Mokomoji kompiuterinė programa “Personal Fitness Trainer”
Mokykloje kūno kultūros mokytoja dirbu daugiau nei 20 metų. Tikslų ir uždavinių įgyvendinimui naudoju įvairias pamokų vedimo formas. Stengiuosi mokinius supažindinti su įvairiais raumenų tempimo pratimais ir jų kompleksais, joga, aerobika, “Body Flex`as”, bei su sveikatai nekenkiančių pratimų atlikimu, sveikos gyvensenos principais ir pagrindais.
“Apimdama įvairias fizinio aktyvumo raiškos formas, kūno kultūra sudaro sąlygas asmeniui pažinti save ir ugdytis fizinę bei dvasinę ištvermę, reikalingą stresinėse, kritinėse situacijose, individualumą, tikėjimą sėkme siekiant fizinės ir dvasinės sveikatos (Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrosios programos ir bendrojo išsilavinimo standartai, 2002 m.)”
Taigi visos fizinio aktyvumo raiškos formos tame tarpe ir fitnesas.
“Sveikos gyvensenos įtvirtinimas padėtų neutralizuoti neigiamą poveikį sveikatai, patiriamą dėl hipodinamijos, ekologinių problemų, gausių stresinių situacijų, plintančios savigriovos (standartai, 2002 m).”
Narkomanija, girtuokliavimas bei kitos savigriovos formos labai plinta ne tik vaikinų, bet ir merginų tarpe. Fitnesas – viena iš šiuolaikiškų fizinio aktyvumo formų, skirta visuminiam kūno treniravimui ir sveikatos stiprinimui. Todėl, manau, sveikintinos visos programos ir priemonės jaunimo sudominimui praleisti aktyviai laisvalaikį.
Kūno kultūra XI – XII bendrojo lavinimo mokyklos klasėse siekiama:
* Sudaryti galimybę fiziškai tobulėti, išgyventi džiaugsmą, tenkinant saviraiškos, savirealizacijos poreikį, stiprinti nusiteikimą ir gebėjimą sieti mokymąsi, darbą bei poilsį su fiziniu aktyvumu;
* Stiprinti moksleivio sveikatą, puoselėti kūno grožį, judesių kultūrą.
Taigi siūloma mokomoji kompiuterinė programa Personal Fitness Trainer atitinka Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrąsias programas ir bendrojo išsilavinimo standartus. Belieka ją pritaikyti prie mokyklos veiklos krypčių, susiklosčiusių tradicijų, mokyklos sportinės bazės.
Programos Personal Fitness Trainer vartotojo sąsaja paprasta. Prie programos valdymo reikia priprasti, nes iš pradžių ji gana paini – neaišku, kas kam skirta. Ilgiau padirbėjus valdymas tampa paprastas ir intuityvus. Sunkumų gali sukelti ir prastesnis anglų kalbos žinojimas. Neideali vaizdo kokybė programos įvade.
Manau, programos valdyme labai patogu tai, kad galima naudotis individualia užrašų knygele, ją vesti. Esant informacijos būtinybei, sugrįžti į reikiamą skyrių.
Programoje pateikiamas srautas informacijos apie fitnesą. Tai ir istorijos puslapis, ir anatomijos duomenys, naudojami programos pateikimo eigoje ir antropometrijos bei laikysenos pagrindai. Išvardinami įrankiai ir įrenginiai, reikalingi merginų ir vaikinų fitneso treniruotėse, bei apranga užsiėmimuose.
Skyriuje treniravimosi metodai pristatomos keturios treniruočių programos. Žemesnio lygio treniruotės sudaro pagrindą užsiiminėti aukštesnio lygio pratimais. Kiekvienoje jų pristatomi rezultato siekimo etapai nurodoma kokios kūno dalys mankštinamos, siūlomi detalūs treniravimosi planai ir jų trukmė. Programose išskiriamos pratimų grupės visam kūnui ir atskiroms raumenų grupėms. Kartu nurodami metodiniai pasiūlymai tiems, kurie nepatyrė raumenų apkrovimo įtampos programos vykdymo metu, pratimų skaičiaus didinimas, poilsio pertraukų trumpinimas, pratimų atlikimo tempų didinimas ir t.t. Pagrindinė programa tik tiems, kurie gyvena aktyviai, bei tiems, kurie užsiiminėja vienokiu ar kitokiu sportu kaip hobiu.
