Nori pareikšti nuomonę? Duok 7 litus!
Pramogų verslo principą: balsuok ir mokėk – pabandė taikyti viešosios nuomonės tyrėjai.
Pirmadienį ir antradienį daugelis mažeikiškių savo pašto dėžutėse rado lapelius, užvardytus kaip „Raginimas dėl namo renovacijos darbų”, kuriuos išplatino sostinėje registruotos bendrovės UAB „Facility services” Nacionalinis nuomonių centras.
Apklausos anketa nebūtų taip sudominusi mažeikiškių ir kitų šalies gyventojų, jei ne viena „smulkmena” – už nuomonės pareiškimą reikia… susimokėti.
ATSAKYTI NEDELSIANT
Vizualiai šis raginimas primena oficialų valstybės institucijos, viešosios įstaigos ar asociacijos raštą, kuriame gyventojai kviečiami nedelsiant pareikšti savo nuomonę dėl daugiabučio namo renovacijos ir modernizavimo dalyvaujant būsto atnaujinimo programoje.
Apklausos organizatoriai pateikia klausimą „Ar sutinkate, kad Jūsų daugiabutis artimiausiu metu būtų modernizuojamas ir atnaujinamas?” ir penkis atsakymo variantus. Pasirinkęs tinkamą atsakymą apklausos dalyvis turi jį pateikti SMS žinute trumpuoju numeriu 1671.
Daugiabučių namų gyventojai nuomonę dėl namų renovavimo raginami pareikšti nedelsiant. Kodėl? „Jūsų dalyvavimas apklausoje ypatingai svarbus, jeigu norite atkreipti atsakingų institucijų dėmesį į savo nuomonę dėl renovacijos darbų būtinybės šiuo sunkiu sunkmečio periodu. Esate namo bendruomenės dalis, todėl nebūkite abejingi. Neleiskite spręsti už jus”, – skubina apklausos rengėjai ir projekto vadovas G. Zakarevičius, pasirašęs šį raštą (čia ir toliau rašto tekstas netaisytas).
Ir tik pačioje lapo apačioje smulkiu šriftu išspausdintas prierašas, kad tai yra viešosios nuomonės tyrimas, „skirtas atstovauti Jūsų namo interesus (…) Trumposios žinutės kaina penki litai, 88 centai be PVM”.
Pridėjus mokestį žinutės kaina telefono abonentui pakyla iki 7,11 Lt.
NEATITIKIMŲ DAUG
Nors rašto dešinėje neva spausdinamas unikalus šeimos ūkio kodas, išlieka neaišku, kokiu būdu tinkamas lapas atsiduria buto šeimininko pašto dėžutėje. Mat raginime dalyvauti apklausoje nenurodomas nei buto savininko adresas, nei pavardė.
„Nebent lapelių išnešiotojai kodus būtų susitikrinę pagal adresų sąrašą, kas yra beveik neįtikėtina. Veikiausiai raginimai buvo išmėtyti kaip įprastos reklaminės skrajutės. Tada kiekvienam adresatui turėtų kilti klausimas – kokį vaidmenį atlieka tas „individualus ženklas”. Gal kad raštas solidžiau atrodytų? Tada čia paprasčiausia apgaulė,” – svarstė raginimą gavusi mažeikiškė.
Įtarimų kelia ir pažadas, kad nuomonės pareiškimas bus skirtas „atstovauti Jūsų namo” interesams, nes respondentų neprašoma identifikuotis ar bent nurodyti tą patį „Unikalų šeimos ūkio kodą”.
Taigi akivaizdu, kad apklausos rengėjams nerūpi nei nuomonių reiškėjų gyvenamoji vieta, nei kiti demografiniai duomenys. Ir juo labiau – konkretaus daugiabučio gyvenamojo namo savininkų interesų gynimas.
SAVIVALDYBĖ SUSIRŪPINO
Antradienį Mažeikių rajono savivaldybės Viešųjų ryšių skyrius išplatino pareiškimą, kuriame gyventojai įspėjami ir raginami nereaguoti į „Nacionalinio nuomonių centro” atsiųstus laiškus.
