A.Zuokas: Kodėl Seimo nariams “griūva dangus”?
| |

A.Zuokas: Kodėl Seimo nariams “griūva dangus”?

“Mesijų vaidmenį sau jau seniai pasiskyrę konservatoriai, nori visą Seimą paversti įsibaiminusiu pasakų katinėliu, kuriam ant uodegos nukritęs lapas yra paverčiamas griūvančiu dangumi”, – teigia Liberalų ir centro sąjungos pirmininkas Artūras Zuokas, vertindamas Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo pataisas, pagal kurias į vietos valdžią negali būti renkamas, apkaltos proceso tvarka pareigų netekęs Prezidentas, Seimo narys ar teisėjas. “Net ir bandant pateisinanti įstatymų spragas neva taisančius pataisų rengėjus, vis tiek niekaip nepaslepiamos, prieš vieną žmogų kyšančios baimės ausys. Niekaip nesuprantu, kam reikia visuomenę sąmoningai klaidinti apie dar vieną menamą, “elito” – įstatymų leidėjų – baimę dėl galimo nušalintojo prezidento kandidatavimo savivaldos rinkimuose. Jeigu įstatymai leidžia į savivaldybę būti išrinktiems Lietuvos pilietybės neturintiems, bet nuolat šalyje gyvenantiems užsieniečiams, tai kodėl tokią teisę norima atimti iš vietinių? Galų gale jeigu šioje situacijoje įžvelgiama problema, dėl jos galima kreiptis į Konstitucinį teismą, prašant išaiškinimo”, – pažymi A.Zuokas. Liberalcentristų lyderio įsitikinimu, konservatorių peršamos pataisos dirbtinai kuria politines aistras ir “štampuoja” galimus “fantominius priešininkus”, kuriuos neva tik jie, konservatoriai, vieni ir tegali sustabdyti bei įveikti.

| | |

Savivaldos rinkimų vizijos

Įsibėgėjant savivaldos rinkimų batalijoms politologai bei aktyvesni visuomenės veikėjai garsiau kalba apie tai, kad savivalda Lietuvoje yra nustumta į šalį. Pasak politologų ir apžvalgininkų, centrinė šalies valdžia nepasitiki gyventojais, todėl savivalda mūsų šalyje silpna, neturi realios galios ir retai kada atstovauja tikriesiems žmonių interesams. Politinėms partijoms, išsukusioms į savivaldos rinkimų tiesiąją ir jau pradėjusioms keliones po provinciją su raginimais balsuoti už vieną ar kitą kandidatą, gali skaudžiai kirsti politologo Alvydo Lukošaičio siūlymas leisti piliečiams savivaldos rinkimuose dalyvauti patiems. Politologas, remdamasis kitų šalių pavyzdžiais, siūlo leisti šalies gyventojams burtis į koalicinius rinkimų susivienijimus. Jiems, kaip ir politinėms partijoms, būtų suteikiamos lygios teisės dalyvauti rinkimuose. Piliečiai, susibūrę į rinkimines koalicijas, galėtų drąsiai eiti į savivaldos rinkimus, atstovauti savo kaimo ar bendruomenės interesams. Politologas A. Lukošaitis įsitikinęs, kad tokia idėja būtų patraukli lietuviams, vis aktyviau besiburiantiems į piliečių bendruomenes. Toks pavyzdys puikiai pademonstruotų, kad piliečiai gali ne tik konkuruoti su politinėmis partijomis, bet ir jas nugalėti“, – sakė A. Lukošaitis. Teikdamas šiuos siūlymus politologas tvirtino, kad kaimynų estų pavyzdys – užkrečiamas. 2005 metų Estijos savivaldos rinkimuose piliečių rinkimų sąrašai sudarė apie 20 procentų visų rinkimų sąrašų, pusė – visiškai nepartiniai.

