Tinklo etiketas

Miss Netiquette Straipsniai.lt

Užgriuvęs mus visus informacijos ir bendravimo galimybių gausa, „Internetas”, šis naujas, unikalus modernios dabarties reiškinys, per neįtikėtinai trumpą laiką jau spėjo tapti neatsiejama daugelio mūsų gyvenimo dalimi. Vakar atsiradęs iš nieko, o šiandien prienamas beveik kiekvienam studenčiokui, pasaulinis tinklas gana daugeliui gali pasirodyti visiškai nevaldomu, neturinčiu nei įstatymų, nei elgesio taisyklių. Dar daugiau: kai kam „Internetas” tampa savotiška arena, kurioje galima pasirodyti „visame gražume”, įrodyti savo pranašumą prieš aplinkinius, užmiršti kasdienio gyvenimo nesėkmes, o gal už jas kam nors (dažnai – pirmam pasitaikiusiam) atkeršyti. Ir taip, deja, būdinga ne tik jaunimui. Štai neseniai vienos solidžios įstaigos tarnautojas be ceremonijų išvadino mane proletaru ir komjaunuoliu vien už tai, kad lietuvišką virtualių atvirukų tinklalapį viename iš jo anonsų pavadinau „tautiniu”. Ypač didelį chaosą galima rasti IRC pokalbių kanaluose. Ten beveik nuolat sėdi vienas ar keli smarkuoliai, kurių nesibaigiančios replikos tiesiog siutina ir varo į neviltį norinčius bendrauti „žmoniškai”.

Dar dažniau pradedantys, o kartais ir labiau patyrę internautai, padaro kažką ne visai taip, kaip derėtų – ne iš blogos valios, o tiesiog iš nežinojimo.

Tam, kad taip nebūtų, ir yra sugalvotos kibernetinio pasaulio „žaidimo taisyklės”. Tai – „Netiquette„.

Straipsniai 1 reklama

RFC 1855
Netiketo taisyklės

Santrauka
Šiame dokumente pateikiamas minimalus informacijos apie interneto etiketą (netiketą) kiekis. Dokumente taip pat yra minimalūs patarimai interneto vartotojams ir administratoriams. Šį dokumentą paruošė IETF RUN (Responsible Use of the Network) darbo grupė.

Turinys

  1. Įvadas
  2. Bendravimas „vienas – vienam”
  3. Bendravimas „vienas – daugeliui”
  4. Autoriai

1. Įvadas

Ankščiau internetu naudojosi žmonės, išaugę su internetu, techniškos pakraipos, suprantantys duomenų perdavimo principus ir protokolus. Šiandien internete yra ir vartotojų, kuriems ši aplinka yra kažkas naujo. Šitie naujokai nežino apie interneto kultūrą ir jiems nebūtina žinoti apie duomenų perdavimo principus. Siekiant greičiau pritaikyti šiuos vartotojus prie interneto kultūros, šis vadovas siūlo minimalų elgesio patarimų kiekį, kuriuos organizacijos ir asmenys gali pritaikyti sau. Nesvarbu kaip žmogus prieina prie interneto, asmeninė sutartis su IPT (interneto paslaugų tiekėju), universitete ar darbe, bet kokiu atveju žmogus turi laikytis ir jų nurodytų taisyklių, nusakančiu kaip ir ką galima siųsti, kaip save pateikti ir t.t. Tą reikėtų išsiaiškinti su vietine valdžia.

Medžiaga suskirstyta į dvi dalis: Bendravimas „vienas – vienam” – čia rašoma apie paštą ir pokalbius, Bendravimas „vienas – daugeliui” – čia kalbama apie konferencijas (mailing lists) ir NetNews (newsgroups, usenet).

2. Bendravimas „vienas – vienam” (elektroninis paštas, pokalbiai)

Bendravimą „vienas – vienam” apibrėžiame kaip vieno asmens bendravimą su kitu, tarsi akis į akį – dialogą. Internete ypač svarbios bendros mandagumo taisyklės, nes bendraujant negalima skaityti pašnekovo kūno kalbos, girdėti jo kalbos tono.

