Pamąstymai dualistine meilės ir egoizmo tema
| |

Pamąstymai dualistine meilės ir egoizmo tema

Kas viešpatauja pasaulyje: meilė ar egoizmas? Klausimas nelengvas, susijęs su gyvenimo prasmės tema. Atsakyti į jį, tai tas pats, kas ieškoti atsakymo, yra Dievas, ar ne. Kam teikti pirmenybę: savo dvasiniam ar kūniškajam pradui? Ar ne apie tai kalba J. V. Gėtės „Faustas“? Ar ne tai buvo Mefistofelio ir Dievo ginčo „Prologe danguje“ objektas? Kiekvienas žmogus, tad ir moksleivis, vėliau ar anksčiau renkasi savo vertybių sistemą, gyvenimo poziciją. Tai jo asmeninė teisė. Samprotaujamasis rašinys, manyčiau, turėtų atspindėti jaunuolio pasaulėžiūrą, pasirinkimą. O ką daryti, kai moksleivis mano, jog pasaulį valdo ir vienas, ir kitas ir tam įrodyti turi svarių argumentų? Ką daryti su dualistinio tipo rašinių formuluotėmis, pavyzdžiui: „Gyventi sau ar dėl kitų?“, „Matyti širdimi ar akimis?“ Gal ir klystu, bet tokiai situacijai susiklosčius šiek tiek juokaudama primenu vaikams, jog net Dantė, vaizduodamas „Pragaro“ prieangį, apgyvendino jame tuos, kurie gyvenime nedarė nei bloga, nei gera, lyg bevalių, neturinčių savo pozicijos žmonių nenorėtų net pragaras, ne tik dangus. Manyčiau, kad galimybė samprotauti mokykloje galėtų padėti formuotis jauno žmogaus pasaulėžiūrai, o kultūriniai kontekstai aiškintis pasaulio išmintį. Rašinyje moksleivis turėtų rinktis vieną kurį nors variantą, kuriam teiktų prioritetą, o polemizuodamas pateiktų opozicinę nuomonę: juk nebūtinai ją reikia neigti, bet galima dalinai sutikti, pateisinti, daryti nuolaidas, esant tam tikroms aplinkybėms.

Rašinys ,,Meilė ar egoizmas valdo pasaulį?”
| |

Rašinys ,,Meilė ar egoizmas valdo pasaulį?”

Meilė – viena dažniausių temų tiek literatūroje, mene, tiek mūsų gyvenime. Ją apibūdiname kaip gyvenimo pilnatvę, pagrindinį tikslą. Galbūt dėl to, kad ji apima daugybę sferų, turi daugybę rūšių: meilė šeimai, žmonijai, draugams, religinė meilė [?.. gal čia turima galvoje agapė – krikščioniška meilė artimui?], meilė tėvynei… Atrodo, pakankamai, kad būtų didžiąja dalimi mus supančio pasaulio. Tačiau vis daugiau pastebima [o kada to nebuvo?] meilės priešingybės – egoizmo apraiškų. Imame vis dažniau galvoti tik apie naudą sau. O meilė, regis, nustumiama į šalį. [Laviruojama ant labai siauros ribos tarp meilės sau, kuri vos vos nepaneigiama, nors yra būtiniausias(!) dalykas, ir egoizmo. Tačiau prikibti negali, nes mokinys tiesiogiai apie tai nekalba…] Visų pirma, meilė yra šeimos pagrindas. Juk tvirta šeima negali egzistuoti be pagarbos vienas kitam, supratimo, palaikymo, o tai ir yra meilė. Nors galima būtų teigti, kad visi šie dalykai nebereikalingi: vis dažniau kuriamos šeimos, kurių pagrindas – pinigai ar kitos šalies pilietybė. Pavyzdžiui, Indijoje iki šiol tėvai vis dar renka jaunikius savo dukroms nepaisydami jų norų. Skelbimai tuoktis paduodami net į laikraščius nurodant kastą, profesiją, atlyginimą. [Per didelis ir nemotyvuotas šuolis – nuo mūsų gyvenimo būdo ir mūsų vertybių prie visiškai kitokio Indijos gyvenimo būdo ir jų vertybių (kastų sistema ten – vertybė!). Tačiau ar tokios šeimos gali būti laimingos? Akivaizdu, jog ne visada. Ir jos netaps pavyzdžiu vaikams.

