Der Kleriker, arba apie palaimos neviltį
Eugenas Drewermannas: luomo savikritika ir kritika
Eugenas Drewermannas – vokiečių teologas, šiuo metu suspenduotas kunigas, teologijai ir pastoracijos praktikai taikantis analitinės psichologijos principus. Jo poliarumas milžiniškas, jo pamokslai ar paskaitos sutraukia tūkstančius žmonių ir vyksta sporto salėse, daugybė jo knygų eina milijoniniais tiražais visomis Europos kalbomis. Jis kontroversiškas, nėra kalbų – katalikų hierarchai į jį žvelgia kaip į Bažnyčios griovėją baigi eretiką, eiliniai tikintieji – kaip į naująjį Liuterį, galintį apvalyti Bažnyčią nuo ilgaamžės sustingusių dogmų patinos, entuziastai įžiūri jame reformatorių, trečiojo tūkstantmečio Bažnyčios idėjų pradininką. Iš esmės jau šiandien jis galėtų įkurti “savo bažnyčią”, kuri tikrai apimtų bent jau kelis milijonus tikinčiųjų, tačiau, nors ir neprieštaraudamas, kad yra lyginamas su Liuteriu, Drewermannas berods nenori tapti atplaišos pranašas ar institucionalizuotos erezijos pradininkas. Nemanau, kad žinau jo ketinimus, bet jo veikla rodo siekį, kad jo idėjos “iš vidaus” prasiskverbtų katalikybėn ir veiktų ne lengvai sukritikuojamoje bei entropijos dėsniams paklūstančioje “privačioje bažnytėlėje”, o visoje Katalikų Bažnyčios terpėje.
Drewermanno darbai, pamokslai, veikla išties yra gana diskusiški. Viena vertus, jam galima jausti nuoširdžią simpatiją, kaip persekiojamam, suspenduotam, hierarchų peikiamam kunigui, besistengiančiam parodyti šimtmečių dulkių apnašas ant gyvosios Bažnyčios kūno, nuvalyti jį iki evangelinio tyrumo, – antra vertus, labai užguitas Drewermannas tikrai nėra, nes žiniasklaida jam skiria didelį dėmesį, kurio jis anaiptol nesikrato, o jo honorarai milijoniniai: Tiesa, didelę jų dalį jis skiria labdarai, o ir pats gyvena be šaldytuvo, kompiuterio (jo kai kada tūkstančialapės knygos parašytos ranka) ir be bažnytinės ar civilinės santuokos sakramento.
Bet gal pakaks apie asmenį… Didžiausia ir stipriausia jo knyga vis dėlto yra “Der Kleriker” , pasak vieno vokiečių teologo frazės – pirmoji visa apimanti dvasininkijos savikritika nuo Liuterio laikų. Vokiečiakalbėje erdvėje tai didžiulį pėdsaką palikusi ir stipriai intelektualų, o ir “eilinių tikinčiųjų” mentalitetą tebeveikianti knyga. Galima tarti, jog tai neįtikėtinai vertinga proga pažvelgti į dvasinio luomo ypatumus ir susivokti krizinėje situacijoje, galima tarti, kad tai piktavališkas ir žiaurus savitikslis luomo demaskavimas, tačiau katalikybėje Drewennamo atliktos luomo kritikos apeiti neįmanoma. Ne veltui Drewermannui skirti kursai skaitomi Vatikane, Gregorianume, ir jie neabejotinai reikalingi, nesgi jei Drewermannas ir klysta, “priešininką reikia pažinti”, kitaip kova su juo būtų neprotinga. Juolab kad tai, ko gero, ne priešininkas. Nes veidrodis vargu ar laikytinas priešu.
Pradžioje – ad homin-em
Gal šio straipsnio ir nebūtų, jei ne tam tikros, gana keistos aplinkybės, kuriosna per Drewermanną ir per mane pateko kai-kurie žmonės. Su Drewermanno knygomis susidūriau kadaise būdamas Vokietijoje beigi pastaraisiais metais, skaitydamas vokiškus katalikiškus, tiek dešiniuosius, tiek kairiuosius populiarius, tiek sunkiasvorius teologinius žurnalus, tiek ypač pasaulietiškus “Stern” ar “Frankfurter Allgemeine”. Juose Drewermannas rašo pats, juose jis giriamas ar šlovinamas, peikiamas ar neigiamas, tiesiog pristatomas ir t.t. – bet apie jo nutylėjimą, apėjimą, represijas už jo skaitymą ar pagyras, už jo neskaitymą nėra nė kalbos. Tikrai susidomėjęs Drewermannu, Vytauto Didžiojo universitete 1994 m. skaičiau neprivalomą kursą” Religija ir psichoanalizė”; iš esmės didžiąją kurso dalį užėmė garsiojo Drewermano veikalo “Der Kleriker” nagrinėjimas.
Tuo metu Kauno tarpdiecezinėje kunigų seminarijoje dėsčiau bendrauniversitetinį “Lietuvių kultūros” kursą, kurį skaičiau nususintu variantu, vengdamas bet kokių aštresnių temų ar replikų (kaip vėliau pasirodė, be reikalo). Per keturis semestrus perskaičiau jį penkiems Seminarijos kursams, berods klierikams jis tam tikrą naudą davė ar bent jau buvo įdomus. Aš, beje, pamačiau klierikų ir situaciją Kauno seminarijoje, – apie tai ką nors nutuokiantiems komentarai nereikalingi. Kai kas iš seminaristų susidomėjo ir mano kursais Vytauto Didžiojo universitete ir pasiprašė priimami į “Religijos ir psichoanalizės” kursą. Nemačiau jokių kliūčių, lygiai kaip ir tada, kai jie pasiprašė leidimo įrašinėti paskaitas į magnetofono juostelę, nes mano paskaitos nebuvo “slaptos”, į jas galėjo eiti, kas norėjo.
