|

Kaip grąžinti skolas

Neatiduokite paskutinių pinigų. Jei visus savo pinigus sumokėsite tik vienam kreditoriui, kuris griežčiausiai reikalauja, nuskriausti liks kiti. Neapsikentę kreditoriai gali pareikalauti sumokėti bent mažą dalį, kitaip paduos jus į teismą. Jei neturėsite jokio rezervo, visos jūsų pastangos gali nueiti perniek. Pasidarykite skolų grąžinimo grafiką. Kai žinosite, kiek planuojate uždirbti pinigų ir kiek jų galite skirti skoloms, kai susidėliosite savo kreditorius pagal prioritetus, galėsite suplanuoti, kiek, kam ir kada galite mokėti. Šiuo atveju svarbu, kad matytumėte bendrą vaizdą: jei kiekvienam pažadate mokėti po 1000 Lt per savaitę, iš viso susidarys keliolika ar keliasdešimt tūkstančių. Jei kažkuriam kreditoriui sumokėsite daugiau, kažkam pinigų neliks. Visada įvertinkite, kieno sąskaita didinsite mokėjimus. Įvertinkite, kam ir kokias skolas galite sumažinti. Gal pateiktos prekės ar suteiktos paslaugos buvo nekokybiškos? Gal galite padaryti užskaitą ar grąžinti prekes? Jei taip, nelaukite, kol į jus kreipsis kreditorius, parodykite iniciatyvą patys. Tokiu būdu laimėsite laiko ir kreditoriaus palankumą.

|

Skolų išieškojimo kompanijos: kaip nepasimesti?

Įsitikinkite, su kuo kalbate. Pareikalaukite, kad skambinantis asmuo atsiųstų Jums savo įgaliojimus. Visų pirma, įsitikinsite, kad skambinantis turi teisę veikti Jūsų kreditoriaus interesais. Antra, atstovaujančio kreditorių skolos išieškojimo kompanijos darbuotojo susitarimai su Jumis, bus privalomi Jūsų kreditoriui, jeigu darbuotojas veikia kaip kreditoriaus atstovas. Nuspręskite, kaip Jūs galite sumokėti. Siūlykite mokėjimų grafiką, jeigu taip grąžinti pinigus Jums patogiau ir realiau. Periodiniai mokėjimai gali būti kas savaitę, kas dvi savaites, kas mėnesį ar nustatytas kitoks Jums realus periodas. Sudarydami grafiką, galite pasinaudoti pavyzdinę laiško formą, apsilankydami mūsų interneto puslapyje. Įvertinkite, kiek Jūs galite mokėti. Neišleiskite pinigų iki paskutinio cento vien įsiskolinimo padengimui. Turite visuomet atidėti pinigų nenumatytoms išlaidoms (jeigu susirgsite, neteksite darbo ar pan.), kad galėtumėte bent laikinai išgyventi, nutikus nenumatytoms aplinkybėms. Pasvarstykite, kiek pinigų galėtumėte skirti skolos apmokėjimui šį, kitą mėnesį, ar kiekvieną mėnesį iki visiško atsiskaitymo. Nepamirškite įvertinti ir elementarių žemiškų dalykų, tokių kaip metų laikas (gal būt greitai reikės mokėti mokesčius, padidės sąskaitos už šildymą, vaikai eis į mokyklą ir pan.).

|

Ir aš pasakysiu, ar esi skolininkas

Mobiliuoju telefonu vėl gavote žinutę, kad, jei per tam tikrą laiką neapmokėsite sąskaitos, Jūsų telefonas bus išjungtas? O gal Jums jau yra tekę patirti, ką reiškia, kai namuose išjungiama elektra ar dujos? Jei nors į vieną iš šių klausimų atsakėte teigiamai, ar Jūs jau skolininkas? O gal tiesiog esate aplaidus, užmaršus, išsiblaškęs ar labai užimtas? Kuris žmogus jau yra skolininkas, o kuris – dar ne? Kur riba tarp aplaidumo ir piktybiško nenoro mokėti už paslaugas? Kodėl mūsų visuomenėje atsiranda “skolininko” kategorija? Į šiuos ir kitus klausimus mums pamėgins atsakyti UAB “Skolų išieškojimo biuras” projektų vadovas Kęstutis Petraitis ir psichoterapeutas Aidas Gytenis Giedraitis. Kodėl tampama skolininku? Dažniausiai žmonės tampa skolininkais dėl asmeninių savybių, dėl individualios vertybių sistemos. Kartais žmogus, turintis tam tikrų principų, pasižymintis tam tikromis savybėmis negali pritapti visuomenėje ir laikytis jos nustatytų normų. Psichologinės savybės vėliau lemia socialines problemas. Pvz., dėl tam tikrų charakterio bruožų žmogui sunku įsidarbinti ar išsilaikyti toje pačioje darbovietėje ilgesnį laiką. Tai lemia pinigų stygių. Kai trūksta lėšų elementariems kasdieniams poreikiams patenkinti, psichologinė žmogaus būklė dar labiau pablogėja, ir socialinių problemų nuo to tik daugėja. Toks žmogus ilgainiui nusivilia visa jį supančia aplinka, kaltina visus iš eilės, savo nelaimių priežasties ieško kituose, bet ne savyje.