2.1 Patarimai vartotojui

2.1.1 Paštui:

  • Jei internetu naudojatės ne asmeniškai (t.y. ne pagal sutartį su IPT) – sužinokite, kokios yra elektroninio pašto naudojimosi taisyklės jūsų universitete ar darbovietėje.
  • Jei nenaudojate kodavimo priemonių (įrenginių ar programų) – nepamirškite, kad paštas internete nėra saugus. Niekada nesiųskite paštu to, ko nesiųstumėte ant paprastos atvirutės.
  • Gerbkite informacijos, kurią jūs persiunčiate, savininko teises. Beveik visose šalyse galioja autorių teisių gynimo įstatymai.
  • Jei jūs persiunčiate ar perrašote gautą laišką – nekeiskite teksto. Jei laiškas buvo skirtas asmeniškai jums – prieš persiųsdami jį grupei asmenų, jūs turite paklausti autoriaus leidimo. Jūs galite sutrumpinti laišką, siųsdami tik reikiamas laiško dalis, bet nepamirškite apie tai užsiminti.
  • Niekada nesiųskite grandininių laiškų. Grandininiai laiškai internete yra uždrausti. Jūs galite prarasti savo interneto teises. Jei gausite grandininį laišką – praneškite apie tai savo sistemos administratoriui.
  • Praktinis patarimas: būkite konservatyvus(i) tam, ką siunčiate ir liberalus(i) tam, ką gaunate. Nesiųskite pykčio laiškų (angl. „flames”), net jei jus provokuoja. Iš kitos pusės, nenustebkite, jei tokį laišką gausite. Apdairu būtų tiesiog nereaguoti į tokius pykčio laiškus.
  • Gera mintis, prieš atsakant į laišką, patikrinti bent jau visų gautų laiškų pavadinimus (subject). Kartais asmuo, prašantis jūsų pagalbos (arba paaiškinimo), atsiunčia kitą laišką, kuriame parašo „nebesvarbu”. Taipogi įsitikinkite, kad laiškas, kuriam rašote atsakymą, tikrai buvo siųstas būtent jums. Gali būti, kad jūs nebuvote pagrindinis laiško gavėjas, o tik paminėtasis cc: skiltyje.
  • Pasistenkite vardan laiško gavėjo. Gana daug pašto programų nerodo techninės laiško dalies, kurioje yra ir siuntėjo adresas. Kad gavėjas žinotu, kas jūs toks(ia), laiško pabaigoje pridėkite vieną ar dvi eilutes su informacija apie save. Jūs galite iš anksto sukurti parašo failą ir dauguma pašto programų automatiškai pridės ten nurodytą informaciją prie jūsų laiško. Internete tai vadinama „parašu” (signature). Jūs galite turėti kelis parašus. Priklausomai nuo adresato, galite panaudoti skirtingus parašus.
  • Būkite atsargus(i) su adresatu. Kai kurie adresai atrodo kaip vieno žmogaus, o iš tikrųjų yra grupės žmonių adresas. Taigi žinokite kam siunčiate laišką.
  • Rašydami atsiliepimą, patikrinkite cc: laukus. Nesiųskite laiškų grupei žmonių, jei bendravymas vyksta tik tarp dviejų žmonių.
  • Paprastai interneto vartotojai neturi laiko atsakinėti į bendrus klausimus. Nesiųskite prašymų ar klausimų žmonėms, kurių adresus jūs sužinojote RFC ar konferencijose.
  • Nepamirškite, kad jūs bendraujate su žmonėmis iš viso pasaulio. Jei siunčiate laišką ir tikitės greito atsakymo, nepamirškite, kad gavėjas gali miegoti tuo metu, kai gaus laišką. Prieš nuspręsdami, kad laiškas nenuėjo ar gavėjui tai neįdomu, leiskite jam atsibusti, ateiti į darbą ir patikrinti savo paštą.
  • Prieš užmegzdamas(a) ilgą pokalbį, patikrinkite visus adresus. Taip pat patartina pridėti žodį „ilgas” prie laiško pavadinimo (subject), kad gavėjas iš karto suprastų, kad laiškui perskaityti ir atsakyti reikės šiek tiek daugiau laiko nei įprasta. Ilgesnis nei 100 eilučių laiškas laikomas „ilgu”.
  • Žinokite, su kuo prireikus pagalbos susisiekti. Paprastai reikiami šaltiniai bus visai netoli. Paieškokite žmonių, galinčių jums padėti susitvarkyti su įranga ir programomis, vietoje. Taip pat žinokite, kam turite pranešti, jei gaunate ką nors neaiškaus ar nelegalaus. Daugumoje serverių yra sukurtas „Postmaster” adresas, kurio gavejas – žinantis vartotojas, taigi jūs galite siųsti laišką šiuo adresu ir prašyti pagalbos dėl pašto naudojimo.
