| |

Lolita – nekaltybės ir nedorybės mišinys

Lolita – sutrumpintas ispaniškas Doloresos vardas. Taip Vladimiras Nabokovas pavadino savo romano „Lolita”, išvydusio šviesą 1958 metais Amerikoje, pagrindinę veikėją. Skandalingo siužeto ir erotinių scenų dėka romanas akimirksniu tapo bestseleriu… Šiandien atsiras nemažai žmonių, neskaičiusių romano, tačiau Lolitos vardą žino visi. Vargu ar galėjo V. Nabokovas numatyti, kad jis suteiks vardą vienam kultinių XX-ojo amžiaus antrosios pusės įvaizdžių. Ir XXI-ajame amžiuje Lolitos įvaizdis – vis dar mados viršūnėse.Lengva V. Nabokovo ranka sukurtas paveikslas, pasauliui išgirdus provokuojančią jaunos mergaitės ir pagyvenusio vyro meilės istoriją, peržengė literatūrinio žanro rėmus. Matyt, įvyko kažkoks sutapimas: visuomenė, kurioje 1950 metų pabaigoje prasidėjo iki tol nematytas jaunimo maištas, pamėgo šią literatūrinę veikėją ir pavertė ją mados ikona. Galima sakyti, Lolita netgi tapo hipių, pasisavinusių iš jos mėgavimosi savimi infantilumą kartu su nepaklusnumu ir įžūlumu, įvaizdžio skelbėja. Tam, kad pavirstų madingu produktu, įvaizdžiui būtinas vaizdinis įsikūnijimas. Tai įvyko1962 metais pasirodžius Stenlio Kubriko filmui „Lolita”, kuriame debiutavo Sue Lyon. Būtent jos išvaizda, filmui pasirodžius ekranuose, tapo pirmuoju gausių pamėgdžiojimų pavyzdžiu. Bet kas gi tokio ypatingo slypi šioje merginoje – paauglėje? Paslaptis paprasta: nekaltybės ir nedorybės mišinys.

| |

Lolitos sindromo anatomija

Lolita neįmanoma tapti – ja reikia gimti. Na, bent jau taip manė vienas prieštaringiausių (ir, beje, populiariausių) XX amžiaus literatūrinių personažų Humbertas Humbertas. Vargu ar jo kūrėjas Vladimiras Nabokovas galėjo įsivaizduoti, kad skandalinga istorija apie suaugusio vyro meilę dvylikametei mergaitei taps vienu ryškiausių Vakarų pasaulio kultūros archetipų. Koketiškumas, „kampuotas” paaugliškas žavesys ir pusiau žaismingas abejingumas tapo tvirtu „moters-mergaitės” įvaizdžio kūrimo pagrindu ir jis išlieka viena iš žymiausių ir patraukliausių mados pasaulio atrakcijų. Šiuolaikinė populiarioji kultūra itin mėgsta žaisti klišėmis, sustabarėjusiais stereotipais. Būtent dėl to Lolitos įvaizdis jau seniai užėmė garbingą vietą tarp kitų ne ką mažiau žinomų šiuolaikinio moteriškumo išraiškų. Kartu su ja šiame sąraše puikuojasi fatališka vamp moteris, tikroji ledi, emancipuota karjeristė, linksmoji draugiška mergina, amerikiečių šmaikščiai vadinama girl next door, ir kiti simboliai, padedantys patogiai ir kūrybiškai keisti veidrodyje matomą atvaizdą. Vis dėlto atrodo, kad naująjį pavasario–vasaros sezoną žymiausių mados namų dizaineriai yra tvirtai įsitikinę: veidrodyje privalote matyti tik vieną, beveik nesikeičiantį vaizdą. Rodos, kito pasirinkimo mes paprasčiausiai nebeturime – privalome nedelsdami išlaisvinti savo vidines Lolitas. Šių metų pavasario–vasaros sezonas sukėlė nemažai ginčų.

| |

Pavasariui – žavios Lolitos stilius

Šių metų pavasario–vasaros kolekcijos atiduoda duoklę ryškioms spalvoms, žaismingiems raštams, masyviems aksesuarams ir jaunatviškam veržlumui. Dėl vaikiško naivumo ir subtilaus seksualumo pametę galvas dizaineriai saulėtoms dienoms sukūrė paslaptingą ir kerintį Lolitos stilių.Jį šiandien pristato lietuvių manekenė Ernesta Petkevičiūtė. Koketiškas merginos pozas ir žavius drabužių derinius įamžino fotografas Boris Ovini. Jų bendro darbo rezultatas – fotosesija „Navy Lolita”, kurios darbai yra išspausdinti šio mėnesio „Glamour” žurnalo numeryje.

