Nepakenčiami bendradarbiai ir kaip su jais kovoti

Nepakenčiami bendradarbiai ir kaip su jais kovoti

Šiais laikais įtemptas darbas yra kupinas išbandymų, tarp kurių ne paskutinę vietą užima žmonių, su kuriais turime bendrauti, įvairovė. Kai kurių nepakenčiamų bendradarbių tipai daro darbo vietą panašesnę į džiungles negu į šiuolaikinį biurą. Mokėdami atpažinti šiuos tipus, galėsite sėkmingai laviruoti tarp jų ir išvengsite problemų ateityje. Egzistuoja keli vadinamieji bendradarbių archetipai: skandalistas, storžievis pokštininkas, melagis, žvaigždė, liežuvautojas, flirtuotojas (koketė), prašinėtojas. Kad ir kas jums, atminkite, kad iš kiekvienos konfliktinės situacijos yra išeitis, o jeigu padėtis atrodo be išeities, sakoma, reikia keisti padėtį. Taigi jeigu jūsų kolega ar kolegė…

Skandalistas(-ė). Tai turbūt labiausiai gąsdinantis ir daugiausia nerimo keliantis bendradarbio tipas. Jis piktnaudžiauja savo titulu, vardu, pareigomis, šlykščiu charakteriu tam, kad palenktų jus į savo pusę. Jo mėgstamas veikimo būdas – atvira agresija, jis mėgsta pabrėžti savo pranašumą, grasinti ir kaltinti. Skandalistas nebijo iškelti jums scenos ir išlieti ant jūsų savo pykčio ir įniršio, jis šaukia, klykia, rėkia ant jūsų, trypia kojomis ir daužo kumščiu stalą. Su skandalistu elgtis reikia taip: nenusileisti iki jo lygio ir nesigūžti iš baimės. Jūsų pagrindinė užduotis – leisti skandalistui „nuleisti garą“, laimėti laiko. Nemėginkite gintis (jūs niekuo nenusikaltote), o svarbiausia – neatsakykite tuo pačiu, net jeigu tarnybinė padėtis jums tai leidžia. Atsakas agresija į agresiją duoda tik trumpalaikį rezultatą, galbūt kažkuriam laikui skandalistas atsitrauks, bet galite būti tikri, kad darbas liks nepadarytas, projektas sužlugs, o klausimas nebus išspręstas. Reikalaukite iš skandalisto konkrečių paaiškinimų, pavyzdžiui, sudaryti jūsų klaidų, kurias turėtumėte taisyti, sąrašą. Paprastai tokia taktika nuginkluoja skandalistą. Pamėginkite pašnekovui duoti suprasti, kad jūs žinote jo požiūrį, bet turite ir savo nuomonę, kurios neketinate atsisakyti. Jei tokiu atveju pašnekovas ir toliau agresyviai elgiasi jūsų atžvilgiu, duokite jam suprasti, kaip jus žeidžia jo elgesys. Galite pasakyti: „Tu toks įniršęs, nes, matyt, turi daug asmeninių problemų, negaliu tau padėti, bet tikiuosi, kad artimiausiu metu tavo asmeninis gyvenimas susitvarkys…“ Iš pradžių jis įsius, bet po audros įsivyraus štilis. Jeigu jums tenka dalyvauti susitikime su tokiu žmogumi, išlaikykite ramų balsą, lygų kvėpavimą ir akių kontaktą. Jeigu padėtis darosi nebepakenčiama, atsiprašykite, palikdami raštišką savo pasiūlymo ar idėjos variantą ir pasakydami, kad užsuksite vėliau. Tokiu atveju skandalistas nebeturi ant ko šaukti, jis laukia reakcijos, o nesulaukęs lieka kaip bejėgis vaikas. Stenkitės kuo daugiau bendrauti su skandalistu raštu, o ne žodžiu, ir pageidautina, kad tie raštai keliautų per trečias rankas – taip išvengsite įžeidinėjimų ir užgauliojimų. Sumažinkite kontaktus su skandalistu iki minimumo. Jis turi dar vieną bjaurią savybę – išsiurbti jūsų energiją, nevartodamas daug žodžių, nes vien jo buvimas kelia įtampą.

