Valentino diena – įsimylėjėlių šventė
| |

Valentino diena – įsimylėjėlių šventė

Kaip teigia legenda, už šią šventę turime dėkoti dvasininkui Valentinui. Romos imperatorius Klaudijus II Gotas griežčių griežčiausiai uždraudė savo legionieriams vesti, kad per žygius netrauktų namo. Kariams į pagalbą atskubėjęs Valentinas ėmė slapta tuokti legionierius su jų mylimosiomis. Apie tai sužinojęs imperatorius liepė įmesti kunigą į belangę, o auštant 270 metų vasario keturioliktajai jis buvo nužudytas. Beje, istorikai mano, kad visa tai tik graži legenda, nors šaltiniuose ir iš tiesų minimi du kankiniai Valentinai. Vienas – Romos kunigas, žuvęs 269 metais. Kitas – Ternio (Italija) vyskupas, nužudytas 273 metais. Tačiau nė vienas mus pasiekęs dokumentas neįrodo, kad kuris nors iš jų būtų globojęs įsimylėjėlius. Vis dėlto kartą per metus, o būtent vasario 14-ąją, visi pageidaujantys gali išvysti “to paties Valentino” palaikus, kurie ilsisi Madride, šv. Antano bažnyčioje. Jie buvo aptikti 18 amžiuje Romos katakombose, o kiek vėliau pervežti į Ispanijos sostinę. Seniau buvo nemažai papročių ir prietarų, susijusių su “visų įsimylėjėlių diena”. Štai 17 amžiuje kai kurių šalių merginos šv. Valentino dienos išvakarėse prieš eidamos miegoti suvalgydavo kietai virtą kiaušinį, o prie pagalvės prisegdavo penkis lauro lapus. Ir tikėdavosi sapne išvysti sau skirtąjį… Kaip teigia nesena apklausa, du trečdaliai amerikiečių mano, kad tinkamiausias užsiėmimas šv. Valentino dieną – seksas.

|

Laisvės gynėjų dienos minėjimo renginių programa (patikslinta)

2007 m. sausio 13 d., šeštadienis.

10.00 Iškilmingas Seimo posėdis Laisvės gynėjų dienai paminėti.

10.30–13.00 Atvirų durų valandos Seimo rūmuose: susitikimai su Seimo vadovybe.

11.00 Albumo “Piešiu laisvę” pristatymas Parlamento galerijoje.

12.00 Valstybės vėliavos pakėlimo ceremonija sostinės Nepriklausomybės aikštėje.

12.00–13.00 XVI tradicinis tarptautinis pagarbos bėgimas “Gyvybės ir mirties keliu” (Antakalnio kapinės – Televizijos bokštas).

13.00 Sausio 13-osios aukų pagerbimas Antakalnio kapinėse.

Lietuvos krašto apsaugos savanorių pajėgų karių pagarba Laisvės gynėjams, palaidotiems Alytaus, Kauno, Kėdainių, Marijampolės, Rokiškio kapinėse.

15.00 Sausio 13-osios medalių įteikimas Lietuvos Respublikos Prezidento rūmuose. *

16.00 Koncertas “Kada sūneliai sugrįš” Šv. Kotrynos bažnyčioje (Vilniaus g. 30). Dalyvaus Veronika Povilionienė, Vytautas Kernagis, ansamblis “Blezdinga”, Lietuvos kariuomenės Garbės sargybos orkestras. Dirigentas kpt. Egidijus Ališauskas Įėjimas laisvas.

18.00 Šv. Mišios Vilniaus Arkikatedroje bazilikoje.

Kristaus apsireiškimas (Trys karaliai)
| |

Kristaus apsireiškimas (Trys karaliai)