  • Prisiminkite, kad gavėjas yra žmogus, kurio kultūra, kalba ir jumoro jausmas skiriasi nuo jūsų. Prisiminkite, kad skirtingose vietose naudojami skirtingi datos formatai, matų vienetai ir tarmė. Ypač atsargiai naudokite sarkazmą.
  • Naudokite ir didžiąsias ir mažąsias raides. VIEN DIDŽIOSIOMIS RAIDĖMIS PARAŠYTAS TEKSTAS ATRODO KAIP ŠŪKAVIMAS.
  • Naudokite simbolius sureikšminimui. Tai yra *tai* ką noriu pasakyti. Naudokite pabraukimo simbolius pabraukimui. _Alchemikas_ yra mano mėgiamiausia knyga.
  • Naudokite šypsenėles savo tonui išreikšti, bet darykite tai saikingai. 🙂 yra šypsenėlės pavyzdys (žiūrėti reikia pakreipus galvą). Negalvokite, kad pridėjus šypsenėlę gavėjas taps laimingu arba geriau sureaguos į įžeidžiantį komentarą.
  • Prieš siųsdami emocinius atsakymus, palaukite bent vieną naktį. Jei tikrai jautriai reaguojate, parodykite tai išskirdami emocijas tekstu PYKTIS ĮJ/IŠJ (FLAME ON/OFF). Pavyzdžiui:
    PYKTIS ĮJ:
    Tokie argumentai neverti to, kad užimtų tinklo pralaidumą. Tai nelogiškai ir blankiai pagrįsta. Visas pasaulis su manimi sutinka.
    PYKTIS IŠJ.
  • Nenaudokite kontrolinių simbolių arba ne ASCII priedų laiškuose, jei tai ne MIME priedai, arba jei jūsų pašto programa jų tinkamai neužkoduoja. Jei siunčiate užslaptintus laiškus, įsitikinkite, kad gavėjas gali juos išslaptinti.
  • Rašykite trumpai, bet neperdaug glaustai. Atsakydami pridėkite pradinės medžiagos tiek, kad būtų galima suprasti apie ką šneka, bet ne daugiau. Labai blogai atsakinėti į laišką papraščiausiai įtraukiant visą pradinį laišką: ištrinkite visą nereikalingą medžiagą.
  • Apribokite eilutės ilgį iki 65 simbolių ir baikite eilutę spausdami [enter]. Kai kurios pašto programos gali tai padaryti automatiškai.
  • Laiškas turi turėti pavadinimą (subject), kuris tiksliai nusako laiško turinį.
  • Jei pridedate parašą, pasistenkite, kad jis būtų trumpas. Patartina, kad parašas būtų ne ilgesnis nei 4 eilutės. Prisiminkite, kad daug žmonių moką už prisijungimo minutę, ir kuo ilgesnė jūsų žinutė, tuo daugiau jie turės mokėti.
  • Kaip paštas nėra (šiandien) saugus, taip paštas (ir žinios) yra (šiandien) įvairiu lygiu klastojamas ir naudojamas kaip pokštas. Nepamirškite „realiai patikrinti” žinutę, prieš patikėdamas(a) jo turiniu.
  • Jei manote, kad laiškas yra svarbus, nedelsdami nusiųskite siuntėjui pranešimą, kad laišką gavote, net jei vėliau siųsite ilgesnį atsakymą.
  • Bendravimo el.laiškais stilius priklauso nuo jūsų santykių su gavėju ir diskusijos temos. Bendraujant su savo aplinkos žmonėmis įgyti įpročiai gali netikti bendraujant su interneto vartotojais bendrai. Atsargiai naudokite žargoną ir akronimus.
  • Už laiško siuntimą, maždaug po lygiai moka ir siuntėjas, ir gavėjas (arba jų organizacijos). Tuo el.laiškai skiriasi nuo kitų ryšio priemonių (televizijos, telefono ar radijo). Siųsdami laišką, jūs taip pat naudojate įvairius kitus gavėjo resursus: tinklo pralaidumą, vietą diske ar procesoriaus pajėgumą. Tai svarbi ekonominė priežastis, dėl kurios įkyrios el.laiškų reklamos laikomos nepageidautinomis (ir daug kur yra uždraustos).
  • Žinokite kokio dydžio laišką siunčiate. Prijungiant didelius failus, tokius kaip postscript failus ar programas, laiškas gali tapti tokiu dideliu, kad arba apskritai nebus nusiųstas, arba naudos per didelį kiekį resursų. Geriau būtų nesiųsti laiškų, didesnių nei 50 kilobaitų. Naudokite failų perdavimo metodus, arba dalinkite failą į mažesnius gabaliukus ir siųskite juos atskirais laiškais.
  • Nesiųskite žmonėms didelių kiekius bendros informacijos.
  • Jei jūsų pašto sistema palaiko pašto persiuntimą, patikrinkite, kad laiškas nepatektų į amžiną ratą. Įsitikinkite, kad jūs neįjungėte laiško persiuntimo keliose stotyse, nes taip laiškas gali keliauti iš kompiuterio į kompiuterį amžinai.

