, užsakovų bei žiniasklaidos atstovų asociacijos Lietuvos reklamos biuro (LRB) sukurtoje interneto svetainėje „Reklamosbiuras.lt”.

„Stengsimės, kad žmonės labai aiškiai žinotų, kur galima kreiptis dėl neetiškos, įžeidžiamos reklamos”, – sakė LRB valdybos ir komisijos pirmininkas Marius Jovaiša.

Visi skundai bus nagrinėjami nemokamai, tačiau skųstis negalima anonimiškai – būtina nurodyti savo vardą, pavardę ir kontaktinius duomenis.

Straipsniai.lt portalas prieš „bananines” reklamos kūrimo dirbtuves

Visą gruodžio mėnesį, visiems „bananinių” reklamos agentūrų klientams – suteiksime dievišką 7,77 procentų nuolaidą interneto reklamos paslaugoms.

Lietuvoje skelbtų klaidinančių reklamų TOP 10, sudarytas vartotojų informavimo kampanijos “Žinok teises ir laimėk”

1.

„Jeigu kas nors gatvėje tavęs paklaus – a kiek kainuoja SMS???!!! Pasakyk jiems. NIEKO NEKAINUOJA???!!! Tarp LABAS vartotojų – visiems laikams ir be jokių sąlygų”, “Ir nepamiršk – tarp LABAS vartotojų SMS nemokami visiems laikams ir be jokių sąlygų“ (2005 -2006) – UAB „Bitė Lietuva“.

Tačiau „visiems laikams ir be jokių papildomų sąlygų“ tęsėsi tik iki 2006 m. rugsėjo 1 d., kai LABAS klientams, ir toliau norintiems nemokamai susirašinėti trumposiomis žinutėmis, buvo įvestos papildomas naudojimosi šia paslauga sąlygos (pirmiausia papildyti sąskaitą norimu nominalu, po to užsisakyti nemokamų SMS siuntimo tarp LABAS vartotojų paslaugą, siunčiant SMS su žodžiu UŽSAKYTI už 1 Lt).

Konkurencijos tarybos skirta bauda – 18 000 lt

2.

„Pasaulio skyrybų čempionai – skyrybos per tris dienas“ „Skyrybų advokatų paslaugos“, „Atstovavimas teisme“, „Geriausi skyrybų advokatai“, „Geriausių skyrybų advokatų paslaugos“; „Profesionalus atstovavimas teisme“, „Ypač kvalifikuotos ir pigios visos advokatų paslaugos“, „Skubus alimentų priteisimas iš skolininko“ – UAB „Tikroji turto kaina“ Skyrybų centras.

Tačiau UAB „Tikroji turto kaina“ neturi teisės verstis advokato veikla.

Konkurencijos tarybos skirta bauda – 11 500 Lt

3.

„Šiame DVD rasite: kvietimą į filmą „Sparnuotas desantas“, interviu su įgarsinusiais aktoriais, galimybę laimėti plakatą su aktorių parašais“; Reklama radijo stotyse: „Pirkdami DVD „nachaliavai“ gausite bilietuką į kino filmą „Sparnuotas desantas“ – UAB „Achme,

Tačiau, kai šis DVD pasirodė prekyboje, Vilniaus kino teatruose filmas „Sparnuotas desantas nebuvo rodomas. Be to, kvietimą į šį filmą nemokamai galėjo gauti tik, tie kurie nusipirkdavo dar vieną bilietą į šį kino seansą.

Konkurencijos tarybos skirta bauda – 15000 lt

4.

„Žaidimo laimėtojui kiekvieną savaitę „Vilniaus kailiai“ dovanoja stilingą moterišką arba vyrišką rankinę (pasirinktinai)“, „Stilingos odinės rankinės – prizai skaitytojams“ – AB „Vilniaus kailiai“ reklama žurnale „Moters savaitė“ nuo 2002-10-01 iki 2007-04-27.

Tačiau laimėtoja nuvykusi į „Vilniaus kailių“ parduotuvę ir išsirinkusi rankinę sužinojo, kad laimėjo tik 100 Lt nuolaidą nuo rankinės.

5.

„Pirk bet kurios rūšies “Rasa” gėrimus ir laimėk svajonių katerį“ – UAB „Druskininkų Rasa“.

Deja, bet išsvajotąjį katerį laimėtojas gavo be variklio.

6.

„Per papildomus televizorius skaitmenine TV mėgausitės nemokamai“ – UAB „Mikrovisatos TV“

Tačiau norint matyti skaitmeninę TV per kitus televizorius, reikia už 170 Lt įsigyti skaitmeninės TV priedėlį kiekvienam televizoriui bei sumokėti kortelės aktyvavimo mokestį arba abonentinį mokestį.

7.

„Akcija“, nors kaina lieka ta pati – UAB „Eurovaistinė“

8.

„Sudocrem – sparčiam gijimui…“, „Sudocrem. Patenkina didžiausius lūkesčius: pasižymi gydomuoju poveikiu…“, „Sudocrem. Turi gydomąjį poveikį…“ – UAB „Miečys“.

Tačiau UAB „Miečys“ negalėjo pateikti įrodymų, patvirtinančių, kad „Sudocrem“ turi gydomąjį poveikį.

Konkurencijos tarybos skirta bauda – 9 400 lt

9.

„BIGBANK greičiausias kelias iki pinigų“

Tačiau UAB „General Financing“ („Bigbank“) greičiausiai vartojimo kredito paslaugų neteikia, kaip tokį įspūdį galėjo susidaryti reklamą išgirdęs vartotojas.

Konkurencijos tarybos skirta bauda – 30 000 lt

10.

„Eurovaistinė – mažiausių kainų lyderė“ – reklaminis šūkis 2004 – 2008m.

Konkurencijos tarybos skirta bauda – 27 000 lt

Views All Time
Views All Time
1999
Views Today
Views Today
1
0 0