Vėliau situacija pasidarė visiškai įdomi. Kunigų seminarijoje pradėjo kursuoti “savilaidinis” mano universitetinių Drewermanno paskaitų konspektas. Asmuo, kuris buvo. įtartas to konspekto tiražavimu, likus trims mėnesiams iki galutinių kunigo šventimų, buvo išmestas iš Kunigų seminarijas, kaip ir aš pats – iš Seminarijos dėstytojų. Bet jei man tai buvo tiesiog keista, skaudoka ir podraug juokinga, minėtajam asmeniui tai buvo tragedija – visų pirma dėl to, kad jis turėjo nepaprastai stiprų pašaukimą ir į universitetines Drewermanno paskaitas vaikščiojo dėl to, kad norėjo susivokti savyje ir išsiveržti iš asmeninių kompleksų, aiškiai trukdysiančių jo sielovadiniam darbui… Šis Dievui atsidavęs vyras nuėjo dirbti į benzino kolonėlę, vis dar tikėdamasis, kad po metų ar kitų jam bus” atleista”, o aš supratau, kad Drewermanno atlikta luomo ir hierarchų kritika peržengia grynai teorines problemas ir kad tai yra nepaprastai ryžtingas, ir savalaikis žingsnis. Beje, minėtajam asmeniui “atleista” nebuvo. Hierarchai Kaune dar kartą patvirtino Drewermanno pastebėjimą – žmogaus susidomėjimas savo ir kitų sielomis peiktinas ir baustinas; svarbi tik ištikimybė hierarchijai. O tavo sielos problemos sprendžiamos vienu būdu – nesiaiškink jų, kitaip tavo pašaukimas užsibaigs gatves šluojant. Tikriausiai Drewermannu, tai yra savo siela, besidomintis žmogus privalėjo būti represuotas. Bent jau Kaune, kur iš paskutiniųjų mėginama išlaikyti maždaug amžiaus pradžios katalikybės vaizdą ir būklę. .
Noriu pasakyti, kad Drewermannas iš tiesų padeda susigaudyti. Tiek man jo skaitymas buvo pravartus, tiek, manau, jis pravartus bent jau kas antram lietuviui – nesgi daugelis mūsų visiškai patenka į Der Kleriker apkabą. Tai paprasčiausiai mes. XIX- XX a. lietuvio mentalitetas ir elgesys iš esmės Yra Der Kleriker elgsena. Į ją pažvelgti būtina. Veidrodis, kartoju, nėra blogas ar negražus, ar piktinantis. Jis tiesiog yra.
Der Kleriker – kaip juo tampama
Pats terminas “Der Kleriker” vokiečių kalboje daugiaprasmis žodis, su mūsų “klieriko” ar “klero atstovo” samprata teturintis mažai ką bendra. Juolab kad Drewermannas dar praplečia šio žodžio semantinį lauką, į pastarąją sąvoką įtraukdamas ne tik dvasininkus, teologus (tiek profesionalus, tiek mėgėjus), vienuolius bei vienuoles, bet ir žmones, esančius arti Bažnyčios. “Kleriker” – tai ir žmogus, kuris “tiesiog” daug mąsto apie Dievą, teologijos fakulteto studentas, asmuo, kuris kas sekmadienį vaikšto į Bažnyčią. Taigi tai ne tik kunigų luomas, tai visa katalikiška terpė. Jai priklausančių bei jai apsisprendusių asmenų savimonę Drewermannas analizuoja gelminės psichologijos požiūriu, jo pernelyg neabsoliutindamas ir nemanydamas, kad jo siūlomas požiūris išsemia visas problemas. Toliau pamėginsiu pateikti labai trumpą ir toli gražu visos Drewermanno veikalo visumos bei įvairovės ir nuostabaus jo stiliaus neatspindintį konspektą.
Kaip tampama Kleriker
Katalikybėje asmens pašaukimas pasirodo jo paauglystės pabaigoje, ir kunigystėn pasukama apie 18-20-us gyvenimo metus. Tam tikra prasme tai pernelyg ankstyvas laikas fundamentaliam apsisprendimui. Nors, antrą vertus, būsimieji šamanai savo pašaukimus patiria daug anksčiau, dar vaikystėje, patirdami religinius regėjimus, vizijas, jie suartėja su anapusiniu pasauliu tiek, kad jų tolesnis gyvenimas neišvengiamai krypsta patirtų ir išgyventų anapusybės reiškinių linkui. Šamanai taip sutampa su dievų ir dvasių pasauliu, kad be jokių kliaučių tampa neginčijamais dvasiniais genties lyderiais. Tiesa, kas šamanams yra vizija, tas katalikybei – dvasinis apsisprendimas. Nors anksčiau buvo ir kitaip. Prisiminkime Pauliaus atsivertimą, Pranciškaus Asyžiečio išgyvenimus – tai laikai, kai Bažnyčia tebebuvo gyva ir tebepajėgė regėti. Šie laikai yra kitokie. Įsivaizduokime, ironizuoja Drewermannas, – kad į kunigų seminariją ateitų jaunuolis, kuris savo apsisprendimą būti kunigu motyvuotų kokiu nors vaikystės sapnu, regėjimu ar vizija. Tą pačią akimirką jis prarastų visas galimybes kada nors tapti kunigu. Atvirkščiai, jaunuolis, siekiantis tapti kunigu ar įstoti į seminariją, panašioje perklausoje turi kalbėti taip, kaip garbus kardinolas Ramoje kalbėtų sava amžiaus saulėlydyje. Tai yra – jis turi kalbėti ne nuo savęs, jis privalo kalbėti formulėmis, o ne sava žodžiais, ne savo išgyvenimais. Tas pats ir toliau – bažnytinis lavinimasis pakeičiamas moraliniu ir intelektiniu mokymusi, t.y. žmogui įspaudžiamas tam tikras elgimosi būdas, tam tikras išsilavinimo turinys. Tai paprasčiausias “štampavimas”, ir asmenybės formavimasis šioje vietoje baigtas (taigi baigtas ties 20 metų riba!).
