Bandymas suklasifikuoti motociklus
Motociklų įvarovė primena benamių šunų gaują. Įvairiausi “snukiai”, “uodegos”, “letenos” ir neribotos galimybė kryžmintis. Tas pats ir apie motociklininkus – ne visi jų užsikrėtę grynaveisliškumo liga.
Remiantis Vakarų Europos ir Rusijos specialistų tyrimais, bandome įsprausti į rėmus dviratę motorizuotą techniką.
1. Motorinis dviratis
Visų dabartinių motociklų proprosenelis.Būdingi bruožai – ratai be amortizatorių, dviračio tipo rėmas, paprastas dvitaktis ar elektrinis varikliukas, maksimalus greitis apribojamas iki 25 km/h, pavarų dėžės nėra.
Iš jaunystės prisiminimų, tai buvo modelis RIGA 11, arba ant “Ereliuko” dviračio prikabintas D-5 arba D-6 varikliukas.
2. Mopedas
Šiek tiek rimtesnis aparatas. Pavadinimas kilęs iš “MOTORAS” ir “PEDALAI”. Ankstesnių modelių skiriamas bruožas buvo dviratinio tipo pedalai, bet mūsų laikais pedalai keičiami kik arba elektriniu starteriu. Nuo motorinio dviračio skiriasi didesniu komfortu, yra amortizatoriai priekyje ir gale, pilnaverčiai stabdžiai.
3. Skuteretta
Tai būtų tarpinė grandis tarp motorolerio ir mopedo . Nuo mopedo skiriasi tuo, kad turi skydelius kaip motoroleryje, o nuo motorolerio tuo, kad variklis yra ne po sėdyne, o tarp vairuotojo kojų. Iš senų pavyzdžių prisimenu “Jawetta” ir kai kuriuos buvusios VDR Simson modelius.
4. Skuteriai ( Motoroleriai)
Išskirtinis bruožas – variklis yra po sėdyne, dažniausiai sujungtas su galinio rato pakaba. Dėl to po vairuotojo kojomis yra lygios grindys. Dar vienas bruožas – geriausia apsauga nuo purvo ir vėjo, kai kurie net su stogu ( pvz. BMW C1), ir nedideli ratai – nuo 10 iki 13 colių.
Skuteriai dar skirstomi į pogrupius, kuriems paskirsime atskirą temą
5. Minimotociklai ( Minibaikai)
Labai neapibrėžta klasė. Ryškiausias požymis – maži, ne didesni ne 13 colių ratai.
Minibaikus galima suskirstyti į pogrupius:
a) sudedami, kurių konstrukcija leidžia juos sulankstyti ir patalpinti, tarkim į automobilio bagažinę.
b) Mopediniai – miniatiūriniai mopedai
c) Skuteriniai – komponuoti kaip skuteriai, bet neturi skuteriams būdingų skydelių ir panelių.
d) Motociklinai – motociklai mažais ratais.
6. Klasikiniai motociklai
Pati didžiausia grupė, į ją patenka ir 50 kub.cm “darbinis arkliukas” ir 1400 kub.cm milžinai. Būdingiausias bruožas – vertikali vairuotojo sėdėsena ir spoilerių nebuvimas. Klasikinius motociklus galima skirstyti į pogrupius:
a) retro stiliaus motociklai – primena 50-60 praėjusio amžiaus metų mašinas. Ryškiausi pavyzdžiai – Triupmh Bonneville, Kawasaki W 650.
b) Mega klasikai ( Muscle bikes) – didelio darbinio tūrio ( ne mažiau 900 ccm) varikliai, dažniausiai
c) deforsuoti sportbaikų varikliai, pavyzdžiui Honda X-11, YAMAHA FJR 1300, KAWASAKI ZEPHYR 900, SUZUKI BANDIT.
d) Skrembleriai ( Scramblers) – šiuolaikinių enduro motociklų protėviai. Ryškus bruožas – aukštai išvestas išmetimo vamzdis, pakelti purvasargiai.
e) Strit faiteriai ( Street fighters) – sportbaiko ir klasiko mišinys: standi važiuoklė, galingas sportbaiko variklis, palinkusi į priekį sėdėsena. Spoilerių nėra. Geriausia žaliava jiems – “pagulėjęs ant šono” sportbaikas.
