Lytinius organus imituojančios reklamos: uždraustas Fordo mados genialumas
| |

Lytinius organus imituojančios reklamos: uždraustas Fordo mados genialumas

Italijos reklamos kontrolės (IAP) institutas uždraudė demonstruoti dizainerio Tomo Fordo akinių nuo saulės ir kvepalų reklamas, kuriose imituojami subtiliai pridengti lytiniai organai. Organizacija IAP, atlikusi tyrimą, nustatė, kad reklamų turinys pernelyg vulgarus ir peržengiantis padorumo ribas. Organizacijos taryba savo sprendimą argumentavo, teigdama, kad tokio pobūdžio reklamos skatina įžeidžiantį požiūrį į moterį ir žemina moterį apskritai. Nuotraukos su šia reklama buvo išspausdintos itališkoje žurnalo „Vogue” versijoje ir dar keliuose leidiniuose, tačiau po šio nuotraukų publikavo jas uždrausta viešinti. Tomo Fordo mados namams patarta ieškoti kito savo prekių komunikacijos būdo.

Tiesiog reklama su nuoga moterimi?
| |

Tiesiog reklama su nuoga moterimi?

Pamenu, kaip nustebau išvydęs Akropolyje atsidariusio „ElektroMarkt” pirmą reklamą, kviečiančią visus apsidairyti ir prisipirkti. Nuoga moteris, rankomis laikanti savo grožybes. Greičiausiai tam, kad nepamestų… Ir dar tokiame dideliame plakate, kad per kilometrą viską iki smulkmenų apžiūrėti gali.Manau, Vilnius buvo pilnas jos „papų” ir akinamos šypsenos. Kaip ir kiekvienas vyras, likau sužavėtas jos nenatūraliu, retušuotu grožiu. Tačiau vėliau ėmiau galvoti galva. Kaip ar kuo ji susijusi su buitine technika – taip ir liko neaišku. Ir kodėl nuoga? Raginimas namų šeimininkėms virtuvėje išsirengti? Nors ne, greičiausiai reklamos gamintojai neturėjo tokių minčių. Jie paprasčiausiai nuėjo lengvu keliu – padarė kaip visi. Yra prekė, yra nuoga moteris – turime reklamą. Pastaraisiais metais su moterimis visada taip – jeigu nors kiek apsinuogina šalia kokio nors buities prietaiso – jau reklama. Nenoriu galvoti, kas su moters įvaizdžiu bus po kelerių metų – palieku teisę už savo įvaizdį kovoti pačioms moterims. Grįžkime prie reklamos. Kaip jau žinote, dabar „ElektroMarkt” mergaitė jau apsirengusi, lyg ir viskas su ja „gerai”. O pamenate tą mėsos reklamą, kur nuogu užpakaliu ragino mėsos gaminius pirkti? „Kai norisi mėsos…” – skaitydavome stende. Kai kas smarkiai piktinosi. O aš stebėjausi reklamos gamintojais ir gimdžiau mintį, kurią dabar ir norėčiau papasakoti.

Reklama – su aiškiu religiniu kokybės ženklu
| |

Reklama – su aiškiu religiniu kokybės ženklu

Vis dažniau susiduriame su nauju reiškiniu – reklamose ima šmėžuoti religiniai simboliai. Vaizdo klipuose, lauko stenduose, etiketėse ir iškabose jie dažnai naudojami kaip paprasčiausi kultūriniai elementai, tačiau toks religinės tematikos eskalavimas retai lieka nepastebėtas ir sukelia tam tikrų prieštaravimų. Ar tai reiškia, kad kėsinamasi iškraipyti krikščioniško tikėjimo esmę, pajuokti jį? O gal kaip tik vyksta naujų komunikacijos formų paieška, kai, atrodytų, rimti dalykai panaudojami su lengva humoro ir parodijos doze? Pagaliau lieka atviras klausimas, kiek apčiuopiamos naudos atneša tokia reklama jos užsakovams? Pastaruoju metu reklamoje vis dažniau pasirodantys religiniai simboliai ir naudojamos religinės temos tampa simptomišku ženklu, iš dalies liudijančiu, kad susidomėjimas religija vėl auga – juk reklamos taisyklėse teigiama, kad joje vietos yra tik tam, kas įdomu, patinka ir traukia. Juolab kad reklamos ir religinės simbolikos sąsajos visai logiškos: prisiminkime prancūzų postmodernisto semiotiko Roland’o Barthes’o žodžius, kad nūdienos žmogus išgyvena „pasąmoninį religingumą“, kuris nesvetimas tiek reklamos kūrėjams, tiek jos vartotojams. Visi žinome reklamą, kai modernieji Adomas (pavadintas Tomu) ir Ieva, skambant angliškai dainai, raginančiai belstis į dangaus vartus, praveria duris į rojų. Rojaus palaimos ženklas – mobilusis telefonas. Rojus, ko gero, labiausiai eksploatuojamas religinis simbolis mūsų reklamoje.

