Rinkoje pastebimas grafinių procesorių ATI nVidia deficitas
| | |

Rinkoje pastebimas grafinių procesorių ATI nVidia deficitas

Taivanio vaizdo plokščių gamintojai praneša, kad rinkoje vėl jaučiamas didelio pajėgumo grafinių procesorių ATI nVidia deficitas. DigiTimes duomenimis, kompanijos, gaminančios grafinius procesorius, tiekdamos savo naujus produktus mieliau bendradarbiauja su OEM gamintojais. Nepakankama grafinių procesorių nVidia GeForce FX 5800 (NV30) ir GeForce FX 5600 (NV31) pasiūla privedė prie ATI produkcijos paklausos išaugimo. Tačiau ATI nepajėgia laiku įvykdyti visų užsakymų lustams Radeon 9700 ir Radeon 9500 bei naujausiems grafiniams procesoriams Radeon 9800 (R350).

| | |

Kietasis diskas – monetos dydžio

Bendrovė „Hitachi Global Storage Technologies“, įkurta po to, kai IBM pardavė bendrovei „Hitachi“ savo kietųjų diskų gamybos padalinį, šių metų rudenį žada išleisti miniatiūrinį kietąjį diską „Microdrive“, į kurį galima įrašyti 4 Gb informacijos. Toks kiekis informacijos telpa į diską, kurio skersmuo – 1 colis, t.y. maždaug 5 litų monetos skersmens. Tokį kiekį informacijos sutalpinti į tokį mažą diską tapo įmanoma IBM sukurtos technologijos „Pixie Dust“ („fėjos dulkelė“) dėka. Reiktų pažymėti, kad iki šiol sukurto mažiausio „Microdrive“ disko talpa – 1 Gb. Šie diskai naudojami skaitmeninėse vaizdo kamerose, MP3 grotuvuose ir kišeniniuose kompiuteriuose. Naujasis kietasis diskas, be to, kad yra talpesnis, turi dar vieną privalumą – jo duomenų perdavimo greitis yra 1,5 karto didesnis nei ankstesnio modelio.

| | |

GeForce FX vaizdo plokštes gamins tik nVidia

Kompanijos nVidia vadovybė nusprendė, kad nuo šiol vaizdo plokštes su procesoriumi GeForce FX NV30 gamins ir platins tik pati kompanija. Taip tikimasi išlaikyti stabilią ir aukštą vaizdo plokščių kokybę. Kitiems gamintojams bus tiekiami tik supaprastinti GeForce FX procesoriai NV31 ir NV34. GeForce FX vaizdo plokštės prekyboje pasirodys 2003 metų vasario mėnesio pabaigoje.

| |

Vairasvirtė (joystick)

Žaidžiant kompiuterinius žaidimus, vairasvirte patogu valdyti įvairius erdvėje, žemės paviršiuje ar vandenyje judančius objektus, liepti vykdyti įvairias komandas. Vairasvirtės rankena yra perjunginėjami keturi krypties jungikliai (diskretinė vairasvirte) arba valdomi potenciometrai (tolydinė vairasvirte). Palenkus diskretinės vairasvirtės rankeną į dešinę, ji įjungia dešinį jungiklį ir generuoja kodą, kuris stumia žymeklį vaizduoklio ekrane į dešinę, o palenkus rankeną įstrižai, ji įjungia du jungiklius ir stumia žymeklį įstrižai. Palenkus tolydinės vairasvirtės rankeną į dešinę arba į kairę, ji suka vieną potenciometrą, o palenkus į priekį arba atgal – kitą potenciometrą.

Pelė
| | |

Pelė

Stumdant pelę ant specialaus kilimėlio, valdomas žymeklis vaizduoklio ekrane, o paspaudžiant pelės klavišus kompiuteriui perduodamos komandos. Dažniausiai pelė turi du arba tris klavišus. Sudėtingesnė pelė gali turėti ratuką dokumentui ekrane stumdyti vertikalia ir horizontalia kryptimi, dar keletą klavišų. Dažniausiai kairysis pelės klavišas naudojamas komandai įvesti, o dešiniuoju iškviečiamas žymeklio vietai tinkamas papildomas programos meniu.

