|

Garbingi apdovanojimai, kuriais buvo pagerbtas jo šventenybė XIV DALAI LAMA

May 8, 1998 – Doctor of Humane Letters
Brandeis University, USA

May 11, 1998 – Doctor of Divinity
Emory University, USA

May 15, 1998 – Doctor of Laws
University of Wisconsin, USA

November 11, 1998 – Doctor Honoris CaUSA
Seton Hill College, USA

April 7, 1999 – Doctor Honoris CaUSA
University of Brasilia, Brazil

April 9, 1999 – Doctor Honoris CaUSA
University of Buenos Aires, Argentina

April 16, 1999 – Doctor of Theology
Florida International University, USA

October 12, 1999 – Bodhi Award
American Buddhist Congress, USA

November 24, 1999 – Life Time Achievement Award
Hadassah Women’s Zionist Organization of America, Israel

December 12, 1999 – Diwaliben
Mohanlal
Mehta Award for International
Peace & Harmony
Diwaliben Mohanlal Mehta Charitable
Trust, India

|

Budizmas – Įvadas

Naudojant Budos metodus galima pasiekti pilną prašvitimą. Jis aiškiai įvardina kurie mokymai susiję su galutine, o kurie – su sąlygota tiesomis. Savo mokiniams Buda labai suprantamai ir praktiškai parodė kaip išnaudoti visus patyrimus gyvenime kaip žingsnius link prašvitimo. Jis davė į tikrą ir nesibaigiančią laimę vedančius metodus. Kas yra budizmas? Naudojant Budos metodus galima pasiekti pilną prašvitimą. Jis aiškiai įvardina kurie mokymai susiję su galutine, o kurie – su sąlygota tiesomis. Savo mokiniams Buda labai suprantamai ir praktiškai parodė kaip išnaudoti visus patyrimus gyvenime kaip žingsnius link prašvitimo.

|

Paskaitos – Karolis Šlenčekas – “Deimantinio Kelio budizmas”

Daugelis žmonių mano, kad žino, koks tas protas. Kartais norime suliesėti, bet tai mums pasirodo per sunku, kartais sunku nustoti gerti, nors ir labai to norime. Narkotikų atsisakyti taip pat nėra lengva, o kažkas nori nustoti bartis su savo draugais. Nors ir norime visa tai pasiekti ir tai sunku, galų gale suprantame, kad nežinome, kaip tas protas veikia. Pats faktas, kad nesame visiškai laimingi, nors ir labai to norėtume, parodo, kad nepažįstame savo proto. Jeigu negalime fabriko – savo proto – priversti gaminti tam tikras prekes, reiškia, kad to fabriko nevaldome. Jeigu gerai išanalizuotume visą situaciją, prieitume išvados, jog nežinome, kokie mes iš tikrųjų. Dėl tam tikrų priežasčių subjektyviai įsivaizduojame, kad žinome kas mes tokie esame. Save pažįstame betarpiškiau negu savo išorinį pasaulį. Puikiai jaučiame, kas dedasi mūsų viduje.

|

KAMAKURA DAIBUTSU (Didysis Kamakuros Buda, Japonija)

Kamakura Daibutsu (Didysis Kamakuros Buda) – vienas žymiausių budistinės materialinės kultūros pavyzdžių; bronzinė sėdinčio Budos Amidos statula (pilnas pavadinimas skamba taip: Kondou-Amidai-Nyourai-Zou), esanti Japonijoje, Kamakura mieste, Kotokuin šventovėje, priklausančioje jodo-shu budistų mokyklai. Jos aukštis siekia 12 m, o svoris – beveik 100 t. Tai antroji pagal dydį Budos statula Japonijoje, nulieta 1252 metais, Kamakura periode (1192-1333). Seniau aplink ją buvo pastatytas paviljonas su stogu, bet 1335 ir 1368 m taifūnai jį sugriaudavo. Po to, kai 1495 m galingo cunamio banga vėl sugriovė paviljoną, Buda paliktas po atviru dangumi ir toks išliko iki mūsų dienų.

Kas tas Tibetas ir kodėl jam reikalinga jūsų pagalba?
|

Kas tas Tibetas ir kodėl jam reikalinga jūsų pagalba?