Biznis, draugai, etika, moralė, egoizmas, krikščionybė ir nuteisimas
| |

Biznis, draugai, etika, moralė, egoizmas, krikščionybė ir nuteisimas

Nusprendžiau keisti sistemą – sukonkretinsiu – iš Pentax sistemos pereiti arba į Nikon, arba Canon (nežinantiems – kalba eina apie fotoaparatus ir objektyvus). Tad pasiūliau keliems savo bičiuliams (vardų neminėsiu) pirkti vieną iš mano stiklų. Pats šį objektyvą įsigijau už 600 lt tuometinėmis sąlygomis iš antrų rankų, t.y. ne “naują” – ne iš parduotuvės. Parduotuvėje jis tuo metu kainavo 900 lietuviškų. Dabar naujas parduotuvėje jis kainuoja 1500 lietuviškų. Iš antrų rankų toks dabar rinkoje vaikšto po 1000 – 1100 lt. Taigi… pasiūliau savo bičiuliams pirkti iš manęs už 900 lt (100 – 200 lt pigiau nei vietinėje rinkoje) ir… sulaukiau tokio pobūdžio reakcijos: kaip tu gali taip daryti, juk darai biznį iš savo draugų, juo labiau dar krikščionis!; ar tau tai normalu, jei įsigijai už 600, o dabar atiduodi savam žmogui už 900; čia žiauru; aš labai nustebęs; svarbiausia santykiai; nori prastumti draugui padrožtą daiktą už brangiau nei pirkai ir t.t. ir t.t. Daug priekaištų, daug emocijų… Momentais, MATYT, anot jų, turėjau pasijusti besąs visiškas plėšikas ir egoistas, kuriam visai nerūpi santykiai, o tik laukinis kapitalizmas, nekontroliuojama rinka ir logika, kurie neturi jokių santykių su draugiškais santykiais, meile ir artimumu. Turiu prisipažinti, kad mane tai nemenkai sunervino, nes buvo apeliuojama į sąžinę, santykius ir draugystę, kai tuo tarpu pats apeliavimas jau yra sąžinės buvimo būtinybės ignoravimas šioje situacijoje.

Egoistės daina
| |

Egoistės daina

Mano mergina nuolat skundžiasi, kad jai trūksta dėmesio. Supyksta, jeigu nepastebiu jos naujo blizgučio arba per dieną nepasakau nė vieno meilaus žodžio. Ne tik supyksta, bet dar ir įsižeidžia, apkaltina atšalimu, pradeda man pačiam įrodinėti, kad jos nebemyliu. Kad bent pati nors kartą būtų man kokį laikrodį padovanojusi, automobilį nupoliravusi… Tikrai pastebėčiau. – klausia Genadijus. Milda pataria: Mielas Genadijau ir visi kiti nepagrįstai apkaltinti savo mylimų moterų vyrai, atminkit vieną tiesą: mergina niekada nesikabinės prie smulkmenų, jeigu ją tenkina vyro partnerystė iš esmės. Ir atvirkščiai. Aiškinu. Pavyzdžiui, aš niekada nepriekaištauju savo vyrui dėl tyčinio smirdančių kojinių eksponavimo jaukiose buto erdvėse (čia ne literatūrinis pavyzdys, jis tikrai meta savo kojines kur papuola), nes nesinori gadinti nuotaikos bei santykių dėl tokios niekingos garderobo detalės. Be abejo, yra penkiasdešimt kitų, krintančių į akis, bet kažkodėl neužknisančių dalykų. Juos pastebiu, bet moteriška intuicija kužda, kad nekruščiau dėl jų savo mylimam žmogui smegenų, o verčiau pasitaupyčiau balso stygas ir iškalbą išties kritinėms situacijoms. Kuriam normaliam vyrui patiktų, kad vos peržengusi namų slenkstį jo boba imtų loti? Mazochistui? Bet aš klausiau, kuriam normaliam! Kiekvienas draugystės pradžioje užsidedame rožinius akinius, o lūpas skiriame tik bučiniams ir meiliems žodeliams. Po kurio laiko prasikrapštome akis ir pastebime, kad kažkas ne taip.

