Etiketas restorane: kaip (ne) derėtų elgtis
Paskutiniu metu vis daugiau žmonių renkasi maitinimąsi viešose įstaigose. Tai, be abejo, tik paskatina restoranų kultūros kūrimąsi ir klestėjimą. Tačiau vis daugėja žmonių, nežinančių, kaip derėtų elgtis pietų ar vakarienės metu ar tiesiog šį žinojimą (jei turi) ignoruojančių.
Anot maisto ir kultūros specialistės Jeniffer Berg, atsiranda štai toks paradoksas. Restoranų vadybininkai džiaugiasi sulaukdami klientų. Lankytojai tuo tarpu yra šventai įsitikinę, kad pietaudami viename ar kitame restorane, šiam daro paslaugą: juk pasirinko būtent šį, o ne kitą! Taigi jie gali elgtis taip, kaip norisi. Dar daugiau, restoranų lankytojai gerai žino posakį “klientas visuomet teisus” ir juo nuolat naudojasi. Iš tikrųjų, tai toli gražu nereiškia, kad restorane galima elgtis, kaip norisi. Šios tvirtai įsigalėjusios minties paneigimas taip pat nereiškia ir to, kad aptarnaujantis personalas gali įžūliai komentuoti kliento elgesį ir vėliau tikėtis dosnių arbatpinigių. Kaip ir kasdieniame gyvenime, taip ir restorane: svarbiausia yra pagarba ir žmogiškasis tarpusavio supratimas.
Suabejojote ar Jūs pats visuomet elgiatės tinkamai restorano aplinkoje? Nenusiminkite, mandagaus elgesio mokytis ilgai nereikia. Amerikietiškojo etiketo autorės Emily Post teigimu, geroms manieroms tėra būtinas nuoširdus kito žmogaus pajautimas. Jei stengiatės gerbti kitą ir mandagiai su juo elgtis, Jūs darote kaip tik tai, ką ir reikėtų daryti. Ir nesvarbu, kuria šakute – didesne ar mažesniąja – pietaudamas naudojatės.
Štai Jums 10 tinkamo elgesio pietaujant restorane taisyklių, aprėpiančių įvairias situacijas nuo stalelio rezervavimo iki arbatpinigių palikimo.
Atvykite laiku
Pietūs ar vakarienė restorane – lygiai toks pats svarbus susitikimas kaip ir bet kuris kitas nepriklausomai nuo to, su kuo sutarėte čia susitikti. Jei iš anksto rezervavote stalelį nuo tam tikro laiko – nevėluokite. O jei pasikeitė Jūsų planai ar numatote, kad galite vėluoti daugiau nei 15 minučių, nepatingėkite perspėti apie susiklosčiusią situaciją restorano vadybininką. Kai kurių restoranų vadybininkai labiau linkę patys susisiekti su klientu, šiam vėluojant, nei laukti jo atvykstant. Nenustebkite, jei Jums vėluojant bus paaiškinta: laisvą staliuką Jums laikys ne ilgiau nei pusę valandos, nes jį mielai užims bet kuris kitas klientas.
Dėvėkite restorano aplinkai tinkamą aprangą
Vienos iš JAV asociacijų (Zagat Survey) tyrimo, atlikto 2004 metais, duomenimis, daugiau nei 24 Niujorko restoranai tinkamiausia apranga vyrui pietauti ar vakarieniauti restorane laiko tokią, kurioje aiškiai matyti švarkas ir kaklaraištis. Tačiau šie restoranai galėtų būti labiau laikomi išimtimi, o ne taisykle. Juk šiais laikai dauguma vyrų džiaugiasi galėdami dėvėti laisvesnio stiliaus drabužius – džinsus ir/ ar megztinį.
Akivaizdu, kad laikai gerokai pasikeitė. Vyrams kasdien dėvėti kostiumą nebūtina ir tiesiog nepatogu. Tuomet, ką derėtų rengtis keliaujant į restoraną? Be abejo, tai priklauso nuo paties restorano. Jei einate čia pirmą kartą, nesidrovėkite paskambinti vadybininkui ar administratoriui ir pasitikslinti, kokia apranga priimtina restorane. Jei vis dar abejojate, ką pasirinkti – geriau apsistokite prie konservatyvesnio drabužio.
