Keliolika eismo įvykių uostamiesčio keliuose – kasdienybė. Pagrindinės avarijos priežastys yra greičio viršijimas ir vairavimas išgėrus. Tačiau tuščioje vietoje avariją sukeliantys „profesionalai“ retai pripažįsta savo kaltę. Dažniausiai ją bandoma suversti prastiems orams, blogai nuotaikai, nepalankiam žvaigždžių ar mėnulio išsidėstymui ir net nenusisekusiam lytiniam gyvenimui.

Žudymo įrankis

Suskaičiuota, kad pasaulio gatvėmis šiuo metu važinėja daugiau kaip 500 mln. lengvųjų automobilių. Vis dažniau ši transporto priemonė vadinama žmogžudystės įrankiu. Pasaulyje kasmet autoavarijose žūva daugiau kaip milijonas žmonių. Realiai žuvusiųjų skaičius gali būti dar didesnis, nes avarijų metu daugybė žmonių suluošinama – net iki 50 mln., nemažai jų su gyvybe atsisveikina tik po kurio laiko.

Autoavarijose kasmet žūva apie tūkstantį Lietuvos gyventojų, iš jų maždaug 10 proc. – vaikai. Beveik 10 tūkst. žmonių sužalojama.

Klaipėdoje dėl įvairių priežasčių kasdien įvyksta iki dvidešimties avarijų. Deja, ne visos baigiasi lengvu vairuotojo ir keleivių išgąsčiu bei keliais automobilio įbrėžimais.

Žema kultūra

Dvidešimties metų vairuotojų ruošimo patirtį turintis vairavimo mokyklos savininkas Edmundas Matuzevičius mano, kad dėl didelio avaringumo labiausiai kaltas per žemas lietuvių, tarp jų – ir klaipėdiečių, vairavimo kultūros lygis. „Skirtingai nei užsieniečiai, lietuviai prie vairo per daug savimi pasitiki, važiuodami žiūri tik į priekį. Jiems nerūpi, kad kelyje jie ne vieni“, – sakė specialistas.

Vairavimo mokyklos vadovas mano, kad kiekvieną žmogų galima išmokyti gerai vairuoti. „Beviltiškų žmonių nėra. Vairavimui ne kliūtis nei amžius, nei lytis. Neseniai viena mama atvedė į mokyklą savo šešiasdešimtmetę dukterį“, – sakė E. Matuzevičius.

Pastaruoju metu vairuoti mokosi vis daugiau jaunų žmonių, maždaug po lygiai merginų ir vaikinų. Vadovas pastebėjo, kad moterims geriau sekasi išmokti teorinę vairavimo kurso dalį, vyrams – praktinę. „Moterys – kruopštesnės, atsargesnės, tačiau ne blogesnės vairuotojos negu vyrai“, – reziumavo vyras.

Liga – ne stabdys

Pasak Klaipėdos psichikos sveikatos centro gydytojo Olego Dutovo, gerai vairuoti netrukdo ne tik amžius ar lytis, bet ir liga. „Jeigu žmogus serga kokia nors psichikos liga, net labai rimta, bet šiuo metu sutrikimas pasiekęs remisijos, tai yra pagerėjimo stadiją, negalime jam uždrausti sėsti prie nuosavo automobilio vairo“, – aiškino psichiatras.

Psichikos sveikatos patikrinimas niekam nėra privalomas. Žmonės ateina pasitikrinti tik tada, kai komisijai juos nukreipia pirminės sveikatos priežiūros įstaiga. Specialistai patikrina, ar kada nors žmogus lankęsis centre, ar buvo dispanserizuotas. Jeigu buvo, tada vairavimo teisė gali būti kiek apribota.

O. Dutovas mano, kad pagrindinis veiksnys, nulemiantis nelaimingą eismo įvykį, yra stresas. Kiekvienas asmuo į įvairaus stiprumo stresą reaguoja skirtingai – vieną iš vėžių išmuša tik rimta nelaimė, skaudi netektis, kitas vidinę pusiausvyrą praranda ir po nereikšmingo konflikto. Skiriasi ir žmonių vidiniai resursai, kuriuos jie gali panaudoti, kovodami su stresu. „Stresas lemia išsiblaškymą, sumažėjusią dėmesio koncentraciją, todėl net puikius vairavimo įgūdžius turintis žmogus reikiamu momentu negali susikoncentruoti ir tinkamai sureaguoti pavojingoje situacijoje“, – sakė specialistas. Patyrus stiprių neigiamų emocijų iš viso nepatariama sėsti prie vairo.

Kaltas ir seksas

Neseniai pasigirdo nuomonė, kad neretai avariją padaro savo lytiniu gyvenimu nepatenkinti vairuotojai. Pasirodo, iš pirmo žvilgsnio absurdiškas ir juokingas pasiteisinimas turi rimtą pagrindą.

„Stresas, greitas gyvenimo tempas, pervargimas, persidirbimas, nemokėjimas atsipalaiduoti ne tik išsekina nervų sistemą, mažina dėmesio koncentraciją, skatina išsiblaškymą, bet ir sumažina lytinį potraukį, sukelia erekcijos sutrikimų. Tai vadinamasis verslininko sindromas. Ilgą laiką nesureguliuotas darbo ir poilsio režimas padaro žmogų nedarbingą tiek profesinėje, tiek seksualinėje srityje. Nesėkmės lytiniame gyvenime sukelia frustraciją, neurozę, dar didesnį stresą. Užburtas ratas, galintis nulemti avariją“, – aiškino medicinos centro „Lorna“ gydytoja seksopatologė Irena Jonkuvienė.

Tačiau, pasirodo, ir per didelis seksualumas gali tapti nelaimingo įvykio kelyje priežastimi. Kasdien į eismo įvykių vietas skubantis „Balticum“ televizijos laidos „Reidas“ redaktorius ir vedėjas Gintaras Vaičekauskas prisiminė kuriozinę situaciją, kai vairuotojas nesuvaldė mašinos ir nuvažiavo į krūmus, įsirėžė į stulpą, galinio vaizdo veidrodėlyje pamatęs, kaip keleivių porelė užsiima oraliniu seksu.

Nulemia ženklas

Tik trečdalis autoavariją padariusių vairuotojų pripažįsta savo kaltę. Kiti sugalvoja daugybę banalių pasiteisinimų – „galvojau, kad spėsiu aplenkti“, „slidus kelias“, „saulė į akis spigino“, „čia pilnatis, blogas horoskopas“ ir pan.

Būsimoji astrologė Gintarė Kairytė sakė, kad iš dalies gamtos reiškinius dėl tam tikromis dienomis padidėjančio avaringumo kaltinti galima. „Tai, kad pilnatis neigiamai veikia žmones, pripažįsta ir specialiųjų tarnybų atstovai, medikai, policininkai. O dėl horoskopų – tik individualus astrologo sudarytas horoskopas iš tikrųjų gali įspėti apie konkrečią dieną žmogų tykantį pavojų, visiems Zodiako ženklams viešai skelbiamos dienos prognozės retai pasitvirtina“, – mano G. Kairytė.

Pasak merginos, kai kurių Zodiako ženklų atstovams iš prigimties būdingas neatsargumas, nekantrumas, polinkis rizikuoti. Todėl neretai prie vairo neatidžiai elgiasi „ugningų“ ženklų atstovai – Avinai, Šauliai, Liūtai.

Views All Time
Views All Time
3331
Views Today
Views Today
1
0 0