Soliariumų reklamose – melas apie jų poveikį sveikatai
|

Soliariumų reklamose – melas apie jų poveikį sveikatai

Vilnietė Lina Lėsutytė jai užkliuvusią soliariumų reklamą žurnale „Cukrus plius”, kuris platinamas „Čili” maitinimo įstaigose ir turi dešimtis, o gal net šimtus tūkstančių potencialių jaunų skaitytojų per mėnesį (ką gi veikti, kol lauki picos?), stebėjo 7 mėnesius. Joje buvo rubrika: „Deginimasis – kam?” Po klausimo sekė atsakymai: paprasčiausiai atsipalaiduosite, pailsėsite ir įgysite energijos, sustiprinsite imuninę sistemą, būsite žvalesni, oda atrodys sveikai, išvengsite žiemos depresijos. Naujausią PSO Tarptautinės vėžio tyrimų agentūros informaciją apie soliariumų kancerogeniškumą, kuri buvo paskelbta viename autoritetingiausių pasaulyje medicinos mokslų žurnale „The Lancelot Oncology”, žinanti studentė neapsikentusi rugsėjo mėnesį pati kreipėsi į Konkurencijos tarybą, kuri ir atsakinga už klaidinančią reklamą. Remiantis Reklamos įstatymu, klaidinanti reklama – tai reklama, kuri klaidina arba gali suklaidinti asmenis, kuriems ji skirta arba kuriuos ji pasiekia, ir kuri dėl savo klaidinančio pobūdžio gali paveikti jų ekonominį elgesį arba kuri dėl šių priežasčių pakenkia ar gali pakenkti kito asmens galimybėms konkuruoti. Reklamos įstatyme taip pat teigiama, kad reklama draudžiama, jeigu ja skatinamas elgesys, keliantis grėsmę sveikatai, saugumui ir aplinkai. Maždaug po mėnesio mergina gavo atsakymą, kad jos skundas buvo išnagrinėtas.

Ką soliariumai daro odai?
|

Ką soliariumai daro odai?

Didžiosios Britanijos dienraštis „The Sun” išspausdino dvi nuotraukas, kuriose įamžinta ta pati jauna mergina Sammi-Jo Wilson, tačiau antroji nuotrauka yra „pakoreguota”, atskleidžiant, kaip merginos oda ir veidas atrodys po dviejų dešimčių metų, jei ji pastoviai lankysis soliariumuose. Merginos, kurios nuo paauglystės lankosi soliariumuose, pažeidžia odą negrįžtamai, tikina specialistai. Pati S.Wilson tikina, kad jai soliariumai buvo tapę tarsi priklausomybe. „Soliariumuose kaskart praleisdavau po 12-14 minučių. Tai buvo tarsi priklausomybė”, – sako ji, pridurdama, kad žvelgdama į veidrodį ji matydavo save kur kas baltesnę, nei buvo iš tikrųjų. „Tą minutę, kai pagalvodavau, kad mano įdegis nyksta, iškart grįždavau jo patobulinimui”, – prisimena ji. Ji, kaip ir dažna mergina ar moteris, buvo iš tų, kurios pro pirštus žiūrėdavo į visus perspėjimus. „Kai žmonės man kalbėdavo apie pasekmes, aš galvodavau „taip taip, visą tai aš jau girdėjau ne kartą”, – prisiminė mergina. Tačiau sutikusi tapti savanoriu modeliu televizijos laidai „Gėdytis verčiantys kūnai”, S.Wilson savo nuomonę pakeitė, išvydusi rezultatus, kaip jos oda atrodys 38-erių. Šokiruota buvo ne tik pati 18-metė, bet ir jos motina, kuri uždraudė dukrai nuo šiol lankytis soliariumuose. Gydytojų teigimu, merginos ir moterys iki 35-erių metų amžiaus, kurios lankosi soliariumuose, pasididina melanomos atsiraimo riziką 75 procentais.