Į Betliejų atkeliavo trys išminčiai iš Rytų. Keistuoliai svetimšaliai atpažino Betliejaus Kūdikyje Pasaulio Karalių. Bažnyčia šį įvykį švenčia Kalėdų laikotarpiu. Tai graži ir labai paslaptinga šventė. Pilna kažkokios nesuvokiamos, neaprėpiamos prasmės. Žinoma, mes suprantame, kad Bažnyčia tikrai čia neakcentuoja taip giliai žmonių pasąmonėje įsišaknijusio karnavalo (persirengimo karaliais, vaikštynių, lankymosi vienų pas kitus, dovanų teikimo vienas kitam) ir kitų linksmybių. Gal jos ir dera su Kalėdų džiaugsmu, bet nemanau, kad bažnyčioje šiuo laikotarpiu trūktų šurmulio. Kristaus Apsireiškimas (Epifanija) yra tikėjimo įvykis. Ką dar jis gali pridėti prie Kalėdų slėpinio, Dievo Įsikūnijimo, kuris mus su kaupu užtvindė ir pradžiugino savo nesuvokiamu ir mūsų sąmonę gniuždančiu Dievo Meilės Proveržiu?.. Atrodytų, Jis gimė, apsigyveno tarp mūsų, ir ko mums dar trūksta… Bet Bažnyčia sako – ne, Kalėdų slėpinys dar tebesitęsia, nesustoja ties Gimimu. Epifanija pabrėžia Kristaus atskleidimą visiems žmonėms, visam pasauliui. Tie trys Rytų išminčiai (liaudis juos titulavo karaliais) atstovauja Evangelijos pasakojime visą pasaulį. Šventės moralas toks – šis nuostabus, nesuvokiamas Dievo Įsikūnijimo, Jo susitikimo ir apsigyvenimo tarp žmonių planas yra skirtas ne tik žydams – išrinktajai Dievo tautai, bet ir pagonims – tam kitam, tiesiog visam ir visokiam pasauliui.

Trys karaliai: širdies šventė
| |

Trys karaliai: širdies šventė

Tiesą sakant, mes visai neturėtume tų žmonių prie Jėzaus lopšio tituluoti „karaliais”. Evangelija aiškiai sako: išminčiai, magai, burtininkai iš Rytų šalies. Niekas nežino jų kilmės. Niekas nežino jų tikrų vardų. Niekas nežino netgi jų skaičiaus. Skaičius „trys” nusistovėjo mūsų Bažnyčios tradicijoje dėl trijų dovanų, kurias jie atnešė kūdikėliui Jėzui – aukso, smilkalų ir miros. Bet kai kuriose Rytų bažnyčiose, sako, būta ir dviejų, ir keturių, ir net devynių karalių. Daug tiksliau, daug saugiau būtų šią šventę vadinti jos graikišku vardu – Epifanija. Dievo apsireiškimas. Pasverta, nušlifuota teologine kalba kalbėti apie įsikūnijusio Dievo pasirodymą visoms tautoms ir kultūroms, apie tai, kad visi, net tolimieji ir svetimieji, suklumpa prie Jėzaus kojų ir atiduoda jam deramą garbę ir šlovę. Keista, bet mums niekaip neišeina atsikratyti to tradicinio Kalėdų paveikslo su trimis karaliais ir juos vedusia stebuklinga žvaigžde. Mes šiandien vis tiek galvojame apie karalius. Apie asmenis, o ne apie idėjas. Net jeigu kyla įtarimas, jog evangelistas Matas ne istorinius faktus aprašinėja, ne reportažą iš Betliejaus pateikia, o kuria simbolinį ar alegorinį paveikslą. Jokie naršymai po knygas, po Šv. Rašto žodynus ir enciklopedijas neišmuš man iš galvos įsitikinimo, kad Jėzaus prakartėlėje stovėjo būtent karaliai. Būtent trys. Su karūnomis, šermuonėlių mantijomis ir su visu karaliams deramu orumu.