Altruizmas siekia taikos
| |

Altruizmas siekia taikos

Būtų galima manyti, kad religingumo augimas turėtų lemti stipresnę taiką. Galiausiai religijos juk skatina altruizmą, tiesa? Jei altruizmas prilygintinas dėmesio sutelkimui į kitų reikmes, religingi žmonės neturėtų skatinti priešiškumo. Be abejo, visi žinome, kad kai kurie religijos vardu vykdomi dalykai prilygsta šventos etiketės klijavimui ant bet ko, kur tik pučia nuožmus vėjas. Daugybė religijų buvo suteptos asmenų, kurie jomis tiesiog sankcionavo savo aistrą veikti savanaudiškai. Prieš akis tuoj pat iškyla kryžiaus žygiai. Tačiau religinių šarlatanų nederėtų kaltinti dėl viso iš tikinčiųjų kylančio smurto. Ne visi karai gimsta galvose nenuoširdžių egomaniakų, kurie mulkindami įtikina tikinčiuosius, kad Dievas palaiko jų niekšiškus darbus. Kodėl nuoširdūs tikintieji neskleidžia taikos visiems? Ko gero, iš dalies atsakyti pavyktų atidžiau pažvelgus į altruizmą. Paprasčiausiai kalbant, altruizmas – tai rūpinimasis kitais. Tačiau kartais altruizmas apibrėžiamas ir kaip veikimas kitų labui, kai pats veikiantysis iš tokių savo veiksmų negauna absoliučiai jokio atlygio. Aš tai vadinu „absoliučiuoju altruizmu”. Kartais teigiama, kad kaip visiškas savęs aukojimas altruizmas yra kulminacinis religijos taškas. Neseniai dalyvavau konferencijoje, kurioje didžiausioms pasaulio religijoms atstovaujantys mokslininkai svarstė, ar jų tradicijos skatina absoliutųjį altruizmą. Dalyvių būta budistų, taoistų, šintoistų, krikščionių, hinduistų, musulmonų, konfucianistų, judėjų ir kitų.

Altruizmas
| |

Altruizmas

Altruizmas – rūpinimasis kitų interesais ar gerove arba bendrąja gerove. Altruistiškas elgesys tapatinamas su nesavanaudišku elgesiu ir laikomas egoizmo priešingybe. Kita vertus, altruizmas gali tapti paslėpta egoizmo forma, taip pat psichologine gynyba nuo savo egoistiškų norų. Kiekvienam žmogui būdingas ir tam tikras gebėjimas aukotis iš tikrųjų: dėl savo vaikų, artimųjų, tėvynės, tikybos ar pažiūrų. Altruizmo sąvoka naudojama ne tik kalbant apie žmonių sąmoningą ar nesąmoningą elgseną, bet ir apie gyvūnų vidurūšinę elgseną ir jos evoliucinę raidą. Altruizmo sąvokos kūrėju laikomas Auguste Comte. Moralinis altruistas altruistiškai elgiasi iš principo. Tokio principo pavyzdžiu gali būti Imanuelio Kanto kategorinis imperatyvas. Asmens moralė taip pat gali pasireikšti sąžinės balsu, dėl kurio elgiamasi altruistiškai. Teisingumas yra viena svarbiausių mūsų visuomenės vertybių. Mes dažnai elgiamės altruistiškai norėdami teisingumo.