2.1.2 Pokalbiams:

Pokalbiai – tai protokolų rinkinys, leidžiantis žmonėms interaktyviai bendrauti internetu.

  • Naudokite ir didžiąsias ir mažąsias raides ir teisingą skyrybą, lyg rašytumėte laišką.
  • Rašydami neperženkite linijos ribos ir neleiskite terminalui perkelti/padalinti eilutės; paspauskite [enter] kiekvienos eilutės pabaigoje. Taip pat negalvokite, kad kitų ekrano dydis yra toks pat kaip ir jūsų. Patartina nerašyti ilgesnių nei 70 simbolių eilučių ir nedaugiau 12 eilučių (nes jūs naudojate padalintą ekraną).
  • Palikite paraštes; nerašykite iki pat ekrano krašto.
  • Naudokite tuščią eilutę kaip ženklą, kad jūs baigėte ir kitas žmogus gali pradėti rašyti.
  • Prieš uždarydami pokalbio programą, visada pasakykite „viso gero” arba kitaip atsisveikinkite ir palaukite, kol kitas žmogus irgi atsisveikins. Tai ypač svarbu, kai bendraujate su kuo nors, esančiu toli nuo jūsų. Prisiminkite, kad jūsų bendravimas priklauso ir nuo tinklo pralaidumo, ir nuo uždelsimo (šviesos greičio).
  • Prisiminkite, kad kalba – kito žmogaus sutrukdymas. Naudokite tik kai to tikrai reikia. Ir niekada nekalbinkite nepažįstamų.
  • Yra daug priežasčių, dėl kurių galite negauti atsakymo. Negalvokite, kad viskas veikia tvarkingai. Ne visos pokalbių programų versijos yra suderinamos.
  • Pokalbiai rodo jūsų sugebėjimus spausdinti. Jei jūs rašote lėtai ir darote daug klaidų, nebūtina gaišti laiką ir taisyti klaidas, nes kitas žmogus dažniausiai supranta ką turite omenyje.
  • Atsargiai naudokite kelias pokalbių sesijas vienu metu!

2.2 Administratoriams

  • Įsitikinkite, kad vartotojai turi priėjimą prie parašytų taisyklių, kaip elgtis skirtingais atvejais, ypač nelegaliais, neteisingais arba kai naudojama per daug pralaidumo.
  • Į užklausas atsakykite kitą darbo dieną.
  • Trumpai atsakykite žmonėms, kurie gavo netvarkingus arba nelegalius laiškus. Į pranešimus apie grandininius laiškus reaguoti reikia nedelsiant.
  • Paaiškinkite vartotojams sistemos taisykles, tokias kaip diskų vietos kiekio apribojimus (disk quotas). Įsitikinkite, kad jie suprato, ką daro prašydami failų: užpildo diskus, reikalauja didesnių mokesčių už ryšį, uždelsia kitų laiškų pristatymą ir t.t.
  • Įsitikinkite, kad sukūrėte „postmaster” aliasą ir kad jūs tikrinate „root”. Įsitikinkite kad šitos aliasinės dėžutės būtų tikrinamos.
  • Nusiskundimus del jūsų vartotojų įvertinkite blaiviai. Prisiminkite, kad adresai gali būti ir suklastoti.