Trijų Karalių šventė
| |

Trijų Karalių šventė

Švenčiama sausio 6-ąją. Tai paskutinioji kalėdinio laikotarpio (Saulėgrįžos) šventė. Krikščionybės laikais paplito paprotys ant durų Trijų Karalių dieną bažnyčioje pašventinta kreida parašyti pirmąsias Trijų Karalių vardų raides: +K+M+B. Tikima, kad užrašius šias raides namai bus apsaugoti nuo piktųjų dvasių. Nuo seno tą dieną vaikščiodavo persirengėliai (gandrai, arkliai, žydai, meškos ir kt.). Balys Buračas knygoje „Lietuvių kaimo papročiai“ (Vilnius, „Mintis“, 1993, p. 161) nurodo, kad „Žemaičiuose tokie „karaliai“ pasipuošia iškilmingais drabužiais, pamėgdžiodami senovės karius ar kunigaikščius, kartais net „aukso“ karūnas užsideda. Šarvai irgi karališkai atrodo. Na, o jau „angelas“, „karalių“ palydovas, tai tikrai puikiai atrodo, lyg, rodos, būtų iš dangaus atskridęs. Vaikučiams tokia gražuma padaro neišdildomą įspūdį“. Trijų Karalių šventės pavadinimas pas mus Lietuvoje prigijo neseniai, taip pat neseniai ir minėtų persirengėlių būrį papildė Trijų Karalių personažai, kuriais dažniausiai mėgsta persirengti vaikai. Jie lanko sodybas, gieda, palinki namų šeimininkams sėkmės, o už tai yra pavaišinami ir apdovanojami. Jau minėtoje „Lietuvių kaimo papročių“ knygoje (p. 164) Balys Buračas pažymi, kad „Kalėdos-Trys Karaliai – toks dviejų savaičių linksmalaikis, kiek tik jaunos širdys valioja“. Tarpušvenčiu – nuo Kalėdų iki Trijų Karalių – nuo seno mūsų krašte daug visokių draudimų.

NORDIC AUDIO MODERN 2006 II  – įspūdinga garso apokalipsė
|

NORDIC AUDIO MODERN 2006 II – įspūdinga garso apokalipsė

2006 m. spalio 7 d., pirmąjį spalio šeštadienį, Vilniuje įvyks turbūt didžiausias visų laikų renginys Baltijos šalyse, skirtas moderniai elektroninės muzikos krypčiai – „industrial”. Kultinis undergroundines muzikos sroves propaguojantis karinis bunkeris „Vault”, esantis Subačiaus g. 99, tą naktį taps neregėto šou, kurį tikrai galima pavadinti įspūdinga garso apokalipse, arena. Bunkeryje įvyks tarptautinis „industrial” muzikos festivalis NORDIC AUDIO MODERN 2006 – antrasis šiais metais ir ketvirtasis apskritai. Vilnius bus tiesiog okupuotas šios muzikos atlikėjų iš užsienio. Šį kartą jų atvyks net 20 ir klausytojui bus pasiūlyta net 11 audio/video programų, apimančių visus „industrial” muzikos srovės stilius: „power electronics”, „noise”, „martial”, „neo-classical”, „dark ambient”, „drone” ir, aišku, klasikinį „industrial”. Šiam festivaliui atrinkti ypatingi muzikiniai projektai. Išskirtinis jų bruožas – garso vizualumas ir muzikos gebėjimas sukelti itin stiprias asociacijas bei nuotaikas. Visi projektai, kurie bus pristatyti festivalyje, išskirtinai kinematografiški. Jau tradicija tampa tai, kad festivalyje „Nordic Audio Modern” dominuoja turtingiausia „industrial” scena garsėjantys skandinavai. Šis renginys – ne išimtis. Daugiausiai atlikėjų atvyks iš Švedijos ir Suomijos, tačiau bus labai įdomių menininkų iš Vokietijos ir Kanados.

|

Stulbinantys SOSTINĖS DIENŲ renginiai pirmąjį rudens savaitgalį

Rugsėjį Vilnius pasitiks kaip niekad įspūdingai – rugpjūčio 31 d. prasidės daugiau nei savaitę vyksiančių “Sostinės dienų 2006” šėlsmas. Paskutinį vasaros vakarą, rugpjūčio 31 d., Europos aikštėje linksmybių burtus įžiebs nepaprasti “Oro stebuklų” reginiai. Garsusis “žmogus-voras” iš Prancūzijos Alain Robert be jokių papildomų priemonių lips į bendrovės “Hanner” pastatytą 148 m aukščio dangoraižį “Europa”. Prieš šį reginį, nuo 19 val., Konstitucijos prospekte “Red Bull X-Fighters” motokrosininkas Nickas Franklinas iš Naujosios Zelandijos ir jo pagalbininkas britas Chrisas Birchas vilniečius ir miesto svečius supažindins su tikruoju laisvojo stiliaus motokrosu, atlikdami ekstremalius triukus ore. Europos aikštėje tvyrosiančią neįprastą šventinę įtampą scenoje garsais nuspalvins DJ Mamania, saksofonininkas Danielius Praspaliauskis bei grupė SKAMP. Rugsėjo 1-ąją laukia ryškiausias festivalio “Sostinės dienos 2006” įvykis – legendinio britų atlikėjo Eltono Johno koncertas Vingio parke. Per pasirodymą bus pristatytas būsimasis muzikanto albumas “The Captain & The Kid”. Eltono Johno koncertas – vienas pirmųjų didelių žingsnių, garsinant Vilniaus miestą tarptautiniame didžiųjų kultūros renginių kontekste ir ruošiantis 2009-siems – Europos kultūros sostinės metams.