Altruistė savo sąskaita
| |

Altruistė savo sąskaita

Šio lemiamo momento greičiausiai nė nepastebėsite. Išslydusi iš savo vėžių, net nepajusite, kaip atsisakote gyventi savo gyvenimą ir palaipsniui pripildote jį kitų žmonių reikalais ir interesais: draugo ar vyro, vaikų ar tėvų, kolegų ar viršininko. Daugybė moterų visą laiką sprendžia kažkieno problemas. Netgi tuomet, kai jų niekas neprašo. Joms atrodo, kad be jų įsikišimo viskas žlugs. Jos nuoširdžiai tiki žinančios, kaip nelaimėlį padaryti laimingą arba bent jau jam padėti. Kaip tai nutinka? Kas skatina moteris gyventi svetimus gyvenimus? Amžina draugė. Dažniausiai tai prasideda paauglystėje, kai mergaitė dėl tam tikrų priežasčių neturi savo asmeninio gyvenimo: nesusitikinėja su berniukais, nevaikšto į pasimatymus ir triukšmingus vakarėlius – na, nebent “dėl kompanijos”, o jeigu ten atsiduria, – sėdi kampe. Taip būna dėl amžiui būdingų kompleksų, žemos savivertės ir baimės bendrauti su berniukais. Tačiau ši mergaitė negali būti nesusijusi su bendraamžių gyvenimu. Kad kaip nors kompensuotų savo nepaklausumą, ji aktyviai domisi, kuo kvėpuoja draugės. Ji visuomet paguos ištikus bėdai ir pasidžiaugs jų sėkme. Ji padarys draugei šukuoseną ir makiažą prieš einant jai pasimatymą, lydės ją, kai ši vaikščios po parduotuves, kad palaikytų kompaniją. Ji visada padrąsins: “Tu fantastiškai atrodai!” Sutaikys susipykusius įsimylėjėlius. Suorganizuos pasimatymą. Supažindins. Ji gali atrodyti gana drąsi ir atvira, kai kalbama ne apie jos interesus.

Trumpai apie altruizmą
| |

Trumpai apie altruizmą

Šiandieną parašysiu Jums apie altruizmą, kodėl tai išskirtinė savybė ir kokiu tikslu tai naudoti. Jeigu pagalvotumėte atidžiau apie altruizmą, suprastumėte, kad ši savybė yra labai paradoksali mūsų gamtoje. Dėdė Čarlzas Darvinas ar kiti, kalbėję apie evoliucijos teoriją, psichologiją, yra net parašę knygų, tokiais pavadinimais kaip pvz. „Savanaudis genas” („Selfish Gene”). Mūsų biologiniam kūnui savanaudiškumas yra lyg įprastas dalykas, mes visada turime rūpintis savo išgyvenimu, išlikimu ir pasisotinimu. O iš kur tada randasi altruizmas? Altruizmas – tai naudos ar pagalbos davimas be naudos sau. Jis prieštarauja mūsų šviesiųjų mokslininkų teorijoms, kad žmogus viską daro savanaudiškai. Motina Teresė, kuri visą gyvenimą paskyrė vargšų globai, buvo tobulas pavyzdys to, kad savanaudiškumo teorijos – ne visada yra tiesa. Sufijų pasakojimas mena istoriją apie medituojančią moterį ant Gango upės kranto, kuri gelbėjo skorpioną. Moteris, baigusi meditaciją, pamatė srovės atneštą skorpioną, kuris užstrigo tarp krante esančių šakų ir skendo. Pirmą, antrą, trečią jos bandymą jį imti rankomis ir išgelbėti lydėjo skaudūs skorpiono gėlimai. Ji rizikavo savo gyvybe. Žmogus, ėjęs pro šalį, šaukė moteriai: „Tu žūsi, gelbėdama tą bjaurybę!”. Moteris jam atsakė: „Negi turėčiau jo negelbėti, tik todėl, kad jis gelia?” Kas tai per savybė, kas tai per drąsa?

