„Filosofijos pagrindai II“ Nuo neoplatonizmo iki modernizmo
| |

„Filosofijos pagrindai II“ Nuo neoplatonizmo iki modernizmo

Plotinas (204 – 270), graikų filosofas-platonikas, neoplatonizmo pradininkas, remdamasis Platono filosofija, sukūrė originalią pažinimo koncepciją. Ontologinis jo koncepcijos pagrindas yra hierarchinė būties iš trijų substancijų struktūra: Vienybė, Protas ir Siela. Būties centre yra Vienybė, kuri kuria Protą, o pastarasis – Sielą. Vienybė bepradė ir yra aukščiau bet kokio egzistavimo ir mąstymo. Protas tapatus platoniškam eidosų pasauliui. Siela yra kosmoso kūrėja. Juslinį suvokimą Plotinas traktuoja kaip paties daikto jutimo organo supanašėjimą: akis nematytų saulės, jeigu nebūtų į ją panaši. Racionalaus pažinimo galimybė sąlygojama tuo, kad žmogus susijęs su Protu ir Vienybe. Racionalus pažinimas yra idėjų, o ne daiktų pažinimas. Jis pasyvus šių idėjų atžvilgiu: pažinimas traktuojamas kaip idėjų stebėjimas ir juslinių duomenų lyginimas su jomis. Žmogaus protas juslių pagrindu idėjas verčia į individualias sąvokas – logus. Aurelijus Augustinas (354 – 433m.), filosofas ir krikščionių teologas, kūrė tezes apie tikėjimą kaip visokio žinojimo prielaidą: tikėjimo tipas, tam tikras tipas ir žinojimo pobūdis. Pažinime svarbų vaidmenį Augustinas skyrė intuicijai, kurioje buvo tikėjimas ir nušvitimas iš aukščiau. Neoplatonikas Erigena (apie 810 ~ 877) vystė idėją apie tai, kad tikėjimas yra tas principas, iš kurio žmogaus protas(lot. intellectus = gr. nous) išskiria Dievo pažinimą, kuris yra aukščiausias pažinimo tipas.

„Filosofijos pagrindai II“ III. PAŽINIMAS
| |

„Filosofijos pagrindai II“ III. PAŽINIMAS

Iš istorinės pažinimo koncepcijos apžvalgos aišku, kad subjekto ir pažinimo objekto problema buvo aktuali daugeliui filosofinių mokyklų ir krypčių. Tik empirizmas, bet ir tai tik atskiros jo mokyklos, mėgino eliminuoti ar ignoruoti šią problemą. Negalvoju, kad ji yra tuščia abstrakcija. Pažįstančio ir pažintino santykis atskleidžia pačią pažinimo prigimtį. Ignoruoti šį santykį, kaip tai daro K. Poperis, manantis, kad ši problema yra metafizinė (anot jo išgalvota), reiškia užimti kraštutinio empirizmo pozicijas. Iš tiesų jis – radikalus empirikas, kurio netenkina net idealistinis Bredlio empirizmas, kaip ir Diuio instrumentalizmas. Savitą pažinimo supratimą Poperis apibendrino antiesencializmo (lot. essentia – esmė) koncepcijoje, anot kurios pažinimas negali orientuotis į reiškinių esmės aprašymą, nes jos paprasčiausiai nėra. Filosofinės koncepcijos, traktuojančios pažinimą kaip esmės atskleidimą, vadinamos esencialistinėmis. Esencializmo pradininku Poperis laiko Platoną, kurio kritikai skirta didelė dvitomio veikalo „Atvira visuomenė ir jos priešai” (1945 m.) dalis. Platoniškam esencializmui priešpastatomas pažinimo kaip nuoseklaus (step by step) objekto aprašymo supratimas. Šis laipsniškas (piecemeal) supratimas smulkiai aprašytas knygoje „Istoricizmo skurdas” (1944 – 1945 m.).