|

Dorus skolininkus smaugia “gegutės”, valstybė ir antstoliai

Kol antstoliai mąsto, kaip sutvarkyti alimentininkus, o Teisingumo ministerija – kaip pažaboti antstolių apetitą, už viską sumoka nespėję sulįsti į pogrindį skolininkai. Teismo vykdytojai ir ministerija sutaria dėl vieno: reikia taisyti įstatymus. Antstolių luomas įprato skolininkus skirstyti į tris kastas. Pirmąją sudaro beviltiški, arba asocialūs, iš kurių nėra ko paimti. Antrąją – piktybiški nemokėtojai, kurie turtą paslėpė, sąskaitas ištuštino, o banko operacijas atlieka dėdžių, tetų vardu. Trečioji kategorija negausi – tai tie, kurie namų ir butų neperrašė, banko sąskaitų neuždarė, dirba, gauna pensiją ar kitų legalių pajamų. Nors žodis “skolininkas” turi neigiamą atspalvį ir reiškia pinigų negrąžinantį asmenį, šiuos žmones santykinai pavadinsime dorais. Dorieji skolininkai savo viešu, neįslaptintu gyvenimu tarsi įrodo pasiryžimą atsiskaityti su savo kreditoriais ir už savo kaltes. Tačiau jie nori nenori moka ir už svetimąsias – tokia nepadori Lietuvos teisės sistema… Teisingumo ministerija parengė naują Sprendimų vykdymo instrukciją, kurioje atsižvelgta į Lietuvos antstolių veiklą tyrusių auditorių išvadas. Audito kompanija UAB “Ernst & Young Baltic” ministerijai neseniai pateikė preliminarius antstolių ekonominės veiklos, sąnaudų ir vykdymo išlaidų dydžio analizės rezultatus. Sprendimų vykdymo instrukciją dar turės patvirtinti Finansų ministerija.

|

Kur kreiptis dėl vartotojų teisių pažeidimų?

Dėl vartotojų teisių pažeidimų, susijusių su teisinės metrologijos sritimi

Į Lietuvos metrologijos inspekciją,
Kalvarijų g. 125, Vilnius, tel. (8-5) 276 72 54;

Į Lietuvos metrologijos inspekcijos Kauno apskrities sektorių,
Kęstučio g. 54, Kaunas, tel. 22 24 71;

Dėl standartinių vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymo

Į Nacionalinę vartotojų teisių apsaugos tarybą prie Teisingumo ministerijos,
Vilniaus g. 25, Vilnius, tel. (8-5) 262 67 60;

Į Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos atstovą Kauno apskričiai,
Kęstučio g.21, Kaunas, tel. (8-37) 22 25 31;

|

Oro keleivių teisės

Jei Jūsų skrydžiui iš vieno Europos Sąjungos miesto į kitą parduota daugiau bilietų, nei yra vietų, oro transporto bendrovė privalo ieškoti keleivių, kurie savanoriškai už tam tikrą kompensaciją atsisakytų vietos lėktuve. Jei Jūsų vieta galutinai atiteko kitam keleiviui, nors Jūs laiku ir su galiojančiu bilietu atvykote registruotis skrydžiui, Jūs turite teisę gauti atitinkamą kompensaciją. Oro transporto bendrovė turi suteikti Jums galimybę pasirinkti tarp visos skrydžio kainos už nenuskristą atstumą piniginės kompensacijos (arba taip pat ir už nuskristą atstumą, jei skrydžio tikslas nebegali būti pasiektas), pirmos pasitaikiusios galimybės būti nuskraidintam į galutinę atvykimo vietą ir bilieto perrašymo vėlesniam skrydžiui panašiomis sąlygomis. Papildomai Jūs galite reikalauti šių piniginių kompensacijų: 250 eurų, jei skrydžio atstumas yra iki 1500 km (125 eurų, jei atvykimo laikas nukeliamas ne daugiau nei dvi valandas).

|

Vartotojų teisės

Lietuvos vartotojų teises, pažeistas perkant prekes ar paslaugas Europos šalyse, ir Europos vartotojų teises, pažeistas Lietuvoje, gins neseniai Vilniuje atidarytas Europos vartotojų centras. Tokie centrai ES šalyse dirba tam, kad žmonės, keliaujantys iš vienos šalies į kitą ir perkantys prekes ar paslaugas, būtų apginti, jei jų netenkintų įsigytų prekių ar paslaugų kokybė. Lietuvoje pradėjęs veikti Europos vartotojų centras tarpininkaus tarp šalies vartotojo ir užsienio pardavėjo ar gamintojo. Europos vartotojų centras priims skundą, konsultuos, padės susisiekti su pardavėju, gamintoju ar paslaugos teikėju ir, jei būtina, sudarys galimybę pasinaudoti vertėjo paslaugomis. Skundai dažniausiai bus persiunčiami į tos šalies Europos vartotojų centrą, kurioje buvo suteikta paslauga ar įsigyta prekė. Centras taip pat atstovaus kitų šalių gyventojams, ES piliečiams, kurie Lietuvoje nusipirks netinkamos kokybės prekę ar gaus netinkamą paslaugą.