| |

Vaizdo generavimo ir apdorojimo įranga

Kompiuterines daugialypės terpės sistemas (DTS) sudaro tekstinės, grafinės, garsinės informacijos, vaizdų ir animacijos rengimo, vaizdavimo ir perdavimo techninė bei programinė įranga. Šioje sistemoje kompiuteris yra informacijos apdorojimo ir kontrolės centras. Svarbus DTS elementas yra internetas, nes jame galima keistis visų rūšių informacija. Visą kompiuterine DTS turėtų sudaryti: galingas kompiuteris, sparčiu ryšiu sujungtas su kompiuteriu tinklu, turintis talpų diskų įtaisą ir CD-ROM kaupiklį, grafikos plokštę vaizdui generuoti, specialias garso ir televizinio vaizdo įvesties bei išvesties plokštes; muzikinė klaviatūra; geras erdvinio garso stiprintuvas; akustinė sistema; mikrofonas; skaitytuvas; spalvinis spausdintuvas; vaizdo magnetofonas; vaizdo kamera; kompiuterinis vaizdo projektorius; specifinė programinė įranga. Tokia DTS sudaro sąlygas įvesti į kompiuterį informaciją iš įvairių šaltinių, ją apdoroti ir pateikti norima forma.

Klaviatūra
| | |

Klaviatūra

Mygtukai ir klavišai buvo pagrindiniai pirmųjų kompiuterių valdymo ir duomenų įvedimo elementai. Klaviatūra ir dabar yra pagrindinis įtaisas duomenims į asmeninį kompiuterį įvesti. Kaip veikia klaviatūra? Po klavišais yra laidininkų matrica (tinklelis, rėmelis), sudaryta iš eilučių ir stulpelių. Speciali elektroninė schema (klaviatūros valdiklis) nuolat perskaito (“peržiūri”) matricos eilutes. Paspaudus klavišą, sujungiami atitinkami matricos kontaktai. Valdiklis randa klavišo paliestą matricos eilutę ir pradeda skaityti matricos stulpelius. Suradęs paliestą stulpelį, valdiklis suformuoja klavišo vietos kodą ir perduoda jį kompiuteriui. Kompiuteris įsimena šį kodą, jį iššifruoja ir ekrane parodo kodą atitinkantį simbolį arba vykdo su klavišu susietą komandą.

| |

Vaizdo įranga

Televizinį signalą pritaikyti kompiuteriui ir atvirkščiai gana sudėtinga, kadangi televizinis vaizdas skiriasi eilučių, jas sudarančiu taškų skaičiumi, kadrų piešimo būdu (piešiama puskadriais kas antra eilutė) ir per sekundę nupiešiamų vaizdų skaičiumi (kadrų dažniu). Televizinio vaizdo kadrų dažnis yra 25 Hz (puskadrių – 50 Hz), o kompiuterio generuojamas kadrų dažnis būna 70 ir daugiau hercų. Televizinis signalas yra analoginis, o kompiuteris naudoja tik skaitmeninius signalus. Taip pat skiriasi signalai, piešiantys vaizdą televizoriaus ir vaizduoklio ekrane. Dėl to, kad televizoriaus ekrane vaizdas piešiamas puskadriais, kad televizoriaus ekrano skiriamoji geba mažesnė ir kad kompiuterio siunčiami R, G, B signalai verčiami videosignalu, kompiuteriu kuriamas vaizdas televizoriuje dažniausiai būna blogesnis už matomą vaizduoklio ekrane.

| |

Kompiuterio sąvoka

Žodis “kompiuteris” kilęs iš lotyniško žodžio, reiškiančio “skaičiuoti”. Nors šiandien kompiuteriai naudojami daug plačiau nei vien tik skaičiavimui, visos jų funkcijos paremtos matematika. Devyniolikto amžiaus ketvirto dešimtmečio pradžioje anglų išradėjas Čarlis Babidžas (1792-1871) suprojektavo pirmąją programuojamą skaičiavimo mašiną ir pradėjo ją konstruoti, bet taip ir nebaigė, nes mašina buvo be galo sudėtinga. Ši mechaninė skaičiavimo mašina buvo šiuolaikinio kompiuterio pirmtakė. Tik praėjus daugiau kaip šimtui metų buvo išrastos elektroninės detalės, kurios naudojamos šiandien. Pirmosios skaičiavimo mašinos – jų mechanizmai ir magnetinės juostos ritės – užimdavo ištisus kambarius. Dabar asmeninis kompiuteris telpa ant stalo, bet yra daug galingesnis už anas milžiniškas mašinas. Šiandien kompiuteriai daug greitesni ir gali saugoti daug daugiau informacijos nei jų pirmtakai.