Tačiau asmeninės problemas čia nesibaigia, jos tik išstumiamos. Viena vertus, išstumiama visa vaikystė ir paauglystė iki maždaug 18 metų – klero atstovai sakosi viską gavę ir gauną iš Motinos Bažnyčios rankų, t.y. jie tarsi būtų gimę aštuoniolikmečiai. Tuo metu išstumtieji psichologiniai turiniai patenka į teologijos erdvę ir toliau projektuojami į dieviškumą. Trumpai tariant, išstumti psichologiniai turiniai permetami Dievui. Į Dievą projektuojama ne visa, o tik išstumtoji psyche dalis. Dievas, kaip kad Jokūbo sapne, pasirodo kaip be galo pranokstanti galia. Tai ir yra prarasti, bet galingi ir tebeveikiantys psyche turiniai. Žmogus su savo pasąmone nesusitvarko ir permeta ją į Dievo įvaizdį, t.y. atsiranda religinis susvetimėjimas su Dievu. Prieštara tarp Dievo reikalavimų ir žmogaus, norų tampa sudėtine Kleriker psichologijos dalimi. Vėliau kaipo fonas ta išstumtoji dalis formuos ir teologinį supratimą.
Netgi suvokiant, kad esi išrinktas ar pažymėtas, sielos konfliktai neišsprendžiami, jie tiesiog paverčiami amžinais. Tarkime, šamanas vidinius konfliktus įsileidžia į psyche, juos išgyvena ir taip juos įveikia. Katalikybėje šiuo atveju kalbama apie racionalius, intelekto dalykus. Jie, suprantama, sielos konfliktų neišsprendžia. Šamanas gali kalbėti apie savo regėjimus bei vizijas, galų gale to iš jo laukiama ir toks kalbėjimas tiesiog paliudija jo kompetenciją. Tuo metu kunigas savo pašaukimą liudija ritualiniuose sakramentuose. Sakramentai – tai ženklai, bet patys savaime, psyche požiūriu, jie bejėgiai. Šamanas gali gydyti gentainių sielos ir kūno ligas, kunigas ne. Šamanas savo autoritetą įgyja savo paties dėka, Kleriker į savo funkcijas įeina per struktūras. Iš Kleriker reikalaujama, kad jis atliktų savąsias tarnautojo, administratoriaus pareigas, iš esmės – būtų biurokratas. Jei jis taip elgiasi, jis elgiasi “religiškai” . Tokioje religijoje eliminuojami pranašiški, ekstatiški elementai, o jų vieton, ateina biurokratija, administravimas ir konservavimas. Religiškumas tėra sutapimas su kažkokiomis funkcijomis, tai dera tiek dvasininkų luomui, tiek visiems kitiems. Vaikščiojimas į Bažnyčią – irgi funkcijų atlikimas. Psyche iš to dažnai nieko negauna. Kiekvienas Kleriker yra religiškas tiek, kiek jis sutampa su menamu vidutinybės idealu. Jis nuolatos paklusta psichologinei savicenzūrai, eliminuoja save kaip asmenį, identifikuojasi su savo “specialybe”. Bet apie jokį psichinį subrendimą čia negali būti nė kalbos.
Kleriker psichinė struktūrą jo dinamika, mintys
Kleriker pats nereiškia nieko, jis turi sutapti su savo tarnyste, amatu. Asmeniški dalykai projektuojami į institucinius. Visa tai, ką Kleriker turi, jis turi ne iš savęs, viskas jam paskolinta. Jis žino, kad Dievas yra geras ir atleidžiantis, tačiau drauge Dievas – baisingas, rūstus ir baudžiantis. Tai tie patys išstumtieji turiniai, tas pats neatitikimo tarp pašauktumo savimonės ir realaus egzistencinio kančios potyrio apsireiškimas. Kleriker žino, kad jis pašauktas, bet kiekvienas Kleriker vieną dieną susiduria su abejonėmis ir vidinėmis problemomis. Jis susivokia, kad prasilenkia su idealu, ir visais įmanomais būdais stengiasi šitą potyrį užgniaužti. Teologiškai toks užgniaužimas išsilieja podraug mylinčio ir baudžiančio Dievo įvaizdžiu. Bet Kleriker gyvenimas – tai nuolatinė įtampa ir nuolatinis kaltės jausmas; jis turi galią atleisti nuodėmes kitiems, bet negali jų atleisti sau. Trumpai tariant; Kleriker išties yra nelaimingas. Tik kaip jis gali tikėtis padaryti laimingus kitus, jei iš savęs paties jis tą teisę atima? Realybėje tas suskilimas ir kančia teologiškai projektuojami, permetant kitiems. Ne tik sau.
Kiekvienam kunigui po primicijų kyla klausimas, kaip jis toliau turi elgtis. Jis stoja prieš dilemą: ar jis toliau aiškins bažnytines normas, teisines linijas, ištarmes, kurias jis gauna iš Bažnyčios per savo tarnystę, – ar kreips dėmesį į žmonių vargą ir mėgins jį palengvinti. Taigi – arba dogmos skelbimas, arba kreipimasis į žmones. Nėra “vidurio kelio”. Mąstymas tarnaujant yra tas pats, kas ir medinis plienas.
Susvetimėjusi būtis
Mąstyti tarnystėje arba dėstant teologijos dogmas reiškia ne ką kita nei perteikti autoritariškai duotus ir istoriškai susiformavusius turinius, tačiau tai nėra mąstymas tikrąja prasme. Jo mes negalime panaudoti realybės tvarkymui. Tarnaujantis mąstymas tegali dar ir dar kartą ieškoti tos pačios tiesos įrodymų, bet tiesa bus ta pati. Tai nuskurdintas mąstymas, neturintis minčių kaipo tokių, tai mąstymas formulė.: mis, kurios su realybe sąlyčio neturi.