Tibetiečiai jau tapo tautine mažuma savo pačių Tėvynėje. Visoje Tibeto teritorijoje dabar gyvena 8 milijonai kinų, neskaičiuojant KLR karinių dalinių. Kinams atiduodamos derlingiausios dirbamos žemės, jie visur užima vadovaujančius postus. Tibetiečiai yra atstumtieji ir politinėje, ir ekonominėje, ir socialinėje srityje. Gimstamumo kontrolė, kurią kinų valdžia vykdo Tibete, primena nacių taikytus metodus. Pasauliui apie tai, deja, mažai žinoma, nes visi oficialūs dokumentai bei pranešimai atspindi ir remia Pekino propagandą. Kinijos “ekspertai” teigia, kad prievartinė sterilizacija ir abortai Tibete yra Kinijoje vykdomos “vieno vaiko” politikos tąsa. Tačiau Tibetas, kurio teritorija 2,5 mln. kvadratinių kilometrų, priešingai nei Kinija, niekada nekentėjo nuo gyventojų pertekliaus. Sterilizacija yra pagrindinė priemonė kontroliuoti gimstamumą. Kai kuriuose Tibeto rajonuose klasta arba žadant finansinę paramą sterilizuota apie 80% galinčių gimdyti tibetiečių moterų. Prievartiniai abortai daromi 6 -ą, 7 -ą, kartais net 9 -ą nėštumo mėnesį. Dažnai antrą, “uždraustą” kartą pagimdytiems vaikams arba “gimdymo sertifikato” neturintiems pirmagimiams suleidžiamos mirtinos injekcijos. Jei tibetiečių šeima nepaiso “gimstamumo kontrolės” ir “vieno vaiko” politikos arba susilaukia kūdikio neturėdami 25 metų, jie yra baudžiami 400 JAV dolerių bauda, o tai tuose kraštuose didžiulė suma, pažeminami pareigose arba atleidžiami iš darbo.

|

Budizmas – Citatos

Kai kurie žmonės mano, kad tuomet, kai gali pasakyti, jog atlieka gilesnias praktikas, patys tampa gilesniais.
Šamaras Rinpočė. Niekam netarnauja nepaliaujamas Dharmos skelbimas, jei nenugalėtas išdidumas. Niekam netarnauja meditavimas, jei nuolat laužomi prieglobsčio įžadai. Niekam netarnauja atsidavimas praktikai dieną ir naktį, jei nelydi jos bodhičitta. Kharak Gomčiug. Kai kuriems meditacija siejasi su vizijomis, sensacingais įspūdžiais ir paslaptimi. Mahamudra – nieko panašaus; tai sisteminga treniruotė, visiškai logiška ir konkreti. Šamaras Rinpočė.

|

Paskaitos – Steve James – “Kaip viskas vyksta” – įvadas į budizmą

Galime pažiūrėti, kuo budizmas nėra. Jis nėra filosofija, nors pakankamai logiškas. Filosofijos knygą galite perskaityti, ji gali jums patikti, galite sutikti su joje išdėstytais požiūriais, padėti ją į lentyną ir apie ją pamiršti. Kiti žmonės galėtų pasakyti, kad budizmas yra kaip psichologija. Bet psichologijos tikslas yra kitoks. Psichologijos tikslas yra padėti žmonėms geriau funkcionuoti visuomenėje. Budizmas dirba su žmonėmis, kurie jau yra normaliame lygyje, ir padeda jiems funkcionuoti aukštesniame. Kiti žmonės sako, kad budizmas yra religija. Bet jeigu pasižiūrėtume į patį žodį “religija”, apie budizmą sužinotume dar daugiau. Žodį “religija” galime padalinti į “re” ir “ligare”. “Re” reiškia grįžti, o “ligare” – susijungti į kažkokią bendruomenę. Tą mes pastebime tikėjimo religijose, kur stengiamasi sugrįžti į tam tikrą būseną, kurioje galima būtų susijungti su dievu. O budistas žiūri į situaciją taip: jeigu kartą iškritai iš kažkokios būsenos, tai gali iš jos iškristi ir vėl. Laikinas tikslas didelių pastangų nėra vertas.

|

POTALA (Lhasa, Tibetas)

Potalos pavadinimas reiškia mistinį rojų, kuriame gyvena užuojautos buda Avalokiteshvara, kurio žemiškuoju įsikūnijimu laikomas kiekvienas Dalai Lama. Potala-tai Dalai Lamos, Tibeto dvasinio lyderio, rūmai ir žiemos rezidencija. Iš šios pilies-tvirtovės Tibetas buvo valdomas paskutinius 300 metų. Potalos Baltieji rūmai, Potrang Karpo, buvo baigti statyti 1653 m. Jie tapo vienu iš didžiausių tų laikų statinių pasaulyje. Rūmuose buvo tūkstantis koplyčių su 200 000 dievų statulų, dešimt tūkstančių salių ir kambarių, skirtų pasaulietiniams tikslams, keturi meditaciniai paviljonai, dar daugybė įvairių patalpų. Penkių metrų storio Potalos sienos mūrytos įmaišant lydyto vario, kad statinys nesugriūtų per žemės drebėjimus, o medžio darbai atlikti visai be vinių.

|

Rekomenduojama literatūra

“Budos išmintis”, Jean Boisselier, 1997, BALTOS LANKOS, Atradimai, Vilnius

“Drugelis sniege Haiku”, Gaivata, Kaunas, 1999

“Grožis ir menas”, Antanas Andrijauskas, Vilniaus Dailės Akademijos Leidykla, 1996

“Japonai šiandien. Permainos ir tęstinumas”, Edwin Reischauer, Marius Jansen, Litterae Universitatis, 1996

“Laimės menas Gyvenimo knyga”Jo Šventenybė XIV Dalai Lama ir Howard C. Cutler M.D.

“Laisvas tremtinys”, Jo Šventenybės XIV Dalai Lamos autobiografija, Gaivata, 2000