|

Plateliuose – “Roko naktys 2006”

Rugpjūčio 4-5 dienomis vyksiantis ketvirtasis tarptautinis festivalis “Roko naktys” greičiausiai paskutinį kartą drebins Platelių ežero (Plateliai, Plungės raj.) pakrantę – nuo kitų metų festivalio rengėjai ketina “Roko naktis” organizuoti dar didesnę auditoriją pritrauksiančioje erdvėje. Renkant roko fiestai tinkamiausią teritoriją, pirmiausia bus atsižvelgta į “Roko naktų 2006” žiūrovų nuomonę. “Platelių ežero pakrantėje komfortabiliai gali sutilpti maždaug 4 tūkst. festivalio lankytojų, tačiau “Roko naktims” kasmet augant, žiūrovų skaičius netrukus viršys šias ribas. Todėl planuojame nuo kitų metų “perkelti” festivalį į kitą vaizdingą Lietuvos vietą, kur po atviru dangumi galėtų sutilpti 5 ir daugiau tūkstančių lankytojų. Juolab kad 2007 metais “Roko naktys” švęs 5 metų sukaktį, todėl jubiliejiniam festivaliui norime parengti grandiozinę roko fiestą su pirmo ryškumo žvaigždėmis iš užsienio, kartu tikimės pritraukti rekordinio dydžio žiūrovų auditoriją. Todėl labai lauksime festivalio žiūrovų nuomonės bei patarimų, kur rengti “Roko naktis” – festivalio metu lankytojų bus prašoma užpildyti anketas su savo pasiūlymais”, – sakė “Roko naktų 2006” prodiuseris Algirdas Barniškis-Blėka. Festivalio lankytojams skirtose anketose bus klausiama ir kitų klausimų, tarp jų – ir kokių atlikėjų pageidaujama išvysti jubiliejiniame 5-ajame “Roko naktų” festivalyje. Organizatorių teigimu, pagal galimybes bus stengiamasi išpildyti ir šį žiūrovų pageidavimą.

Žaidimai vakarėliui (I dalis)

Žaidimai vakarėliui (I dalis)

PAKELTI KAMUOLĮ

Partneriai (vyras ir moteris) atsistoja vienas priešais kitą. Tarp jų pilvų – kamuolys. Užduotis -sukamaisiais judesiais nuridenti kamuolį iki žaidėjo, kuris yra mažesnis, smakro.

APRENGTI DAMĄ

Kiekviena vakarėlio dama rankoje laiko į ritinėlį susuktą dešimties metrų ilgio kaspiną. Vyriškis, neliesdamas rankomis, vien tik lūpomis paėmęs kaspino galą turi apvynioti juo damą. Šį žaidimą laimi tas, kuris greičiau arba gražiau “aprengia” savo damą.

ĮNORINGIEJI SEGTUKAI

Vakarėlyje dalyvaujantiems žaidėjams užrišamos akys. Vėliau žaidimo vedėjas ant vakarėlio svečių drabužių prisega daugybę skalbinių segtukų. Po vedėjo duoto signalo kiekviena pora turi nuimti nuo savo partnerio segtukus. Laimi žaidėjų pora greičiausiai nuo vienas kito nuėmusi segtukus.

ĮKYRUSIS SIUVĖJAS

Žaidėjai pasidalija į dvi komandas. Moterų ir vyrų turėtų būti po lygiai. Visi jie sustoja į dvi eiles – vyras, moteris, vyras ir t. t. Išrenkamos dvi siuvėjos. Kiekviena jų gauna po nedidelę lazdelę, prie kurios pririštas ilgas tvirtas vilnonis siūlas arba kaspinas. Kai vedėjas duoda ženklą, siuvėjos pradeda “siūti”. Vyrams siuvėjos siūlą perkiša per kelnių klešnes, moterims – per rankovę. Laimi siuvėja, greičiausiai apsiuvusi savo komandą.