Senųjų nuotraukų rekonstrukcija
Senos nuotraukos dažnai būna išblukusios, pakeitusios foną, padengtos skirtingų spalvų dėmėmis, taip pat fiziškai pažeistos, pvz. subraižytos. Todėl dirbant su senomis nuotraukomis dažnai tenka atstatinėti jų kontrastingumą, spalvas bei retušuoti įbrėžimus ar suplėšytas vietas. Nors absoliučiai pirminį vaizdą atkurti ir nepavyks, vis dėlto žinant pagrindinius senų nuotraukų retušavimo principus, galima žymiai pagerinti jų būklę.
Pasinaudojant PhotoSuite programa (o tuo labiau profesionaliomis grafinėmis programomis, kaip kad Photoshop) galima ištaisyti daugelį senųjų nuotraukų defektų.
Pratimas 1. Išblukusi, nekontrastinga nuotrauka.
Veiksmai: šviesumo ir kontrasto keitimas, kontūrų išryškinimas, smulkių įbrėžimų šalinimas, nelygių kampų kirpimas, nuotraukos pakraščių sušvelninimas.
Kas taisytino šioje nuotraukoje? Vaizdas tamsus, neryškus, nekontrastingas, detalės susilieja su aplinka, nuotraukos kraštai nukirpti nelygiai.
Tolimesnė veiksmų seka:
Komanda Edit » Crop lygiai nukerpami nuotraukos kraštai. Tačiau nereikia būtinai stengtis nukirpti per pačią siauriausią vietą, nes tokiu būdu neišvengiamai prarandame kad ir nedidelę dalį originalo. Kirpti reikia tik ten, kur per visą nuotraukos ilgį ar plotį yra nereikalinga tuščia paraštė, o tas vietas, kur esama tik nedidelių nelygumų paraštėje, galima ištaisyti komanda Layer » Soft Edge, kuri švelniai sulygins nuotraukos kraštus, išlaikydama senovinės nuotraukos stilių.
Enchance » Brightness and Contrast nuotraukai galima sugražinti reikalingą šviesumą ir bent dalį kontrasto. Tam, kad nufotografuotas vaikinukas nesusilietų su aplinkos fonu, galima pritaikyti komandą Enchance » Sharpen Filters » Sharpen, esant reikalui pakartojant ją kelis kartus. Veido kontūrai nuo to turėtų tapti ryškesni, tačiau gali atsirasti smulkių dėmelių tamsiame fone, nes atitinkamai darosi ryškesni smulkiausi įbrėžimai.
Su tuo kovoti galima atžymėjus tą plotą, kur pasirodė dėmelės ir panaudojus komandą Enchance » Scratch Removal. Pažiūrėjus į tarpinį rezultatą (antroji nuotrauka) matyti, kad vaizdas tapo kur kas ryškesnis, tačiau nuotraukos apačioje ir apatiniame dešiniame kampe aiškiai matosi šviesos ir gelsvo atspalvio perteklius.
Naudojantis Freehand Select Tool (antras nuo viršaus mygtukas įrankių juostoje) reikėtų atžymėti šį plotą panašiai kaip kad parodyta trečioje iliustracijoje ir sumažinti šviesumą. Tam, kad pašalinti geltonos spalvos perteklių, naudotina komanda Enchance » Hue and Saturation, joje sumažinant spalvų sodrumą (saturation).
Pratimas 2. Dėmėta, suglamžyta arba suplėšyta nuotrauka
Veiksmai: klonavimas, vaizdo fragmentų kopijavimas, padarytų pataisymų maskavimas.
Iš pateiktos nuotraukos matyti, kad laukia sunkus darbas – ji buvo perplėšta beveik per visą savo ilgį. Reikalinga esamus pažeidimus retušuoti taip, kad jie būtų kuo sunkiau pastebimi. Praeitame pratime naudota komanda Enchance » Scratch Removal čia nebus efektyvi – pažeidimai per dideli ir labai aiškiai matomi.
Darbą šiuo atveju galima dalinti į dvi skirtingo sunkumo dalis: lengvesnę – pažeidimų ant palto ir sienos sutvarkymas ir žymiai sunkesnę – akies ir skaros retušavimas.
Paltą ir medinę rastų sieną atkurti lengviau dėl to, kad juose vyrauja iš esmės viena spalva, beveik nėra kontrastų. Pažeistą vietą galima užpildyti greta esančiu fonu. Ši procedūra vadinama klonavimu ir jai naudojamas specialus įrankis – Clone Tool. Įjungus šį mygtuką, apatinėje programos lango dalyje atsiranda nauja juosta, kurioje reikia išsirinkti klonavimo teptuko dydį, jeigu siekiame kuo tikslesnio rezultato, rinktis reiktų ne didesnį, kaip 2 – 3 milimetrų skersmens.
Kad matytume smulkias detales, nuotrauką gali tekti didinti iki keleto kartų – komanda View » Zoom In. Pirmiausia netoli pažeistos vietos pasirenkame panašų foną (taškas 1) ir ant jo paspaudžiame pelės mygtuką tuo pačiu laikydami klaviatūroje SHIFT. Po to paleidę SHIFT užvedame pelės kursorių ant pažeistos vietos (taškas 2) ir spustelėję pele padengiame ją nukopijuotu fonu. Vaizdas susilieja ir įplėšimas toje vietoje tampa beveik nepastebimas.
Sunkioji dalis – akies ir skaros fragmentų atkūrimas. Čia mes susiduriame su ryškiais raštais, gerai pastebimais objektų kontūrais. Akį iš esmės teko nupiešti iš naujo, klonavimo įrankiu skolinantis atitinkamus atspalvius iš sveikosios akies ir talpinant juos pažeistoje vietoje, taigi į pirmą planą išeina ne tiek technologijos žinojimas, kiek meniniai sugebėjimai.
Trūkstamą skaros plotą galima komponuoti kopijuojant nedidelius panašios formos ir šviesumo fragmentus iš nesužalotų vietų. Freehand Select Tool atsižymėjus reikalingą fragmentą, jis nukopijuojamas į sugadintą nuotraukos plotą. Sudėjus keleto panašių gabalėlių mozaiką, tarpai tarp jų patikslinami naudojant tą patį klonavimo įrankį, o kad išvengti ryškiai matomų perėjimų, užlopytas plotas pažymimas ir apdorojamas komanda. Galų gale matome pataisytą nuotrauką – visų perplėšimo žymių paslėpti nepavyko, tačiau pažeidimai į akis krenta kur kas mažiau.