|

Pobūvių organizavimas mokesčių inspekcijos akiratyje

Maitinimo įmonių lankytojams primename, kad šios įmonės atsiskaitymo metu privalo išduoti pinigų sumokėjimą patvirtinantį dokumentą: elektroninio kasos aparato (EKA) kvitą, kasos pajamų orderį ar pinigų priėmimo kvitą. Kai kuriose maitinimo įmonėse prieš atsiskaitant lankytojams pateikiama EKA išspausdinta sąskaita, kuri iš pažiūros yra labai panaši į EKA kvitą, skirtumas tik tas, kad EKA kvite turi būti fiskalinis logotipas (LF..) ir nebūti užrašo “sąskaita”. Sąskaita yra skirta informuoti, kokią sumą turi sumokėti lankytojas. Sumokėjus pinigus, turi būti išduotas EKA kvitas. Lankytojai, gavę sąskaitą, mano, kad jiems pateiktas EKA kvitas ir tikrojo kvito nereikalauja. Tačiau jei EKA išspausdinama tik sąskaita, įmonių darbuotojams atsiranda piktnaudžiavimo galimybė, t. y. užsakymas anuliuojamas, taip nuslepiant gautas pajamas. Lankytojams atsiskaitant banko kortele, galimybių piktnaudžiauti nelieka.

|

Lietuvos gyvybės draudimo rinkai – 10 metų

“ERGO LIETUVA gyvybės draudimas” yra seniausias draudimo tradicijas turinti ir ilgiausiai Lietuvos rinkoje veikianti gyvybės draudimo įmonė. 1995 m. įkurta Lietuvos ir Vokietijos bendrovė UAB “Draudos gyvybės draudimas” 2001 m. tapo ERGO draudimo grupės nare ir pakeitė pavadinimą į “ERGO Lietuva gyvybės draudimas”. Jos steigėja yra seniausia Vokietijos draudimo kompanija “Alte Leipziger”, veikianti nuo 1819 metų. “Per šiuos metus svarbiausias mūsų tikslas buvo dėmesys žmogui: klientams, darbuotojams, verslo partneriams. Norėčiau padėkoti jiems už mums parodytą pasitikėjimą”,- sako UAB “ERGO LIETUVA gyvybės draudimas” generalinis direktorius Darius Kremensas. Pasak jo, pradėjus dirbti reikėjo aiškinti, šviesti, teikti informaciją apie užsienyje populiarų gyvybės draudimą, nes žmonės prieš dešimtmetį nebuvo su tuo susidūrę. Bendrovės klientų ratas kiekvienais metais augo. Šiuo metu apdraustų asmenų skaičius yra beveik 50 tūkst. “Buvome ne tik pirmoji gyvybės draudimo bendrovė Lietuvoje. Pirmi pasiūlėme pensinį draudimą, studijų draudimą, taip pat papildomą darbingumo netekimo draudimą”,- sako D. Kremensas.

Naujiena verslo pirkimo-pardavimo srityje

Turbūt dauguma stambių, vidutinių ir smulkiųjų verslininkų yra svarstę galimybę susirasti investuotojus ar partnerius savajam verslui, o galbūt investuoti savo pinigus į kitų įmonę ir tapti dalininkais? Be to, nors ir labai lėtai, didėja interesuotumas verslo pirkimu ar pardavimu. Tačiau į šį reikalą Lietuvos piliečiai žiūri tikrai atsargiai ir dažniausiai, geriau palieka viską taip kaip yra, nei rizikuoja keisti ar reformuoti savo verslo planus. Kodėl taip yra? Deja, tikslaus atsakymo mes negalime pateikti, tačiau per metus laiko tyrimų, darbo su klientais ir jų apdorojimu, galime pateikti savo atliktas išvadas. Visų pirma, daug ką lemia lietuviškasis mentalitetas, o ar jis kada nors apskritai pasikeis – išties pakankamai svarstytinas klausimas, nors šiokie tokie pokyčiai jau vyksta. Taip pat, abejones sukelia ir prieš penkiolika metų pasibaigęs rėžimas, kurio metu aplamai visi ir visur buvo įtartini, o pasitikėti turėjai tik savo valdžia nes kitaip galėdavo įvykti nenumatyti veiksniai… Kita rėžimo blogybė yra tai, jog mes šiek tiek atsilikome nuo labai įprastų verslo veiksmų bei sandorių. Vienas iš jų, apie kurį mes šiandien kalbame – verslo pirkimas-pardavimas ar kitokia išraiška disponavimas įmone, akcijomis.