Savivaldybės administracijos direktorius Bronius Kryžius teigė, kad Mažeikių daugiabučius namus administruojančios įmonės tokių apklausų nevykdo.
Pasak vadovo, jeigu norima sužinoti gyventojų nuomonę, prie pranešimo yra pridedamas specialus biuletenis, kurį užpildžius prašoma pateikti namą administruojančiai įmonei.
„Nacionalinio nuomonių centro” vykdoma apklausa nėra suderinta su Mažeikių rajono savivaldybe”, – rašoma pranešime.
Savivaldybės Viešųjų ryšių skyriaus vedėja Virginija Steponavičienė „Santarvei” sakė, kad pirmuosius pranešimus į darbą atsinešė kolegos. Jų turinys institucijos vadovus privertė sunerimti.
„Mažeikiuose vyksta daugiabučių renovacija, remiama Europos Sąjungos struktūrinių fondų, vyksta apklausos, nes ruošiami rezerviniai namų, kurių gyventojai pageidauja atnaujinti būstą, sąrašai. Todėl pamatę tą smulkiu šriftu parašytą nuomonės „kainą” susirūpinome, kad ant gudrių verslininkų meškerės nepapultų mažeikiškiai”, – operatyvią Savivaldybės reakciją į vilniečių rengiamą apklausą paaiškino skyriaus vadovė.
Pasak V. Steponavičienės, tokia apklausa labiau panaši ne į visuomenės nuomonės tyrimą, o į iki šiol dar neregėtą „bizniuką”, leidžiantį legaliai užsidirbti pinigų. Iki šiol Savivaldybės specialistei dar netekę girdėti, kad tokio pobūdžio apklausos būtų mokamos.
NESĄŽININGA VARTOTOJŲ ATŽVILGIU
Operatyviai į naują visuomenės nuomonių tyrimo akciją sureagavo ne tik mažeikiškiai.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, gavusi informacijos apie „Nacionalinio nuomonių centro” arba, kaip nurodyta rekvizitiniuose duomenyse, UAB „Facility services” veiklą, pirmadienį pradėjo tyrimą dėl galimo Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo pažeidimo.
Šios institucijos vyriausiasis specialistas viešiesiems ryšiams Vitas Ūsas „Santarvei” sakė, kad Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, analizuodama atskirus atvejus, kai esminė informacija apie paslaugos kainą yra pateikiama ne pagrindiniame tekste, o itin mažomis raidėmis – teksto apačioje ar šone, yra padariusi išvadą: tokios informacijos vartotojai galėjo nepastebėti, todėl toks informacijos pateikimas pažeidė Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo nuostatas.
„Daugiabučių namų renovavimo klausimais šiuo metu vyksta daug diskusijų, jie aktualūs daugeliui Lietuvos gyventojų, todėl nieko nestebintų ir „Nacionalinio nuomonių centro” surengta apklausa. Tačiau manyčiau, kad ne visi ketinantys dalyvauti apklausoje žmonės perskaitė rašto apačioje, kur kartais pateikiama siuntėjo kontaktiniai duomenys, itin smulkiu šriftu išspausdintą informaciją apie SMS žinutės kainą. Tai nesąžininga vartotojų atžvilgiu”, – paaiškino tarnybos atstovas.
PAVADINIMAS – NE PROBLEMA
Už valstybinės būsto renovavimo programos vykdymą atsakinga Būsto ir urbanistinės plėtros agentūra antradienį oficialiai pranešė, kad ji „neturi nieko bendro su šiuo metu vis didesnio atgarsio sulaukiančia „Nacionalinio nuomonių centro” atliekama apklausa dėl dalyvavimo Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje”.
Būsto ir urbanistinės plėtros agentūros pranešime pabrėžiama, kad gyventojai neprivalo reikšti savo nuomonės bei siųsti mokamų SMS žinučių, o svarbiausia – kad gyventojų SMS žinutėmis siųsti atsakymai neturės jokios reikšmės daugiabučių renovavimo Programai ar jos pakeitimams.
