Socialiniai tinklai Lietuvoje
Pasaulyje smarkiai išpopuliarėjus vadinamiesiems „socialiniams tinklams“, šis vajus tučtuojau susilaukė milžiniško pasisekimo ir Lietuvoje. Mūsų laikais jau retas internautas, ypač iš jaunimo, neturi One.lt anketos ar nesilanko Facebook.com. Ir visai suprantama, dėl ko — juk kiek aplinkinių ten dalinasi nuotraukomis, aptarinėja vieni kitų nutikimus ir šiaip didžiuojasi savo tuštybe.
Tarp tokių tinklų lankytojų kažkodėl vyrauja nuomonė, jog didžioji dalis One.lt publikos — jaunimas, jog Facebook.com portalas daug tvarkingesnis ir patrauklesnis, o Linkedin.com — kone modernusis šių laikų CV. One.lt administracija vis paskelbia duomenis, girdi, jų mirksinčio ir blizgančio „portalo“ lankytojai — ir vyresnė publika, tačiau tautosakoje vis tiek susidaręs įspūdis, jog šis socialinis tinklas skirtas paaugliams. Ir neatrodo, kad toks įvaizdis greit pasikeistų — svetainėje kaip anksčiau, taip ir dabar klesti nuotraukų vertinimas („30y30“ ir pan.), beprasmis blevyzgojimas tarpusavyje („forumiukas LIŪDI“) ir įvairiausios apmokestintos paslaugos. Galima tik įsivaizduoti, kokiu reikia būti dvasiniu ekshibicionistu, jog sunkmečiu mokėtum pinigus tik už tai, kad save parodytum pasauliui. O kaip gi, buvę klasiokai ir galimi bičiuliai domisi!
Tokioms linksmybėms tarsi atsvarą mėgina sukurti Frype.lt — atrodytų, funkcionalus ir tvarkingas pažinčių tinklas. Kas ten buvo, žino, kad navigacija ir valdymas ten, švelniai tariant, ne itin patogūs. Kita vertus, dažnai vieną ar kitą pažįstamą Google.com paieška randa būtent ten — taigi, tenka ir registruotis, norint pažiūrėti nuotraukas arba peržvelgti anketą. Tiesa, Frype.lt dar traukia įvairius muzikantus ir muzikos mėgėjus — čia grupės ir atlikėjai gali sukelti savo kūrybos dainas nemokamam paklausymui. Taigi, dainiams ir gitarų brazdintojams — nebloga vieta startuoti, gal kas ir vieną kitą vertingą atsiliepimą parašys. Daugiau į Frype.lt eiti nelabai yra ko.
Panašiai ir su MySpace.com — eklektiška, perkrauta ir paini navigacija bei vos mažiausiam žingsniui reikalavimas registruotis. MySpace.com anketos dar slogesnės — jose neprašyti startuoja įvairiausi animuoti vaizdai, nė neatsiklausus užgroja muzika ir pasipila įvairiausi komentarai. Dizaino nepatrauklumu MySpace.com galėtų varžytis su ne vienu lietuvišku tinklapiu.
Facebook suteikia savo lankytojams galimybę netgi pasirodyti video klipuke. Įdomu, ar ši funkcija labai naudinga, tačiau ja naudojasi toli gražu ne kiekvienas. O ir suprantama, kameras ne visi turi. Tačiau daug populiariau atverti savo tuštybę, skelbiant ten savo rastus „juokingus“ siužetus iš YouTube.com ir kitų panašių svetainių. Nežinia kodėl žmonės mano, jog jų humoro jausmas ir matyti video filmukai gali būti dar kam nors juokingi. Kartais taip ir būna, tačiau dažniausiai tai bulvarinis, pigus, netgi žemesnio nei televizinio lygio humoras. Panašus į tą, kuris demonstruojamas jaunimo išgertuvėms artėjant į pabaigą — apšilus alkoholiu, žiūrinėti vieni kitų pasiūlytus YouTube.com siužetus tapo klaikiai madinga tarp paauglių ir provincijos studentų.
Atsiradus jau minėtiems Facebook.com su Frype.lt bei One.lt, žymią savo auditorijos dalį prarado „legendiniai“ pažinčių „portalai“ Pazintys.lt su Ieskok.lt bei Draugas.lt. Šios svetainės dabar jau prilygsta savo galimybėmis, tačiau ne populiarumu. O ir paskirtis jų trupučiuką skiriasi — kai Facebook.com skirtas kasdieniam lankymui ir tiesiog savo laiko naikinimui, tai Draugas.lt labiau traukia vienišą publiką.
