Pirmadienio rytą miesto daugiabučių namų gyventojai pašto dėžutėse aptiko balto popieriaus lapus – raginimus pareikšti nuomonę dėl namo renovacijos darbų. Į „Šiaulių naujienų“ redakciją pasipylė skambučiai – žmonės baiminasi, kad tai – tik dar viena apgaulė. Ne tik dėl to, kad apklausos organizatoriai – „Nacionalinis nuomonių centras“ galimai naudojasi kitos organizacijos – UAB „Facility services“ rekvizitais, bet ir dėl to, kad nuomonę gyventojai raginami pateikti trumpąja SMS žinute, kurios kaina 5.88 lito be PVM. Taigi reali žinutės kaina artėja prie aštuonių litų. „Juk tai – pasipinigavimas vidury baltos dienos!“ – piktinosi Architektų gatvės gyventoja Ramunė N.

Raginami nedelsti

Pastabūs šiauliečiai nesuskubo vykdyti pašto dėžutėje rasto raginimo pareikšti nuomonę dėl namo renovacijos darbų. Tačiau niekas nežino, kiek buvo tokių, kurie vakar suskubo ir siuntė SMS žinutę raginime nurodytu trumpuoju numeriu.

Šis raginimas, pasak skambinusiųjų, atrodo, kaip ir visi oficialūs raštai – ir titulinis „Nacionalinio nuomonių centro“ užrašas, ir unikalus šeimos ūkio kodas, ir spaudas, su rimtumo suteikiančiu Lietuvos respublikos užrašu, tačiau priklausančiu ne Nacionaliniam nuomonių centrui, o kitai uždarajai akcinei bendrovei – „Facility services“.

Vieniems gyventojams šie oficialūs rašto spaudai sukėlė įtarimų ir jie skambino į redakciją, norėdami išsiaiškinti, kas siuntinėja šį raštą. Dar labiau nustebo tie, kurie perskaitė ne tik įprastu šriftu parašytą raginimą, bet ir labai smulkiomis raidėmis už brūkšninės linijos pateiktą informaciją. Joje parašyta, jog „trumposios žinutės kaina – penki litai 88 centai be PVM“.

„Juk retas žmogus skaito tai, kas parašyta tokiomis smulkiomis raidėmis, ir ne kiekvienas įžiūri“, – piktinosi į redakciją paskambinusi Ramunė N., nustebusi dar ir dėl to, kad kaina rašoma ne įprastai – skaičiais, kas labiau kristų žmogui į akis, o žodžiais. „Taip rašoma tik tikintis, kad niekas neperskaitys ir siųs tokią brangią žinutę, o kažkas iš to tik pasipelnys“, – piktinosi šiaulietė.

Pareikšti nuomonę

Gyventojai, vakar gavę „Nacionalinio nuomonių centro“ raginimą, informuojami, jog vykdoma daugiabučio namo butų savininkų ir gyventojų apklausa dėl namo atnaujinimo darbų ir prašoma nedelsiant pareikšti savo nuomonę dėl daugiabučio namo renovacijos ir modernizavimo, dalyvaujant būsto atnaujinimo programoje. Taigi gyventojai klausiami: „Ar Jūs sutinkate, kad Jūsų daugiabutis artimiausiu metu būtų modernizuojamas ir atnaujinamas?

Gyventojams siūlomi net penki trumpi nuomonės atsakymai, iš kurių vienas turi būti atsiunčiamas trumpuoju numeriu, kuris ir nurodomas.

„Mūsų namo ateitis – mūsų pačių rankose“, – rašoma raginime. Gyventojai tarsi raginami būti budrūs ir atsižvelgti į renovuojamo namo privalumus, kurie čia pat išvardijami. Patikėję tuo, pasak Ramunės, suskubs rinkti žinutę „REN A“ – kas atitinka nuomonę „sutinku“. Toliau raginama ir „atsakingai įvertinti savo šeimos galimybes sunkmečiu prisiimti papildomus, ilgalaikius finansinius įsipareigojimus“. Tad, anot laikraščio skaitytojos, turintis materialinių problemų žmogus rinks žinutę „REN B“, kas atitinka nuomonę „nesutinku“.

