Kalėdų papročiai: krikščionybė ar pagonybė?
Kaip ir prieš kiekvienas Kalėdas žiniasklaidoje vėl lyg iš gausybės rago pasipils kalėdinių papročių aprašymai. Dažniausiai visokiausio plauko „ekspertai”, pradedant kokio nors raganų klubo prezidente ir baigiant pražilusiais etnologais, rimtu veidu postringaus apie šių papročių maginę galią, iš senovės mus pasiekusias tautines ir net krikščioniškas jų šaknis. Tačiau neretai nė nesusimąstome, kad nekritiškai linkčiodami galvomis tokiems išvedžiojimams tik skatiname tariamąjį dvasingumą. Kokia prasmė slypi dažnai mechaniškai ir nesąmoningai praktikuojamuose mūsų Kalėdų papročiuose? Kuriuos iš jų derėtų saugoti ir puoselėti kaip savitą tradiciją, galinčią atsispirti Christmas neonui, o kuriuos vertėtų laikyti atgyvenomis bei prietarais? Pirmiausia visada girdime, kad šie papročiai, kaip ir pati Kalėdų šventė, tariamai atspindi lietuvišką pasaulėjautą. Jos esmė esanti žmogaus santykis su gamta ir jos galiomis, ciklinis visatos supratimas. Kalėdos (saulėgrąža) yra šviesos pergalės prieš tamsą simbolis, o ši kova tarytum pasiekia savo viršūnę Kalėdų naktį, todėl šioji vadinama „stebuklinga”, „šventa”, „paslaptinga”.