Storžievis pokštininkas. Nors atrodytų, kas čia blogo krėsti įvairius pokštus ir išdaigas, tačiau šio bendradarbių tipo pokštai dažnai būna storžieviški, o išdaigos nevykusios. Jis žemina save ir kitus ir negali suprasti, kodėl jums nepatinka striptizo šokėja biure jūsų gimtadienio proga. Pokštininkas nesidrovi išsiuntinėti visiems Kalėdinius sveikinimus su savo užpakalio atvaizdu, siuntinėti internetu kvailus juokelius ir prikišti į jūsų darbo stalčių tualetinio popieriaus. Panieka ir pažeminimas – jo mėgstami dalykai. Jis visada ras jūsų silpnąsias vietas ir būdų, kaip jums įgelti. Iš karto duokite suprasti, kaip vertinate tokį elgesį („tavo pastabos manęs neveikia, nesuprantu, ką nori įrodyti“). Pokštininkas arba stengiasi viską paversti juokais, arba primygtinai tęsia toliau ir tada situacija pereina į asmeninio priešiškumo stadiją. Jeigu jis bandys viską nuleisti juokais, nepamirškite pasakyti, kad su humoro jausmu jam nepasisekė. Dažniausiai to pakanka. Geriausia strategija – laikytis nuo pokštininko šiek tiek atokiau, t. y. nebūti nei draugu, nei priešu ir atsiminti, kad anksčiau ar vėliau jis vis tiek iš jūsų pasišaipys.

Straipsniai 1 reklama

Melagis. Su juo labai sunku tvarkyti reikalus, nes jis sako viena, o daro kita. Tokiais žmonėmis negalima pasikliauti. Jie sako „taip“, galvoja „galbūt“, o daryti nieko nedaro. Jie visada užsiėmę („vadovas paskutinę akimirką užkrovė man kitą užduotį“), atsikalbinėja („ne, aš negaliu pasilikti, nes mano katė šiandien turi atsivesti kačiukų“). Tokie žmonės nežino, kas yra punktualumas, o priekaištai dėl vėlavimo jiems atrodo nepelnyti. Rytais jam visada sugenda žadintuvas, neužsiveda automobilis, jis nuolat turi nuvežti tetą į stotį ir serga po 20 kartų per metus.

Melagis reiškia jausmus, kurių nejaučia, ir šantažuoja kolegas, kad galėtų permesti jiems dalį savo darbų. Jis visada žino visus gandus ir naudojasi jais, kad destabilizuotų padėtį kolektyve.

Venkite pagundos demaskuoti veidmainį. Jeigu pagausite jį už rankos, tapsite jo asmeniniu priešu visam gyvenimui ir kiaulysčių neišvengsite. Geriau pasielkite priešingai – pamėginkite sužaisti pasitikėjimu. Duokite suprasti, kad neabejojate jo lojalumu ir tikitės jo palaikymo. Manipuliuodami padorumo likučiais galbūt pasieksite norimą rezultatą. Jeigu nepasiseks, galite išbandyti „sugedusios plokštelės“ taktiką. Ji pakankamai paprasta, bet efektyvi: turite nepaliaujamai, ta pačia intonacija vis kartoti savo reikalavimą, iškeldami į pirmą planą problemą, kurią kolega naudoja kaip atsikalbinėjimą („Suprantu, kad esi labai užsiėmęs, bet ataskaita nepadaryta ir jos negalima pateikti vadovybei… Tau teks pasiimti darbo į namus arba padirbėti savaitgalį…“). Galų gale tai suveiks, ypač jeigu jūs akcentuosite konkrečius užduoties terminus. Jeigu toks žmogus nesikeičia, nenusiminkite: jam anksčiau ar vėliau iškils rimtų problemų su vadovybe.

Žvaigždė. Visagalis vadovas, įnoringas klientas, privilegijuotas kolega – visi jie vieninteliai ir nepakartojami, įsitikinę savo išskirtinumu ir reikalaujantys atitinkamo dėmesio. Jie žiūri į jus iš aukšto, neleidžia ir prasižioti, kol pasijuntate menkas ir nevertingas. Dėl tam tikrų priežasčių žvaigždė gali turėti ypatingų privilegijų. Jis gali elgtis ne pagal taisykles ir daro tai demonstratyviai, tuo sukeldamas kitų pavydą ir pasipiktinimą. Toks žmogus gauna dvigubai daugiau pagyrimų, įdėjęs dvigubai mažiau pastangų, naudojasi visomis įmanomomis tarnybos teikiamomis lengvatomis, o jūs turite kaulyti paprasčiausių sąvaržėlių. Geriausia strategija – nedaryti tokio žmogaus savo dėmesio centru ir pagrindiniu dalyku darbe – tik be reikalo eikvotumėte laiką ir energiją. Tiesiog džiaukitės, kad esate vertinami už tai, ką pasiekėte savo pastangomis.