Kunigas yra pašvenčiamas; per savo šventinimus jis turi pasižadėti ištikimybę ir besąlygišką klusnumą savo vyskupui. Ir tolesniame gyvenime jis lieka visiškai priklausomas nuo vyskupo. Kleriker savo tarnystėje visą egzistenciją gauna iš viršaus, tiek iš tradicijos, tiek iš hierarchų, o tai reiškia nuolatinį konfliktą tarp mokymo ir žmogiškojo patyrimo. Kleriker privalo identifikuotis, solidarizuotis su vyskupais, nepaisant to, ką jis pats galvoja ir galų gale – ką iš tiesų sielos gelmėse mano patys vyskupai. Per šitokią savicenzūrą atsiranda nuolatinė psichinė įtampa, sielos skiltis. Iš vienos pusės vyskupas ir dogma, iš kitos žmonės su realiomis jų problemomis. Tarnautojiškas klero mąstymas nesidomi tiesa nei teisingumu. Nesvarbu, ar, tarkime, kontraceptinės piliulės, spiralės ar prezervatyvai yra “teologiškai neteisingi” dalykai, nesvarbu, ar jų naudojimas kartais neišsprendžia daug sunkesnių problemų. Svarbiausias dalykas – atitikti ” iš viršaus”nuleistą” nuomonę, lojalumas tarnystei. Ne žmonėms. Nes tarnaujama visų pirma dogmai, hierarchams, hierarchijai. Kunigas gali galvoti, ką nori, ir dažnai galvoja kitaip, nei derėtų tarnautojui, nesgi jis tiesiogiai susiliečia su žmonių vargu ir nelaimėmis, kurių neišspręsi tegu ir pakylėtu dar vienu dogmų perpasakojimu, bet jis negali išsiduoti mąstąs kitaip. Kleriker luomas privalo būti solidarus, o savo vidinės skilties neparodyti viešumoje. Taip elgiasi visos partijos, bet Bažnyčia turėtų būti atvira visiems, ji – ne partija.
Katalikų Bažnyčia yra paveldėjusi visų pirma senosios Romos valdymo meną podraug su romėnų įstatymais ir jų požiūriu į viešojo gyvenimo sąrangą – ir podraug su Romos tradicija nesiekia prievartauti žmogaus širdies. Romėnai žinojo, ir Bažnyčia žino, kad išorinis elgesys ir vidinės nuostatos gali skirtis, kiekvienas žmogus yra netobulas ir klystantis. Bažnyčia jaučia įtampą tarp bendrybės ir individualybės ir todėl ji reliatyviai užsimerkia prieš visus įmanomus nukrypimus nuo jos taisyklių. Tačiau nepaprastą reikšmę ji suteikia oficialiam, išoriškam jos normų išpažinimui, kaip elgtasi ir Romoje, kai viešai garbinant imperatoriaus genijų, tikrosios asmens pažiūros į imperatoriaus dieviškumą nieko nedomino. Žinoma, jei jos nebūdavo iškeliamos viešumon.
Viena vertus, Bažnyčia skelbia dieviškas normas, priesakus, kurie yra neklaidingi ir absoliutūs. Tačiau žmogus gyvenime susiduria su tokiais dalykais, kurie pernelyg komplikuoti, kad juos būtų galima sudėlioti pagal tokias paprastas sąvokas, kaip teisinga ir neteisinga, dora ir nuodėminga. Visas šis realių gyvenimiškų potyrių pasaulis (praktiškai sutampantis su “pasauliečių pasauliu”) teologiniam požiūriui pasirodo kaip pasyvi medžiaga, kurią reikia interpretuoti. Bet šitaip per labai abstrakčias tiesas reikia apmąstyti labai įvairialypę realybę, – nors šiame apmąstyme vartojamos sąvokos ir mokymo turiniai labai izoliuoti nuo realybės. Tokios sąvokos ir klero elgesys šiuo atveju teparodo, kad kleras susivokia esąs virš bet kokio pasaulietiškumo, esąs sacrosanctus. .
Iš šios situacijos, Drewermanno manymu, išeiti galima tik vienu atveju – kiekvienam Kleriker ėmus sakyti tiesą, kalbėti, ką jis iš tiesų galvoja…
Apie tikėjimo nuvertinimą iki mokymo
Klerikinis šiuolaikinės teologijos mąstymas padeda ne tikrovės interpretavimui, – iš jo laukiama, kad jis pateisintų iš anksto duotą ideologiją. Gyva realybė prievartaujama atitikti jau esančią voliuntaristinio mąstymo struktūrą. Realybė pritempinėjama prie mąstymo struktūros, bet nesirengiama ją atspindėti. Tad Kleriker mąstymas sukuria tam tikrą getą, kuriame ir užsidaro kunigas, kuris palieka įspaudus kiekvieno dvasininko sieloje. Iš šio dvasios kalėjimo kunigas išeiti negali. Sekmadienį kunigas abstrakčiomis sąvokomis turi paskelbti krikščioniškąsias tiesas, kalbėdamas į orą. Publika, kuri jo klausėsi, tuoj pat išnyksta. Ir ta publika nori, kad jis, tą paskelbęs, daugiau netrukdytų normalios pasaulio eigos, – iki kito sekmadienio.
Žmogus, išstudijavęs teologines disciplinas, po kelių metų filosofijos studijų negali suprasti ar normaliai perskaityti šiuolaikinės filosofijos knygos. O pasauliečiai juk jas skaito… Filosofijos istorija teologui ar teologijos studentui tampa arena, kurioje jis gali atrasti savų ideologinių įvaizdžių patvirtinimus. Tai, ko jam nereikia, jis atmeta, tai, kas tinka, priima kaip ideologijos iliustraciją. Ir, žinoma, filosofijos lieka nesupratęs…
Dar blogiau dogmatikos ir moralinės teologijos atveju. Nėra tokio kunigo, kuris nebūtų išlaikęs dviejų trijų egzaminų apie Dievo Trejybę arba Jėzaus Kristaus dievasūnystę. Taip pat nėra tokio kunigo, kuris, remdamasis šiomis garbiomis sąvokomis, galėtų pasakyti, ką jos jam davė. Jis žino, kad šios formulės labai svarbios, būtinos Išganymui ir pasauliui, o taip pat geram egzamino pažymiui. Moralinėje teologijoje dar įdomiau. Kleriker, ją aiškindamas, įsiskverbia iki intymiausių pasauliečio gyvenimo paslapčių. Jis gali pasakyti viską apie berniuko ar mergaitės brendimo problemas, apie tai, kaip turi elgtis išsiskyrę asmenys, kaip – sutuoktiniai, ką daryti, kai moteris, to nenorėdama, tampa nėščia. Nėra tokio žmogaus egzistencijos klausimo, kurio Kleriker negalėtų išspręsti vienu žodžiu, remdamasis Katalikų Bažnyčios autoritetu. Kleriker visada yra tikras, jis nesvyruoja. Žmogus, priklausąs Katalikų Bažnyčiai, privalo paklusti autoritetui, o realybė yra visai tarp kitko.