| |

Seimas pritarė KGB archyvų paviešinimui

Seimas ketvirtadienį pritarė parlamentaro Petro Gražulio teiktam pasiūlymui, kuriuo numatoma, kad priėjimas prie Nacionalinio dokumentų fondo ypatingosios dalies dokumentų yra neribojamas. Ribojamas būtų priėjimas tik prie dokumentų, kuriuose yra duomenų, susijusių su asmenimis, prisipažinusiais slapta bendradarbiavus su SSRS specialiosiomis tarnybomis ir įrašytais į prisipažinusiųjų asmenų sąrašą. Seimas vėliau turės dar kartą balsuoti dėl įstatymo pataisų priėmimo. 2005 m. priimtas Archyvų įstatymas 70 metų apribojo priėjimą prie Ypatingajame archyve saugumų dokumentų. Priėmus įstatymą, į Prezidentą kreipėsi visuomenės atstovai bei mokslininkai, ragindami įteisinti platesnį priėjimą prie KGB bei kai kurių kitų archyvinių dokumentų. Šiai nuomonei pritarė ir pats šalies vadovas, kuris paragino Seimą iš naujo svarstyti Archyvų įstatymą.

| |

A.Čaplikas: mišri savivaldybių tarybų rinkimų sistema kurs prielaidas korupcijai

Seimo Liberalų ir centro sąjungos frakcijos nuomone, Seimui pasiūlyti įstatymų projektai, kuriais norima pakeisti šiuo metu veikiančią proporcinę savivaldybių tarybų rinkimų sistemą, mišria rinkimų sistema, skatins ne gyventojų aktyvumą ir pilietiškumą, o greičiau politinę korupciją. “Pritarus siūlomiems rinkimų sistemos pakeitimams, mažesnį rinkėjų skaičių turinčiose savivaldybėse, tarybos nariu galėtų būti išrinktas, vos kelias dešimtis balsų gavęs kandidatas. Šiuo atveju, akivaizdžiai kuriamos prielaidos laimėti ne patraukliausių idėjų turinčiam, o turtingiausiam, daugiausiai save išsireklamuoti galinčiam, kandidatui”, – teigia Seimo Liberalų ir centro sąjungos frakcijos seniūnas Algis Čaplikas. Liberalcentristo nuomone, siūlomos pataisos be kita ko nestiprina ir taip ne pačius geriausius laikus išgyvenančios partinės sistemos. Be to pagrįstų abejonių kelia rinkimų sistemos keitimas likus mažiau nei pusei metų iki savivaldybių tarybų rinkimų. Nesugebantys būti nuoseklūs politikai vėl painioja ir klaidina rinkėjus. Lengva ranka pamirštama, kad beveik visos partijos, prieš keletą metų žadėjo, kad bus įteisinti tiesioginiai merų rinkimai, tačiau šis įsipareigojimas jau pamirštas ir vėl puolama prie naujos panacėjos.

| | |

„Žinių radijuje“ – politinių laidų ciklas „Savivaldybių rinkimai 2007“!

Neišvengiamai artėja naujas, atsakingas rinkimų periodas – kitų metų vasarį Lietuva rinks Savivaldybių tarybas. Oficiali rinkimų agitacija netrukus irgi prasidės, tačiau jau ir dabar politikai aktyvesni: daugėja politinių siūlymų, oponentų kritikos, ryškesnis rūpestis rinkėjais, gausiau rodomasi žiniasklaidos renginiuose, dažniau susitinkama su žmonėmis, rengiamos akcijos. Atrodo, viso to reikia. Bet ar visada tai tikra ir nuoširdu? Gal tai tik bandymas pelnyti greitą dėmesį, o vėliau ir papildomus rinkėjų balsus? Ko laukia eilinis Lietuvos pilietis, kas rūpi ir skauda kiekvienam mūsų šalies žmogui, – naujajame „Žinių radijo“ politinių laidų cikle „Savivaldybių rinkimai 2007“. Aktualiais vidaus ir regioninės politikos klausimais diskutuos partijų vadovai ir atstovai, politikos apžvalgininkai, visuomenės veikėjai, svečiai iš visų šalies regionų. Tiesioginės diskusijos savivaldos rinkimams – „Žinių radijo“ laidose „Raktas“ (ved. Audrys Antanaitis), „Apskritas stalas“ (ved. Aurimas Perednis), „Dienos klausimas“ (ved. Lina Luneckienė, Agnė Skamarakaitė). Transliacijos – nuo 2006 m. rugsėjo 15 d. iki pat Savivaldybių tarybų rinkimų 2007 m. vasarį.