Vis dėlto, pasaulyje aiškiai lyderio pozicijas užėmė amerikiečių sukurtas Facebook.com. Ir suprantama, kodėl — juk čia galima kone visiškai patenkinti savo tuštybės jausmą. Naršai po pažįstamų nuotraukas, o jie net nežino kad tu viską matei ir lankeisi pas juos. Šalia nuotraukų gali išreikšti mažai kam įdomią savo nuomonę ir ją apkomentuoti. O ko verta galimybė vien parašyti, ką tuo metu galvoji! Antai „pagaliau pas mane ATOSTOGOS!“ arba „ir vėl pirmadienis, hm“. O kur dar privalomi pasigyrimai apie nuostabiai praleistą savaitgalį, padejavimai dėl prasto oro bei privalomas informavimas, už kiek ir ką valgiau. Grįžus po atostogų, visi tariami ir tikri draugai tučtuojau laukia nuotraukų albumo iš tolimų kraštų aptarimui, o po kiekvieno vakarėlio jo dalyviai vieni kitų vardus prisimena tik iš užrašų po nuotraukomis „veidaknygėje“. Jau nekalbant apie tai, jog po kiekvienų išgertuvių savo sugėrovus galima rasi tame pačiame „feisbuke“ ir pakviesti „draugauti“. Šitaip pakvietus į savo sąrašą kelis pažįstamus, jis ir vėl pasipildo — suprantama, kad pasakoti apie savo puikiausius įspūdžius egzaminuose ar buitines problemas smagu, kai tavo naujienas mato keli šimtai pažįstamų. Be to, ten galima dar nurodyti, kokie dalykai tau priimtini ir patinka — renkasi vasaros gerbėjų, „Švyturio“ alaus mėgėjų, Dalios Grybauskaitės rėmėjų, netgi knygelės vaikams „Ką žmonės dirba visą dieną“ skaitytojų grupės. Taip susikuri savo įvaizdį — aplinkiniai mato, ką mėgsti, kaip atrodai, anketinius duomenis, su kuo bendrauji, gali tau parašyti žinutę. Šitaip kaupi savo tariamą populiarumą. Ir kartais juo pasinaudodamas mėgini primesti savo skonį bei įpročius kitiems. Žodžiu, smagu visiems — ir naujai surastiems klasiokams, ir asmeninį tavo gyvenimą matantiems bendradarbiams, ir tau pačiam. Štai, žiūrėk, kas nors ir mirktels virtualiai.
O tuo tarpu kolekcionuodamas pažintis šitaip virtualiai socializuojiesi. Neskambini telefonu, nesusitinki su bičiuliais. O kam? Juk bet kada, kai reikės jų, galėsi jiems parašyti per Facebook.com — šis žinojimas ir tokia galimybė atrodo taip patogiai, jog net nėra reikalo su žmonėmis bendrauti tikrovėje. Žinai: jei jau turės ką nors įdomaus — parašys į Facebook,com! O kol nerašo, matyt dirba ar kažką kitą veikia — kam čia žmogų trukdyti.
Kiti nueina dar toliau — savo asmeninius kontaktus pradeda kviesti į darboviečių svetaines. Kitaip sakant, konvertuoja savo pažintis į tiesioginę naudą — lankytojus interneto svetainei. O interesantų srautas — jau visai apčiuopiama nauda, ypač jei turi ką tiems smalsuoliams pasiūlyti. Vienam pažįstamam papriekaištavus, jog šis iš draugystės šitaip ieško naudos, bičiulis atšovė — „socialiniai tinklai man tiesiog yra tarsi tušinukas, tad asmeninių ir darbinių reikalų neskiriu ir neskirsiu“. Komentarų čia tikriausiai nereikia.
O rusai mėgaujasi tarnyba Vkontakte.ru — be skrupulų plagijuotu slavišku Facebook.com klonu. Jo populiarumas rusakalbių tarpe — nė kiek ne mažesnis, nei One.lt lietuviams. Panašiai ir su jų Odnoklasniki.ru — lietuviškasis Klase.lt irgi mėgina savo lankytojus suburti ne tik klasiokų, bet ir atsitiktinių pažįstamų pagrindu. Žodžiu, rinka atrodytų perpildyta. Tačiau pasaulyje daigus išleisti mėgina vis kiti pažinčių varikliai, save skambiai vadinantys „socialiniais portalais“.
Ir suprantama kodėl: nuobodžioje raštinėje arba net savo namuose sėdintis individas gauna bent viltį, jog jis yra įdomus ne tik sau — jei pasiseks, gali susilaukti virtualaus populiarumo, palankių įvertinimų. Gavus velnių savo darbe, nesutariant su gimine, galop neturint ką veikti, tai atrodo patrauklu. Taip patrauklu, jog užtai susitaikai su informacinio triukšmo viesulu, reklama, patiki savo asmeninius duomenis anonimams ir gaišti laiką aptarinėdamas nepažįstamų žmonių „genialias“ mintis ar nors peržiūrinėdamas „biurinio“ humoro klipukus.
Tačiau tai visai nenuostabu laikais, kai daugelis į internetą žengia ne dalykinių žinių poreikio arba reikalų genami, o tiesiog pramogai, apkalboms, gražbyliavimui, įspūdžio apie save sudarymui ar lėkštam smalsumui patenkinti. Juk tai dar geriau nei „realybės šou“ — čia gali rasti ir gėdingų nuotraukų, ir sužinoti paskalų komentaruose, viešinti savo asmeninį gyvenimą, taip tikintis palankių atsiliepimų iš draugų.