LSAS suskubo užbėgti už akių studentams, panorusiems apmokėti jų skolą už pokalbius telefonu
|

LSAS suskubo užbėgti už akių studentams, panorusiems apmokėti jų skolą už pokalbius telefonu

Po kovo 31 d. spaudoje pasirodžiusios informacijos apie Lietuvos studentų atstovybių sąjungos (LSAS) 614 litų 18 centų siekiančią skolą, dėl kurios nuo kovo mėnesio 15 dienos atjungtas jų telefonas, studentai suskubo padėti jų interesus ginantiems atstovams. Specialiai įsteigta iniciatyvinė grupė, pasivadinusi studentų bendruomene, balandžio 4 d. paskelbė apie rengiamą akciją, kuria siekiama surinkti reikiamą pinigų sumą ir apmokėti LSAS skolą. Jau beveik tris savaites LSAS už daugiau nei 600 litų siekiančias skolas yra atjungtas telefonas. Įsteigta studentų iniciatyvinė grupė iki šios savaitės pabaigos iš studentų aukų tikisi surinkti reikiamą sumą, kad būtų padengta susidariusi LSAS skola akcinei bendrovei „Lietuvos Telekomas“, rašoma studentų bendruomenės išplatintame pranešime spaudai. AB „Lietuvos Telekomas“ atstovų teigimu, LSAS skola susidarė už telefono paslaugas, nemokėtas nuo lapkričio mėnesio. Prieš tai jai yra buvo keletas įspėjimų bei taikytas laikinas telefono atjungimas. Iniciatorių teigimu, šia akcija pirmiausia norima paremti iki šiol silpną ir nestabilią studentų savivaldą Lietuvoje. Kartu jie kviečia ir ragina visą studentiją susirūpinti dėl jų atstovų atsakomybės skaidriai ir efektyviai panaudoti visiems studentams priklausančias lėšas, skirtas studentų savivaldai plėtoti.

IBM ieškos jaunųjų Lietuvos programavimo genijų

IBM ieškos jaunųjų Lietuvos programavimo genijų

Įvertinusi praėjusių metų pabaigoje Lietuvoje įkurto programinės įrangos paslaugų centro sėkmę IBM nusprendė toliau plėtoti savo veiklą ir pradeda remti Lietuvos moksleivių informatikos olimpiadą, skelbia PR Service atstovė, Rasa Džiovenaitė. “Iš tiesų džiaugiamės Lietuvos IT specialistų komptencija – ji atitinka aukštus IBM reikalavimus. Tuo pat metu norime prisidėti, kad jaunoji programuotojų karta toliau plėstų savo galimybes, susipažintų su naujausiomis tendencijomis, pasauline patirtimi, – sakė naujojo “IBM Lietuva” programinės įrangos paslaugų centro vadovas Tomas Kvederavičius. – Šiais metais į olimpiadą įsijungiame įsteigdami keletą simbolinių prizų, tačiau tikimės, kad ateityje tai išsirutulios į intensyvesnį bendradarbiavimą.” Sausį baigta pirmosios IBM darbuotojų grupės atranka buvo itin sėkminga – visi darbuotojai baigė specialius kursus, pirmieji įvykdyti projektai susilaukė itin palankių IBM specialistų bei klientų įvertinimų. Todėl IBM nusprendė Lietuvoje toliau ugdyti programavimo tradicijas ir remti bene masiškiausią programavimo renginį Lietuvoje – Lietuvos moksleivių informatikos olimpiadą, kurioje pagrindinis dėmesys skiriamas programavimui.