Bet Kleriker tikrumas kyla ne iš savojo žinojimo ar patyrimo, o iš pirmapradės jo apsisprendimo situacijos: vieną sykį apsisprendęs tapti Kleriker ir bijodamas atkristi į ontologinį netikrumą, jis atsisako mąstyti. Kaip jis slapta ir neslapta troško, jis rado prieglobstį Kleriker nišoje. Ir, norėdamas išvengti savos egzistencijos chaoso, jis imasi tvarkyti kitų egzistencijas…
Kleriker svarbiausia – išlaikyti ištikimybę tam tikrai sąjungai, kolegų grupei. Tas, kuris su grupės nuomone nesutinka yra persekiojamas, ir labai intensyviai. Europos istorijoje sunku rasti kitą tokią žmonių grupę, kuri tokį ilgą laiką ir tokiose plačiose teritorijose būtų taip be perstojo ir be išlygų persekiojusi disidentus ir eretikus, kaip Bažnyčia.
Reformacijos metu pagrindinis klausimas buvo teologijos ir jausmų, logikos ir potyrių santykis. Liuterio svarbiausia idėja – ne žmogus turi padėti religijai, o religija žmogui. Šalta, objektyvuota teologijos forma, kurią mes matome katalikybėje, nuolatos gimdo ir gimdys sektantus bei eretikus, ir taip bus tol, kol ji vengs kreipti dėmesį į asmeninius potyrius. Baimė, kurią juto augustinietis Liuteris, yra ta pati baimė, kurion panirę ištisi kontinentai. Nieko stebėtina, kad Liuterio kritika, kurią jis iš pradžių kreipė į savo meto teologiją, labai greitai tapo Kleriker ir Bažnyčios kritika – bent jau pastaroji nepraleido progos tą suvokti kaip į ją nukreiptą kritiką.
Jei pažvelgsime į Jėzaus mokymą, apie kurį ir mąstė Liuteris, pastebėsime, kad Jėzaus pasiuntinystė labai mažai tetinka, kad būtų paversta mokymu. Ji tam nepritaikyta. Tai, ko norėjo Jėzus, nėra nei nauja teologija, nei nauja ideologija. Paprastais vaizdiniais Jėzus kalbėjo apie pasitikėjimą Dievo gerumu. Jėzus kalbėjo ne teisinėmis, netgi ne etinėmis arba filosofinėmis kategorijomis. Jis vaizdiniais atvėrė tokią žmogaus gyvenimo dimensiją, kurioje žmogaus gyvenimas prasitęsia dangun. Jėzaus mokymas – tai galimybė religinę tiesą suvokti kaip viduję įžvalgą, tokią, kurioje nėra susvetimėjimo, prievartos, kurioje nėra neteisingai suprasto “aš” persvaros. Jėzaus žinia yra universali. Tai ne teologija. Šią žinią mes galime priimti per vaizdinius bei simbolius. Būtent jie mums praneša apie Dievą, ir jie yra tokie žmogiški ir tarptautiški, kad galioja kiekviename Žemės taške, kiekvienoje kultūroje, yra universalūs. O šiuo metu teologija suvokiama kaip mokymas Naujųjų amžių mokslo prasme, kaip mokymas, skaidantis subjektą ir objektą ir tokiu būdu įgalinantis pažinimą.
Tuo metu Kleriker mąstymas nepajėgus simboliams. Religinės tikrovės jis nuolatos ieško ten, kur jos negali būti, erdvės ir laiko išorybėje – o ne vidujybėje, ne žmogaus širdies potyriuose bei išgyvenimuose. Teologija padėjo daugybę pastangų norėdama parodyti, kad krikščioniškojo tikėjimo simboliai turi būti suprantami kaip istoriniai faktai… Dieviškasis Apreiškimas šitaip paverčiamas tokiu Apreiškimu, kurį tegalima suprasti per istoriją faktiškumą. Kitokios galimybės nėra. Kartu Kleriker patiria subjekto baimę, pasireiškiančią paties Kleriker depersonalizavimu. Kleriker baiminasi sprendimo galimybės, ir blogiausia čia tai, kad, griaudamas bet kokį subjektyvumą, Kleriker sykiu griauna ne tik prietarų, tačiau ir bet kokio religingumo galimybę.
Kiekvienam Kleriker būdinga tai, kad asmeninėje religinėje egzistencijoje atsirandančias įtampas jis siekia išspręsti, perkeldamas jas į nuo mūsų nutolusius laikus. Teologija, kalbėdama apie religinius dalykus, nuolat kalba apie praeitį. Todėl Kleriker tampa neblogai informuotu praeities istorijos bei kalbotyros specialistu, pranokstančiu pasaulietį, ir bet kokia diskusija su pasauliečiu tampa neįmanoma ir beprasmė. Bet kokį teologinį pašnekesį Kleriker gali pagrįsti istoriškai bei filologiškai – nors jam tai ir patogu, šitaip religingumas istorizuojamas, o Bažnyčia nutolsta nuo realaus gyvenimo. Bažnytinis skelbimas pateikiamas muziejinio skelbimo forma, ir Kleriker skelbimas sykiu taikomas užkonservuotai, dabar nebeegzistuojančiai situacijai.