Kartais taip nutinka, kad net kruopščiai rinkęsi aprangą, vis tiek, Jūsų nuomone, apsirengiate netinkamai. Nieko baisaus. Be abejo, kitą kartą žinosite geriau, ką apsirengti, o šį sykį atsipalaiduokite. Niekas Jūsų nė neketina smerkti už netinkamą aprangą. Vieno prabangaus restorano Niujorke savininkas yra išsakęs tokį savo įsitikinimą: klientas turi būti aptarnaujamas mandagiai ir maloniai nepriklausomai nuo to, ką jis dėvi; apranga yra svarbi, tačiau net jei jam ir nepavyko pasirinkti tinkamiausią drabužį restoranui, tai nereiškia, kad klientas negalės sąžiningai atsiskaityti už pietus, vakarienę ar dosniai atsidėkoti už nuoširdų aptarnavimą.
Įsitikinkite, kad stalas tinkamai parengtas pietums ar vakarienei
Nenustebkite, šioje skiltyje garantuotai nerasite nei vieno patarimo, kuria šakute reikėtų naudotis valgant konkretų maistą. Čia gerokai svarbiau tai, kad įrankiai, stiklinės, taurės, lėkštės ar servetėlės, staltiesė būtų nepriekaištingai švarūs. Jei pastebėjote, kad taip nėra (pavyzdžiui, taurė keliose vietose įtrūkusi arba staltiesė dėmėta), ryžtingai reikalaukite kito staliuko, kuris būtų padengtas švariais ir nesudėvėtais įrankiais. Jūs turite teisę pietauti ar vakarieniauti taip, kaip pridera.
Nesidrovėkite grąžinti Jums netinkantį patiekalą
Restorano darbuotojai turėtų stengtis nuolat atnaujinti meniu, papildant jį naujais patiekalais. Be to, jiems taip pat privalu kaskart įsitikinti, ar klientui paruoštas patiekalas yra kokybiškas. Jei pastebėjote kažką Jums įtartino ar nepatinkančio lėkštėje, drąsiai išsakykite savo abejones. Padavėjas (-a) mažų mažiausiai turėtų atsiprašyti (jei taip įvyko ne dėl jo, o dėl virtuvės darbuotojų kaltės). Tačiau ką tuomet daryti toliau? Jei patiekalą grąžinsite į virtuvę, turėsite laukti naujojo; kiti tuo tarpu valgys jiems paruoštą maistą. Situacija tampa dar sudėtingesnė, jei skubate, ir Jus spaudžia laiko limitas. Kaip pasielgti – lieka spręsti Jums. Tačiau pasisakyti padavėjui ar vadybininkui, kad maistas nebuvo tinkamai paruoštas, atrodo neišvengiamas dalykas.
Naudotis mobiliuoju telefonu pietaujant ar vakarieniaujant galima, bet nepatartina
Atsiliepti į telefono skambučius labai nerekomenduotina tik pietaujant ar vakarieniaujant namie su šeimos nariais. Restorano aplinkoje tai nėra tokia didelė problema. Vis dėlto, būtų labai taktiška įsijungti tylų mobiliojo telefono režimą ir pasidėti telefoną kiek tolėliau (pavyzdžiui, įsimesti į rankinę). Iš tikrųjų, kai kuriuose restoranuose nėra įprasta atsiliepinėti į skambučius, todėl nenustebkite, jei Jūsų mobiliajam dažnai skambant, tyliai priėjęs padavėjas Jums pasiūlys, reikalui esant, verčiau pasinaudoti restorano telefonu.
Pietums ar vakarienei pasirinkite tinkamą vyno rūšį
Vynas – tai nepaprastai svarbus kiekvieno susitikimo restorane elementas. Užsisakyti vyno butelį gali būti šiek tiek sudėtinga, jei nesate susipažinę su įvairiausiomis balto, raudono, rožinio ar putojančio vyno rūšimis. Tiesiogiai paprašyti padavėjo pagalbos kai kuriems Jūsų gali sukelti dar daugiau nemalonių emocijų, ypač jei pietaujate/ vakarieniaujate su priešingos lyties atstovu(-e) ar būriu draugų. Tačiau štai ką Jūs galite padaryti: bakstelėkite pirštu į meniu ir subtiliai pasakykite „Galvoju užsisakyti šio vyno butelį. Gal galite daugiau man apie jį papasakoti?”. Tuomet Jums belieka laukti informacijos, kurią pateiks padavėjas(-a) ir apsispręsti.
Jei nesate vyno rūšių žinovas, nieko baisaus. Vis dėlto, turėtumėte sugebėti atskirti kokybišką vyną nuo nekokybiško (jo kvapas primena įsisenėjusią drėgmę, pelėsius). Jums kilo įtarimas? Pasidalinkite juo su padavėju. Juk turite teisę gerti kokybišką vyną, tiesa? Juo labiau, kad už jį mokate pinigus. Tokioje situacijoje nėra jokio reikalo nerimauti dėl to, kad restoranas patirs finansinių nuostolių. Restorano vadovas pasenusį, netinkamą gerti vyną gali tiesiog gražinti tiekėjui ar gamintojui.