„Filosofijos pagrindai II“ Pažinimo ontologija
| |

„Filosofijos pagrindai II“ Pažinimo ontologija

Subjekto ir pažinimo objekto aptarimas nebūtų visiškas be pažinimo ontologijos analizės, t.y. fundamentalių materialinio ir dvasinio pasaulių charakteristikų, leidžiančių pažinti šiuos pasaulius. Pirmiausia tai – erdviniai-laikiniai universumo savybės. Dėl to atsiranda kiti sunkumai. Pasaulio pažinimo sąlyga yra jo fundamentalios charakteristikos, kurias savo ruožtu taip pat reikia pažinti. Į tai atsakysiu, kad fundamentalios pasaulio charakteristikos yra ne pažinimo rezultatas, o metafizinių svarstymų apie būties pagrindus. Metafiziniai svarstymai yra už teisingumo-klaidingumo ribų, tai – bet kokio pažinimo premisos: tarkim, nei vienas fizikas nežino (ir nesisiekia žinoti), kas yra erdvė ir laikas. Tai – metafizinės fizikinio pažinimo premisos. „Erdvė ir laikas, – rašė G. Leibnicas, – paimti kartu, sudaro universumo galimybių seką”. Kitaip tariant, erdvė ir laikas organizuoja ir tvarko visatą. Jo nuomone, be materijos nėra erdvės. Apie tai jis polemizuoja su Niutonu, kuriam erdvė yra absoliuti, kadangi egzistuoja nepriklausomai nuo materijos ir judėjimo. Tai – talpykla, kuri gali egzistuoti be įsikišimo. Leibnicui erdvė visada reliatyvi, kaip daiktų funkcija. Rusų filosofas Nikolajus Loskis (1870 – 1965) šiuos požiūrius suvedė į formulę „pasaulis nėra laike ir erdvėje; priešingai, laikas ir erdvė yra pasaulyje”. Religiniu požiūriu tą pačią mintį išreiškė švedų mokslininkas ir filosofas Emanuelis Svedenborgas (1688 – 1772): „Dievas nėra erdvėje, nors Jis yra visur”. Laiko esmė paprastai siejama su judėjimu ir įvykiais. Aristotelis laiką apibrėžė kaip „judėjimo ir rimties matą”. Leibnicas manė, kad „laikas yra ne kas kita, kaip judėjimo dydis”. Laielis Uotsonas, šiuometinis parapsichologas, laiką apibūdina kaip judėjimo ritmą ir kaip įvykių atsiradimo funkciją.

„Filosofijos pagrindai II“ Mokslinis pažinimas
| |

„Filosofijos pagrindai II“ Mokslinis pažinimas

Kas yra mokslinis pažinimas? Kokia jo specifika? – šis klausimas domino jau Platoną. Konkrečiai, mokslo specifiką jis mėgino išsiaiškinti lygindamas ją su nuomone, spręsnumas ir išmintingumu. Nuomonė sudaroma patirties ir priklauso praeinantiems reiškiniams. Spręsnumas analizuoja, lygina ir skirtingai nuo samprotavimo pagrindu laiko dorove (samprotavimas tuo ir skiriasi nuo spręsnumo). Išmintis grindžiama kontempliacija, gėrio ir grožio idealais, tai visiškai vertybinė minties forma. Apie Sokratą ir Platoną pasakysim, kad jie buvo išmintingi, bet vargu ar pavadinsime juos mokslininkais. O štai apie Aristotelį jau nepasakysime, kad jis išmintingas: jo mąstymas itin konceptualus, nukreiptas į empirinius reiškinius. Jį galima pavadinti mokslininku, ypač atsižvelgus, kad jis buvo fizikos, biologijos, meteorologijos, psichologijos, logikos, etikos, poetikos ir kt. pradininkas. Vienas iš mokslo požymių yra empirinio, t.y. esančio patirtyje, tyrimo objekto buvimas. Mokslo uždavinys – jos objektą sudarančių reiškinių aprašymas ir jų dėsnių pagal kuriuos jie funkcionuoja atskleidimas. Kasdieninė patirtis negali to padaryti, nes paprasta empiriškai duoto registracija dar nesudaro pažinimo. Būtinas metodas (gr. methodos – tyrimo būdas) kaip pavyzdžių, operacijų ir objekto suvokimo procedūrų visuma. Mąstymas taip pat turi būti konceptualiu, o ne vertybiniu. Išminčius netiks mokslininko vaidmeniui. Kalba, pavyzdžiui, apie eksperimento ir stebėjimo metodus, apie empirinių duomenų apdorojimo ir jų patikrinimo metodus.

