|

Pavelas Lavrinecas “Vladimiras Nabokovas”

Pokario metais Vladimiras Nabokovas Lietuvai oficialiai neegzistavo. Jo kūryba čia (ir visoje TSRS) buvo vertinama kaip „modernistinė“, kas jau savaime buvo pakankamu nuosprendžiu, neleidžiančiu tikėtis sulaukti jos vertimų, o tuo labiau – leidinių. Be to ji, pasak „Lietuviškosios tarybinės enciklopedijos“, išsiskyrė „erotiniais psichologiniais motyvais, dėmesiu patologiniams reiškiniams“. 1977 m. emigravęs poetas ir literatūrologas Tomas Venclova straipsnyje apie pasaulinės literatūros vertimus tarybinėje Lietuvoje 1978 m. kovą išspausdintame kassavaitiniame kultūrai skirtame lietuviško Čikagos laikraščio “Draugas” priede Nabokovą įvardijo kartu su Vladislavu Chodasevičiumi, Viačeslavu Ivanovu, Nikolajumi Gumilevu, Jevgenijumi Zamiatinu, tarp tų rašytojų „disidentų, opozicininkų ir emigrantų“, kurių kūrybą išleisti nėra jokios galimybės. Straipsnyje „Žaidimas su cenzoriumi“ (1983) T.Venclova priskyrė Nabokovą kitai – sovietinės sistemos tabu eilei (kolonijiniai polipai, homoseksualizmas, žydai, disidentai ir emgrantai, žemės drebėjimai, epidemijos, ir t.t.): jie erzina ir todėl Solženycinas, Brodskis ir Nabokovas „neegzistuoja“, Trockio išvis niekada nebuvo, o Stalinas „egzistavo, bet lyg ir ne“. Venclovos liudijimai jau savaime yra pavyzdys, kaip užsieniuose spausdinta lietuviška spauda, socialistinėje Lietuvoje buvusi taip pat „prieinama“, kaip ir paties rašytojo tekstai, palaikė Nabokovo garsą abejose Atlanto pusėse.

Lūžtanti šviesa
|

Lūžtanti šviesa

Vengrijos fotografai yra buvę Vilniuje labai seniai, tik jie patys to nežino. 1939 metais, prieš pat Antrąjį pasaulinį karą, garsaus Vilniaus fotografo Jano Bulhako rūpesčiu Vilniuje buvo išleistas „Vengrų fotografijos almanachas“. Karas sutrukdė jo sklaidai, todėl šiandien šis leidinys yra itin retas. Kodėl vengrai ir kodėl Vilniuje? Vilnius, anuomet priklausęs Lenkijai, buvo ne menkesnis fotografijos centras negu Varšuva. Čia ėjo du fotografijos mėnraščiai, išleisti trys meninės fotografijos almanachai, Vilniaus universitete, Dailės fakultete, buvo dėstoma meninė fotografija. Viso šito fotografijos sąjūdžio organizatorius buvo J. Bulhakas, kurio fotografijų knyga „Vilniaus barokas“ neseniai pas mus išleista. Apie šį fotografą galima pasiskaityti ten pat, fotografijos istorikės M.Matulytės straipsnyje. Bet kodėl J.Bulhakui parūpo vengrai? Pirmiausia jis palaikė labai plačius tarptautinius kontaktus, buvo studijavęs Vokietijoje, gerai susipažinęs su Prancūzijos fotografais. Vengrai į jo akiratį turbūt pateko dėl artimumo jo paties fotografijai, o ypač jo „gimtosios žemės fotografijos“ idėjai. Lietuvoje tokios idėjos atstovu galėtume laikyti fotografą ir etnografą Balį Buračą. Jos esmė – fotografijos šaknys glūdi meilėje gimtajai žemei, jos žmonėms, tradicijoms, kultūrai.

„Būti arti“
|

„Būti arti“

Fotografas Paulius Normantas – fenomenalus žmogus, nes viską daro vienas ir daug ką daro atvirkščiai. Kai jau Lietuvos fotografijos mokykla buvo pakankamai išgarsėjusi namie ir Rytų Europoje, P.Normantas po pirmųjų fotografijų ir parodų palieka Lietuvą ir pradeda nesibaigiančias ketvirčio amžiaus keliones vis gilyn į Rytus – nuo Rusijos toliausių pakraščių iki Himalajų viršukalnių ir Kambodžos džiunglių. Kai byrančioje Sovietų Sąjungoje vėrėsi privataus verslo galimybės, ekonomikos mokslus baigęs P.Normantas tik tvirčiau suspaudžia fotoaparatą ir neria tolyn nuo sugrįžtančios į Rytų Europą kapitalistinės civilizacijos. Lietuva atgauna nepriklausomybę, bet P.Normantas lieka dviejų tėvynių pilietis – gimtosios Lietuvos ir jo šeimą priglaudusios Vengrijos. Jeigu kiek nors fotografo gyvenimas lemia jo kūrybą, tai pasakytina, kad P.Normantui ankšta vienoje erdvėje ir viename laike. Jis nuolat konfliktuoja su savimi ir su tais demonais, kuriuos tenka įveikti kelionėse. Tas konfliktas išgyvenamas egzistenciškai: būdamas krikščionis, P.Normantas vadina save „Budos kariu“, bet kviečia jokiu būdu nemaišyti tikėjimų, tradicijų ir tiesos su melu.

