Kalėdų papročiai: krikščionybė ar pagonybė?
Kaip ir prieš kiekvienas Kalėdas žiniasklaidoje vėl lyg iš gausybės rago pasipils kalėdinių papročių aprašymai. Dažniausiai visokiausio plauko „ekspertai”, pradedant kokio nors raganų klubo prezidente ir baigiant pražilusiais etnologais, rimtu veidu postringaus apie šių papročių maginę galią, iš senovės mus pasiekusias tautines ir net krikščioniškas jų šaknis. Tačiau neretai nė nesusimąstome, kad nekritiškai linkčiodami galvomis tokiems išvedžiojimams tik skatiname tariamąjį dvasingumą. Kokia prasmė slypi dažnai mechaniškai ir nesąmoningai praktikuojamuose mūsų Kalėdų papročiuose? Kuriuos iš jų derėtų saugoti ir puoselėti kaip savitą tradiciją, galinčią atsispirti Christmas neonui, o kuriuos vertėtų laikyti atgyvenomis bei prietarais?
Tarp istorinio ir ciklinio laiko
Pirmiausia visada girdime, kad šie papročiai, kaip ir pati Kalėdų šventė, tariamai atspindi lietuvišką pasaulėjautą. Jos esmė esanti žmogaus santykis su gamta ir jos galiomis, ciklinis visatos supratimas. Kalėdos (saulėgrąža) yra šviesos pergalės prieš tamsą simbolis, o ši kova tarytum pasiekia savo viršūnę Kalėdų naktį, todėl šioji vadinama „stebuklinga”, „šventa”, „paslaptinga”. Žmogus įvairiais būdais, ritualais, apeigomis dalyvauja šioje kovoje. Iš esmės tokį pasaulėvaizdį galima pavadinti pagonišku, taigi jis neturi nieko bendra su krikščioniška Kalėdų samprata. Skirtumas tampa aiškus, kai palyginame pagoniškąją ir krikščioniškąją laiko sampratas. Pagoniškajame pasaulyje laikas yra ciklinis, jį atspindi gamta, kurioje keičiasi ir kartojasi metų laikai, mėnesiai, dienos. Rėdos ratas yra puiki tokio požiūrio iliustracija.
Bažnyčios mokytojas šv. Augustinas IV a. įvedė linijinę, arba istorinę, laiko sampratą. Pagal ją, praeities jau nėra, ateities dar nėra, realiai yra tik dabartis. Su praeitimi žmogų sieja atmintis, o su ateitimi – laukimas. Dabartis yra šią akimirką vykstantis įvykis. Nesunkiai matyti, kas skiria šiuos du požiūrius. Pagal augustiniškąjį (krikščioniškąjį) požiūrį, per šventes atminties (ir Šventosios Dvasios) dėka sudabartinami bei švenčiami istoriniai įvykiai. Tuo tarpu pagoniškai pasaulėžiūrai ypatinga ir magiška yra pati data, ji ženklina tam tikrą gamtos reiškinį, atnešantį blogį arba gėrį. Deja, šio skirtumo neįžvelgė ir paminklo karaliui Mindaugui kūrėjai, ant postamento į Rėdos ratą įspraudę krikščioniškas šventes. Toks sumaišymas yra pavojingas, nes tuomet Kalėdos, per kurias iškilmingai minime mūsų išganymo įvykį, lengvai gali būti švenčiamos kaip saulėgrąžos šventė. Panaši painiava gyvuoja ir kalėdiniuose papročiuose.
Burti – dvasinga?
Kadangi tikima Kūčių vakaro ir Kalėdų nakties ypatingumu, kuris, kaip matėme, kyla iš cikliškos laiko sampratos, manoma, kad šiuo „sakraliu” laiku galima sužinoti ateitį ar įgauti paslaptingų jėgų palankumą. Šiems tikslams pasiekti pasitelkiamos įvairiausios priemonės, pavyzdžiui, buriama, aiškinami sapnai, stebimi gamtos ženklai. Ateitį bandoma nuspėti traukiant šiaudus, liejant vašką, užpučiant žvakes ir pan. Viena vertus, tokius papročius galima laikyti tiesiog žaidimu ar folkloro išraiška, kita vertus, visada egzistuoja tam tikras pavojus. Koks?