Altruistė
| |

Altruistė

Šįkart pakalbėsime apie tipą moterų, kurios dėl šeimos ir aplinkinių linkusios paaukoti labai daug savo laiko, jėgų, kartais – netgi nervų. Tai, kaip aprašėme tokias moteris, puikiausiai telpa kategorijos “altruistas” apibrėžimui. Altruistas – tai žmogus, kurio moralinių vertybių sistema skirta tarnauti aplinkiniams. Jis atsidavęs pildo kitų norus. Psichologai kaip geriausiai žinomą altruizmo pavyzdį pateikia moterį, žmoną, mamą, kuri savo pomėgius, karjerą nukelia į dešimtą vietą. O kaip kitaip? Tikra Moteris turi aukotis. Juo labiau jeigu stereotipas “tėveliui – geriausias kąsnis”, įdiegtas nuo mažų dienų, giliai įaugęs pasąmonėje kaip nepajudinamas. Suaugusi moteris šį modelį perneša į savo šeimą. Tačiau, įspėja specialistai, gyvena ji juk pagal svetimą scenarijų! Jeigu šis scenarijus jai svetimas, seka ji juo tik pareigos jausmo vedama, vadinasi, nieko gero tai neduos. Jos tikslas vienas – tapti tokia, kokią ją nori matyti vyras. Psichologai tokias moteris vadina socialiniais chameleonais. Moters, kuri nemyli savęs, nemylės nė vienas vyras. Vienintelis idealas – tai mes patys. Ir tegu visi, kas mus myli, priima mus tokius, kokie esame. Jeigu vyras jaučia, kad moteris viduje laisva, savarankiška, jis ją tik labiau vertins. Tokia moteris vyrus traukia kaip magnetas. Gerbti ir mylėti save nereiškia neigti kitų interesus. Laimingi tie žmonės, kurie moka elgtis taip, kad aplinkiniai neužkrautų savo problemų.

Altruizmas būdingas ne tik žmonėms
| |

Altruizmas būdingas ne tik žmonėms

JAV mokslininkų atlikti tyrimai patvirtina, kad altruizmas būdingas ne tik žmonėms, bet ir beždžionėms. Yerkeso nacionalinio primatų tyrimų centro (JAV) mokslininkams pavyko parodyti, kad kapucinų rūšies beždžionės, kaip ir žmonės, patiria malonumą dalydamosi su gentainiais, praneša sciencedaily.com. Manoma, kad empatija, malonus jausmas, apimantis matant kito individo pasisekimą, yra pagrindinis altruistinio elgesio stimulas. Atrodo, kad šis jausmas būdingas ir kitoms primatų rūšims. Tyrimų centro direktoriaus Franso de Waalio ir specialistės Kristi Leimgruber vadovaujama mokslininkų komanda tyrė aštuonias kapucinų pateles. Tyrimų metu beždžionės buvo grupuojamos su giminaite, su pažįstama beždžione iš savo grupės ir su nepažįstamąja iš kitos grupės. Tada kapucinams buvo siūloma rinktis – gauti maistą tik patiems (savanaudiškas pasirinkimas) ar gauti maistą sau ir šalia esančiai beždžionei (prosocialus pasirinkimas). Beveik visais atvejais, kada greta būdavo gentainės ar pažįstamos beždžionės, kapucinai rinkosi prosocialų variantą: maistą gaudavo drauge. Tačiau patekusios drauge su nepažįstama beždžione, jos dažniau rinkosi savanaudiškai. Tai, kad beždžionės dažniausia rinkosi altruistiškai, reiškia, kad joms malonu matyti kaip ir kita beždžionė gauna maisto jų dėka. Mes manome, kad tokį elgesį lemia empatijos jausmas. Kuo artimesni socialiniai santykiai, tuo stipresnis empatijos jausmas.