7. Amerikietiško stiliaus motociklai
Skiriamasis bruožas – atsiplalaidavusi sėdėsena, išneštos į priekį pakojos, laipto formos sėdynė ( keleivis (dažniausiai keleivė) sėdi gerokai aukščiau už vairuotoją. Pogrupiai būtų tokie:
a) Kastomai ( Custom bikes) – klasikiniai motociklai, kurių siluetas primena amerikinį, t.y. laipto formos sėdynė, aukštas vairas, pvz. KAWASAKI LTD serijos modeliai.
b) Čiopperoidai – toli į priekį išneštas priekinis ratas, didelis priekinės šakės palinkimo kampas, priekinis ratas siauresnis ir gerokai didesnis už galinį, pvz. SUZUKI INTRUDER, YAMAHA VIRAGO.
c) Kruizeriai – pagaminti pagal 50 -ujų metų Harley Davidson pavyzdį – nedidelio skersmens ( 16-17 colių) platūs ratai, tvirta priekinė šakė, apgaubiantys ratus purvasargiai, pvz. KAWSAKI VN 15 Drifter, Classic tourer.
d) Dregsteriai – ilga bazė, žemas vairas, labai plati galinė padanga (YAMAHAV-MAX, HONDA MAGNA).
e) Dreseriai ( dressed bikes) – kruizeriai su bagažo dėžėmis ir spoileriais, pvz. Harley-Davidson Electra Glide.
f) Čioperiai ( Choppers) – savos konstrukcijos arba kardinaliai perdirbtas motociklas su V 2 varikliu, siluetas: žr. Čioperoidas.
g) Sport-Cruiser – jų važiuoklė ir varikliai leidžia daug agresyviau važiuoti, turi didelią galios atsarga, pvz – HONDA MAGNA
8. Sportbaikai ( Sportbikes)
Pagrindinis matomas bruožas – visiškai uždengtas spoileriais, kaip žiedinių lenktynių motociklai, liaudyje vadinami “britvomis”. Vairuotojo sėdėsena “embriono pozoje” : kūnas stipriai palinkęs į priekį, vairuotojas beveik guli ant degalų bako. Ši klasė skirstoma į pogrupius:
a) sportbaikas – labai dinamiškas, bet ne per daug komfortiškas, pvz. KAWASAKI ZX-7
b) Replikos – “pusfabrikačiai” “superbike” kategorijos lentyniniams motociklams, pvz, YAMAHA R-6, SUZUKI GSX-R 600.
c) Sportiniai-turistiniai motociklai sunkesni už sportbaikus ir sėdėsena ant jų ne tokia “griežta” kaip ant tikrųjų sportbaikų. Pvz Honda CBR 1000 F, KAWASAKI ZZR 1100
9. Turistiniai motociklai
Būdingiausi bruožai – labai gera apsauga nuo vėjo, leidžianti “ryti” kilometrus nenuvargstant, turi daug papildomos komforto įrangos, pvz audio sistema, šildomos rankenos, pneumatiškai reguliuojama “penktojo taško” sistema , tiesi vairuotojo sėdėsena. Ši motociklų grupė skiriama į du pogrupius:
a) Liukso klasės turistiniai motociklai – dideli ir masyvūs, prifarširuoti visokios įmanomos komforto įrangos, ryškiausias pavyzdys – Honda Gold WING
b) Grand Tourismo – turistinio motociklo komfortas jungiamas su sportbaiko dinamika ir valdymu., pvz.: HONDA VTR 1000, BMW K1
10. Dvejopos paskirties motociklai
Liaudyje vadinami “Enduro”, “pusiau krosiniais” , kurių būdingi požymiai – ilgos eigos važiuoklė, universalus padangų protektorius, elastingi varikliai. Šios mašinos gali būti skirstomos į tokias grupes:
a) “minkštieji” ( parketiniai) enduro – skirti važiuoti keliais su kieta danga, bet jai galima važiuoti ir sąlyginiu “offroad'u”, šios klasės atstovai – YAMAHA XT 600, HONDA NX DOMINATOR, KAWASAKI KLR 650; SUZUKI DR 650;
b) “Kieti enduro” – artimiausi grynai sportiniams ( krosiniams motociklams), bet turi elektrinę įrangą, leidžiančią juos eksploatuoti bendrojo naudojimo keliais, pvz SUZUKI DR-Z 400, HONDA XR, KTM LC04.
c) “miesto enduro”, arba “supermoto” – 17 colių ratai, plentinės padangos, trumpesnės eigos važiuoklė, pvz. GILERA NORD WEST
d) Kelioniniai enduro – skirti tolimoms kelionėms su didelio darbinio tūrio varikliais, dažniausiai 2 cilindrų, pavyzdžiai: HONDA XRV 750 Africa TWIN, BMW R 1100 GS, Triumph Tiger trail.
Paskelbė: KLR