Kampanija „Egzaminai.Nesinervink.lt“ šiais metais sprogdins egzaminų baimės burbulą

Kampanija „Egzaminai.Nesinervink.lt“ šiais metais sprogdins egzaminų baimės burbulą

Šiandien Lietuvoje prasideda informacinė kampanija “Egzaminai.Nesinervink.lt”. Švietimo ir mokslo ministerijos, Nacionalinio egzaminų centro, Lietuvos mokinių parlamento ir Lietuvos moksleivių sąjungos jau ketvirtus metus organizuojama akcija šiemet ragina visus – mokinius, jų tėvus ir pedagogus – kartu susprogdinti egzaminų baimės burbulą. “Svarbu, kad raginimas nepūsti egzaminų baimės burbulo pasiektų ne tik moksleivius, bet ir visus, kurie yra šalia jų. Kelią nepagrįstoms baimėms turi užkirsti žinojimas, kad egzaminų užduotys kiekvienais metais yra rengiamos pagal mokymosi programas, o informacija apie egzaminus, jų laikymo tvarką yra prieinama internetu, telefonu ir skelbiama mokyklose. Svarbu, kad užuot nerimavę, abiturientai visą energiją galėtų skirti susikaupimui ir ramiam mokymuisi”, – teigė švietimo ir mokslo ministras Remigijus Motuzas. „Egzaminai.Nesinervink.lt“ kampanijos metu bus tiesiogiai bendraujama su mokiniais – su jais susitiks specialiai pasirengusios mobilios studentų komandos, kurios aplankys apie 130 mokyklų Lietuvoje. Iki gegužės 12 d. važinėsiantys studentai kartu su mokiniais sprogdins baimės burbulus ir ragins ramiai ruoštis egzaminams.

„Filosofijos pagrindai II“ IV. MOKSLO LOGIKA IR METODOLOGIJA
| |

„Filosofijos pagrindai II“ IV. MOKSLO LOGIKA IR METODOLOGIJA

Mokslo logika ir metodologija yra filosofijos skyrius, tyrinėjantis struktūrą, mokslo formas ir metodus. Skirtingai nuo bendros pažinimo teorijos, vadinamos gnoseologija, šį skyrių kartais vadina epistemologija (žinojimo teorija). Prieš XVII a. baigiasi patirtinės gamtotyros formavimasis. Praktiškai vyksta mokslo formavimas. Būtent nuo šio laiko mokslo funkcionavimo ir vystymosi problemos tampa filosofijos dėmesio objektais. Vienas iš pirmų filosofų, kuris pradėjo aptarinėti mokslo, jo metodų problemas, buvo R. Dekartas. Kaip racionalistas jis manė, kad pagrindinė mokslinio tyrimo forma yra dedukcija, paverčianti bendras idėjas konkrečiomis sąvokomis. Dekarto manymu, svarbiausia yra ne pats pažinimo judėjimas nuo bendro prie privataus, o tai, kad bendros idėjos, būdamos suprantamos ir aiškios, kartu yra ir teisingos, ir todėl pasirūpina išvestinių sąvokų teisingumu. G. Leibnicas kūrė mokslinio pažinimo matematizacijos idėją. Jis puoselėjo mintį apie matematikos pavertimą atskira disciplina mathesis unuversalis – „universaliąja matematika” kaip universaliu mokslinių uždavinių sprendimo metodu. F. Bekonas kaip empirikas esmine mokslinio tyrimo forma laikė indukciją – pažinimo judėjimą nuo privataus prie bendro. Jis laikomas idėjos apie tai, kad gamtotyra pagal pranašumą turi būti eksperimentinė, autoriumi. Tai reiškia, kad pažinimas yra ne pasyvus stebėjimo aktas, o aktyvus faktų ieškojimas materialaus eksperimento pagalba.

Patvirtintas aukštojo mokslo plėtros planas 2006 -2010 m.
|

Patvirtintas aukštojo mokslo plėtros planas 2006 -2010 m.