Būsto ir urbanistinės plėtros agentūros atstovas ryšiams su visuomene Einaras Burkšas vakar „Santarvei” papasakojo, kad agentūra net buvo kreipusis į policiją dėl UAB „Facility services” vykdomos veiklos.
Apie šios bendrovės rengiamą apklausą sužinota prieš mėnesį. Tada vilniečiams raginimus siuntė ne Nacionalinis nuomonių centras, o Daugiabučių renovacijos valdyba…
„Anketą mums atnešė vienas iš gyventojų. Įtarusi sukčiavimą ir pinigų viliojimą iš žmonių, agentūra kreipėsi į policiją, tačiau ši jokio nusikaltimo neįžvelgė. Kaip pasakė teisėsaugininkai, anketoje yra parašyta, kiek kainuos dalyvavimas apklausoje, įmonė egzistuojanti, atsakingi asmenys nurodyti”, – pasakojo E. Burkšas.
Sulaukęs policijos išvadų agentūros vadovas susisiekė su „Facility services” direktoriumi ir jį įspėjo, kad pavadinimas „Daugiabučių renovacijos valdyba” gali asocijuotis su agentūros, kuruojančios Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą, veikla.
Taip po mėnesio vietoje Daugiabučių renovacijos valdybos atsirado Nacionalinis nuomonių centras. Šeimininkas tas pats – „Facility services”.
IŠSIAIŠKINTI TURI PATYS
Mažeikiškius nustebino ir tai, kad apklausos rengėjai naudojasi duomenimis, kurie lyg ir neturėtų būti žinomi privačioms bendrovėms.
Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos Informacijos ir technologijų skyriaus vyriausioji specialistė Alina Semionovaitė „Santarvei” teigė, kad dėl minėtame raginime naudojamo unikalaus šeimos ūkio kodo asmenys turėtų kreiptis į duomenų valdytoją ir gauti informaciją, iš kokių šaltinių ir kokie jų asmens duomenys surinkti, kokiu tikslu jie tvarkomi, kokiems duomenų gavėjams teikiami ir buvo teikti bent per paskutinius vienus metus.
Į tokį kreipimąsi privalu atsakyti per 30 dienų.
„Šiuo atveju įmonė, kuri išsiuntinėjo anketas, privalo atsakyti, iš kur buvo gautas unikalus šeimos ūkio kodas”, – teigė A. Semionovaitė.
ORGANIZATORIAI SLAPSTOSI?
Nacionalinį nuomonių centrą ir mokamą viešosios nuomonės apklausą organizavusios bendrovės vadovų ar kitų atsakingų asmenų „Santarvei” pakalbinti nepavyko. Vienintelis rekvizituose nurodytas mobilusis telefonas užvakar ir vakar buvo nuolat užimtas arba jo savininkas atmetinėjo skambučius.
Savaitės pradžioje apklausą komentavęs bendrovės atstovas – „Facility Services” projekto vadovas Gediminas Zakarevičius žiniasklaidai sakė, kad tyrimo tikslas – išklausyti gyventojų nuomonę, kuria iki šiol niekas nesidomėjo.
G. Zakarevičius teigė, kad bendrovės iniciatyva vykdomos apklausos sąnaudos yra gana didelės, todėl ji ir įkainota. „Facility Services” apie uždarbį esą negalvojanti, nes dar neaišku, ar atsipirks visos išlaidos.
Tokia viešai išsakyta apklausos rengėjų pozicija. O štai Seimo narys ir Informacinės visuomenės plėtros komiteto pirmininkas Vytautas Grubliauskas įsitikinęs: šioje istorijoje akivaizdūs manipuliavimo požymiai, kuriais turėtų susirūpinti teisėsauga, tegul ji formaliai ir neturi preteksto pradėti tyrimą.
„Suprantu, kai taip balsuojama už šokančius, dainuojančius ar besimeldžiančius. Bet kad už savo nuomonės pareiškimą, tai jau netelpa į sveikos logikos rėmus. Tokie dalykai diskredituoja pačią būsto renovacijos idėją ir už ją atsakingą instituciją”, – taip triukšmą sukėlusį viešosios nuomonės tyrimą viename iš interneto portalų komentavo parlamentaras.