| | |

Hip-Hop šokio istorija (pagal Elite Force)

Freestyle Hip-hop šokis pradėjo plisti maždaug 1984-aisiais metais JAV. Kaip ir kitos „Funk Styles“ bei „B-boying“ stilių atšakos, „Freestyle Hip-hop“ savo viršūnę pasiekė didžiuosiuose ekranuose pasirodžius tokiems filmams, kaip „Breakin“ ir „Beat Street“, taip pat keleto reklamų bei muzikinių vaizdo įrašų dėka. 1984-ųjų metų pabaigoje Hip-hop kultūros vientisumas pradėjo blankti, tačiau populiari jaunimo pasilinksminimo vieta – riedučių klubas „Roxy“ įkvėpė vilties šiam „B-boying“ ir „Funk Styles“ periodui Niujorke. „Roxy“ buvo ta vieta, kur Buddha Stretch sutiko visus šokėjus, kuriuos žinome ir dar atpažįstame. Tačiau 1985-ųjų metų pavasarį „Roxy“ užvėrė duris ir visas personalas persikėlė į kitą populiarų klubą „Inferno“. Klube „Inferno“ taip pat grojo Hip-hop muziką, bet greitai ir šis klubas buvo uždarytas. Tais metais „Latin Quarters“ klube penktadienio vakarais pradėjo groti „Hip-hop“, o šeštadieniais „Freestyle“ („Latin Elektronica“) muziką. 1985-aisiais visus „B-boying“, „Popping“ šokio „lyderius“ šeštadienio vakarais galima buvo sutikti „Latin Quarters“. 1986-ieji metai, Buddha Strech pradėjo lankytis „Rooftop“ riedučių čiuožykloje Harleme. Ten jis išvydo pirmąsias grupes šokančias griežtą „Bboying“ ir „Popping“ vienu metu, vis daugiau šokėjų pradėjo jungti skirtingus taisyklingus gatvės šokius. Vėliau tais pačiais metais atidarytame „Union Square“ klube atsirado „Freestyle Hip-hop“ šokio stilius, jungiantis skirtingus „Funk Styles“.

| | | |

Urban Dance: Kai šokis- ne vien judesiai

Kažkas pasakys, kad šokis – tai plastiniai judesiai, atliekami pagal tam tikrą muziką. Iš dalies jis bus teisus, bet tik iš dalies. Šokis – tai saviraiškos būdas ir galimybė perduoti įvairius jausmus ir emocijas. Šokdamas tu valdai savo kūną, pats šokis valdo tave. Galų gale jis yra tai, kas domina ir žavi daugelį žmonių.Šio teiginio įrodymu tapo šokio čempionatas “Urban Dance”, patraukęs dėmesį visų neabejingų šokiui. Ne paslaptis, kad Break dance – tam tikra šiuolaikinio meno rūšis ir hip-hop‘as Lietuvoje tarp jaunimo yra viena populiariausių šokio krypčių. Būtent šiems stiliams ir buvo skirtas turnyras. Organizuoti tokio pobūdžio renginį turi žmonės, žinantys jaunimo skonį ir besidomintys šokiais.Tokie žmonės: buvęs šokėjas Audrius Jokubauskas – dabar gi šokių mokytojas ir įvairiausių renginių organizatorius, bei Andžejus Lavrinovičius – drabužių parduotuvės jaunimui “Urban cloth” direktorius. Jų idėjų ir darbo dėka šis turnyras įvyko, sėkmingai pratęsęs Break dance ir hip-hop‘o istoriją Lietuvoje. Yra žinoma, kad muzika užima svarbų vaidmenį ir turi tiesioginį poveikį šokėjų ir žiūrovų nuotaikai. Šį vakarą išsėdėti vienoje vietoje buvo sunku kiekvienam, esančiam salėje, kartais atrodė, kad visa publika susilieja viename šokyje. Viena iš priežasčių – žinomas ir daugelių mylimas Dj Mamania( G&G Sindikatas), kuris ir “aprūpino” visus šį vakarą gera puikios muzikos doze.