Kova su šmeižtu, cenzūros įteisinimas arba kaip tyrinėsime Lietuvos istoriją?
|

Kova su šmeižtu, cenzūros įteisinimas arba kaip tyrinėsime Lietuvos istoriją?

Vertinant iš demokratijos pozicijų reikėtų pripažinti, kad iš principo bloga tendencija yra valdžios mėginimai pasiekti, kad istorijos mokslas turėtų atitikti ir vykdyti oficialią valstybės politiką. Tai būdinga diktatūriniams režimams: Prūsijos karalystei, Rusijos imperijai, be abejo, Trečiajam Reichui, Sovietų Sąjungai bei jos palydovėms, nors ir demokratinėse šalyse, tokiose kaip Jungtinės Amerikos Valstijos, Prancūzija, tokia praktika irgi pastebima. Manau, retas nesutiktų su teiginiu, kad valstybė iš esmės neturėtų oficialiai reglamentuoti, ką turėtų rašyti, o ko nerašyti mokslininkai ir publicistai, nes tokie mėginimai gali nesunkiai lemti cenzūros įvedimą ir demokratijos bankrotą. Dar sudėtingiau būtų stengtis uždrausti tam tikrus nevienareikšmius praeities procesus vertinti skirtingai. Neseniai pateiktas Seimui svarstyti įstatymo projektas dėl nacizmo ir komunizmo nusikaltimų neigimo, kurio autorius Paulius Saudargas, nuskambėjo kaip rimtas perspėjimo signalas Lietuvos intelektualiajai bendruomenei. Ypač dėmesio vertas punktas dėl partizanų šmeižimo. Jis sukėlė klausimą, ką turės daryti istorikas, atradęs faktus apie pokario partizanų kovų metu įvykdytus nusikaltimus civiliams gyventojams? Ar tokio fakto paskelbimas nebus laikomas nusikaltimu, o asmuo įkalinamas iki trejų metų? Lietuvos partizanų kovos po Antrojo pasaulinio karo – reikšmingas mūsų šalies istorijos puslapis; ši tema, jos percepcija aktuali ir svarbi ir šiandienos Lietuvos visuomenei.

Komentarai internete tinklapių „akimis“
|

Komentarai internete tinklapių „akimis“

Internetiniai komentatoriai yra pagarsėję aštriu žodžiu, kartais, reikia pripažinti, peržengiančiu padorumo ir konstitucijos nubrėžtas ribas. Su piktavališkais komentarais įvairios interneto svetainės tvarkosi skirtingai. ITŽINIOS.LT klausia trijų interneto tinklapių atstovų nuomonės apie komentarus, jų taikomą politiką ir kodėl būtent tokią pasirinko. Pirmoji svetainė – gerai žinomas ir populiarus verslo naujienų portalas „Verslo žinios“ (vz.lt) – kalbinome jo redaktorių Liną Kmieliauską. Antroji svetainė – specializuotas krepšinio portalas www.krepsinis.net – bendravome su vyr. redaktoriumi Romanu Buršteinu. Ir trečioji svetainė atstovauja tinklaraščių kategorijai – Manto Malčiaus blog‘as (mantas.malcius.lt). Kaip vertinate internetinių komentarų kultūrą Lietuvoje? Romanas Buršteinas (krepsinis.net): – Kultūra nėra labai aukšto lygio: tai išryškėja lyginant su kitų šalių interneto svetainių lankytojų komentarais. Jei kitur ne itin kultūringus komentarus rašyti sau leidžia tik paaugliai, tai Lietuvoje neretai tą daro suaugusieji, taip rodydami „puikų“ pavyzdį jaunimui. Mantas Malčius (mantas.malcius.lt): – Būčiau linkęs skirti internetinių portalų ir tinklaraščių bei forumų komentatorius. Visur susirenka skirtingi žmonės su skirtinga kultūra. Pats labai retai žiūriu į portalų (delfi, lrytas ir pan.) komentarus, nes kultūros ten mažoka. O dėl normalios, argumentuotos nuomonės, kurią išsako gal koks vienas žmogus iš šimto, nesinori gaišti laiką ir skaityti visus komentarus.

