Humoro nauda darbe
Amerikiečių agentūros Robert Half International atliktos apklausos metu 84 proc. aukščiausio lygio vadovų nurodė, kad žmonės, kurie pasižymi geru humoro jausmu, efektyviau dirba. 93 proc. iš agentūros Hodge Cronin and Associates apklaustų 737 vadovų pripažino, kad atrinkdami darbuotojus teiktų pirmenybę humoro jausmą turinčiam žmogui.
Humoras leidžia pažvelgti į pasaulį kitokiu kampu, pamatyti situaciją iš šalies, kitaip įvertinti įprastus dalykus. Humoras padeda bendrauti, racionaliau, „per atstumą“ įvertinti įtampą sukeliančius įvykius. Tyrėjai ne kartą patvirtino, kad humoro jausmą turintys žmonės kitiems atrodo patrauklesni. Juokas sumažina įtampą sudėtingose situacijose. Ar atkreipėte dėmesį, kaip pasikeičia mūsų požiūris į žmones, kai kartu nuoširdžiai juokiamės?
Taigi humoras darbe yra naudingas. Be to, norite ar ne, jis yra neišvengiamas. Atidžiau panagrinėjus su humoru susijusias situacijas ir jų dalyvius, galima nemažai sužinoti apie santykių modelį kolektyve – mėgstamus ar ignoruojamus, įtakingus ar bejėgius darbo grupės narius. Mokslininkai W. J. Duncanas ir J. P. Feisalis žurnale Organizational Dynamics aprašė kelis kolektyvo narių tipus, kuriuos nustatė nagrinėdami būtent su humoru susijusias situacijas.
Tyrimų metu surinkta informacija yra vertinga vadovams, kurie tiki, kad humoras darbo vietoje yra naudingas.
Arogantiškas viršininkas
Dažniausiai šis žmogus grupėje turi formalią valdžią (skyriaus viršininkas, laboratorijos vedėjas, biuro vadovas ar pan.), tačiau dėl kolegų požiūrio ar net savo sąmoningo pasirinkimo jaučiasi socialiai izoliuotas. Šie žmonės patys nedažnai juokauja. Tais retais atvejais, kai tampa humoro situacijų dalyviu, arogantiškas viršininkas yra tas, apie kurį juokaujama, žinoma, tik jam negirdint.
Arogantiškas vadovas nelaikomas draugu. Jis – mažiausiai mėgstamas grupės narys. Jei paprašytumėte bendradarbių išvardyti žmones, kuriuos jie pasirinktų pavaldiniais patys tapę vadovais, arogantiškasis tipas veikiausiai net nebūtų paminėtas.
Labai svarbi pastaba – arogantiško vadovo juokai atrodo įžeidžiantys dažniau nei bet kurio kito grupės nario.
Robertas dirba leidykloje vyriausiuoju redaktoriumi ir leidėju. Metų pradžioje leidyklos savininkų grupė nusprendė pakeisti kai kurias nusistovėjusias taisykles, ir darbuotojai suprato, kad neteks kai kurių finansinio skatinimo galimybių. Robertas stojo darbuotojų pusėn, nors niekas netikėjo, kad darbuotojų gerovė jam iš tikrųjų rūpi. Kartą per priešpiečius Robertas pajuokavo, kad teks, matyt, prie pensijos prisidurti dirbant taksistu. Visi nusijuokė, tačiau komentaras darbuotojams nepatiko. Robertui išėjus, jie tuoj pat prakalbo: žinant leidėjo atlyginimo dydį, jam tikrai neprireiks durti galo su galu laukiant, kol paštininkas atneš pensiją.
Vadovas, derinantis formalią galią su arogantiška laikysena, už tai sumoka: jis praranda „teisę“ juokauti su žemesnio statuso darbuotojais ir apie juos.