Jei ir tai žmogaus dar neįtikino, tai laiško pabaigos argumentai, anot Ramunės, įtikintų kiekvieną. „Jūsų dalyvavimas apklausoje ypatingai svarbus, jeigu norite atkreipti atsakingų institucijų dėmesį į savo nuomonę dėl renovacijos darbų būtinybės šiuo sunkmečio periodu. Esate namo bendrijos dalis, todėl nebūkite abejingi. Neleiskite spręsti už jus. Nuomones prašome pareikšti nedelsiant“. Ir žmogus, pasak Ramunės, suskubs siųsti žinutę, nes perskaityti tai, kas parašyta pačioje raginimo pabaigoje smulkutėmis raidėmis – ne kiekvienas įžiūrės.

Taigi smulkiomis raidėmis pateikta ne tik kosminė žinutės kaina, bet ir informacija apie tai, kad apklausa yra viso labo tik informacinio pobūdžio, o rezultatai bus skelbiami žiniasklaidos priemonėse. Kokiose, deja, nenurodyta.

Pradėtas tyrimas

„Šiaulių naujienos“ vakar skambino į „Nacionalinį nuomonių centrą“ raginime nurodytu telefono numeriu, deja, susisiekti su darbuotojais ar šios apklausos organizatoriais taip ir nepavyko.

Kreipėmės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Tarnybos viešųjų ryšių vyriausiasis specialistas Vitas Jonas Ūsas teigė, jog ši informacija tarnybą pasiekė ne tik iš žurnalistų, bet ir iš pačių vartotojų, kurie gavo keistą raginimą dalyvauti apklausoje. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, pasak V. J. Ūso, susidomėjo „Nacionalinio nuomonių centro“ (kaip nurodyta rekvizitiniuose dokumentuose UAB „Facility services“) veikla. Pasak viešųjų ryšių vyriausiojo specialisto, pradėtas tyrimas dėl galimo Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams įstatymo pažeidimo.

Vartotojų teisių gynėjai taip pat pritaria nuomonei, kad raginimas vizualiai primena oficialų valstybės institucijos, viešosios įstaigos ar asociacijos raštą, kuriame gyventojai ir raginami nedelsiant pareikšti savo nuomonę dėl daugiabučio namo renovacijos. Deja, anot specialisto, įvertinti reikia ne tik savo nuomonę.

„Prieš pareikšdami savo nuomonę, vartotojai turėtų įvertinti apklausos organizatoriaus nurodytą skambučio trumpuoju numeriu „1671″ kainą – 5,88 Lt ir 1,23 Lt PVM. Tokiu atveju dalyvavimas apklausoje vartotojui kainuos 7,11 Lt“, – teigia V. J. Ūsas ir pastebi, jog gali būti, kad ne visi, nusprendę dalyvauti apklausoje, perskaitė rašto apačioje, kur kartais pateikiami siuntėjo kontaktiniai duomenys, pateikiamą informaciją – žinutės kainą bei paaiškinimą, jog atskaičius operatorių ir kitus mokesčius gautos lėšos bus panaudojamos šios apklausos organizavimo ir administravimo išlaidoms padengti.“

Vakar, pasak Viešųjų ryšių vyriausiojo specialisto, visoms žiniasklaidos priemonėms išplatintas pranešimas apie tai, jog Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, gavusi pranešimą apie „Nacionalinio nuomonių centro“ veiklą, pradėjo tyrimą dėl galimos nesąžiningos veiklos. Apie tyrimo rezultatus visuomenė bus informuojama.

Views All Time
Views All Time
724
Views Today
Views Today
1
0 0