Liberalų frakcija pradėjo karą prieš kairiąsias pažiūras skleidžiančius tinklalapius. Kūrėjai tai vadina atvira provokacija
|

Liberalų frakcija pradėjo karą prieš kairiąsias pažiūras skleidžiančius tinklalapius. Kūrėjai tai vadina atvira provokacija

Šiandien Seime esanti Liberalų frakcija išplatino pranešimą, kuriame sakoma, jog Liberalų frakcija kreipėsi į VSD vadovą su prašymu išnagrinėti kelių internetinių tinklalapių veiklos teisėtumą ir nustatyti juos kuriančius asmenis. Pranešime teigiama, kad tokį sprendimą Liberalų frakcijos nariai D. Kuodytė ir V. Grubliauskas priėmė po to, kai gavo nusiskundimų iš gyventojų dėl šių tinklalapių veiklos ir to, kad VSD nereaguoja į prašymus tirti šių tinklalapių veiklą. Įdomu yra tai, kad visi tinklalapiai, dėl kurių liberalų frakcija kreipėsi į VSD, yra skleidžiantys kairiąsias pažiūras. Parlamentarai, kreipdamiesi į VSD, siekia nustatyti asmenų, kuriančių šiuos tinklalapius tapatybes ir portalų administratorius, dar nežinodami ar šie savo veikla pažeidžia Lietuvos Respublikos įstatymus. „Pastaruoju metu vis dažniau pastebima gana pavojinga tendencija ir fiksuojami atvejai, kada interneto erdvėje atsiranda portalų, kuriuose skleidžiamas šmeižtas, neapykanta, sąmoningai klastojama Lietuvos istorija, juose niekinama Lietuvos valstybė. Apie tai liudija ir vis dažnėjantys į mus besikreipiančių Lietuvos piliečių skundai”, – pranešime cituojama D. Kuodytė. Civis.lt susisiekė su vieno iš tinklapių kūrėju Dariumi. Jis tokius liberalų sąjūdžio atstovų veiksmus pavadino atvira provokacija, o savo kuriamą tinklapį įvardijo kaip alternatyvią žiniasklaidos priemonę.

Apskųstų internetinių svetainių savininkai kaltina liberalus pamiršus liberalias vertybes
|

Apskųstų internetinių svetainių savininkai kaltina liberalus pamiršus liberalias vertybes

Vakarykštis Liberalų sąjūdžio atstovų kreipimasis į valstybės saugumą dėl kai kurių internetinių tinklapių veiklos sukėlė įvairių reakcijų. Dalis liberalias vertybes puoselėjančių žmonių Liberalų sąjūdžio elgesį vadino neliberaliu. Portalui Civis.lt pavyko susisiekti su kelių tinklapių savininkais. Keista, bet jų tokie valdžios veiksmai nei kiek nenustebino. Pasak internetinių puslapių autorių – tai ne pirmoji tokia akcija prieš kitokią žiniasklaidą. Vieno tinklapio (lithuania.left.ru) savininkas teigė, kad panašių išpuolių buvo ne vienas. Tačiau dar niekuomet prieš jo kuriamą svetainę nebuvo imtasi taip gerai koordinuotų veiksmų. Jis sakė, kad akivaizdu, jog ši kompanija prieš tokio tipo puslapius yra iš anksto paruošta. Pasak pašnekovo, tokie valdžios ir kai kurių žiniasklaidos priemonių veiksmai rodo potiloginę baimę. Jis teigė, kad ankščiau, kuomet žiniasklaida buvo vien dešinieji, o kairieji projektai taip sparčiai neaugo ir jų taip nedaugėjo, jie niekam nekėlė problemų. Išaugus tokių projektų kiekiui ir populiarumui, jie elementariai ėmė kažkam trukdyti. Pasak lithuania.left.lt atstovo, veiksmus prieš “kitokią” žiniasklaidą sukelia baimė dėl savo, kaip vienintelio tiesos skleidėjo, statuso. Civis.lt kalbinti pašnekovai vieningai teigė nematantys savo veikloje jokių neigiamų ar kenkiančių tendencijų. Pasak jų, tai, ką jie kuria, yra alternatyva ir kitokios pusės parodymas.

