Oro keleivių teisės
ES direktyva suteikia daugiau teisių keliaujantiems lėktuvais
2005 m. vasario 17 d. įsigaliojo ES direktyva, kuri numato:
– didesnes nei iki šiol kompensacijas, kai parduota daugiau bilietų, negu yra vietų;
– keleivių aptarnavimą arba keleivio teisę atsisakyti sutarties, kai lėktuvas vėluoja;
– kompensaciją, kai skrydis buvo atšauktas ir keleivis apie tai nebuvo laiku informuotas.
Jeigu parduota daugiau bilietų, negu yra vietų
Jei Jūsų skrydžiui iš vieno Europos Sąjungos miesto į kitą parduota daugiau bilietų, nei yra vietų, oro transporto bendrovė privalo ieškoti keleivių, kurie savanoriškai už tam tikrą kompensaciją atsisakytų vietos lėktuve. Jei Jūsų vieta galutinai atiteko kitam keleiviui, nors Jūs laiku ir su galiojančiu bilietu atvykote registruotis skrydžiui, Jūs turite teisę gauti atitinkamą kompensaciją. Oro transporto bendrovė turi suteikti Jums galimybę pasirinkti tarp visos skrydžio kainos už nenuskristą atstumą piniginės kompensacijos (arba taip pat ir už nuskristą atstumą, jei skrydžio tikslas nebegali būti pasiektas), pirmos pasitaikiusios galimybės būti nuskraidintam į galutinę atvykimo vietą ir bilieto perrašymo vėlesniam skrydžiui panašiomis sąlygomis.
Papildomai Jūs galite reikalauti šių piniginių kompensacijų: 250 eurų, jei skrydžio atstumas yra iki 1500 km (125 eurų, jei atvykimo laikas nukeliamas ne daugiau nei dvi valandas), 400 eurų skrendant ilgesnius atstumus ES viduje ir skrendant kitur, jei skrydžio atstumas yra tarp 1500 ir 3500 km (200 eurų, jei atvykimo laikas nukeliamas ne daugiau nei tris valandas), ir 600 eurų didesnių atstumų atvejais (300 eurų, jei atvykimo laikas nukeliamas ne daugiau nei keturias valandas).
Be to, jei parduodama daugiau bilietų, nei yra vietų, oro transporto kompanija privalo suteikti papildomas paslaugas: priklausomai nuo laukimo laiko ji privalo padengti keleivių išlaidas už maistą ir gėrimus ir, jei reikia, pasiūlyti nemokamą nakvynę viešbutyje. Kad galėtumėte pranešti apie pasikeitusią kelionės situaciją, Jūs taip pat turite teisę į du nemokamus skambučius, faksus arba elektroninius laiškus. Jei Jūs pasirenkate alternatyvų skrydį į kitą oro uostą, oro transporto kompanija turi kompensuoti Jūsų kelionės išlaidas į galutinio atvykimo vietą.
Jei Jūs skraidinamas žemesne klase, nei ta, už kurią buvo sumokėta, Jūs turite teisę reikalauti grąžinti 30, 50 arba 75 proc. skrydžio kainos, priklausomai nuo nukeliauto atstumo.
Jums, kaip keleiviui, nebūtina kreiptis į oro transporto bendrovę su prašymu suteikti išvardintas kompensacijas ir paslaugas. Oro transporto kompanijai turėtų būti savaime suprantamas dalykas Jums jas pasiūlyti.
Anuliavimas
Ypač nemalonu, kai skrydis anuliuojamas prieš dieną ar prieš kelias valandas susiruošus išvykti atostogų. Pagal nuo 2005m. vasario mėn. galiojančią ES direktyvą, keleiviai privalo turėti galimybę rinktis tarp skrydžio kainos piniginės kompensacijos ir artimiausio skrydžio arba kito skrydžio Jums patogiu laiku. Be to, oro transporto kompanijos privalo suteikti tas pačias papildomas paslaugas kaip ir aukščiau aprašytu atveju (maitinimas, nakvynė, skambučiai ir t.t.).
Be to, oro transporto bendrovės, kaip ir tuo atveju, kaip parduodama per daug bilietų, taip pat turi sumokėti pinigines kompensacijas, jei neinformuoja keleivio apie skrydžio anuliavimą mažiausiai prieš dvi savaites arba jei informuoja vėliau ir pasiūlo kitą alternatyvų priimtiną kelionės variantą. Jei apie skrydžio anuliavimą informuojama tarp keturiolikos ir septynių dienų prieš skrydį, priimtinu laikomas skrydis, jei jo laikas yra dvi valandos prieš anuliuotąjį. Galutinis kelionės tikslas turi būti pasiektas ne vėliau kaip keturios valandos nei planuota. Jei informuojama vėliau nei prieš septynias dienas prieš skrydį, turi būti pasiūlytas alternatyvus skrydis, kurio laikas yra daugiausia viena valanda prieš anuliuotą skrydį. Šiuo atveju galutinis kelionės tikslas turi būti pasiektas ne vėliau kaip dvi valandos nei planuota. Oro transporto bendrovė neprivalo mokėti piniginių kompensacijų, jei įrodo, kad skrydžio anuliavimas įvyko ne dėl jos kaltės.
Vėlavimas
Oro transporto kompanija privalo atlyginti žalą, atsiradusią dėl pavėluoto keleivių ir jų bagažo pristatymo į galutinę atvykimo vietą. Jei lėktuvas laiku neatvyksta į galutinę atvykimo vietą ir Jums dėl to atsiranda papildomų išlaidų ar nuostolių (pvz., išlaidos susijusios su neplanuota nakvyne viešbutyje, maitinimo išlaidos, negautos pajamos dėl pavėlavimo į dalykinį susitikimą), tuomet oro transporto kompanijos atsakomybė siekia iki 5000 eurų.
Nuo 2005 m. vasario mėn., vėluojant lėktuvui, oro transporto bendrovė Jums taip pat privalo nemokamai pasiūlyti gaivinamųjų gėrimų, maisto ir, esant reikalui, nakvynę viešbutyje, jei galima numatyti, kad skrydis iki 1500 km atstumu vėluos mažiausiai dvi valandas, o ilgesnių atstumų ES viduje ir kitų skrydžių tarp 1500 ir 3500 km atveju mažiausiai tris valandas, ir didesnių atstumų atveju mažiausiai keturias valandas. Jei Jums tenka laukti skrydžio ilgiau nei penkias valandas, Jūs galite rinktis tarp visos skrydžio kainos už nenuskristą atstumą (arba ir už nuskristą atstumą, jei skrydžio tikslas negali būti pasiektas), pirmos pasitaikiusios galimybės būti nuskraidintam į galutinę atvykimo vietą ir bilieto perrašymo vėlesniam skrydžiui panašiomis sąlygomis.