Breiko Istorija
70- tujų pabaigoje juodujų Amerikos gyventojų muzika valdė “šetonas” vardu JAMES BROWN. Jo koncertai išsiskyrė originaliu virtuoziškumu, vokalų žaismu, bei šhokėjų išdarinėjamais triukais scenoje. Beje pats JAMES taipogi labai neblogai šoko. Visa tai primindavo čaotiška begiojima scenoje suderinta su beprotiškais rankų mostais. Publika buvo sužavėta ta naujove, dalis jaunujų gerbėju pradejo kopijuoti šokėjus, tuo pačiu atrasdama kažka naujo ir savito. Tai nebuvo tas šokis, kuri mes iprate matyti, kuriuo žavimes – tai buvo jo šaknys, jo pradžių pradžia. 70-tieji atneša muzika ir šokius iš tokių rajonų, kaip Bronx, kuri kažkada kolonizavo olandai.
AFRIKA BAMBAATAA, KOOL HERC, SUGARHILL GANG, GRANDMASTER FLESH, COLD CRUSH BROTHERS bei dešimtys kitų imasi kurti ir populiarinti nauja kultūrą – HIP-HOP’a. Graffiti, kuri egzistavo ir ankščiau dabar randa nauja užouvėja, jaunos kultūros sudėtinių elementų šeimoje.
Šimtai jaunų žmonių, prisimenančių JAMES BROWN’a, suvokia, kad jo šokis labai gerai susilieja su N.Y. žmoniu patefonais grojama muzika (Tuo metu būti DJ, reiške būti ir prodiuseriu).
Jauni žmones šoko šoki, kuriam negalejo sugalvoti pavadinimo. Tačiau viena karta DJ KOOL HERC vešdamas savo tusovke šokantiems sušuko: “B-boys, a you ready ???” šis pavadinimas išliko iki šių dienų…
Turėdami savo ir savo šokio pavadinimą, tuometiniai paaugliai užsiemė šio šokio tobulinimu ir vystimu. Tuo metu (75-80taisiais) atėjo BREAK DANCE sužydėjimas. Labai didelia įtaka šiam reiškiniuj padarė privačios breiko tusovkės, tokios kaip “ROOF & BLOCK”. (Tie kas matėt “BEAT STREET” suprasit apie ka kalbam).
Taigi daugelyje N.Y. parkų ir DJ klubų vyko atviri renginiai- JAM’ai. Juose skambejo hip-hopas, MC šaudė ritmus, graffiti Chebra išpaišydavo visus aplinkinius pastatus, na o breikeriai išdarinėjo nerealias figuras.
Vienų garsiausių tokių parkų, kuriame savo renginius organizavo KOOL HERC buvo 1520 CEDRIC AVENUE Bronx’e, laikui bėgant pervadintu į ROCKSTEADY PARK. Baigėsi tie laikai, kai nebuvo jokio vartymosi, o breikeriai apsiribodavo tik techniškomis partijomis. Dabar KID FREEEZE ir CRAZY LEGS revoliucionavo šoki. Butent šiai poreliai mes turim buti dėkingi už WINDMILL, HEADSPIN, BACKSPIN ir daugelio kitų triukų atsiradimą.
Renginiuose tapo madinga rengti kovas, kuriose rungėsi grupės panašios i ROCKSTEADY CREW ir NEW YORK CITY BREAKERS. Abi šias grupes galima išvysti viename labiausiai “nusipelniusių” filmų apie breiką – “BEAT STREET”. B-BOY’jai pradėjo dažnai rodytis N.Y. grupių ir atskirų MC klipuose, naudodamiesi pilkaja gatvių realybe, kurioje užaugo.
Iškilo nauji veidai, nauji stiliai, atsirado naujos drabužių mados, plačiai suvarstomi ADIDAS, kapišonai, per dideli akiniai ir visa tai išliko iki šių dienų, kas bent jau vakaruose leidžia išskirti breikerius iš minios.
Visi oldskuliniai šokėjai turėjo du pagrindinius principus: pirma- neleisti sukomercinti savo šokio, antra- rasti savo nepakartojama stiliu. Pirmieji N.Y. B-BOY’jai: ACE, LACE, AFRIKA ISLAM, SASA, SPY, WILLIE D, KID FREEEZE, CRAZY LEGS, E-SWIFT, PRINCE KEN, KYRIAKI, JIMMY D, POW-WOW, THE NIGGER TWINS + tie kas amžinai liko “undergraunde” arba tie, kuriuos reikėtu paminėti, deja nėra vietos, bo jų yra žiauriai daug.
Štai tokie buvo breiko pagrindai, kuriuos bent jau sutrumpintu variantu tiesiog privalo žinoti kiekvienas breikeris… Kaip sakoma šventajame Korane “…tevus reikia gerbti todėl, kad jie tave pagimdė šiame pasaulyje…”. Tegu visi aukščiau paminėti bus jums kaip tėvai.
Naujasis šokis, ne be tokių filmų kaip “BEAT STREET” ir “WILD STYLE” pagalbos, labai greitai išplito ir Europoje. Apytiksliai 1986-tais Europoje įvyksta šio šokio expancija, atsiranda daug crew, tokiu kaip SECOND TO NONE (Vokietija), BATTLE SQUAD (Vokietija), ACTUAL FORCE (Prancuzija).
Kiek veliau breikas pradeda aktyviai reikštis ir tuometinės TSRS teritorijoje, tuo pačiu ir pas mus, rezultatas- periodiškai vykstantys renginiai, festivaliai, su laiku tai pradeda gęsti, tačiau dabar istorija pradeda rašytis iš naujo. Naujo mūsų B-BOY’ju karo istorija.