3. Bendravimas „vienas – grupei” (Konferencijos, NetNews)

Bet kada bendraujant su grupe žmonių, galioja ir bendravimo „vienas – vienam” taisyklės. Juk bendrauti su žmonių grupe laiškais, tai praktiškai tas pats, kas bendrauti su vienu žmogumi, tik tiek, kad taip galima įžeisti kur kas daugiau žmonių. Todėl svarbu kiek galima daugiau žinoti apie žmones, su kuriais bendraujate.

3.1 Patarimai vartotojui

3.1.1 Bendri patarimai konferencijoms ir NetNews

  • Prieš rašydami ką nors į konferenciją, skaitykite ją mažiausiai porą mėnesių. Taip jūs suprasite konferencijos kultūrą.
  • Nekaltinkite sistemos administratoriaus dėl vartotojų elgesio.
  • Nepamirškite, kad daug žmonių skaitys jūsų laišką, įskaitant jūsų dabartinį arba būsimą vadovą. Sekite ką rašote. Taip pat prisiminkite, kad konferencijos laikas nuo laiko archyvuojamos ir jūsų žodžiai gali būti ilgą laiką saugomi visiems prieinamoje vietoje.
  • Supraskite, kad asmenys kalba tik už save, o ne už savo organizacijas (nebent tai būtų konkrečiai paminėta).
  • Prisiminkite, kad ir paštas ir konferencijos naudoja sistemos resursus. Laikykitės jų naudojimosi taisyklių.
  • Žinutės ir straipsniai turi būti trumpi ir į temą. Neklaidžiokite toli nuo temos, neburbėkite ir nesiųskite žinučių vien tik tam, kad parodytumėte kitų žmonių rašybos ar skyrybos klaidas. Tai labiau nei kiti požymiai išduoda, kad jūs – pradedantis vartotojas.
  • Tema (subject) turi atitikti grupės nuostatas.
  • Klastojimas ir pokštavimas nelaikomi pageidautinais.
  • Kai kuriose konferencijos reklama pageidaujama, o kitose – NE! Tai dar viena priežastis, kodėl prieš rašant reikia pažinti auditoriją. Reklama, neatitinkanti temos beveik garantuoja, kad jūs gausite gausybę piktų laiškų.
  • Jei jūs siunčiate atsakymą, būtinai apibendrinkite originalą laiško viršuje, įtraukite tik tiek teksto, kiek yra būtina konteksto nurodymui. Taip vartotojai supras, apie ką eina kalba. Kadangi NetNews darbo stotys keičiasi laiškais viena su kita, įmanoma, kad jūs iš pradžių pamatysite atsakymą, ir tik vėliau – klausimą. Kontekstas padės visiems. Bet neįterpinėkite viso originalo!
  • Vėlgi, nepamirškite prie laiško pridėti savo parašą. Taip jūs užtikrinsite, kad visi matys, kas siuntė šį laišką, ir žinos kaip su jumis susisiekti.
  • Atsargiai atsakinėkite į laiškus. Dažnai atsakymai siunčiami į konferenciją. Jūs galite netyčia išsiųsti asmeninį atsakymą daugeliui žmonių, taip suerzindamas(a) visus susijusius asmenis. Geriausia parašyti adresą, o ne spausti ‘reply’.
  • Pristatymo pranešimai, nepristatymo pranešimai, atostogų programos nėra visiškai standartizuotos ir nevisada atsparios klaidoms prie interneto prijungtose sistemose. Jie nepageidaujami, kai siunčiami į konferencijas, o ir kai kurie asmenys pristatymo pranešimus laiko skverbimusi į jų asmeninę laisvę. Vienu žodžiu – nenaudokite jų.
  • Jei pastebėjote, kad asmeninis laiškas nuėjo į konferenciją, nusiųskite atsiprašymą ir į konferenciją, ir tam asmeniui, kuriam buvo skirtas laiškas.
  • Jei nesutinkate su vieno žmogaus nuomone, siųskite laiškus asmeniškai jam. Jei su tuo žmogumi diskutuojate tema, kuri gali būti įdomi visai konferencijai, galite vėliau į konferenciją nusiųsti jūsų asmeninių diskusijų apibendrinimą.
  • Neįsivelkite į barnius. Nei rašykite, nei atsakinėkite į kursomus laiškus.
  • Atsargiai elkitės su monospace (vienodo raidžių pločio) šriftais. Skirtingose sistemose ir skirtingose pašto programose jie matysis nevienodai.
  • Yra daug, įvairiausių temų konferencijų. Jos atstovauja įvairius gyvenimo stilius, religijas ir kultūras. Nepriimtina siųsti laišką į konferenciją vien tam, kad pasakytumėte, jog nesutinkate su konferencijos dalyvių nuomone. Jūs galite naudoti specialią programinę įrangą, atrenkančią ir panaikinančią jums nepriimtinus laiškus.

