Praėjusioje „Jūroje“ rašėme apie Ispanijos burlaivių flotilės prarastas brangenybes ir pavienius lobių ieškotojus. Šiame straipsnyje pristatysime amerikiečių jūrinių tyrimų kompaniją „Odyssey Marine Exploration“ ir jos rengiamas lobių paieškas.

Lobių ieškotojus aplankė sėkmė

Turėjo praeiti daugiau kaip 20 metų, kol buvo pagerintas lobių ieškotojo M.Fišerio rekordas. Sėkmė aplankė Floridos valstijoje registruotą amerikiečių jūrinių tyrimų kompaniją „Odyssey Marine Exploration“. Ji visame pasaulyje ieško nuskendusių istorinių laivų ir juose esančių vertybių.

Atlanto gelmėse slypintys auksinių ir sidabrinių monetų lobiai jau 13 metų yra pagrindinis šios kompanijos verslas. Sėkmė ją lydėjo 2003 metais, kai netoli Floridos pakrantės narai aptiko Pilietinio karo laikų ratinio garlaivio „Republick“ nuolaužas. Šis laivas 1865 rudenį gabeno į Naująjį Orleaną 500 statinių, pripildytų sidabrinių ir auksinių monetų, bet jį užklupo audra ir laivas nuskendo. Iš jo nuolaužų buvo surinkta daugiau kaip 50 tūkstančių įvairaus kalimo monetų ir 14 tūkstančių įvairių eksponatų. Šis radinys pelnė kompanijai keliolika milijonų dolerių.

Pernai pagaliau išsipildė sena „Odyssey“ kompanijos įkūrėjo Grego Stemo (Greg Stemm) svajonė -atrasti ir iškelti didžiausią lobį Atlanto vandenyse. Apsirūpinę giluminiams darbams pritaikyta įranga, kompanijos narai rado nuskendusių laivų nuolaužas. Iš jų ištraukė maždaug pusę milijono auksinių ir sidabrinių monetų. Kompanija, baimindamasi nelegalių lobių medžiotojų, neskubėjo viešai pasidalinti savo sėkme. Tačiau 2007 metų gegužės 18 dieną ši žinia iškilo viešumon. Tą dieną kompanija iš Gibraltaro išskraidino lėktuvą, į kurį buvo pakrauta 17 tonų radinių, sudėtų į kelis šimtus plastikinių konteinerių.

„Associated Press“ cituoja tokius numizmatikos eksperto Niko Brajerio žodžius: „Tokio didelio kiekio kolonijinių laikų monetų radinys neturi analogų pasaulio istorijoje“. Specialistų nuomone, kiekviena moneta turi didelę kolekcinę vertę ir gali kainuoti nuo kelių šimtų iki tūkstančio ar daugiau dolerių. O visas narų iškeltas lobis vertinamas ne mažiau kaip puse milijardo dolerių.

Nors G.Stemas ilgai nenorėjo atskleisti tikslios radinio vietos ir tikino, kad ji nėra kokios nors valstybės teritoriniuose vandenyse, tačiau Ispanija įtarė, kad narai pasidarbavo judrioje kolonijinių laikų jūrų trasoje. Joje nuskendo nemažai Ispanijos Karalystės laivų, gabenusių brangenybes iš Amerikos žemyno. Ispanai pareikalavo savo dalies. Byla atsidūrė teisme. Tačiau šių metų balandžio 3 dieną Ispanija po ilgo bylinėjimosi buvo priversta pripažinti, kad neturi informacijos, kuria galėtų pagrįsti savo įtarimus.

Laivų kapavietė Viduržemio jūroje

Neseniai „Odyssey Marine Exploration“ paskelbė apie dar vieną vertingą ir garsų radinį jūros dugne. Šios kompanijos gelmių tyrinėtojai kartu su mokslininkais kelerius pastaruosius metus žvalgė vakarinę Viduržemio jūros dalį. Pasinaudodami prietaisais, kurie leidžia aptikti daiktus po vandeniu, jie apžiūrėjo maždaug 260 kvadratinių kilometrų plotą. Rasta 418 vietų, kuriose, kaip užfiksavo povandeninių robotų filmavimo kameros, dūlėja ne tik naujųjų laikų, bet ir senovės Romos bei finikiečių laivų liekanos.

Šis laivų kapinynas tikriausiai kada nors bus atidžiai ištyrinėtas. Dabar „Odyssey“ kompanija, pasirašiusi sutartį su Didžiosios Britanijos vyriausybe, visą dėmesį skiria prieš kelis šimtmečius čia nuskendusiam britų kariniam laivui „HMS Sussex“ (HMS reiškia Her Majesty’s Ship – Jos Didenybės laivas), kurio triumuose buvo, jei tikėtume žiniasklaidoje pasirodžiusiais pranešimais, 10 tonų auksinių monetų. Šio krovinio vertė pagal dabartines kainas esą galėtų svyruoti nuo kelių šimtų milijonų iki milijardo dolerių. Kiek tiesos šiose spėlionėse, tyrėjai nelinkę komentuoti. Kol kas tikrai žinoma tik tai, kad nedidelis povandeninis laivas be įgulos, paniręs į 915 metrų gylį, aptiko ieškomo laivo nuolaužas ir jas nufilmavo. Du tolimojo valdymo robotai padėjo G.Stemui ir jo įgulai iškelti 19 iš ketaus nulietų pabūklų ir vieną inkarą. Ieškomas lobis tikriausiai guli dumble po „HMS Sussex“ nuolaužomis.