| | |

Savivaldybių rinkimai – geras būdas užsidirbti politinių taškų

Yra manančiųjų, kad visavertės savivaldos nebus, kol Lietuvoje neatsiras stiprių vietos bendruomenių, kol jos netaps reikšmingu savivaldos veiksniu. Žinoma, bendruomenių kūrimasis vyksta gana vangiai, tačiau juk negalima laukti dešimtmečių ir tiktai tada keisti atstovavimo vietiniams interesams mechanizmus. Diskusijos dėl merų tiesioginių rinkimų pakilo į konstitucinį lygmenį, yra žinovų, aiškinančių, kad tokie rinkimai prieštarautų dabartinės politinės santvarkos principams. Gal tai išties kelia problemų, tačiau kas turėtų kam tarnauti: piliečiai principams ar principai piliečiams? Sveiku protu, atrodo, suvokiama, kad tiesioginiai merų rinkimai kai kam apsunkintų įvairių korupcinių schemų įgyvendinimą ir Lietuvos politikos vaiduoklis „Abonentas“ būtų priverstas keisti gyvenimo būdą. Savivaldybių tarybų lygmeniu partijoms reikėtų keisti taktiką, kadangi netektų prasmės kai kurie koaliciniai žaidimai. Matyt, ne vien konstitucinės teisės problemos, bet permainų baimė verčia marinuoti realią savivaldos reformą. Tiesiogiai merų rinkimai buvo vienas iš dabartinės valdančiosios koalicijos pažadų. Ir prezidentas Valdas Adamkus ragina tiesiogiai rinkti merus bei seniūnus. Bet reikalai krypsta link to, kad per šiuos savivaldybių rinkimus tokių dalykų dar nesulauksime.

| | |

Tomas Viluckas. Tiesioginiai mero rinkimai kaip grožio karalienės konkursas

Artėjantys savivaldybių rinkimai kelia diskusijas dėl savivaldos ateities. Praėjusią savaitę dienos šviesą išvydo valdančiųjų projektas įgyvendinti Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo pataisas, kurios numato įteisinti tiesioginius merų rinkimus nekeičiant Konstitucijos. Socialdemokratų vizijos esmė yra ta, kad meras būtų renkamas iš kandidatų į savivaldybės tarybos narius. Tiesa, savivaldybės taryba gyventojų išrinktą merą dar turėtų patvirtinti paprasta balsų dauguma. Jei to nepadarytų, meras slaptu balsavimu būtų renkamas iš tarybos narių, pritarus ne mažiau kaip trims penktadaliams tarybos narių. Liberalų sąjūdis siūlo mišrią rinkimų sistemą, kad viena dalis savivaldybės būtų renkama tiesiogiai, o kita – pagal partijų sąrašus. Akivaizdu, kad savivaldos reforma – pribrendęs reikalas, kaip ir akivaizdu tai, jog apie tai buvo kalbėta daug, o nuveikta mažai. Jau per pirmąją kadenciją prezidentas Valdas Adamkus teigė, kad sieks tiesioginių mero rinkimų. Tačiau Lietuvą apkrėtęs populizmo virusas, atrodo, ilgam palaidojo šią gražią idėją. Politines partijas tenkina susiklosčiusi padėtis, tad jos pasisako tik už kosmetinius savivaldos sistemos pokyčius.

| |

Seimas politiko akimis

Atėjęs į Seimą pradžioje patyriau lengvą “šoką”. Pasitvirtino abejonės, kad dabarties Seimas nėra ta vieta, kur politikai vadovaujasi vien savo įsitikinimais, tiesa ir sąžine. Jame susiklostė taisyklės, kai nelieka vietos moraliai politikai. Dažniausiai iš kelių blogybių pasirenkama mažesnioji. Didesnioji Seimo narių dalis yra valdoma politinės konjunktūros ir ne visada atsižvelgia į savo ar savo partijos idealus. Partijų programos yra mimikrinės (supanašėjusios), praradusios ideologinį tapatumą. Nedaug kuo skiriasi, tarkime, liberalių partijų programos, beveik vienodos kairiųjų ir dešiniųjų partijų socialinės programos, mokesčių sistema ir kita. Rinkėjas atskiria partijas tik pagal jų lyderius (lyderių partijos). Žiniasklaida jas vadina lyderių vardais ir lyderiams sudaro išskirtines galimybes reklamuotis. Visuomenė kitų iškilesnių ir gabesnių partijos veikėjų praktiškai nemato ir negirdi. Nuolatinis tų pačių veidų ir kalbų vaizdinys didina nepasitikėjimą ir visuomenės depresiją. O koks nuostolis partijai, jei lyderiai įkyrėję ir nesimpatiški? Seime juntamas svarbių postų godulys. Ketvirtadalis parlamentarų yra „politiniai turistai“, nes yra perbėgę į naujai susikūrusias partijas ar kitas frakcijas. Juos vilioja aukštesni postai, priimtinesni komitetai. Ar perbėgėliai gali atstovauti juos į Seimą rinkusiems rinkėjams? Senbuviai Seimo nariai iš anksčiau yra suradę nišas politinės veiklos erdvėje.