Pirmiausia, tokie „žaidimai” užpildo dvasinę tuštumą, kurią išgyvena šiuolaikinis žmogus, ir sukuria iliuziją, kad užsiimama kažkuo „dvasingu”, nes to reikalauja šventės atmosfera. Tokiuose būrimuose pasireiškia senas kaip pati žmonija troškimas bent akies krašteliu žvilgtelėti į ateitį, nors Bažnyčia ateities spėjimą priskiria nuodėmės sričiai, nes žinoti ateitį gali tik Dievas. Be to, dauguma ateities numatymo žaidimų siejasi su atsitiktinumu: atsitiktinai vandenyje išsilieja figūros, oro srovės atsitiktinai pagauna užpūstos žvakės dūmą… Tačiau žinome seną posakį, kad gamta nepakenčia tuštumos, tad jei žmogus bent kiek rimčiau pažvelgia į tokius „žaidimus”, jam atsiveria galimybė susidurti su tamsos pasaulio jėgomis, kurios visada mikliai naudojasi įvairiausiais „atsitiktinumais”. Juolab kad daugybė šių kalėdinių žaidimų yra daugiau ar mažiau vykusi pagoniškų apeigų rekonstrukcija, todėl ją taip mėgsta ir propaguoja Naujojo amžiaus pranašai ar senosios baltų religijos reanimatoriai.
Kaip švenčia krikščionys
Gali kilti pagrįstas klausimas, kokią prasmę tuomet turi Kūčių šventė. Krikščionybės tradicijoje yra paplitęs vigilijų paprotys. Pirmaisiais amžiais didesnių švenčių išvakarėse krikščionių bendruomenės susirinkdavo bažnyčiose, kur kartu melsdamosi ir giedodamos budėdavo iki aušros (išvertus iš lotynų kalbos, žodis vigilija reiškia „budėjimas”). Šis budėjimas išreikšdavo ilgesingą Dievo Tautos laukimą, kada grįš Jėzus. Pirmose krikščionių bendruomenėse buvo paplitęs įsitikinimas, kad Kristus sugrįš būtent naktį (plg. Mt 25, 1–13), todėl naktimis dera deginti žiburius, nemiegoti ir klausantis Dievo žodžio laukti Išganytojo.
Vigilijos elementų randame Kūčių vakarienės šventime, tik čia veiksmas persikelia į mūsų šeimas. Ne veltui Kalėdas vadiname šeimos švente – Dievas pasirinko istoriškai egzistavusią šeimą, kad nuo jos prasidėtų kiekvieno mūsų išgelbėjimas. Tad šeimos paslaptis yra išganymo žinios centre. Bendra malda, būdravimas, šviesa, neprabangus valgis liudija apie šeimos atvirumą ateinančiam Kristui, byloja, kad Jis čia laukiamas, kad ši šeima nori gyventi pagal Jo paskelbtą Evangeliją.
Taigi Kūčios yra budėjimas. Kaip ir daugybę kitų savo tradicijų, vigiliją krikščionys taip pat perėmė iš žydų tautos. Pirmosios vigilijos aprašymą randame Senojo Testamento Išėjimo knygoje (plg. Iš 12, 1–20), kur pasakojama, kaip žydų tauta budėjo visą naktį, laukdama ženklo, kada galės išeiti iš Egipto. Šis budėjimas taip pat vyko šeimoje. Kita svarbi mūsų Kūčių tradicija – žuvies valgymas – į krikščionybę taip pat atėjo iš judaizmo. Remdamiesi pranašo Izaijo knygos pasakojimu (plg. 27, 1), žydų rabinai aiškino, kad atėjęs Mesijas nudobs jūrų pabaisą Leviataną, pirmapradžio chaoso ir blogio simbolį, ir iš jo mėsos sutaisys visoms tautoms vaišes. Taip žuvis tapo Mesijo simboliu, todėl pirmieji krikščionys jį pritaikė Kristui, o graikiškojo ichtus („žuvis”) raidės tapo kriptograma, šifruojančia krikščionių tikėjimo išpažinimo – „Jėzus Kristus Dievo Sūnus” – pirmąsias raides. Ilgainiui žuvis tapo pasninko valgiu, simbolizuojančiu Jėzaus pergalę. Jos valgymas krikščioniui reiškia šios pergalės šventimą.