Detalus ir nuoseklus fitneso užsiėmimų programų, bei mokymo metodų dėstymas ir aiškinimas laiduoja už jų profesionalumą. Praktiškai nedirbdama, fitneso programų profesionalumo kitu požiūriu vertinti negaliu.
Didelis dėmesys skiriamas pratimams lavinant atskiras raumenų grupes ir sąnarius bei bendram fiziniam vystymuisi. Didaktiniu požiūriu su pratimais supažindinama detaliai. Vaizdinį pratimų atlikimą lydi garsinis komentavimas. Naudingas, analizuojant pratimą, vaizdinio sustabdymas norimoje vietoje ir judesio akimirkos gražinimas atgal. Galimas ir muzikos fono pasirinkimas. Tačiau nuolat besikartojanti merginų ir vaikinų fitnese ta pati muzika nei padeda, nei trukdo.
Sudomino, skyrelis kuriame supažindina su atskirų pratimų panaudojimu futbolo, badmintono, sunkiosios atletikos treniruotėse. Manau, galimas ir platesnis sporto šakų sąrašas, kaip antai, krepšinio, rankinio, kurie populiarūs Lietuvoje.
Pateikiama lentelė, kurios pagalba galima nustatyti individualią treniruočių programą. Tereikia sportininko duomenų: amžiaus, svorio, pulso. Ar tikrai jos – rekomenduojamos programos – tinka ir lietuvaičiams.
Programoje pristatoma ir idealių proporcijų lentelė, kurios pagalba galima nusistatyti savo kūno proporcijų atitikimą idealioms kūno proporcijos. Su merginomis matavomės, lyginome. Tai jas labai domino. Jei treniruočių metu siekiame to, tai akivaizdus savo darbo įsivertinimas.
Mokykloje mokinių kontingentas yra labai įvairus tiek fiziniu pasiruošimu, tiek sveikatos požiūriu. Tad programos pateikti atskiri aspektai gali tarnauti tik kaip pagalbinė priemonė atskiroms raumenų grupėms treniruoti. Taip pat kaip teorinė priemonė apie fitnesą, kaip fizinio lavinimo formą.
Savo darbe, pamokų metu, galėčiau panaudoti tik vadinamąją “Pradžios” programą. Tam tikroms klasėms pritaikyti antrąją “Mini” programą, tai yra šiek tiek sportuojantiems. Tačiau norint užsiiminėti fitnesu reikia tam tikros sportinės bazės ir priemonių. O tai yra vienas sunkiausiai finansiškai išsprendžiamų uždavinių vidurinėje mokykloje. Vienos pamokos metu pamokoje sporto salėje dirba dvi, trys klasės. Papildomų patalpų galima sakyti – nėra. O jei yra, tai įsirengtos savo jėgomis ir neatitinka elementarių reikalavimų. Priemonių taip pat – mažai. Jų toli gražu neužtenka kiekvienam užsiiminėjančiam. Tokiu būdu rimtai merginoms ir vaikinams užsiiminėti fitnesu tiesiog nėra sąlygų. Šiuo požiūriu ši programa pritaikyta dirbti individualiai.
Po pamokinėje veikloje programos panaudojimas galimas ir platesnis, tačiau įspraustas į tam tikrus rėmus. Tai nulemia mažesnis, norinčių užsiiminėti fitnesu, skaičius ir ta pati materialinė sportinė bazė. Fitnesas reikalauja kasdieninių treniruočių, o toje pačioje sporto bazėje treniruojasi ir kitomis sporto šakomis užsiiminėjantys mokiniai.
Svarbu ir tai, kad vaikinai mažai dėmesio skiria savo kūnui sveikatos požiūriu. Visada nori greito ir matomo kūno grožio, nepaisant sveiko pratimų atlikimo. Todėl reikalinga trenerio ar mokytojo priežiūra. Mokykla finansiškai nepajėgi finansuoti individualių kasdieninių treniruočių. Manau, ir šiuo požiūriu mokomoji kompiuterinė programa skirta individualiam darbui sporto klubuose.