„Minkštas“ vadovas
Šio tipo vadovas nėra izoliuotas. Visi darbuotojai su juo nesivaržydami juokauja ir nebijo pajuokauti apie jį. Tikėtina, kad kolegos laiko tokį vadovą bejėgiu, kad ir kokią formalią galią jis turėtų. Pavaldiniai menkai gerbia vadovus, kurie turi galios, bet nesugeba ja pasinaudoti. Minkšto tipo vadovai nėra gerbiami lyderiai, be to, jie dažnai būna neefektyvūs darbuotojai.
Šio tipo vadovo juokai gali atrodyti įžeidžiami ir nemalonūs, tačiau ne dėl to, kad pats žmogus nėra mėgstamas (arogantiško vadovo atvejis), o todėl, kad jis nesukelia pagarbos kaip produktyvus darbo grupės narys.
Jonė dirba projektų vadove vidutinio dydžio inžinerinėje kompanijoje. Ji prižiūri, kad kruopščiai būtų tvarkoma projektų dokumentacija, laiku apmokamos sąskaitos. Jonė dažnai juokais įgelia kolegoms inžinieriams, esą jie puikiai kuria ir projektuoja, bet niekada netelpa į numatytą biudžetą. Inžinierių grupė „tiesiai šviesiai“ leidžia jai suprasti, kad šie nuolatiniai juokeliai jiems nepatinka, vadina Jonę „degtukų taupytoja“ ir atsikerta, kad ji trukdo siekti pagrindinių įmonės tikslų ir įgyvendinti viziją. Juk Jonė privalo skatinti, o ne stabdyti kūrybinį procesą.
Solidus kolega
Tai darbo grupės „auksinis berniukas“ ar „auksinė mergaitė“. Jis ar ji nėra formalus lyderis, tačiau išlaiko labai artimą santykį su kitais kolektyvo nariais. Skirtingai nei „minkštas“ vadovas, kuris turi valdžią, bet neturi galios, solidus kolega pasižymi galia, nors neturi formalios valdžios. Jis gerbiamas, nes yra savo dalyko žinovas. Bendradarbiai dažnai jį vadina „šauniausiu darbuotoju“, šį žmogų kolegos mielai išsirinktų lyderiu. Solidieji mėgaujasi ypatingomis pokštavimo privilegijomis – jie gali juokauti apie kitus bendradarbius jiems girdint, tačiau niekas neįsižeidžia. Tiesą sakant, tam, kuris tampa pokšto objektu, net labai pasiseka! Kita vertus, šiems žmonėms tenka susitaikyti ir su tuo, kad bendradarbiai ir apie juos labai mėgsta pajuokauti. Akivaizdu, kad geras humoro jausmas yra šių žmonių ryškiausias bruožas, o gal ir populiarumo priežastis.
Nora yra paprasta gamybos įmonės projektuotoja. Jos darbas – spręsti darbo proceso metu kylančias problemas ir konsultuoti darbuotojus techniniais klausimais. Ji – pirmoji kompanijos pasamdyta inžinierė moteris ir labai stengiasi kuo daugiau padėti kolegoms. Kai pamainos vadovas išėjo į pensiją, dauguma buvo įsitikinę, kad būtent Nora turi užimti jo vietą. Bendradarbiai atvirai pripažįsta, kad Nora jiems patinka, nors ir turi tik aukštesnįjį išsilavinimą. Niekas nesivaržo juokauti Noros akivaizdoje, o ji nesivaržo juokauti drauge su visais. Ji jaučiasi saugiai, nes žino, kad savo darbą atlieka tikrai gerai.
Naujokas
Naujokui dažniausiai pasakojami juokai. Jis jaunesnis už daugumą darbuotojų, dirba neseniai. Naujokas kolektyve neturi ypatingo autoriteto ir nelaikomas labai produktyviu grupės nariu. Kolegos į jį žiūri kaip į bejėgį ir nekeliantį jokios grėsmės, tad noriai įtraukia į linksmus savo pokalbius. Juoktis iš naujoko – netaktiška, bent kol jis geriau susipažins su grupe ir pelnys pripažinimą. Nors naujokai dalyvauja pokalbiuose, patys jie retai juokauja, ypač vengia pašiepti kolektyvo senbuvius.