Salų ir jų apylinkių istorija
|

Salų ir jų apylinkių istorija

Nedaug Lietuvoje tokių ypatingų vietų kaip Salos. Ypatingų dėl daugybės priežasčių. Visų pirma dėl savo istorijos. Ši žemė, visas Rokiškio rajonas – tai Livonijos ir Kuršo pasienis. Viduramžiais tai buvo Lietuvos Didžiojo Kunigaikščio valda, kol Žygimantas Senasis, Lenkijos Karalius ir Lietuvos Didysis Kunigaikštis, apdovanojo šių apylinkių žemėmis savo tolimus giminaičius bei šalininkus. Tokiu būdu, pavyzdžiui, Rokiškio miestas ir jo apylinkės atiteko kunigaikščiams Jonams Krotošinskiams (Iwan i Jan Krotoszyńscy), Panemunėlio apylinkės – Trakų tijūnui Alechnai Fedoravičiui Kšivcai (Olechno Fedorowicz Krzywca), netoli esančios Pakriaunio apylinkės atiteko kunigaikščiui Mykolui Obolenskiui (Michał Oboleński), o Salos ir, kaip rašoma Strijkovskio kronikoje, visa aplinkui esanti žemė su miškais, ežerais bei raistais atiteko Lietuvoje galingai Radvilų (Radziwiłł) giminei. Galingieji Radvilos Salose nieko ypatinga neįžvelgė – jiems labiau patiko gyventi šalia karaliaus Vilniuje, Gardine arba Krokuvoje, nes iš ten buvo patogiau saugoti, galbūt net stiprinti savo giminės poziciją. Mokslininkai istorikai yra įsitikinę, jog Radvilos niekada negyveno Salose, tiktai atvažiuodavo čia pamedžioti.

“Barbora Radvilaitė” Trakuose pasirodys nauju rūbu
|

“Barbora Radvilaitė” Trakuose pasirodys nauju rūbu

Penktadienį, liepos 9 d. Trakų pilyje žiūrovai išvys naujai režisuotą spektaklį „Barbora Radvilaitė“, skirtą paminėti karaliaus Mindaugo karūnavimo dieną. Naujasis spektaklis, pateisindamas Renesanso laikotarpį, iš kamerinio virs spalvingu reginiu, – teigiama pranešime spaudai. Spektaklio prodiuserės Laimos Bingelytės teigimu, nauja režisūra – tarsi naujas “Barboros Radvilaitės” rūbas, leisiantis pamatyti spektaklį kitokiu kampu. Vytenio Pauliukaičio režisūros dėka “Barbora Radvilaitė” įgavo daugiau renesansiško autentiškumo, kurį suteikia religinės vokalinės muzikos ansamblis ,,Giesmių tarnai”, Renesanso muzikos ir šokių ansamblis ,,Banchetto musicale” bei Vilniaus dvikovės sporto šakų mokyklos fechtuotojai. Pagrindinį “Barboros Radvilaitės” vaidmenį atliks aktorė Eglė Aukštakalnytė, spektakliui parvykusi iš Kenijos. Jos įkūnyta herojė naujame spektaklyje traktuojama naujai – Barbora praranda dalį lyrizmo, nes kovoja ne tik už meilę, bet ir savo vietą visuomenėje.

|

Kameron Dias: vyriškas moteriško grožio vardas

Tačiau sulaukus šešiolikos paaiškėjo, kad esminis Dias trūkumas virto pagrindiniu pranašumu. “Ji – tikras modelis! – pavydžiai apibūdindavo ją draugės. – Aukšta, įdegusi ir plona kaip geležinkelio bėgis!” Optimalūs vadinamosios pakabos duomenys (82-58-79) atrodo dar įspūdingesni, nes Kameron nei tuo metu, nei dabar nesilaiko jokių dietų ir valgo viską iš eilės. Dievina makaronus ir keptus viščiukus. Į klausimus apie grakščios figūros paslaptis ji atsako, jog pagrindinė priežastis – greita medžiagų apykaita, o geriausias sportas yra seksas. Moteriškam grakštumui išsaugoti pati tinkamiausia priemonė – vyras. Viename iš Holivudo vakarėlių šešiolikmetė gražuolė susipažino su fotografu Džefu Djunu. Po to sekė kontraktas su agentūra “Elite”. Savarankiškas gyvenimas klostėsi sunkiai ir nepraėjo be pasekmių. Bohemiškas modelio gyvenimas išryškino aistrą alkoholiui. Berods, tuo pačiu metu susiformavo ir gana lengvabūdiškas požiūris į narkotikus: “Aš bijau heroino, o LSD manęs negąsdina”.