| | | |

Breiko Istorija

70-tujų pabaigoje juodujų Amerikos gyventojų muzika valdė “šetonas” vardu JAMES BROWN. Jo koncertai išsiskyrė originaliu virtuoziškumu, vokalų žaismu, bei šhokėjų išdarinėjamais triukais scenoje. Beje pats JAMES taipogi labai neblogai šoko. Visa tai primindavo čaotiška begiojima scenoje suderinta su beprotiškais rankų mostais. Publika buvo sužavėta ta naujove, dalis jaunujų gerbėju pradejo kopijuoti šokėjus, tuo pačiu atrasdama kažka naujo ir savito. Tai nebuvo tas šokis, kuri mes iprate matyti, kuriuo žavimes – tai buvo jo šaknys, jo pradžių pradžia. 70-tieji atneša muzika ir šokius iš tokių rajonų, kaip Bronx, kuri kažkada kolonizavo olandai. AFRIKA BAMBAATAA, KOOL HERC, SUGARHILL GANG, GRANDMASTER FLESH, COLD CRUSH BROTHERS bei dešimtys kitų imasi kurti ir populiarinti nauja kultūrą – HIP-HOP’a. Graffiti, kuri egzistavo ir ankščiau dabar randa nauja užouvėja, jaunos kultūros sudėtinių elementų šeimoje. Šimtai jaunų žmonių, prisimenančių JAMES BROWN’a, suvokia, kad jo šokis labai gerai susilieja su N.Y. žmoniu patefonais grojama muzika (Tuo metu būti DJ, reiške būti ir prodiuseriu). Jauni žmones šoko šoki, kuriam negalejo sugalvoti pavadinimo. Tačiau viena karta DJ KOOL HERC vešdamas savo tusovke šokantiems sušuko: “B-boys, a you ready ???” šis pavadinimas išliko iki šių dienų… Turėdami savo ir savo šokio pavadinimą, tuometiniai paaugliai užsiemė šio šokio tobulinimu ir vystimu.

| | | |

BREIKAS – Gimęs Gatvėje …

1986 metais per tuometinės Centrinės televizijos laidą “Rytinis paštas” retkarčiais matydavau Egidijų Sipavičių, kuris, akis paslėpęs po siaurais akiniais nuo saulės, imituodavo robotą ir dainuodavo “Breikas valdo mus lyg mašinas”. Po dvylikos metų kažkuriame sostinės kino teatre žiūrėjau prancūzų režisieriaus M.Kassovitzo superfilmą “Neapykanta” ir dar kartą neakivaizdžiai susidūriau su breiku. Kaip užkerėtas žiūrėjau tas keliolika sekundžių – Paryžiaus priemiesčio vaikai, šalia įėjimo į metro pasitiesę kartono lakštus ir pasistatę “nigerboksą”, išdarinėja kvapą gniaužiančius triukus. Pasirodo policininkai, visi išsibėgioja, tik užsimiršęs breikeris, vis sukasi ir sukasi ant galvos. Tai atrodė “kieta”. “Matai, Vakaruose breikas dar gyvas”, – pats sau nusistebėjau eidamas iš kino teatro. Šių metų pradžioje, užsukęs į hip hopo vakarėlį, supratau, kad suklydau. Breikas gyvas ir čia, Lietuvoje. Ir dar kaip! Kaip ir kur gimė breikas? Nežinia. Viena aišku, kalti amerikiečiai. Vieni šaltiniai pasakoja, kad kažką panašaus į kai kuriuos breiko judesius jau 3-ame dešimtmetyje išdarinėjo amerikiečių jūreiviai, kurie, įkalę romo, nevengdavo pastraksėti denyje. Kiti sako, kad breiko šaknų reikia ieškoti gerokai vėliau, šeštajame dešimtmetyje išpopuliarėjusiame šokyje “Good Foot” (šokio pavadinimui didžiulę reikšmę turėjo tokio pačio pavadinimo Jameso Browno, užsukdavusio nerealius šokius scenoje ir šalia jos, plokštelė).

| | | |

Šokantys Breiką

Naujosios Akmenės “Saulėtekio” vidurinės mokyklos breiko šokėjų būrelio narius moko jų vadovai (iš dešinės) Tomas Nojus, Mindaugas Petrulis bei jų bendramintis Olegas Gurjanovas iš Naujosios Akmenės “Santarvės” vidurinės mokyklos. Septyniolikmečiai Mindaugas Lakačiauskas, Tomas Nojus ir Mindaugas Petrulis, gyvenantys Alkiškių kaime, prieš trejus metus pradėjo mokytis breiko. Dabar jie rajone laikomi vieni iš geriausiai šokančių šiuo stiliumi. Vaikinams nepatarinėja specialistai, jie neturi kūno apsaugos priemonių, o įsigytas vienas kitas treniruočių įrankis prasti. Prieš trejus metus Tomas Nojus, Mindaugas Petrulis ir vėliau prie jų prisijungęs Mindaugas Lakačiauskas nusprendė šokti breiką, paprašė leisti to mokytis Alkiškių kultūros namuose. Mokėsi vien žiūrėdami breikerių pasirodymus per televiziją. Vaikinų tvirtinimu, pradžiai pakako turėti truputį jėgos, būti lanksčiam, gebėti išlaikyti kūno pusiausvyrą – panašiai kaip gimnastams. “Ir būtiniausiai turi norėti šokti, nes beveik po kiekvienos treniruotės ką nors skauda. Nuvarginti raumenys ar sutrenktas sąnarys, net nubrozdinimai – visa tai kankina”, – sakė M. Petrulis.