Valdančiosios galios spaudimas
Kleriker psychėje tikras gyvenimas, asmeninio patyrimo dalykai nustumiami į menamai objektyvią, istoriškai įrodomą, racionaliai formuluojamą tikrovę – nors, be, abejo, čia matome didžiulę prieštarą. Tokią padėtį išlaikyti sunku, ir dėl to nustūmimo intensyvumą mėginama palaikyti, įtikinėjimą, argumentaciją keičiant valdančios galios spaudimu. Veikiama ne argumentacija, bet jėga. Jeigu realybė neatitinka to spaudimo turinio, kalta pati realybė; patys žmonės yra kalti, kad jie sunkiai priima bažnytinį skelbimą. Žmogus, kuris turi teisę mokyti, pasakys teisingus dalykus. Neturintis tokios teisės, kalbės neteisingai arba klys, nors judviejų tekstai ir būtų vienodi. Tarnystė viską pateisina. Galioja viskas, kas pasakyta iš tarnystės. Tai yra dėl to, kad kleras turi išrinktumo savimonę bei savireprodukcijos principą. Bet šią savimonę bei principus garantuoja gerontokratija, “senių valdžia”. Tai žmonės, neturintys ko prarasti, ir visa jų tąsa tereiškia esamos situacijos pratęsimą. Krikščionybės sistemoje valdo būtent gerontokratai. Pareigybes užėmęs senimas ir valdo atitinkamai. Į atsilaisvinančias vietas skiriami “patikrinti” ir patikimi žmonės, t. y. tokie, kurie visiškai sutampa su pareigybe ir yra tinkamai nuasmeninti. Per pareigybes nuolat atkuriama išeities situacija. Per jas skelbiama galutinė tiesa.
Psichoanalitiniu požiūriu čia matome tą pačią Kleriker dilemą, pagrindinį jo mąstymo principą. Kiekvienas individualus Kleriker nedrįsdamas laisvai mąstyti, savo pagrindo ieško bažnytinėje doktrinoje. Tokios paieškos galiausiai reiškia vieną – tiesos klausimas galiausiai redukuojamas į valdžios ar galios sprendimą, t.y. ką aukštesnė institucija pripažins kaip tiesą, tai ir bus tiesa. Ontologinį netikrumą kompensuoja autoritarinis mąstymas, kurio galia, beje, kreipiama ne tik į luomo vidų, bet ir į išorę.
Žmogus, tapatindamasis su savo tarnyste, pasikeičia ir praranda savojo” aš” tikrovę. Bet praradus “aš”, prarandamas ir Dievas. Galima pastebėti tam tikrus teologų lavinimosi dėsningumus. Daugelis klierikų pirmuose semestruose pasirodo kaip aukštų idealų siekią žmonės, susižavėję, susijaudinę, – bet tada, kai jų teologinis lavinimas eina į pabaigą, tuos jaunuolius ima kamuoti tokios abejonės, prieš kurias docentai, rektoriai ir dvasininkai atsiduria kaip prieš mįslę: ką mes dar galime pasakyti, nes jau viskas pasakyta? 0 šios mįslės įminimas slypi klerikalinės lavinimosi sistemos šaknyse, ir atsakas būtų toks: trūksta asmeniškumo. Kai kandidatai į kunigų luomą pirmuose semestruose girdi kalbant apie Dievą, šie žodžiai jiems dar sako kažką gyva, kadangi asocijuojasi su ištisa potyrių pilnatve, ir jie manosi visa tai galėsią pratęsti sielovadoje, pamestinukų globoje ir pan. Tačiau visa tai blėsta, ilgainiui teologijos studentai jaučiasi kaip silkių tuntas, kuris, pats to nepastebėdamas, pateko į tinklą ir palengva, pats to nepastebėdamas, semestras po semestro vis aukščiau traukiamas iš vandens, kol galiausiai atsiduria žudančiame ore ir dūsta. Tai ne kas kita nei žmogaus nuasmeninimas – ir žmogus, patyręs tokį stiprų nuasmeninimo poveikį, kartu patiria ir religinę krizę. 0 asmeninė krizė ardo ir patį religingumo šaltinį. Ir tai galioja ne vien klierikų atveju. Jei atvirai pakalbėtume su teologijos docentu – apie tai, kuo jis iš tikrųjų tiki po daugelio savo pedagoginės veiklos metų, ar apie tai, kas vyskupo asmenyje išliko žmogiška po šios tarnystės gaubtu – būtume sukrėsti, išvydę, kokia juose slypi vienatvės ir šalčio bedugnė. Pašalinis stebėtojas apstulbęs pamatytų, kad Bažnyčios hierarchijoje dvasios nematyti, kad viskas vyksta monotoniškai, aplinkui intrigos ir įvairios smulkios kiaulystės…
Depersonalizacija Bažnyčioje
Tai prasideda nuo išorės. Daugelis kunigų yra pajutę, kad ne vieną žmogų klero apdaras taip atbaido ar paveikia, kad jis net negali pradėti pokalbio. Drabužiai trukdo rasti atitinkamą kalbos toną ir neatsiranda tokio pasitikėjimo, kuris galėtų rastis dėvint civilinius drabužius. Teologiškai tas drabužis visai nebūtinas. Šiais laikais keistai atrodantys klero drabužiai kelia asociacijas su šikšnosparniais ar naktiniais košmarais, ar su makabriškais maskaradais. Šitaip aprengtas žmogus atrodo groteskiškai, o kartu iš jo norima, kad jis veiktų kaip misionierius, kad jis užsiimtų pastoracinė veikla.
Iš tikrųjų ši apranga skiriama ne pasauliečiams. Socialine psichologine prasme ji reikalinga paties klero atstovo disciplinavimui, t.y. viešumoje jis turi pats save nuolatos socialiai kontroliuoti. Bent jau visuomenės akyse jis turi elgtis pagal stereotipinius elgesio pavyzdžius. Ordino arba klero drabužis sąlygoja nuasmeninimą ir primena karinę uniformą. Armijoje yra atitinkamai rangus nurodantys ženklai, tas pats ir Bažnyčioje. Yra atitinkamos uniformos, kurių galima siekti. Suvienodinančio drabužio nešiojimas pratęsiamas ir toliau. Galima nueiti į kapines, kuriose palaidoti ir kokio nors ordino žmonės, ir pažvelgti, tarkime, į ordino sesučių kapus. Pamatysime iš eilės sudėstytus antkapėlius, kuriuose dešimtmečiais nesikeičiančia forma įrašytas tas vardas, kurį sesutė turėjo ordine. Nei jos mergautinio vardo, nei šeimos pavardės nėra. Vadinasi, tą žmogų apibrėžė vien priklausymas ordinui, visa kita nesvarbu. Karių kapinės irgi daro slogų įspūdį, bet jų vienodumą galima paaiškinti karo klaikumu. Daug kur ant kapo parašyta “nežinomas”, bet tą “nežinomąjį” sudraskė granata. O kas sudraskė tą ordino sesutę?