Vis dėlto svarbiausias kalėdinių papročių akcentas yra kalėdaičio laužymas. Europoje ši tradicija gyva tik mūsų krašte ir Lenkijoje, bet paprotį per Kalėdas šeimoje valgyti ypatingą kalėdinę duoną turi daugybė krikščioniškų kraštų. Kalėdaitis (nepainiokime jo su per šv. Mišias gaunamu Kristaus Kūnu – tai du visiškai skirtingi dalykai) simbolizuoja šeimos bendrystę ir vienybę, nes duona yra kepama iš daugybės grūdų. Kai Kūčių vakare laužome kalėdaitį, pasižadame dalytis vieni su kitais Dievo malonėmis, meile, rūpesčiais, džiaugsmais, nešioti vieni kitų naštas. Todėl kalėdaičio laužymas palydimas paties Jėzaus išmokyta „Tėve mūsų” malda, kuri yra Dievo vaikų vienybės malda. Neseniai paskelbta palaimintąja, Motina Teresė sakydavo: „Besimeldžianti šeima išlieka vieninga”. Šeima – tai vieningas organizmas, o bendra malda šią vienybę nuolat atnaujina ir kursto. Krikščioniški Kūčių šventės papročiai nukreipia mūsų žvilgsnius į Jėzų, kuris yra kiekvienos krikščionių šeimos šaltinis ir centras.
Kas vertinga, o kas ne
Bažnyčia pagarbiai vertina įvairių tautų kultūrinį ir etninį paveldą. Kaip moko Vatikano II Susirinkimas, iš kiekvienos tautos papročių ir tradicijų, išminties ir mokymo, meno ir įvairių mokslo šakų Bažnyčia perima visa, kas gali padėti skelbti Kūrėjo garbę, nušviesti Išganytojo malonę ir deramai tvarkyti krikščioniškąjį gyvenimą (plg. Dekretas dėl Bažnyčios misijų veiklos „Ad gentes”, § 22). Šį procesą Bažnyčia vadina įkultūrinimu. Kalėdų šventė yra geras tokio įkultūrinimo pavyzdys. Dar iki krikščionybės įteisinimo Romos imperijoje gruodžio 25 d. iškilmingai ir pompastiškai būdavo švenčiama Saulės šventė. Krikščionybei tapus oficialia valstybės religija, šią dieną pradėta švęsti Jėzaus Gimimo iškilmę. Išliko data, bet pakito šventės turinys. Įkultūrinimas parodo, kad viskas, kas nėra priešinga Dievo apreiškimui, turi nenykstančią amžinąją vertę.
Tačiau popiežius Jonas Paulius II pastebi, kad įkultūrinimas yra sunkus procesas, nes jokiu būdu nevalia pažeisti krikščioniškojo tikėjimo savitumo ir vientisumo (plg. Enciklika „Redemptoris missio”, § 52). Todėl į mums brukamus papročius, kurie dažnai savo turiniu neturi nieko bendra su krikščionišku paveldu, turime žiūrėti kritiškai. Kartais Kūčios, Kalėdos būna vienintelė šventė metuose, kai susirenka visi šeimos nariai, tad svarbu, kad šventinis stalas suburtų bendravimui ir maldai, o ne būrimų salonų tradicijoms.