Soliariumai – grožis su spygliais
|

Soliariumai – grožis su spygliais

Patrauklus rudas odos atspalvis – turbūt kiekvienos merginos silpnybė. Vienos norėdamos gražiai įdegti vyksta į šiltuosius kraštus, kitos eina į soliariumą. Tačiau ar ne per brangiai mokame už lepinimąsi saulės spinduliais arba soliariumų teikiamais malonumais? Labai dažnai įvairiuose žurnaluose arba interneto tinklalapiuose rašoma apie neigiamą soliariumų poveikį ir didėjančią riziką susirgti odos vėžiu. Tačiau iki šiol soliariumai yra madingi. Juose aktyviai lankosi norinčiosios rudo įdegio, ypač rudenį ir žiemą. O gal nieko baisaus ir maža dozė soliariumo spindulių nekenkia sveikatai? Tačiau Santariškių klinikų Dermatovenerologijos centro Konsultacijų skyriaus vedėjos Rūtos Gancevičienės nuomonė griežta: „Ką reiškia maža dozė? Kai pacientus gydome šviesos terapija, matuojame, kokį spindulių kiekį reikia skirti – kokį šiandien, kiek dienų ir kiek iš viso, taip pat kokia kaupiamoji dozė. Soliariumuose to nėra, niekas to neskaičiuoja ir negali suskaičiuoti.” Specialistė sako, kad nesvarbu, ar soliariume būni tris ar penkias minutes. „Tai nieko nereiškia. Dozė kaupiasi. Iš tos mažos dozės per metus gali labai didelė pasidaryti, nes saulės gauname ir kasdien nuo pat vaikystės. Viskas per daug metų susikaupia, – perspėja R.Gancevičienė. – Vienkartinis saulės poveikis nepadaro tiek žalos kiek kaupiamasis poveikis. Odos darinių, dėmių, apgamų, odos auglių susidaro per daugybę metų. Nežinome, kada prasideda žala.”

Soliariumų bumas: grožis ir sveikata nesuderinami?
|

Soliariumų bumas: grožis ir sveikata nesuderinami?

Apie ketvirtadalis suaugusių žmonių, gyvenančių Europos valstybėse – Prancūzijoje, Belgijoje, Vokietijoje ir Švedijoje, nors kartą gyvenime deginosi soliariume. Tyrimai rodo, kad ES egzistuoja trys pagrindinės problemos: vienas iš septynių soliariumų neatitinka saugumo reikalavimų, jų klientams nesuteikiama pakankamai informacijos apie žalingą soliariumo poveikį, o nepilnamečiams soliariumai yra laisvai prieinami. 10 ES šalių (Belgija, Kipras, Čekija, Danija, Suomija, Vokietija, Vengrija, Olandija, Lenkija ir Latvija) įsitraukė į projektą, kuriuo siekiama patobulinti soliariumų saugos reikalavimų ir priežiūros įstatymus, soliariumų lankytojams suteikti kuo daugiau informacijos, kaip naudojantis soliariumu nepakenkti sau, taip pat didinti saugumo reikalavimus soliariumų gamintojams. Tačiau Lietuvos šio projekto bendradarbių sąraše nėra. Ar Lietuva pati pajėgs apsaugoti soliariumų mėgėjų sveikatą? Apie šios problemos egzistavimą pripažįsta ir soliariumų veiklą kontroliuojantys specialistai, tačiau čia jie – bejėgiai. „Leisti ar ne nepilnamečiui pasikaitinti soliariume, priklauso nuo soliariumo darbuotojo sąžiningumo. Tai pat ši problema egzistuos tol, kol lankytojas sąmoningai nesuvoks, kad įstatymas saugo jo paties sveikatą”, – aiškino Šiaulių visuomenės sveikatos centro Saugos kontrolės skyriaus vedėja Josana Motiejauskaitė.