Merginos po pamokinėje veikloje užsiiminėtų aerobika, ritminiais šokiais kur kas mieliau nei fitnesu. Netradiciniai pratimai, skambant gerai muzikai, visada maloniai nuteikia, kelia judesio džiaugsmą, skatina jų saviraišką. Tačiau fitnesas reikalauja kasdieninių treniruočių, o tai padaryti mokykliniame amžiuje nėra paprasta. Pramoginių renginių trauka, draugai daro savo. Užsiiminėti fitnesu reikalingas tvirtas nusiteikimas, kai hobis tampa kasdienybe. Tai įmanoma brandesniame amžiuje.
Kita vertus, pagrindinis mokinių uždavinys mokykloje mokytis, o ne treniruotis ir tobulinti savo kūno formas. Tai sporto klubų paskirtis.
Programos Personal Fitness Trainer autoriai didelį dėmesį skyrė sveikatai ir medicinai. Pristato dietas bei rekomendacijas svoriui mesti, subalansuotą mitybą treniruočių metu bei vitaminų reikšmę jėgų palaikymui. Tačiau mokiniai – augantys organizmai ir su jais reikia elgtis atsargiai. Manau, kad mokinių per mažas žinių bagažas ir patirties stoka naudojant įvairias dietas ir siekiant idealių kūno formų, gali sukelti neigiamas pasekmes mokinių sveikatai. Kadangi nežinia, kada ir ko, kada ir kiek augančiam organizmui gali pritrūkti laikantis dietų ir režimų.
Nemažą vaidmenį programos autoriai skyrė po treniruočių būtinoms atsipalaidavimo ir jėgų atstatymo priemonėms. Programa Personal Fitness Trainer padės numesti svorį be kančių, be jokios rizikos sveikatai, atstatyti raumenų masę, įvykdyti širdies ir kraujagyslių treniruotę, pakelti estetišką grožį, kol palaikoma sveikata. Todėl programos autoriai rekomenduoja povandeninius masažus, dušų kontrastus, įvairias vonias (aromatines, karbolio, šarmines, garų, sauso oro, rusiškas, masažus, tepalus bei kremus. Tačiau tai daugiau mažiau prieinama tik sporto klubuose.
Gyvenime daug pavyzdžių kada nekalti pratimai turėjo neigiamą įtaką vėlesniam sveikatos stoviui. Savo sveikatos stovį žinome tik patenkinamai. Todėl būtina saugotis pratimo neigiamo poveikio organizmui. Štai programoje: vaikinas stovi su svoriais ant pečių, daro pilnus pritūpimus. Atrodo, viskas gerai, stuburas tiesus, dalis svorio perkeliama kojoms, tačiau daromas gilus pritūpimas ir tai jau yra klaida. Pratimo tas pats maksimalus efektas pasiekiamas atliekant pusiau pritūpimą – nekenkiama keliams (meniskui). Pasaulinėje praktikoje šio pratimo tokio išpildymo senokai atsisakoma.
Per didelė apkrova stuburui ir merginai darant atsispaudimus. Joms rekomenduojama atremtis į grindis rankomis ir kojų keliais. Mažindami pratimo atlikimo sunkumą, didiname kartojimų skaičių, esant patogesnėje padėtyje. Efektas tas pats, o sveikiau stuburui ir pasitenkinimo jausmas didesnis.
Nerekomenduotini ir pratimai, kurių metu gulint keliamos tiesios kojos 45-90 laipsnių kampu.
Pratimų pristatyme pastebėta ir daugiau smulkmenų galinčių turėti neigiamos įtakos sveikatai. Todėl drįstu teigti, kad ergonominiai reikalavimai išpildyti nepilnai.
Mokomoji kompiuterinė programa Personal Fitness Trainer pilnai atitinka savo turinį ir skirta individualiam darbui.
B. Masonienė
Užpalių vidurinės mokyklos
Kūno kultūros vyr. mokytoja