3.1.2 Pašto konferencijos (mailing lists)

Yra galybė būdų, kaip surasti jus dominančią pašto konferenciją ir kaip prie jos prisijungti. Įsitikinkite, ar gerai suprantate savo organizacijos požiūrį į tokių konferencijų naudojimą. Bendrai sakant, geriausia patikrinti vietinius resursus, prieš bandant rasti informaciją internete. Kaip ten bebūtų, į news.answers pastoviai siunčiami interneto pašto konferencijų aprašai ir nurodymai, kaip prie jų prisijungti. Tai neįkainuojamas pagalbininkas ieškant informacijos bet kokia tema.

  • Siųskite prisijungimo/atsijungimo (subscribe/unsubscribe) laiškus teisingais adresatais. Nors kai kurių pašto konferencijų programinė įranga yra pakankamai protinga, ir atseka tokius laiškus, taip būna ne visada. Jūsų pareiga yra patiems išsiaiškinti kaip veikia pašto konferencija ir siųsti laiškus teisingais adresais. Nors daug pašto konferencijų lieka ištikimos tradicijai, ir prisijungimo/atsijungimo laiškams prideda „-request” (-užklausti) prie konferencijos adreso. Pvz. konferencijai a@k.com, užklausos būtų siunčiamos adresu a-request@k.com. Taigi, prieš užsisakydami konferenciją, įsitikinkite, ar gerai ją pažįstate.
  • Išsaugokite prisijungimo prie konferencijų laiškus. Juose dažniausiai būna ir informacija, kaip atsijungti nuo konferencijos.
  • Bendrai imant, į pašto konferenciją nusiųsto laiško atšaukti jau nebegalima. Net jūsų sistemos administratorius negalės to padaryti. Tai reiškia, kad prieš išsiųsdami laišką, jūs turite būti įsitikinę, kad norite siųsti laišką.
  • Pašto programų automatinio atsakinėjimo galimybė naudinga vidiniams ryšiams, bet ji gan įkyri, kai naudojama pašto konferencijose. Patikrinkite kokį adresą nusako „Reply-To” adresas, prieš atsakydami į konferencijos laiškus. Dauguma auto atsakymų bus nusiųsti visiems pašto konferencijos nariams.
  • Nesiųskite didelių failų į pašto konferencijas, jei galite papraščiausiai nusiųsti nuorodą į tą failą (nesvarbu ftp ar www versija). Jei norite failą nusiųsti dalimis, išsiaiškinkite, kaip tai daroma konkrečioje konferencijoje.
  • Atsisakykite konferencijos arba įjunkite opciją „nomail” – jokių laiškų (ten kur galima), kai žinote, jog ilgą laiką negalėsite tikrinti savo pašto.
  • Jei siunčiate tą patį laišką į kelias pašto konferencijas, ypač jei tų konferencijų temos panašios, – atsiprašykite už kryžminį siuntimą (cross-posting).
  • Jei siunčiate klausimą, būtinai nusiųskite apibendrinimą. Ir būtent apibendrinkite, o ne siųskite kumuliatyvų gumulą visų, jūsų gautų laiškų.
  • Kai kurios pašto konferencijos yra privačios. Nepakviestas nesiųskite laiškų į tokias konferencijas. Nepranešinėkite apie laiškus iš tokios konferencijos plačiai publikai.
  • Jei įsivėlėte į ginčą, susikaupkite prie temos, o ne prie ginče dalyvaujančių asmenų.