Planas – etapinis Lietuvos švietimo sistemos dokumentas, atveriantis kelius nuosekliai mūsų šalies aukštojo mokslo reformai. Pasak Vyriausybės vadovo, šio plano patvirtinimas – sveikintinas žingsnis, kadangi suderinti principiniai klausimai, susiję su universitetų valdymu, senatų vaidmeniu, rektorių skyrimu Plane numatoma tobulinti visos aukštojo mokslo sistemos ir valstybinių aukštųjų mokyklų valdymą ir pertvarkyti sistemos finansavimą. Taip pat numatytos studijų turinio atnaujinimo ir aukštojo mokslo kokybės užtikrinimo priemonės. Planas bus įgyvendinamas dviem etapais. Pirmajame etape (2006-2007 m.) parengiami ir priimami teisės aktai, reikalingi planui įgyvendinti ir veiksmingai, darniai, atsakingu valdymu, tikslingu finansavimu ir racionaliu išteklių naudojimu grindžiamai kokybiškai aukštojo mokslo sistemai sukurti. Antrajame etape (2008–2010 m.) plano nuostatos įgyvendinamos vadovaujantis pakeista teisine baze. Numatoma, kad bus pertvarkytos ir suderintos dabartinių ekspertinių ir aptarnaujančių aukštojo mokslo įstaigų ir organizacijų (Lietuvos mokslo tarybos, Lietuvos mokslų akademijos, Rektorių konferencijos, Studijų kokybės vertinimo centro ir kt.) funkcijos. Bus sukurta mokslinių tyrimų programinio ir konkursinio finansavimo sistema, kuri leis koreguoti dabartinę institucijų finansavimo pagal mokslinių tyrimų rezultatus tvarką.

„Filosofijos pagrindai II“ Teisingumo problema
| |

„Filosofijos pagrindai II“ Teisingumo problema

Formalių sistemų teisingumas – ganėtinai sudėtinga problema palyginus su turiningu posakiu kaip „Dabar lyja”. Pirmąja teisingumo koncepcija buvo aristoteliškoji korespondencijos teorija (atitikimo), anot kurios teisingas yra žinojimas, atitinkantis tikrovę. Vargu ar kas nors mėgins ginčyti šią tezę. Tačiau akivaizdu, kad ši koncepcija susiduria su dideliais sunkumais. Konkrečiai, analitiniai posakiai ir tautologijos išvis nieko netvirtina apie tikrovę, nors yra teisingos. Akivaizdu, kad aristoteliškas atitikimo principas priklauso tik empiriniam žinojimui. Bet ir tai dar ne viskas. Metafiziniai posakiai kaip „Pasaulis laike ir erdvėje baigtinis/begalinis” taip pat už teisingumo ribų, jei jį traktuoti kaip Aristotelis. Šiuolaikinis amerikiečių filosofas Donaldas Devidsonas kritikuoja korespondencijos koncepciją, teigdamas, kad negalima nustatyti žinojimo ir faktų atitikimo be kalbos. Be kalbos, jo nuomone, nėra nei atitikimo, nei pačių faktų. Visiškai sutinku su Devidsonu kalbos vaidmens atžvilgiu. Bet Aristotelis kalba apie atitikimą, kuris nepanaikina kalbos vaidmens. Kritikuodamas Aristotelį, Devidsonas norėjo ne tik įtvirtinti teisėse neklasikines tiesos koncepcijas, bet ir suteikti joms pirmumą. Nemanau, kad jis dėl to teisus. Neklasikiniai tiesos kriterijai galioja tik tiek, kiek aptariamas žinojimas atitinka tikrovę. Nesvarbu kokios koncepcijos teisingumo besilaikant, žinojimo atitikimas tikrovę yra lemiantis. Todėl neklasikinės traktuotės mano požiūriu nepanaikina klasikinės atitikimo teorijos, būdamos pagalbiniais tiesos kriterijais, ją papildo.