Visuomeninio transliuotojo žurnalistų pareiškimas dėl tariamos cenzūros LRT
|

Visuomeninio transliuotojo žurnalistų pareiškimas dėl tariamos cenzūros LRT

Gegužės 28 d. Tėvynės sąjungos–Lietuvos krikščionių demokratų partijos pirmininkas Andrius Kubilius išplatintame pranešime viešai pareiškė, kad „Lietuvos radijuje ir televizijoje pradedama įvedinėti cenzūra, žurnalistai baudžiami dėl kritiškos nuomonės apie pačios LRT veiklą. Taip kuriama baimės atmosfera tarp žurnalistų ir laidos vedančiųjų. Tai galų gale veda ir į pavojingą cenzūros reiškinį“. Penktadienį, gegužės 30 d. kelių pilietinių organizacijų kreipimesi į LRT tarybą dėl Dariaus Kuolio laidų grąžinimo į eterį taip pat prašoma „viešai paaiškinti, kodėl, pasikeitus LRT administracijai, šiurkščiai pažeidžiamos Lietuvos piliečių teisės gauti įvairiapusę informaciją“. Mes, žemiau pasirašiusieji LRT žurnalistai, norime viešai patikinti, kad tiek dirbant ankstesnei, tiek naujajai administracijai, mūsų kūrybos laisvė nebuvo ir nėra varžoma, savo rengiamose laidose galime atspindėti pačias įvairiausias nuomones. Mums paliekama teisė analizuoti ir kritikuoti vieni kitų darbą laikantis žiniasklaidos etikos principų, kaip tai daroma kas savaitę Lietuvos radijo rengiamoje laidoje „Jūs paskambinote į Lietuvos radiją“ arba diskusijoms apie žiniasklaidą skirtame portale gzi.lt. Taip pat manome esant būtinybę pabrėžti, jog Lietuvos radijo programų direktorė Guoda Litvaitienė yra savo srities profesionalė, ne kartą apgynusi visuomenės teisę gauti įvairiapusę informaciją ir žurnalistus, įvairioms interesų grupėms bandant kištis į jų laidų turinį.

Cenzūros įsigalėjimas
|

Cenzūros įsigalėjimas

Septynioliktais Lietuvos nepriklausomybės metais didžiausias valdžios galvos skausmas, pasirodo, besąs vienas – “Karštas komentaras”, o didžiausias rūpestis – kaip jį užčiaupti. Todėl be finansinių, psichologinių ir kitokių pobūdžio represijų – pavyzdžiui, “Karšto komentaro” blokavimo tiek jį prenumeruojant jį, tiek ir parduodant, prisidėjo dar vienas – cenzūra. Nors oficialiai cenzūra Lietuvoje – uždrausta. Kaip žinote, dar visai neseniai mūsų premjerui Gediminui Kirkilui skaudėjo galvą, kaip čia sustabdyti “Karštame komentare” publikuojamas atviros prostitucijos nuotraukas iš “Olympic” kazino vykdytos klientų pritraukimo kampanijos, nes normalioje demokratinėje valstybėje po tokių nuotraukų paskelbimo Valstybinė azartinių lošimų priežiūros komisija jau seniai iš šių lošimo namų būtų atėmusi licenciją užsiimti lošimo verslu šalyje. Tačiau Lietuva – ne normali demokratinė šalis, Lietuvoje karaliauja korupcija ir “otkatas”, ir todėl čia buvo imtasi priemonių ne prieš negeroves skleidžiančius lošimų namus, bet … prieš blogybes paviešinusį “Karštą komentarą”.

Lietuviškai spaudai – įžūli suomių kompanijos cenzūra
|

Lietuviškai spaudai – įžūli suomių kompanijos cenzūra

Lietuvoje vėl atsirado cenzūra. Šešioliktaisiais nepriklausomybės metais cenzoriaus funkcijų ėmėsi Suomijos kompanija „Rautakirja“, kurios valdomos bendrovės Lietuvoje tapo spaudos leidinių platinimo monopolininkais. Verslas pagimdė cenzūrą – visuomeniniai, analitiniai ar kultūros leidiniai prilyginti bulvarinei spaudai, kryžiažodžių ar erotiniams žurnalams. Vadinasi, monopolininkai spaudos platinimui taiko vienintelį verslo principą: jeigu kurio nors leidinio nuperkama per mažai, jis daugiau niekada nebepateks nei į spaudos kioskus, nei į degalines, nei į prekybos centrus. Jų nebebus niekur. Cenzūros schema paprasta: leidinys pateikiamas tik į pačius didžiausius prekybos centrus, kuriuose dažniausiai lankosi didmenininkai ar šiaip pigesnių prekių besidairantys pirkėjai. Jie niekada čia neieško kultūrinių ar analitinių leidinių – daržovių bazė nėra ta vieta, kur perkama rimtoji spauda. O kai ši verslo kartelė neįveikiama, uždaromas bet koks kelias į kitas platinimo vietas. Suomijos bendrovė „Rautakirja“ Lietuvoje valdo spaudos leidinių platinimo įmonę „Impress Teva“, žurnalais bei laikraščiais aprūpinančią didžiuosius prekybos centrus, degalines – vietas, kur yra didžiausias pirkėjų srautas. Suomiai taip pat valdo „Lietuvos spaudos“ bei „Kauno spaudos“ kioskus. Išvada: spaudos platinimas pateko į monopolininkų rankas. Kuo tai gresia – jau patyrė analitiniai savaitraščiai, kai kurie mėnesiniai žurnalai.