3.1.3 NetNews (usenet, newsgroups)

NetNews yra globaliai platinama sistema, leidžianti žmonėms bendrauti specifinėmis temomis. Ji padalinta į hierarchijas, pagrindinės iš kurių yra: sci – (science) su mokslu susijusios diskusijos; comp – su kompiuteriais susijusios diskusijos; news – diskusijoms apie patį NetNews; rec – laisvalaikis; soc – socialiniai klausimai; talk – ilgos, niekada nesibaigiančios diskusijos; biz – su verslu susiję laiškai; alt – (alternative) kitos diskusijos. Taip pat yra ir regioninės hierarchijos, tokios kaip Bionet, jūsų organizacija taip pat gali turėti savo grupes. Visai neseniai buvo pridėta „humanities” hierarchija, ir atrodo laikui bėgant bus pridėta dar daugiau hierarchijų.

  • NetNews kalba, „siuntimas” (posting) reiškia naujo straipsnio siuntimas į grupę arba atsakymas į ten esantį straipsnį. Kryžminis siuntimas („cross-posting”) reiškia straipsnio siuntimą į kelias grupes iš karto. Jei jūs siunčiate naują straipsnį į keletą grupių iš karto – įspėkite apie tai skaitytojus! Skaitytojai galvos, kad straipsnis atėjo tik į vieną grupę, ir kad atsakymas bus siunčiamas į vieną grupę, kas iš tikrųjų bus visai ne taip.
  • Prieš siųsdami atsakymą, perskaitykite visas diskusijos (thread) žinutes. Venkite siųsti „ir aš!” stiliaus laiškus, kai jūs tik sutinkate su prieš tai einančio laiko turiniu. Cituotos dalies dydis neturi viršyti jūsų parašytos dalies dydžio!
  • Jei atsakymo reikia tik vienam konkrečiam asmeniui, tai siųskite asmeninį laišką. Nepamirškite, kad News platinama visame pasaulyje, ir visam pasauliui tikriausiai NĖRA įdomūs tokie asmeniniai atsakymai. Visgi, nedvejokite ir siųskite atsakymą visai grupei, jei jis gali būti įdomus visiems.
  • Prisiminkite viršūnėlės (header) „Platinimas” (Distribution) sekciją, bet nepasikliaukite ja. Dėl sudėtingo naujienų pristatymo metodo, platinimo nurodymai yra nepatikimi. Bet, jei siunčiate informaciją, kuri įdomi tik ribotam kiekiui žmonių, naudokite „platinimo” nurodymą skaitytojų apribojimui. Pavyzdžiui, nustatykite platinimą į „nj”, jei straipsnis bus įdomus tik New Jersio skaitytojams.
  • Jei manote, kad jūsų straipsnis gali būti įdomus kelių naujienų grupių skaitytojams, siųskite kryžminį laišką, o ne siųskite tas pačias straipsnio kopijas į kiekvieną grupę. Bendrai imant, tik 5-6 grupės gali turėti panašią pakraipą.
  • Pagalvokite, gal reiktų nusiųsti jūsų naudotus šaltinius (aprašymus, laikraščius, pagalbos failų pavadinimus), prieš siunčiant klausimą. Jei užduosite klausimą, kurio atsakymas aiškiai parašytas kur nors kitur, tikriausiai gausite piktą atsakymą „RTFM” (read the fine manual – čia gali būti naudojamas ir kitas žodis vietoje raidės ‘f’).
  • Nors kai kuriose grupėsi ir galima reklamuoti, visgi bendru atveju temos neatitinkančios reklamos siuntimas skaitomas nusikaltimu. Jei į įvairias grupes siuntinėsite reklamą, galite tikėtis, kad būsite atjungtas nuo šios paslaugos.
  • Jei savo straipsnyje rasite klaidą – kuo greičiau jį atšaukite.
  • NEBANDYKITE atšaukti ne savo žinutės. Jei nežinote kaip atšaukti žinutę, ar pastebėjote grandininį laišką – susisiekite su savo administratoriumi.
  • Jei nusiuntėte straipsnį, ir nematote jo tuoj pat – negalvokite, kad jo nusiųsti nepavyko, ir nesiųskite jo iš naujo.
  • Siuntimas per anoniminius serverius priimtinas vienose naujienų grupėse, ir nepriimtinas kitose. Medžiaga, kuri skaitome netinkama, kai siunčiama pasirašius, tikrai netampa tinkama, kai siunčiama anonimiškai.
  • Tikėkitės nedidelio uždelsimo prieš jūsų straipsnio pasirodymą grupėje, jei siunčiate į moderuojamą grupę. Moderatorius gali pakeisti jūsų straipsnio temą (subject), kad ši tiksliau apibrėžtų straipsnio turinį.
  • Neįsivelkite į barnius. Nerašykite ir neatsakinėkite į piktus laiškus.