Į soliariumą – tik sulaukus pilnametystės
|

Į soliariumą – tik sulaukus pilnametystės

Nors gydytojai vis primena apie žalingą soliariumų poveikį, tačiau jaunimas įspėjimus ignoruoja ir neretai netgi vasarą paplūdimį iškeičia į soliariumą. Paraginti susirūpinusių užsienio organizacijų, Lietuvos medikai pagaliau ėmėsi ryžtingų žingsnių. Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba (VVSPT) prie Sveikatos apsaugos ministerijos parengė higienos normos „Soliariumai. Įrengimas ir eksploatavimas” projektą, kuris šių metų birželio 29 dieną buvo patvirtintas sveikatos apsaugos ministro įsakymu. Naujojoje higienos normoje sugriežtinti reikalavimai soliariumų paslaugų teikėjams ir pirmą kartą Lietuvoje nustatyta, nuo kokio amžiaus leidžiama lankytis soliariume. Šie reikalavimai įsigalios nuo spalio 1 dienos, kad paslaugų teikėjai turėtų laiko pasiruošti. Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, soliariumo lempų spinduliuojamų ultravioletinių spindulių poveikis vaikystėje ir tuomet patirti odos nudegimai didina riziką susirgti odos vėžiu ateityje. Pasak VVSPT Saugos kontrolės skyriaus vedėjos Jurgitos Suraučienės, vaikai ir paaugliai jautresni žalingam saulės spindulių poveikiui. Tad tikėtina, kad pradėję anksčiau degintis, per savo gyvenimą jie gaus didesnę ultravioletinės spinduliuotės dozę. “Be to, jie negali tinkamai įvertinti savo sveikatos būklės ir gali nežinoti, jog soliariumas ir, tarkim, vartojami vaistai, yra nesuderinami dalykai”, – sakė J.Suraučienė.

Moteriškų kvepalų pirkimo gidas (80 dalis) Sarah Jessica Parker
| |

Moteriškų kvepalų pirkimo gidas (80 dalis) Sarah Jessica Parker

Įkvėpta savo pomėgio išgauti netikėtus kvapus, Sarah Jessica Parker suderino nekaltybės tyrumą, brangaus aliejaus egzotiškumą ir subtilių kvepalų rafinuotumą. Rezultatas – egzotiškas nerūpestingą kūrėjos žavesį spinduliuojantis aromatas. Jie turi būti mano. Aš privalau juos turėti! Kvepalai Covet keri nepaprastai moterišku kvapu, kuris yra toks gundantis, jog kartą jį užuodus nebeįmanoma atsispirti. “Seksas ir Miestas” žvaigždė SARAH JESSICA PARKER išleido kvepalus. Aktorė nuo vaikystės turėjo savo individualius kvepalus, todėl sutiko su vienos kompanijos pasiūlymu išleisti Sarah Jessica Parker kvepalus. Žvaigždės vyras Matthew Broderick teigia: Sarah moka išsirinkti kvepalus, todėl visada puikiai kvepia”. SARAH JESSICA PARKER sako: Noriu, kad šis kvapas būtų skirtas kiekvienai moteriai – nuo 17 iki 107.

Moteriškų kvepalų pirkimo gidas (81 dalis) Sean John
| |

Moteriškų kvepalų pirkimo gidas (81 dalis) Sean John

Sean’as Kombs’as kažkada prasitarė, kad sukurti moterims skirtus kvepalus Unforgivable jį įkvėpė moteris paplūdimyje besimėgaujanti kokteiliu „pina colada”. „Aš manau, kad „pina colada” turi magiškų galių: aš nepažįstu nei vieno žmogaus, kuris nepralinksmėtų užuodęs „pina colada” kvapą”, – teigia pats Sean’as Kombs’as. Jausmingas kvapas Unforgivable skirtas žaismingoms, gyvenimu besidžiaugiančioms ir aistringoms moterims. Garsus hip-hop’o pasaulio atstovas – atlikėjas ir prodiuseris, gana sėkmingas verslininkas Sean’as Kombs’as, taip pat žinomas, kaip Puff Daddy, o vėliau pakeitęs savo slapyvardį į P. Diddy, gimė 1970 m. Harleme. Jis niekada neabejojo savo projektų sėkme ir dabar yra žinomas ne tik kaip atlikėjas, bet ir kaip prekės ženklo „Sean John” savininkas. 1998 m. jis pradėjo kurti vyriškų drabužių linijas, o „Sean John Combs” – taip pavadinta drabužių linija, nominuota apdovanojimui už geriausią dizaino idėją. „Jeigu kažkas vilkės sportinį kostiumą, aš noriu, kad net už trijų rajonų matytųsi, kad tai čempiono kostiumas” – sako Sean’as Kombs’as. 2006 m. jis sukūrė ir pristatė vyriškus kvepalus „Unforigivable”, kurie per neįtikėtinai trumpą laiką tapo žinomi ir populiarūs. Sean’as Kombs’as teigia, kad kvepalai „Unforigivable” idealiai atspindi prekės ženklo „Sean John” energiją, seksualumą ir eleganciją. „Tuomet, kai mes nusprendėme sukurti kvepalus, aš norėjau sukelti revoliuciją parfumerijos pasaulyje.