Nacionalinė apklausa – su aferizmo prieskoniu
Renovacija už septynis litus
Iš populiariausių temų sąrašo pastaruoju metu nesitraukiančios kalbos apie daugiabučių renovaciją atsidūrė pasipinigautojų taikiklyje.
Keli šimtai tūkstančių šalies gyventojų šią savaitę savo pašto dėžutėse rado primygtinį raginimą dalyvauti apklausoje dėl namo renovacijos darbų. Kone reikliu tonu apklausos dalyvių prašoma išsakyti nuomonę trumpąja žinute, kainuojančia daugiau nei 7 litus.
Už daugiabučių namų renovaciją atsakinga Būsto ir urbanistinės plėtros agentūra tvirtina su mokama apklausa neturinti nieko bendro ir perspėja gyventojus, kad joje dalyvauti neprivaloma.
Tyrimą dėl privačios bendrovės vykdomos mokamos apklausos pradėjo ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.
Klaidina pirmas įspūdis
„Nacionalinis aferizmas”, – apklausą įvertino panevėžietė, dviejų Kniaudiškių g. daugiabučių namų bendrijų pirmininkė Dina Dirsienė.
Moteris neabejoja, kad ant pasipinigautojų pamauto kabliuko užkibo ne vienas paštu raginimą gavęs gyventojas.
Nuo prašymo „nedelsiant pareikšti savo nuomonę dėl daugiabučio namo renovacijos ir modernizavimo, dalyvaujant būsto atnaujinimo programoje” vos susilaikė ir D.Dirsienės pažįstamas pensininkas.
Žmogų sunerimti privertė oficialų valstybės institucijos, viešosios įstaigos ar asociacijos raštą primenantis raginimas.
Ant firminio Nacionalinio nuomonių centro blanko išdėstytame pranešime nurodytas unikalus šeimos ūkio kodas, pranešimo numeris, apklausą rengiančios bendrovės „Facility services” rekvizitai ir įmonės kodas, yra projekto vadovo Gedimino Zakarevičiaus parašas.
Pranešime gyventojai kone įsakmiai prašomi atsakyti į klausimą, ar sutinka, kad jų daugiabutis artimiausiu metu būtų modernizuojamas ir atnaujinamas.
Pajuto spaudimą
Pasirinktą vieną iš penkių atsakymų variantą – sutinka, nesutinka, neturi nuomonės, reikia daugiau informacijos ar galbūt sutiktų ateityje, pagerėjus ekonominei situacijai po 2–5 metų, apklausos dalyviai prašomi siųsti trumpąja SMS žinute.
„Neleiskite spręsti už jus. Nuomones prašome pareikšti nedel
siant”, – reikalaujama pranešime.
Kad nuomonės pareiškimas nėra pigus, perspėjama tik smulkiu šriftu pranešimo apačioje. Nurodoma trumposios žinutės kaina siekia 5 litus 88 centus be PVM, vadinasi, siuntėjui kainuotų netgi daugiau nei 7 litus.
„Pasiskaičius susidaro įspūdis, kad naudojamas savotiškas spaudimas. Paraginimas skamba labai solidžiai ir kone grėsmingai. Vien žodis „nacionalinis” žmogų, ypač pensininką, kone įpareigoja dalyvauti apklausoje. O kad įskaitytų, kiek kainuoja žinutė, reikia neblogų akinių”, – pažymi D.Dirsienė.
Moteris įtaria, kad spekuliuodami renovacijos tema apklausos rengėjai siekia pasipelnyti.
„Kokios čia išlaidos, kad septynis litus kainuotų? Pamėtė net į vokus neįdėtus raginimus aptriušusiuose, nerenovuotuose namuose, ir tiek”, – stebisi panevėžietė.
Jos vadovaujami du daugiabučiai namai maždaug prieš porą metų patys vykdė apklausą dėl renovacijos. Iš 75-ių butų jai pritarė mažiau nei trečdalis.
„Žmonės nori gražiau gyventi, bet viskas atsiremia į pinigus. Kai pamatė preliminarią sumą – abiejų mūsų bendrijos namų atnaujinimas tuomet būtų kainavęs apie 2 mln. litų – gyventojai nuo renovacijos susilaikė”, – „Sekundei” pasakojo D.Dirsienė.
Užvertė skundais
Būsto ir urbanistinės plėtros agentūrą dar prieš mėnesį pasiekė gyventojo laiškas apie pradėtą abejotiną apklausą. Tik tuomet ją skelbėsi atliekanti ne Nacionalinis nuomonių centras, o Būsto renovacijos valdyba.
„Kreipėmės į policiją, kad privati bendrovė nediskredituotų mūsų vardo. Mes už savo paslaugas pinigų neimame. Paskui Būsto renovacijos valdyba pasikeitė pavadinimą. Jų buvo paprašyta, kad taip primygtinai gyventojų neragintų pareikšti nuomonės. Norime pabrėžti, kad dalyvavimas šioje apklausoje visiškai neprivalomas”, – teigė agentūros viešųjų ryšių specialistas Einaras Burkšas.
Pasak jo, policija atsisakė imtis tyrimo – neįžvelgė apklausos rengėjos veiksmuose nieko nusikalstamo, mat, nors ir smulkiu šriftu, vis dėlto apie žinutės kainą pranešime buvo perspėta.
Tyrimą dėl galimo nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo pažeidimo pradėjo ir skundų dėl verslininkų vykdomos nepigios apklausos sulaukusi Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Atsakymą, ar bendrovė „Facility Services” peržengė leistinas ribas, tarnyba žada pateikti po kelių savaičių.
„Atkreipiame raginimus gavusių gyventojų dėmesį, kad SMS žinutė yra gana brangi”, – pabrėžė tarnybos atstovas viešiesiems ryšiams Vitas Ūsas.
Teisinasi dviračio neišradę
Neprisistatęs bendrovės „Facility Services” atstovas „Sekundei” aiškino esą apklausos tikslas – tiesiog išklausyti gyventojų nuomonę dėl renovacijos politikos. Nors gyventojus pasiekusiame pranešime teigiama, kad dalyvavimas apklausoje ypač svarbus, jei norima atkreipti ypatingų institucijų dėmesį, tačiau bendrovės atstovas nesutiko konkrečiai jų įvardinti.
Bendrovė teigia pranešimų platinimą ketinanti baigti šią savaitę. Raginimai dalyvauti apklausoje, pasak „Facility Services” atstovo, turi pasiekti kiekvieno Lietuvos renovuotino daugiabučio pašto dėžutę. Kiek tokių raginimų išplatinta, neįvardijama. Skaičius neva vis dar tikslinamas.
Plačiau skaitykite 2010 m. lapkričio 11 d. „Sekundėje”.