Telefoniniai sukčiai prabyla artimųjų balsais: dirbtinis intelektas jau perprato lietuvių kalbą
Vis dažniau sulaukiama skambučių, kuriuose sukčiai, naudodami dirbtinio intelekto (DI) balso klastotės įrankius, apsimeta artimaisiais ir prašo pinigų. Tokių apgavysčių atvejų skaičius sparčiai auga visame pasaulyje, o Lietuva nėra išimtis. Tapatybės vagystės išteklių centro (TVIC) duomenimis, tokių skambučių skaičius per metus išaugo net 148 procentais. Telekomunikacijų bendrovės „Telia“ kibernetinio saugumo vadovas Darius Povilaitis patvirtina, kad Lietuvoje jau pasireiškia šios DI technologijos pagalba vykdomos apgaulės.
DI – naujas sukčių ginklas
DI klastočių įrankiai tampa vis efektyvesni ir prieinamesni. Jie mokosi ne tik iš milžiniškų duomenų kiekių, bet ir iš konkrečių asmens vaizdo ar garso įrašų internete. Tai leidžia sukčiams sėkmingai imituoti artimųjų balsus ir įtikinamai prašyti pinigų. Anksčiau tokios apgaulės buvo retenybė, tačiau dabar sukčiai gali naudoti suklastotus artimųjų garso įrašus, o DI čia atlieka dvigubą vaidmenį: jis ne tik klastoja balsą, bet ir analizuoja viešai prieinamus duomenis, ieškodamas potencialių aukų, atsižvelgiant į amžių ar pomėgius.
DI balso sintezės technologija leidžia apgavikui pokalbio metu uždėti balso skambesio filtrą ir kalbėti tarsi kitas žmogus. Tokių skambučių jau sulaukia daugelio šalių, tokių kaip Jungtinės Amerikos Valstijos ir Jungtinė Karalystė, gyventojai. Sukčių taktika išlieka ta pati – žaisti žmonių emocijomis ir sukelti paniką, kad auka nespėtų kritiškai mąstyti.
Kaip atpažinti apgaviką?
Kibernetinio saugumo bendrovės „F-Secure“ ataskaitoje prognozuojama, kad DI pagalba vykdomos apgaulės 2025 metais dar labiau padažnės. Ataskaita taip pat teigia, kad sukčių DI balso klastotes galima atpažinti naudojant garso analizės įrankius. Svarbu atsiminti, kad pirmosios dvi skambučio minutės yra ypač svarbios sukčiams, nes žmogus dažnai reaguoja taip, kaip apgavikas tikisi.
- Jei įtariate, kad jums paskambino apgavikas, nedelsdami nutraukite pokalbį.
- Susisiekite su artimuoju žinomu telefono numeriu ir pasitikslinkite informaciją.
- Užduokite klausimus, kurių atsakymą žinotų tik artimas žmogus (pvz., „koks jūsų tetos šuns vardas?“).
- Susitarkite su šeimos nariais dėl slaptažodžio ar raktinės frazės.
Sukčiai dažnai paviršutiniškai susipažįsta su aukomis, todėl nežino visų jų artimųjų vardų. Asmeniški klausimai ar susitartos raktinės frazės padės atskirti tikrą asmenį nuo apgaviko.
Saugumas – kiekvieno rankose
Virdžinijos universiteto (JAV) mokslininkai teigia, kad dauguma DI įrankių mokosi atkartoti balsą iš viešų garso įrašų socialiniuose tinkluose. Kuo mažiau viešai prieinamų kokybiškų įrašų, tuo sunkiau sukčiams kokybiškai suklastoti balsą. Operatoriai taip pat imasi priemonių, tobulindami sistemas, kurios padeda atpažinti ir blokuoti sukčių skambučius. Nuo metų pabaigos Lietuvoje operatoriai galės keistis informacija apie sukčių numerius, taip koordinuotai juos blokuodami.
„Telia“ jau pirmojo 2025 m. pusmečio metu sustabdė beveik 3 milijonus telefoninių sukčių skambučių. Tokie skambučiai, ypač iš užsienio, yra tikrinami papildomais analizės filtrais.