Tinkama būsimųjų mamų mityba ir saugi aplinka yra naujagimių sveikatos pagrindas

Pasaulio sveikatos organizacija skatina šalių vyriausybes, visuomenę ir atskirus asmenis labiau saugoti motinų ir vaikų sveikatą. Visi privalo būti atsakingi už jų gerovę, ją užtikrinti, stengtis išvengti gimdyvių ir kūdikių mirties atvejų.

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, pasaulyje miršta daugybė mamų ir vaikų nėštumo, gimdymo laikotarpiu bei pirmąjį naujagimių gyvenimo mėnesį (iki 28 d.). Praėjusiais metais nuo komplikacijų, patirtų nėštumo ir gimdymo metu, mirė daugiau nei pusė milijono moterų ir 10,6 mln. vaikų iki penkerių metų.

Lietuvoje nuo 1996 m. iki 2003 m. nėščiųjų ir gimdyvių mirtingumas sumažėjo 5,4 karto, kūdikių mirtingumas sumažėjo 1,4 karto. 2003 m. iš 1000 gimusiųjų mirė 6,75 kūdikiai, 1996 m. – 10.

Siekiant kuo plačiau informuoti moteris, kaip išsaugoti savo ir kūdikių sveikatą, didžiulį darbą atlieka Kauno visuomenės sveikatos centro (KVSC) specialistai. Jie kartu su klubu “ViVa” P. Mažylio gimdymo namuose neseniai buvo surengę popietę nėščiosioms tema “Nėštumas ir infekcija”, kitame renginyje pristatė 2003 ir 2005 m. atliktus nėščių moterų bei kūdikių mitybos tyrimus bei surengė diskusiją apie sveiką nėščių moterų mitybą. Specialistai platina patarimus, kaip nėščiosioms sveikai maitintis, kaip sukurti saugią aplinką vaikui, apie nėščiųjų dantų priežiūrą.

Pasak KVSC sveikatos stiprinimo skyriaus sveikatos ekologės KMU doktorantės Žanetos Pavilonytės, nėščiosioms labai svarbu tinkamai, sveikai maitintis, nes vaisius maisto medžiagas gauna tik iš mamos kraujo. Nėščiosioms patariama kas dieną suvalgyti 3-4 porcijas mėsos, šiek tiek daugiau įvairių daržovių, 2-4 porcijas vaisių, 4-6 porcijas pieno ir jo produktų. Nevisavertė mityba, blogi mitybos įpročiai, įvairios infekcijos pasaulyje sudaro pusę visų vaikų mirties atvejų priežasčių.

2003 ir 2005 metų KVSC ir Kauno medicinos universiteto Akušerijos ir ginekologijos klinikos Moterų konsultacijos atliktų tyrimų duomenimis (Kaune apklausta 340 nėščiųjų), daugelio būsimųjų mamų mityba nesubalansuota, jos valgo neįvairų maistą.

Net 78 proc. apklaustųjų per mažai valgo mėsos ir baltyminio maisto (žuvies, kiaušinių, ankštinių produktų, riešutų), 63 proc. ne kasdien vartoja daržoves ir pieną bei jo produktus, beveik pusė ne kiekvieną dieną valgo vaisius. Tačiau, tyrimo duomenimis, nėščiosios pradėjo daugiau dėmesio skirti tinkamai mitybai. Daugiau kaip pusė moterų, pradėjusios lauktis vaikelio, pakeitė savo mitybą: pradėjo vartoti daugiau daržovių (31 proc.), pieno produktų (6 proc.) bei valgyti įvairesnio maisto (4 proc.), 5 proc. atsisakė kavos.

Specialistai nėščiosioms pataria

Specialistų teigimu, nėščioji kasdien turi suvalgyti:

6-11 porcijų grūdinių kultūrų, bulvių, makaronų. Viena porcija – tai riekutė duonos ar pusė stiklinės makaronų, ryžių, dribsnių, kitų košių arba viena vidutinio dydžio bulvė. Šiuose produktuose yra geležies, kalcio, cinko, B grupės vitaminų, daug maistinių skaidulų.

3-5 porcijas kuo įvairesnių daržovių bei 2-4 porcijas vaisių. Viena porcija – 3/4 stiklinės daržovių arba vaisių sulčių; viena stiklinė šviežių lapinių daržovių; gali būti obuolys, apelsinas ar kita daržovė; pusė puoduko susmulkintų vaisių arba uogų; 1/4 kg džiovintų vaisių. Daržovėse ir vaisiuose yra vitamino C, beta karotino, folio rūgšties, kalcio, geležies, maistinių skaidulų.

4-6 porcijas pieno ir jo produktų, geriau liesesnių. Viena porcija – vienas puodelis pieno arba jogurto ar 60 g fermentinio sūrio. Šiuose produktuose gausu kalcio, vitaminų A, B.

3-4 porcijas mėsos bei baltyminio maisto. Tuo tarpu kasdien šių maisto produktų vartojo tik 22 proc. apklaustųjų. Vieną porciją sudaro – 60-100 g liesos mėsos; 60-100 g vištienos ar žuvies; vienas kiaušinis; 1/2 stiklinės virtų pupelių; 2 šaukštai žemės riešutų. Sveikiausia valgyti liesą mėsą, vengti sūrių rūkytų dešrų, mėsos konservų.

Kuo rečiau ir mažiau vartoti riebalų, cukraus ir saldumynų. Juose mažai vertingų medžiagų, yra tikimybė nutukti. Tačiau, tyrimo duomenimis, kasdien įvairius saldumynus vartoja 33 proc. apklaustų nėščiųjų.

Kauno visuomenės sveikatos centro specialistai primena, kad, nėštumo metu padidėjus vitaminų ir mineralų poreikiui, nėščiajai ypač svarbi folio rūgštis, padedanti sumažinti apsigimimų riziką. Labai reikalingi kalcis ir geležis. Trūkstant geležies moteriai vystosi mažakraujystė, stokojant kalcio vaisius naudoja motinos organizme sukauptas jo atsargas. Jodas būtinas vaisiaus smegenų vystymuisi, dėl jo stygiaus naujagimiui gali vystytis kretinizmas, struma, jis gali gimti mažesnio svorio. Kartais jodo trūkumas sukelia vaisiaus žūtį. Dėl cinko stygiaus sulėtėja vaisiaus augimas gimdoje. Kai kurių nėščiajai reikalingų medžiagų kiekį sunku gauti su maistu, todėl rekomenduojama įsigyti maisto papildų. Juos vartojo 86 proc. tyrime apklaustų moterų.

Per parą būsimajai mamai rekomenduojama išgerti 6-8 stiklines skysčių, tačiau tik 20 proc. respondenčių tai daro. Kofeino poveikis vaisiui nėra gerai ištirtas, todėl kavą ir arbatą patariama gerti saikingai. Kai kurių tyrimų duomenys rodo, kad moterys, geriančios daug kavos, pagimdo mažesnio svorio naujagimius, kavoje ir arbatoje esančios medžiagos slopina geležies įsisavinimą. Tačiau net 65 proc. apklaustų nėščiųjų per parą išgeria mažiausiai 1-2 puodelius kavos.

Views All Time
Views All Time
3574
Views Today
Views Today
1
0 0