| |

Skelbdama kovą privilegijoms – valdančioji koalicija pati jas didina

Naujosios sąjungos(socialliberalų) frakcijos narys Algirdas Monkevičius teigia, kad valdančioji koalicija, taisydama Seimo statutą užuot siekusi stabilumo valstybėje, sprendžia savo problemas susijusias su įtakos ir postų dalybomis.. Pasak socialliberalo, deklaruodama kovą su privilegijomis valdančioji koalicija jas tik didina. Tai akivaizdu, vietoje buvusių penkių Seimo pirmininko pavaduotojų įteisinant šešis, nors iki šiol buvo paskirti tik keturi, kurių visiškai užteko. Pasak Naujosios sąjungos(socialliberalų) frakcijos narės Nijolės Steiblienės jai sunkiai sekėsi išsiaiškinti ką už ką buvo atsakingi dabartiniai Seimo pirmininko pavaduotojai. ir ką jie nuveikė. Išskyrus A.Pekeliūną, kuris, pasak Steiblienės ,,buvo atsakingas už kanceliariją, restoraną ir garažą, kitų funkcijos labai miglotos. Aiškios tik privilegijos, kurias turės du nauji Seimo pirmininko pavaduotojai. Kaip ir dabartiniams pavaduotojams jiems bus skiriama maždaug po 1,5 tūkstančio litų reprezentacinėms išlaidoms, po 600 litų telefonų pokalbiams ir personalinė mašina su vairuotoju. Seimo narė teigia, jog įteisinęs šešis Seimo pirmininko pavaduotojus parlamentas kartu turėtų atsižvelgti ir į jos pasiūlymus mažinti jų privilegijas, išskyrus Seimo pirmininko ir jo pirmojo pavaduotojo.

| |

L. Andrikienė: Vyriausybei diplomatinių šypsenų neužteks

Šią savaitę pasaulio naujienų agentūros išplatino informaciją, kad Tarptautinis valiutos fondas (TVF) paskelbė 180 valstybių bendrojo vidaus produkto 1 gyventojui prognozes 2006 ir 2007 metams (Delfi, LETA). TVF studijoje tvirtinama, kad pagal šį rodiklį (BVP 1 gyventojui skaičiuojant pagal perkamosios galios paritetą) 2006 m. Latvija jau nebebus vargingiausia ES valstybė, ji aplenks Lenkiją: 2006 metais Latvijos BVP 1 gyventojui sudarys 13 884,60 JAV dol., o Lenkijos – 13 797,20 JAV dol. Tuo tarpu Lietuvai 2006 m. prognozuojamas 15 442,90, Estijai – 17 802,20 JAV dolerių bendrasis vidaus produktas 1 gyventojui pagal perkamosios galios paritetą. Palyginimui 2006 m. Rusijos BVP 1 gyventojui – 11 904,30 JAV dol. Pažymėsiu, kad perkamosios galios paritetai (PGP) – tai nacionalinių valiutų perskaičiavimo kursai, pašalinantys kainų lygių skirtumų tarp šalių poveikį ir leidžiantys atlikti realius palyginimus (žr. paaiškinimus komentaro pabaigoje). O 2007-iesiems metams TVF prognozės atrodo taip: Latvija – 15 061,50; Lietuva – 16 756; Estija – 19 243 JAV dol. Tarp 180 valstybių, kurios minimos TVF studijoje, pirmauja Liuksemburgas – 72 854,30 JAV dol. 1 gyventojui, antroje vietoje – Norvegija (44 341,90 JAV dol.), trečioje – JAV (43 236,10 JAV dol.). Pirmajame dešimtuke taip pat yra Airija, Islandija, Danija, Kanada, Honkongas, Austrija ir Šveicarija.