Tristiebis burlaivis „HMS Sussex“ tų laikų masteliu buvo didelis ir gerai ginkluotas laivas. Jo ilgis siekė beveik 50 metrų, komandą sudarė 500 jūrininkų ir kareivių, o ginkluotę – 80 pabūklų. Šis anglų karo laivas, skirtingai nuo paskendusių garsiųjų ispanų galeonų, jūreivystės istorijoje nepasižymėjo jokia ypatinga šlove. Tiesiog jam nebuvo lemta ilgai plaukioti. Burlaivis nuskendo net metams nepraėjus nuo jo nuleidimo į vandenį.

Į savo pirmąjį didesnį ir lemtingą žygį „HMS Sussex“ išplaukė 1693 metų gruodžio 27 dieną iš Portsmuto kaip admirolo Franciso Vylerio (Francis Wheeler) flotilės flagmanas. Trumpam užsukusi į pietinės Ispanijos uostą Kadisą, 48 karo laivų ir 166 prekybos laivų flotilė Gibraltaro sąsiauriu įplaukė į Viduržemio jūrą. Tyrinėjimai rodo, kad admirolas turėjo slaptą misiją: nugabenti stambią sumą pinigų Savojos kunigaikščiui, kad šis palaikytų Angliją jos kare su Prancūzija. Deja, tuo metu Šiaurės Italijoje gyvavusios Savojos kunigaikštystės anglų laivai nepasiekė. Audros užklupti laivai buvo išblaškyti, mažiausiai 12 neatlaikė stipraus rytų vėjo ir nuskendo. Tarp jų buvo ir „HMS Sussex“. Tai atsitiko 1694 metų kovo 1-osios ankstyvą rytą. Pasak legendos, admirolas F.Vyleris, matyt, tuo metu dar miegojo, nes po kelių dienų jo kūnas su naktiniais marškiniais buvo išplautas į krantą netoli Gibraltaro.

Iškeltu lobiu teks dalytis

„Odyssey Marine Exploration“ yra giluminių povandeninių tyrinėjimų lyderis, tačiau radinių iš „HMS Sussex“ iškėlimas bus giliausiai kada nors vykdytas archeologinis „kasinėjimas“. Netoli Andalūzijos krantų nuskendęs anglų karo laivas guli 1000 metrų gylyje. Tai yra pirmasis atvejis pasaulinėje praktikoje, kai šalies vyriausybė sudarė sutartį su privataus sektoriaus atstovu archeologiniams suverenaus karo laivo tyrinėjimams. Pagal šią sutartį, jei iškeltų radinių vertė sieks iki 45 milijonų JAV dolerių, „Odyssey“ kompanijai atiteks 80 procentų lobio, jei viršys pusę milijardo dolerių, kompanija gaus 40 procentų. Likusi lobio dalis pateks į Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Jungtinės Karalystės iždą. Tokia sutartis sudaryta atsižvelgiant į tai, kad kompanija, ieškodama nuskendusio laivo, jau įdėjo daug lėšų, o radinio iškėlimas kainuos dar daugiau. Tačiau „Odyssey“ savininkai ir Britanijos Vyriausybė tikisi, kad iš Viduržemio jūros dugno iškeltas auksas atpirks visas išlaidas su kaupu.

Kompanija planavo dar 2003 metais pradėti pagrindinius archeologinius tyrimus jūros dugne. Darbus teko nutraukti dėl jos adresu pasipylusios kritikos. Britų archeologijos taryba, Lauko archeologijos institutas ir kai kurios visuomeninės organizacijos „Odyssey“ veiksmus įvertino kaip pavojingą precedentą, kuris „uždegtų žalią šviesą“ privatiems lobių ieškotojams apiplėšinėti nuskendusius laivus. Net 60 Britanijos parlamento narių pasirašė deklaraciją, smerkiančią povandeninių lobių medžioklę. Ispanijos pakrančių apsaugos pareigūnai buvo net sulaikę kompanijos tyrinėjimo laivą, kai netoli Andalūzijos krantų jis ieškojo nuskendusių laivų.

Norėdama išsklaidyti kilusius įtarimus, „Odyssey Marine Exploration“ šių metų pradžioje parengė kilnojamąją parodą „Shipwreck! Pirates&Treasure“ („Sudužęs laivas! Piratai ir lobiai“), kurioje eksponuojama daug eksponatų iš sudužusių laivų, pateikiama archyvinė ir istorinė informacija apie senuosius nuskendusius laivus ir apie įžymiausius piratus, supažindinama su jūrų archeologija ir kompanijos įsipareigojimais išsaugoti jūrinį paveldą. Čia taip pat demonstruojama įranga, kuri padeda nustatyti nuskendusio laivo vietą. Be to, parodos lankytojai gali pilotuoti minipovandeninio laivo modelį, išbandyti jo vikrumą, o naudodamiesi manipuliatoriaus ranka bandyti pakelti nuo improvizuoto jūros dugno monetas.

Ši paroda jau pabuvojo Tampos miesto (Floridos valstija) Mokslo ir pramonės muziejuje, dabar demonstruojama Mičigano valstijos Detroito mokslo centre, o iki metų pabaigos aplankys ir daugelį kitų vietų. Be jau minėto „HMS Sussex“, amerikiečių gelmių tyrinėtojų kompanija vykdo ir dar kelis panašaus pobūdžio projektus visame pasaulyje. Okeaninei archeologijai neretai iškyla politinių, teisinių ir komercinių problemų, tačiau „Odyssey Marine Exploration“, kaip viename interviu sakė G.Stemas, laikosi principo – su lobiais ir eksponatais, iškeltais iš nuskendusių laivų, supažindinti plačiąją visuomenę. Tam rengiamos parodos, leidžiamos knygos, kuriami filmai.

Views All Time
Views All Time
5282
Views Today
Views Today
1
0 0