Skirmantas Valiulis: „Laikraščiai išliks, keisis forma“
Šiauliuose vykusiame multimedijos meno festivalyje „Enter 4“ kino ir televizijos kritikas Skirmantas Valiulis kalbėjo apie besikeičiančią televiziją ir tingėjančius žmonės. “Šiaulių kraštas“ pakalbino S. Valiulį apie televizijos ateitį.
— Vien Šiauliuose yra du regioniniai televizijos kanalai? Keturi nacionaliniai kanalai, o kur dar jų antrinės televizijos „Tango TV“, TV1, LTV2. Ar dar yra kur televizijoms Lietuvoje plėstis?
— Keisčiausia, bet televizija Lietuvoje vis dar plečiasi. „5 kanalas“ pranešė, kad jau matomas visoje Lietuvoje. LTV pasigyrė, kad per palydovą rodys abu savo kanalus.
Regionų televizijos sustiprėjo — ypač Šiaulių televizija „Splius“. Vykę “Pragiedrulių“ konkursai tai įrodė. Bet iškyla problema, per kurią televiziją konkursą parodyti? Tai — kokybinės problemos.
Kiekybinis plėtimasis sukelia problemas. Jau ir Lietuvoje yra kanalų, kuriuose nebeliko autorinių laidų, tai — Baltijos televizija.
Dar vienas įdomus dalykas, kad Lietuvos komercinėse televizijoje atsiranda kultūros laidos ir publicistinės laidos. Anksčiau eteris buvo užpildoma pigia užsienine produkcija.
— Lietuvoje, žmonės žiūri realybės šou? Kodėl nepažįstamų žmonių gyvenimai tampa svarbesniais už savo artimųjų jausmus?
— LNK visus metus „išvažiavo“ ant realybės šou. Pasaulyje šis bumas baigiasi. Rusijos televizijos grįžta prie klasikinių, daugiaserijinių ekranizacijų. Lenkijoje — tas pats. Mes norime labai pigios programos ir neturime kuo jos užpildyti.
Realybės šou — itin gudriai komerciškai sugalvoti. „Kelias į žvaigždes“ seniai jau pasibaigė, bet vyksta koncertai, dalyviai vaikšto po kitas televizijos erdves. Nors dainuoja tas pačias dainas, už juos žiūrovai balsuoja, leidžia pinigus.
Andriaus dainą „Mes vyrai“ ir po dešimties metų vaikai dainuos. Su realybės šou “Kelias į žvaigždes“ įvyko laiko ir erdvės pakeitimas. Komercinė televizija teisi, kol byra pinigai, koncertai vyks. Anksčiau — baigėsi realybės šou, lauk kitais metais jo tęsinio.
Realybės šou sukultūrėjo, niekas nebesiglamžo, kaip tai buvo „Akvariume“, mažiau keikiasi. Vartotojiška visuomenė priėmė produktą, kurio jai reikėjo.
Vaidyba ir dokumentika susipynė, todėl šou dalyviai tapo šeimos nariais. Apsilankome šeimose ir galvojame, ar tai nuoširdus apsilankymas, ar televizijos sugalvotas spektaklis.
Televizija padeda žmonėms aplankyti vieni kitus, nors patys žmonės jau tingi aplankyti artimuosius. Tad galima paklausti, kiek žiūrovas aplankė pažįstamų, ir ne šeimos narių, kartu su televizija. Ir tada reikia užduoti klausimą: kada pats ką aplankei savo noru. Atsakys, kad laiko nėra. Taip mes papildome „Giminių“ serialą.
— Artėja skaitmeninės televizijos era, kai patogiu laiku galėsi susidėlioti norimą tinklelį.
— Mes keturiasdešimt metų buvo pririšti prie televizoriaus ekranų. Dabar galime žiūrėti internete, telefone. Greitai nebeliks televizijos šeimyninio žiūrėjimo.
Tai man primena vieną sovietinį kino mechaniką, kuris iškirpdavo iš filmų erotines scenas, jas suklijuodavo ir su draugais per didžiąsias šventes žiūrėdavo. Taip bus „susilipdamos“ laidos.
— O kur dings reklama, kuri dabar erzina žiūrint televiziją?
— Spaudoje reklamos mažėja. O televizijoje — vis dar didėja. Reklama jau surado sprendimą, todėl ir siūlo tokius televizijos paketus. Reklamos bus dar daugiau. Ji bus „įfarširuota“ į laidas, ją prarysi nepastebėdamas. Joks produktas be reklamos negyvuos.
— O laikraščiai?
— Persikelia į internetą. Amerikoje laikraščių daugėja, bet tiražai mažėja. Rinka dar nėra prisotinta laikraščiais.
Internetas — nebėra laisvas kanalas, jam jau galioja valdžios apribojimai — nuo erotikos, smurto, vaikų pornografijos, nesantaikos kurstymo ar terorizmo.
Televizija ir radijas spaudos nenukonkuravo, nenukonkuruos ir dabar, tik gali pasikeiti formatas.
Popierinis formatas keičiasi. Užsienyje didieji laikraščiai tapo savaitraštinių laikraščių formato. Skaitytojas jau įprato prie mažo formato.
— Tai žmonės darysis vis labiau tingūs ir norės, kad kažkas tenkintų jų poreikius?
Darosi populiarus posakis: meskite darbą, žmogus ir taip turi veiklos, kuria gali užsiimti. Prancūzai išleido knygą, kaip tinginiauti darbe. Arba gatvių grindinio klojimas — gavo pinigų, išgrindė dešimt metrų, kitą dešimt išgrįs dar kitais metais, kai vėl gaus iš biudžeto pinigų. Nors racionaliau būtų išgrįsti viską per mėnesį.