Ir dar. Net tokios totalitarinės ideologijos, kaip bolševizmas, neturi galimybės žmogui nurodinėti jo draugystės objektus, nebent orveliška valdžia tai geba. Lygiai taip pat orveliškai elgiasi ir Bažnyčia. Septintojo dešimtmečio pabaigoje Vokietijos Bundesvero karininkai, turintys problemų dėl vadovavimo pašauktiniams, kreipėsi į vieną teologijos institutą, prašydami, idant jiems kelias dienas būtų leista pastudijuoti kaip ištisus mėnesius šimtą jaunų vyrų išlaikyti kareivinėse be sekso, riaušių ir alkoholio. Atsakingi klero atstovai šį prašymą.atmetė, bet ne kaip kokią ironiją, o su tam tikru išdidumu kaip garbę jiems daranti pripažinimą.
Kiekvieną totalitarinę sistemą gali apibūdinti vienas kriterijus – jos požiūris į meilę. Bet religijų istorijoje nebuvo tokios sistemos, kuri būtų draudusi ne tik meilę tarp vyro ir moters, bet netgi draugystę tarp atitinkamų grupių narių. Naujasis Testamentas apie tai nieko nekalba, o Jėzus vieną savo mokinių mylėjo labiau nei kitus. Galima manyti, kad kai kurios moterys, kaip antai: Marija ir Morta, Lozoriaus seserys, jam buvo artimesnės nei jo paties seserys ir broliai. Tačiau Katalikų Bažnyčia nutarė būti krikščioniškesnė nei pats Kristus ir įsteigė tokį bendruomenės modelį, kuriame neišliko jokių asmeniškumų, taip pat jokių asmeninės simpatijos santykių. Klerikalinio gyvenimo formas paveikė ontologinis netikrumas. Žmogus paliekamas vienas, jis ištraukiamas iš savo aplinkos, atitolinamas nuo mėgstamų ir mylimų žmonių – šitaip įveikiamas nuolatinio nemylimumo jausmas bei baimė nusivilti… Tu nenusivilsi, bet tik tada, jeigu atsisakysi meilės…
Teologijoje šioje vietoje yra aiškių prieštarų, paaiškintinų tam tikru psichologiniu konfliktu. Viena vertus, kaip skelbia teorija, Jėzus pašventino santuoką ir suteikė jai sakramento didybę. Antra vertus, celibatą ji parodė kaip labiau Dievo pageidaujamą būklę. Bet pažvelkime į Evangelijas. Istoriškai Jėzus neketino daryti nei vieno, nei kito. Klausimas, ar pats Jėzus buvo vedęs, ar ne, Naujajam Testamentui toks nereikšmingas, tuo taip pabrėžtinai nesidomima, kad jau visiems laikams neįmanoma ką nors apie tai pasakyti. Šiaip ar taip, Jėzus neįsteigė jokio ordino netgi Kumrano bendruomenės pavyzdžiu, nei norėjo ką panašaus įsteigti. Atvirkščiai. Jėzus norėjo panaikinti savo laikų “pamaldžiųjų” nutolimą nuo paprastų žmonių. Jis norėjo perteikti savo žodį ir tiems žmonėms, kurie gyvena ne pagal įstatymą, kurie peržengia ribas, ir jo paties laikysena yra bebaimės laisvės laikysena, ji neturi nieko bendra su Kleriker egzistencijai būdingais apribojimais.
Bažnyčia reikalauja paklusnumo, bet tai nereiškia vien to, kad ji apsėsta norą valdyti ir jai dėl tos priežasties ypač reikalingas idealus Kleriker paklusnumas, ir kad Kleriker – vargingiausia jos auka. Tam tikra prasme Bažnyčią ir Kleriker slegia patys sunkiausi žmogiškosios egzistencijos klausimai. Pavojinga stengtis būti “dvasia” ir pavojinga pastebėti, kad kiekvieną akimirką tu gali imti mąstyti klaidingai, klaidingai norėti, elgtis. Religija, kuri mėgina atsakyti į pagrindinę žmogaus egzistencijos problemą, lengvai gali patekti pavojun siūlyti galutinius sprendimus. Laisvės baimė – tai žmogiškosios egzistencijos refleksas. Tam tikra prasme ji natūrali, bet atsitinka ir taip, kad ši baimė iškyla tiek, kad kai kurie žmonės jos nebegali pakelti ir galiausiai jų pačių subjektyvumo našta jiems tampa nebepakeliama. Ją galima įveikti tada, kai visa žmogaus veikla bus interpretuojama grynai funkcionaliai ir formaliai, remiantis įsakymu, remiantis tam tikra institucija, teikiančia tikrumo pojūtį…
Terapijos pasiūlymai
Klero idealas yra tiek neurotiškas, tiek neurotizuojantis, o valdyti jį siekiama mechaniškai formuojant Jo gyvenimą. Asmeninis potyris tampa nereikalingas, asmuo privalo įeiti į kolektyvinio religiškumo formas. Žmogaus siela nuasmeninama, natūralūs poreikiai performuojami, o užspausti psichikos turiniai paskelbiami dieviškojo pašaukimo bei išrinktumo ženklu. Problemos milžiniškos, tuo tarpu Katalikų Bažnyčioje, bent jau nuo Kontrreformacijos laikų, elgiamasi.taip, lyg mes būtume radę galutinius atsakus į Dievo ir žmogaus santykio problemą, lyg turėtume vieną galutinį atsaką, kuriuo tereikia sekti, kuriam reikia likti ištikimam. Naujaisiais laikais pasirodo nauji dvasios reikalavimai, pasireiškę protestantizme, būtent – atsigręžimas į subjektą, asmeniškumo proveržis, laisvės postulavimas, Protestantizmas tikėjimą mėgino paversti susitikimu tarp Dievo ir žmogaus, o ne doktrinišku mokymu, bet į visus šiuos klausimus katalikybė ištisus šimtmečius atsakinėjo sustingimu, institucionališkumu, pateikdama objektyvius, tarnybiškus ritualinius santykius ir dar juos griežtindama. Reikia sutikti, kad šis priverstinis vienpusiškumas psichiškai stipriai paveikia daugybę žmonių ir ypač tuos, kurie šiai sistemai tarnauja. Šiaip ar taip, matome akligatvį ir toliau šia kryptimi eiti nebegalima. Reikia pertvarkyti visą sistemą, ir kuo anksčiau bei ryžtingiau mes tai pradėsime, tuo bus geriau. O pradžioje visos problemos ir abejonės turėtų būti išgyvenamos kaip galima radikaliau.