3.2 Patarimai administratoriui

3.2.1 Bendri

  • Aiškiai nusakykite, koks jūsų serverio požiūris į NetNews ir pašto konferencijas, įskaitant disclaimerių naudojimą parašuose.
  • Nustatykite ir paskelbkite archyvavimo nuostatas. (Kokį laiko tarpą žinutės saugomos)
  • Nusiskundimus dėl savo vartotojų peržiūrėkite greitai, bet šalta galva.
  • Stebėkite jūsų sistemos veikimo kokybę.

3.2.2 Pašto konferencijos

  • Laiku atnaujinkite vartotojų sąrašus, kad išvengtumėte problemų su grįžtančiais laiškais.
  • Iškilus problemoms, padėkite konferencijų vartotojams.
  • Praneškite vartotojams apie konferencijos valdymą ir planuojamus sistemos sustabdymus.
  • Padarykite „-request” aliasus konferencijos užsisakymui / atsisakymui.
  • Įsitikinkite, kad visi pašto gateway’jai puikiai veikia.

3.2.3. NetNews (newsgroups)

  • Viešai paskelbkite kokius straipsnius gaunate. Jei gaunate ne visus straipsnius, kai kurie žmonės norės sužinoti kodėl.
  • Nepamirškite, kad dėl naujienų skaitymo kliento pusės programinės įrangos įvairumo, serveris gali būti kaltinamas dėl kliento klaidų.
  • Gerbkite vartotojų prašymus atšaukti jų žinutes, nekorektiškas žinutes arba grandininius laiškus.
  • Sukurkite „Usenet”, „Netnews” ir „News” aliasus, ir prižiūrėkite, kad kas nors skaitytų tuos laiškus.

3.3 Patarimai moderatoriams

3.3.1 Bendri patarimai

  • Reguliariai siųskite FAQ (atsakymus į dažniausiai užduodamus klausimus – DUK) į konferenciją. Nurodykite, kaip turi atrodyti straipsniai/laiškai. Jei ne jūs prižiūrite FAQ, įsitikinkite, kad žmonės, kurie prižiūri, tai padarytų.
  • Įsitikinkite, kad nurodėte gerą pasisveikinimo žinutę, kurioje nurodyti prisijungimo / atsijungimo adresai.
  • Naujienų grupėse turėtų būti pastoviai spausdinami nurodymai.
  • Pasistenkite, kad naujienų grupėse ir pašto konferencijose skelbiama informacija nevėluotų. Jei kur nors išvykstate – paskirkite savo padėjėją.

4. Autoriaus adresas

Sally Hambridge
Intel Corporation
2880 Northwestern Parkway
SC3-15
Santa Clara, CA   95052

Lietuviškas vertimas: Tomas Straupis.

(Iš lietuviško vertimo išbraukti skyriai „selected bibliography”, „security considerations” ir „information services”).

Views All Time
Views All Time
1440
Views Today
Views Today
1

Pridėti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

34 − 27 =