Su tokiais žmonėmis neįmanoma užmegzti rimtų dalykinių santykių ir kartu dirbti. Todėl susikaupkite ir, esant reikalui, nusiteikite atvirai, priešiškai konfrontacijai. Galite iš pradžių paminėti žvaigždės išskirtinumą ir taip patenkinti jo savimeilę, o tik po to išsakyti, ką apie jį galvojate. Jokių skandalų ir asmeninių išpuolių, tik ramybė ir pasitikėjimas savimi („galbūt manai esąs išskirtinis, bet tai nesuteikia tau teisės…“). Aišku, turite įvertinti situaciją: negalima vienodai elgtis su savo viršininku ir kolega.

Liežuvautojas. Su tokio tipo žmonėmis tenka susidurti gana dažnai. Jie mėgsta „skalbti svetimus baltinius“ ir retai kada leidžia prasižioti savo pašnekovui, nuo jų ilgų monologų dažnai būna visi pavargę. Sakysit, juk kartkartėmis apkalbėti kitus žmogiška. Bėda ta, kad vaizdas, kaip toje pasakoje apie kreivus veidrodžius, tokio žmogaus akimis dažnai būna iškreiptas ir negatyvus. Jeigu sužinosite, kad tapote liežuvautojo paskleisto gando objektu, drąsiai, bet mandagiai užginčykite paskleistas paskalas kitų asmenų akivaizdoje, sakydamas, kad jūsų pašnekovas buvo suklaidintas ir būtumėt labai dėkingi, jeigu ši klaidinga informacija nebūtų platinama toliau. Liežuvautojui gerai sekasi tik už kitų žmonių nugarų, ištraukite jį į dienos šviesą, ir jis neteks savo galių. Jeigu paskalos ne apie jus, ir jūs visiškai nenusiteikę jų klausytis, drąsiai nutraukite liežuvautoją, pakreipkite pokalbį kita linkme arba parodykite, kad tai jūsų visai nedomina.

Flirtuotojas (koketė). Tai vyras ar moteris, kuriam darbo vieta – romantiškų santykių poligonas, jis (ji) gali būti vedęs (ištekėjusi), tegul šeimyninės nuotraukos ant jo (jos) darbo stalo jūsų nesuklaidina. Flirtuotojas (koketė) mėgsta gundančius drabužius, žodžius ir gestus. Mėgsta pasilikti po darbo su kuo nors iš kolegių(-ų) dviese arba aptarti darbo reikalus ne darbe. Tokio žmogaus motyvai gali būti įvairūs, vienas iš jų – vienišumas, tačiau, kad ir kokie jie būtų, nesileiskite šio žmogaus pastatomi į keblią padėtį. Nors vis garsiau kalbama apie seksualinį priekabiavimą darbe, jo ribos vis dar miglotos. Tačiau viena aišku, jeigu elgesys verčia vieną iš pusių jaustis nepatogiai, jis netinkamas ir nepriimtinas. Nepasilikite su tokiu žmogumi vieni ir nesileiskite įtraukiami į tarnybinį romaną.

Prašinėtojas.  Toks bendradarbis dažniausiai veikia toli gražu ne iš piktos valios, tačiau niekada nepraleidžia progos ką nors nugriebti iš svetimos lėkštės. „Gal gali duoti cigaretę?“ – klausia, vos išvydęs svetimas cigaretes. „Kaip skanu!“ – sako valgydamas svetimus saldainius, bet per savo gimtadienį vaizduoja, kad turi daug skubaus darbo. Garsiai nustatykite aiškias ribas ir galų gale pasakykite, kad jo prašinėjimas jus erzina: „Atleisk, aš rūkau gana brangias cigaretes. Suprantu, kad jos tau patinka, bet negaliu sau leisti šelpti jomis ir tave“. Tokiose situacijose padeda ir negailestingas atsakomasis prašinėjimas.

Kaip supratote, visus tokių kolegų išpuolius galima pakęsti, galų gale juk tai – smulkmena. Tačiau atminkite: lašas po lašo ir akmenį pratašo.

Views All Time
Views All Time
1747
Views Today
Views Today
2

Pridėti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

41 + = 49