Vytis yra farmacinės kompanijos prekybos agentas. Dar studijuodamas mediciną, jis pradėjo dirbti pusę dienos laboratorijoje. Čia jautėsi kaip namie, tačiau savo ateities su medicina nesiejo, todėl vos baigęs studijas ėmė dirbti prekybos agentu. Jis mielai kalbasi su bendradarbiais, ir jie noriai bendrauja, tačiau Vytis jaučia atsargų kolegų požiūrį. Jie vis dar stebisi, kad vaikinas pasirinko agento, o ne mokslininko darbą. Vytis norėtų, kad bendradarbiai su juo elgtųsi laisviau, atsipalaiduotų ir pajuokautų – tada jis jaustųsi kaip tikras kolektyvo narys.
Kokias išvadas iš papasakotų atvejų galėtų padaryti vadovas?
Darbe galima ir reikia juokauti
Dažnai be reikalo skirstome gyvenimą į darbą ir žaidimą. Dauguma žmonių suvokia, koks reikšmingas darbe yra humoras – teigiamai veikia atmosferą, leidžia geriau pajusti darbo prasmę, ne tik palengvina bendravimą, bet ir parodo darbuotojų santykius ir vadovavimo stilius. Dar daugiau – humoras yra neišvengiama mūsų elgesio dalis. Tai, kad Robertas (arogantiškas vadovas) yra kolegų ignoruojamas humoro atžvilgiu, rodo, jog darbuotojai jaučiasi atskirti nuo vadovybės. Tai, kad inžinieriai nepritaria Jonės juokams, rodo, jog ji nėra gerbiama pagrindinių kompanijos darbuotojų. Laisvas ir malonus bendravimas su Nora rodo, kad ji vertinama už gebėjimą susieti technines žinias su praktiniais darbo aspektais. Pagaliau Vyčio kolegų santūrumas išduoda, kad naujokas dar nėra visavertis kolektyvo narys.
Juokauti gali ne tik vadovybė
Neretai teigiama, kad žmonės, kurie dažniau juokauja, pasižymi ir aukštesniu statusu darbovietėje, o tie, iš kurių juokiamasi, atvirkščiai – užima žemesnę padėtį. Ar tai tiesa? Nevisiškai. Mūsų aptarti pavyzdžiai rodo, kad statusas yra menkesnis rodiklis už žmogaus socialinį vaidmenį apskritai. Niekaip negalėtume tvirtinti, kad vadovas, kuris nori būti gerbiamas pavaldinių, turėtų vengti su jais juokauti. Atvirkščiai, laiku ir tinkamai pajuokaudamas vadovas parodytų pavaldiniams, kad jis yra toks pat žmogus kaip ir visi.
Taip pat nėra blogai ir būti tuo, iš kurio juokiamasi. Vytis labai norėtų, kad kolegos kartais jį draugiškai pašieptų, ypač jei tai būtų toks žmogus kaip Nora. Dauguma kolegų iš karto pamatytų, kad labiausiai gerbiamas grupės narys jį priima ir maloniai su juo elgiasi. Kiti kolegos turbūt greitai pasektų jo pavyzdžiu. Žinoma, kai darbuotojai yra pašiepiami vadovų, kurių nei mėgsta, nei gerbia, jie pradeda gintis. Tačiau jei juokus krečia draugas ar mėgstamas kolektyvo narys, juokas gali tapti maloniu komplimentu. Taigi grupės nario poziciją ir humoro ribas apibrėžia pasitikėjimas, pagarba ir draugiškumas, o ne formalus jo statusas, valdžia. Juokavimas rodo žmogaus statusą, bet jo nelemia.