Baigiamas restauruoti vienas seniausių teleskopų Lietuvoje
|

Baigiamas restauruoti vienas seniausių teleskopų Lietuvoje

Baigiami vieno seniausių Lietuvoje išlikusių teleskopų, saugomo Vilniaus universiteto (VU) Astronomijos observatorijoje, restauravimo darbai. Astronomijos observatorijos docentas Jokūbas Sūdžius BNS sakė, kad daugiau nei prieš metus prasidėjęs pirmojo VU Astronomijos observatorijos teleskopo detalių restauravimas turėtų baigtis maždaug po mėnesio. Specialistų vertinimu, šis teleskopas yra unikalus ne tik istoriškumu, bet ir savo medine konstrukcija – visos pagrindinės detalės yra medinės. Pirmuosius teleskopus observatorijai padovanojo Vilniaus krašto didikai. Restauruojamas instrumentas yra pirmasis Astronomijos observatorijos teleskopas, kurį padovanojo didikas Mykolas Radvila.

|

Vėlyvieji paukšteliai: Joshas Brolinas ir Diane Lane

Kiek laiko jie draugauja. Atrodytų, susipažino visiškai neseniai, o iš tikrųjų susitikinėja beveik pusantrų metų. Kuo galėtų būti, jei reikėtų keisti profesiją. CŽV agentais. Jie metus sugebėjo sėkmingai slėpti savo romaną nuo smalsių žiniasklaidininkų akių. Viskas paaiškėjo tik šių metų sausį, kai Joshas kartu su Diane atėjo į Niujorko kino kritikų apdovanojimus. Kas juos suvedė. Josho pamotė aktorė Barbra Streisand. Nepatvirtintais duomenimis, kaip tik ji pasistengė, kad Josho ir Minnie Driver vestuvės neįvyktų. Kai jos buvo atšauktos, viename vakarėlyje Joshui buvo pristatyta Diane. Vienintelis žmogus, kuriuo jiedu pasitiki. Donna Karan. Į “Auksinių gaublių” teikimo ceremoniją Joshas ir Diane atvyko vilkėdami jos siūtais drabužiais.

|

Meilė fotoblyksčių šviesoje

Vieni mėgsta glamonėtis stebimi publikos, kiti atsidūrę minioje tiesiog suakmenėja. Jokia paslaptis, jog žvaigždėms patinka, kai publika plūsta į jų filmus. Įžymybėms nuolat reikia publikos pritarimo — net ir asmeniniais klausimais. Pavyzdžiui, jeigu mes pradedame vadinti juos idealia pora, jie ir pradeda tokie jaustis. Be to, leisdami gerbėjams iš arti stebėti romanų eigą, jie reklamuoja ir save, ir savo filmus. Reklama garantuoja populiarumą, populiarumas — sėkmingą karjerą.

|

Išradėja iš Holivudo

“Kino žvaigžde gali būti kiekviena mergina. Tam tereikia ramiai stovėti prieš kamerą ir stengtis atrodyti kuo kvailiau”, – taip yra pasakiusi aktorė Hedy Lamarr. Pati Holivudo gražuolė yra įrodžiusi esanti verta kur kas daugiau. Antrojo pasaulinio karo metais ji kartu su avangardo kompozitoriumi George’u Antheilu pasiūlė naują karinę technologiją, kuri šiomis dienomis vis plačiau taikoma ryšių technikoje. Istorija prasidėjo Europoje neeiliniu skandalu. 1913 m. Vienoje gimusi Hedwig Kiesler vienoje iš čekų kino filmo “Ekstazė” scenų nusifilmavo nuoga besimaudanti ežere. Kino istorijoje tai buvo pirmas toks atvejis, todėl ši scena sukėlė nemažą triukšmą. Greitai Hedwigos karjera nutrūko, nes ji ištekėjo už vieno turtingo ginklų fabrikanto. Šis pasirūpino apsaugoti jaunąją žmoną nuo panašių pagundų. Kelerius metus Hedwiga praleido uždaryta “auksiniame narvelyje”. Toks gyvenimas jos netenkino, todėl 1937-aisiais, kai pagaliau pavyko išsiskirti su fabrikantu, Hedwiga išvyko į Ameriką, kur tikėjosi pratęsti aktorės karjerą. Holivudo studija “Metro-Goldwyn-Mayer” sutiko pasirašyti su ja kontraktą tiktai tuo atveju, jei ji atsisakys skandalingosios Kiesler pavardės – puritoniškose Jungtinėse Valstijose filmas “Ekstazė” buvo uždraustas cenzūros. Nuo to laiko mūsų herojė ir tapo Hedy Lamarr.