Pasitaiko ir tokių situacijų, kai vynas kokybiškas, būtų tinkamas vartoti, bet tiesiog Jums nepatinka. Ką daryti tuomet? Patarimas štai toks: jei pasirinkote šį butelį pats – nieko nebegalite pakeisti, tačiau jei jį Jums rekomendavo padavėjas – pasinaudokite galimybe išsakyti savo nepasitenkinimą, vyno butelį grąžinti ir užsisakyti kitą.
Mokykite vaikus mandagiai elgtis restorane
Juk nepageidaujamai, nemandagiai besielgiantys vaikai trikdo ne tik Jūsų stalelio pietus ar vakarienę, bet ir aplinkinių. Be abejo, vaikams ypatingai sunku ramiai išsėdėti ilgesnį laiką. Puiku, jeigu restorano darbuotojai atneša jiems kreidelių, spalvojimo knygelių ar dėlionių: vaikui pavargus, galima tiesiog leisti jam žaisti, Jums toliau mėgaujantis maistu. Tuo tarpu Jūs pats galite užsakyti mažajam restorano lankytojui įmantresnį patiekalą – ką nors įdomesnio nei vištiena, makaronai ar sūris. Pasidomėkite, gal restoranas turi specialų meniu vaikams.
Restorane vaišinkitės tik restorano svečiams siūlomais patiekalais ir gėrimais
Akivaizdu, kad keliaujant pietauti į restoraną, geriau čia savų gėrimų ar maisto produktų nesinešti. Dėl visa ko, apie tai dar galite pasiteirauti restorano vadybininko: kai kuriuose restoranuose, norint gerti atsineštus alkoholinius gėrimus, tektų sumokėti iš anksto numatytą mokestį, kitur tai – apskritai nepageidautinas reiškinys. Tačiau jei pietų ar vakarienės metu nepajėgėte visko suvalgyti, likusį maistą tikrai galite prašyti sudėti į specialias pakuotes ir pasiimti į namus. Keliuose restoranuose JAV taip galima pasiimti netgi nebaigtą gerti vyno butelį.
Nuoširdžiai apmąstykite, kiek paliksite arbatpinigių padavėjui
Šiais laikais arbatpinigiai – tai netiesioginis aptarnavimo restorane įvertinimas. Paprastai papildomai padavėjui paliekama 15-20% nuo mokamos sumos. Jei esate nepatenkintas jo darbu ir pastangomis, jautėtės pamiršti ar su Jumis buvo bendraujama nemandagiai, nerūpestingai, Jūs turite teisę palikti mažesnę pinigų sumą. Jei aptarnavimas Jus visiškai tenkino, rekomenduotini ne mažiau kaip 20-25% dydžio arbatpinigiai.
Be to, niekada nepamirškite tokiu būdu padėkoti restorano darbuotojams už tai, kad jie pasirūpino Jus priimti greičiau nei kitus klientus ar Jums paprašius, pasiūlė švaresnį, prabangesnį, atokesnį stalelį.
Kai kuriuose didesniuose restoranuose vyną Jums gali parekomenduoti ar atnešti specialus už vyno pasiūlą atsakingas darbuotojas. Jam taip pat atsidėkojant (nepriklausomai nuo užsakyto vyno butelio kainos) reikėtų palikti arbatpinigų. Pasistenkite nepamiršti, kad būtent arbatpinigiai restorano darbuotojams leidžia uždirbti pinigų pragyvenimui: juk jų atlyginimai dažniausiai tik šiek tiek viršija minimalų uždarbį.
Bendraukite
Tinkamai ir mandagiai bendrauti svarbu ne tik padavėjui(-ai) su Jumis, bet ir Jums su restorano darbuotojais bei asmenimis, su kuriais atėjote. Kuo Jūs nuoširdžiau kalbate su padavėju, tuo šis geriau supranta Jūsų poreikius ir lūkesčius. Vadinasi, gali tinkamiau Jus aptarnauti. Tą padaryti jis siekia įvairiais būdais (nuoširdžiai šypsodamasis, pasiūlydamas Jums patiekalą, kai negalite išsirinkti, vis pasiteiraudamas, ar ko netrūksta ir pan.). Juk geras, kokybiškas aptarnavimas – tai garantija restoranui, kad Jūs sugrįšite vėl ir vėl.