Humoras – santykių „alyva“
Humoras būna it „alyva“ – padeda santykių mašinai sklandžiai užsivesti ir riedėti. Toks humoras skiriasi nuo piktos pašaipos, kuri santykius trikdo. Kai bendradarbiai su naujoku pajuokauja apie kolegas ir taip įtraukia jį į kolektyvą, humoras veikia kaip alyva. Pasišaipymas iš arogantiško vadovo (jam negirdint) veikia priešingai – tai vienintelis darbuotojų būdas išvengti bejėgiškumo jausmo, kurį sukelia vadovo arogancijos ir formalios galios derinys.
Humoru dauguma žmonių išreiškia daugiau ar mažiau sąmoningą poreikį būti grupės dalimi. Štai kodėl darbe humoras yra neišvengiamas – jis labiau nei kas kita padeda žmonėms pajusti bendrumą.
Vienu sakiniu
Humoras idealiai tinka skatinti bendradarbiavimą. Humoras padeda žmogui pažvelgti į situaciją lanksčiau, pamiršti išankstinį vertinimą ir atsižvelgti į alternatyvią nuomonę.
Humoras skatina greičiau priimti naujoves. Juokas padeda įveikti neigiamas nuostatas ir įtikinti žmones pakeisti elgesį. Todėl humoras labai tinka suaugusiųjų mokymams.
Humoras atpalaiduoja, todėl sudėtingose situacijose padeda atsikratyti įtampos ir išlaikyti produktyvų darbo tempą.
Humoras suteikia energijos. Atliekant nuobodžias užduotis šiek tiek juoko atgaivina žmogų, padeda išlaikyti dėmesį. Sprendžiant sudėtingas problemas humoras skatina darbuotojus aktyviau įsitraukti į darbo grupės diskusijas.
Humoras padeda, kai situacija yra visai nelinksma, pavyzdžiui, kai atleidžiami darbuotojai. „Brangioji, aš sumažinau kompaniją“ – toks absurdiškas pokštas padėjo vienam iš Kodak kompanijos padalinių įveikti nelengvą reorganizacijos etapą.
Humoras gali pagerinti darbo kokybę
Žmogui būtina jaustis priimamu, vertinamu kolektyvo nariu, o humoras padeda tai pasiekti. Juokas jungia žmones, o sutelktas kolektyvas produktyviausiai dirba. Taip yra todėl, kad vieningo kolektyvo nariai turi vienas kitam nemažai įtakos, tad jei tokiame kolektyve vadovaujamasi aukštais darbo atlikimo standartais, darbuotojai aukštų normų laikosi entuziastingiau nei mažiau sutelktoje darbo grupėje. Vadovas gali tuo pasinaudoti: iškeldamas apgalvotus veiklos tikslus ir vykusiai skatindamas jis įdiegia aukštą darbo atlikimo standartą, o tinkamai naudodamas humorą sutelkia kolektyvą, didina komandos jausmą ir taip gali pasiekti puikių rezultatų.
Žinoma, juokaujant reikėtų atsižvelgti ir į vadovavimo stilių. Bruce’as Avolio Academy of Management žurnale pažymi, kad vadovo pajuokavimas yra labai veiksmingas, jei naudojamas transformacinis vadovavimo stilius – darbuotojai skatinami elgtis kūrybiškai ir lanksčiai traktuoti įprastines normas. Tačiau jei vadovas reikalauja griežtai laikytis nurodymų ir konkrečių instrukcijų, jo humoras bus neveiksmingas, trikdys ir blaškys pavaldinius.
Geras vadovas pažįsta kiekvieną savo pavaldinį, bet kartu mato visą darbo grupę iš šalies, tad gali įvertinti, kokią įtaką humoras daro darbo rezultatams, ir geriau suvokti, kas iš tikrųjų vyksta jo vadovaujamame kolektyve.