Šiandien matome, kad ekumeninis dialogas praktiškai baigėsi. Baigėsi bibliniai teologiniai, bažnytiniai-istoriniai, dogmatiniai debatai, kuriuose tariamai buvo kalbama apie tai, kaip ir kiek protestantai ir katalikai savo bažnytine tvarka atitinka Jėzaus pavyzdį ir provaizdį ir kaip jų gyvenimas sutampa su naujatestamentine tradicija. Tačiau visos šios diskusijos vyko vien pozityvistiniu lygmeniu, išoriško mąstymo požiūriu. Būtent šis pozityvistinis mąstymas buvo laikomas pagrindiniu religinės sistemos dalyku. Kalbama apie istorinius įvykius, filologines interpretacijas, bažnytinius nutarimus, Popiežiaus ištarmes. Bet tam tikros laikysenos, veiklos vertė savaime netampa gyva. Ji tesiekia atkartoti, pamėgdžioti religinius provaizdžius, o ne išgyventi juos. Reikia ne vien žinoti, ką pasakė Jėzus, o tai išgyventi ir patirti. Reikia klausti, kaip svarbiausius krikščionybės turinius galima išlaisvinti iš dabartinių grandinių, nuo siaubingos išorinės formos persvaros, nuo dogmatiškumo ir despotizmo, nuo hierarchizmo ir biurokratinio objektyvizmo bei formalizmo, ir kaip galima iš šitokių grandinių išsiveržti i laisvę? Juolab kaip gali tai įvykti tokioje erdvėję, kur patys Kleriker nepasitiki savo pačių asmenimis ir gyvena institucijose? Galima stebėti mirštančią Bažnyčią, žvelgti į ją kaip į didžiausias kapines po Mėnulio, bet galime ir bandyti ją pakeisti. Be abejo, kyla baimė, ir ji visiškai suprantama. Visų pirma: niekam to nereikia, niekas to nenori, bet ar gydytojas nustoja gydęs dėl to, kad pacientui skauda? Bažnyčia turi galią, o galia laukia pagarbos ir baudžia kiekvieną nelojalumo formą. Taip ir yra, tačiau pagrindinė žmogaus pareiga nėra elgtis lojaliai. Žmogus privalo būti pats savimi. Pagarba, kuri kyla iš bausmės baimės, yra ne kas kita nei jokios garbės neturinti gėda. Baimės šaltinis didžia dalimi yra institucijos, o visas Kleriker gyvenimas yra ne kas kita nei įšalusi baimė. Tokią situaciją įveikti gali laisvas asmuo, kuris monolitinį sustingimą ir galią galėtų pakeisti žmogiškais pojūčiais, potyriais, atsisakytų mintino kalimo dresūros, sugebėtų atsiremti į tai, ką žmogus turi geriausia – į fantaziją, kūrybiškumą, poeziją, meilę, narsą, pasipriešinimą, “aš” stiprumą, savarankiškumą… Vienu žodžiu tariant – laisvos asmenybės jėga.
Krikščionybė šiais laikais tapo sąmonės susvetimėjimo Forma, tą dar XIX a. pastebėjo L. Feueuerbachas, K. Marxas, F. Nietzsche ir, be abejo, S. Freudas. Tai ligos būklė, ligos, kuria serga tiek visuomene, tiek tam tikri žmonės. Bet ši nuolatinė krikščioniška baimė įgyvendinti save galų gale turi pasibaigti. Žmogaus išganymas Kristuje negali būti susijęs su baimėmis ir prievartomis. Tam tikrą pagalbą Kleriker sielai gali suteikti psichologija bei psichoanalizė ir konkreti psichoterapija, kurią reiktų taikyti ir ištisiems ordinams, ir kai kuriems kunigams. Privalu suvokti, kad viskas vyksta žmogaus sieloje ir viskas turi prasidėti būtent čia, taip pat ir Bažnyčios atgimimas.
Išganymas šiandien laikomas jau iš anksto nuspręstu dalyku. Jis tampa socialiniu ar politiniu tikslu, ypač tais atvejais, kai Bažnyčios nariais besijaučiantys žmonės laiko save jau beveik Išganytais ir manosi turį tam tikrą šventumą, tam tikrą išganymo dozę, kurią kaip gatavą receptūrą jie gali pasiūlyti kitai žmonijos daliai. Tačiau šiuo atveju nemėginama paklausti savęs, kaip mes patys, kaip Kleriker, kaip ordino žmonės ar kunigai, esame psichiškai sutvarkyti ir ar mūsų psichologinė būklė išties jau tokia pavydėtina, kad galėtume jon kviestis kitus. Tokia teologija niekada neklausia, kaip ji gali prisidėti prie pasaulio išganymo. Ji ignoruoja neišsprendžiamas problemas, užsimezgusias Katalikų Bažnyčios struktūrose. Ji tik jas stiprina ir jomis veikia tikinčiųjų sielas. Ši teologija nekreipia dėmesio į tai, kad psichiškai žmogus nepasikeičia, kai jį šešių savaičių nuneša į artimiausią. bažnyčią ir perlieja šaltu vandeniu. Viskas turi įvykti ne išoriniuose ritualuose, viskas vyksta sieloje. Taip turėtų būti.
ŠIAURĖS ATĖNAI 1998.01.31 Nr. 4 (398) ir 1998.02.07 Nr. 5 (399)