| |

“Lietuvos” kino teatro vietoje iškils daugiabutis

Vilniaus prekybos” grupės įmonė “Regiono investicija” užsienio investuotojams pardavė veiklą nutraukusį “Lietuvos” kino teatrą Vilniuje, kurio vietoje iškils daugiabutis. Kino teatro pastatą įsigijo bendrovė “Rojaus apartamentai”, kurios 90 proc. akcijų priklauso Didžiosios Britanijos investuotojų bendrovei “Cinema Scotland”, o dar 10 proc. – nekilnojamojo turto plėtros įmonei “M2 Invest”. “Įsigijome pastatą ir jau parengtų architektūrinių sprendimų nekeičiame”, – Eltai sakė “M2 Invest” vadovas Dalius Kaveckas. Pasak jo, gavus visus reikalingus leidimus statyboms “Lietuvos” kino teatras bus nugriautas, o vietoje jo iškils 10,7 tūkst. kvadratinių metrų ploto pastatas, kuriame didžioji dalis ploto (apie 4,5 tūkst. kvadratinių metrų) būtų skirta butams, o pirmajame aukšte būtų įrengtos komercinės patalpos. Į šias statybas planuojama investuoti apie 7 mln. eurų (24 mln. litų). “Leidimą statyboms tikimės gauti per įprastą laikotarpį – 8-12 mėnesių”, – teigė D.Kaveckas. “Lietuvos” kino teatras buvo privatizuotas 2002 metais. Už 92,6 proc. kino teatro akcijų “Vilniaus prekybos” grupės bendrovė sumokėjo 3 mln. litų ir įsipareigojo trejus metus – iki šių metų rugsėjo 25 dienos – nekeisti jo paskirties.

| |

Už buvusio „Lietuvos“ kino teatro išsaugojimą kovojantiems aktyvistams – sostinės mero idėja

Vakar Vilniaus rotušėje sostinės meras Artūras Zuokas su miesto visuomeninių organizacijų, bendruomenių ir kultūros įstaigų atstovais diskutavo apie Vilniaus miesto viešųjų erdvių bei nekomercinio kino situaciją ir perspektyvas. Miesto bendruomenei buvo pristatytos jau sukurtos ir planuojamos kultūrinės erdvės: „Skalvijos“ kino teatras, Aktyvusis kultūros trikampis, kurį sudaro Vilniaus mokytojų namai, Šv. Kotrynos bažnyčia ir Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejus, Menų spaustuvė, Užupio meno inkubatorius. Susitikimo dalyviai supažindinti ir su strateginiais miesto kultūros objektais: daugiafunkciniu kultūros centru, planuojamu Koncertų ir sporto rūmų teritorijoje, Tautos namais ir Klasikinės muzikos sale, kuri atsiras vietoje dabartinių Profsąjungų rūmų bei Kongresų – konferencijų centru, kuriam numatyta teritorija prie Seimo. Sostinės meras kaip unikalų reiškinį sveikino „Pro-testo“ laboratorijos projektą, neformalų pilietinį judėjimą „Už Lietuvą“, surinkusį per 7 tūkst. parašų už buvusio „Lietuvos“ kino teatro išsaugojimą. Susitikimo dalyviams meras priminė, kad Vilniaus miestas remia „Skalvijos“ kino teatrą, dotuoja „Menų spaustuvės“, kurioje numatomos erdvės nekomerciniam kinui, projektą, ir į planus nėra įtraukęs buvusio „Lietuvos“ kino teatro išsaugojimo.

Paskelbti Tarptautinio mažųjų kino formų festivalio „Tinklai” 2006 nugalėtojai
|

Paskelbti Tarptautinio mažųjų kino formų festivalio „Tinklai” 2006 nugalėtojai

Susumavus Klaipėdos ir Vilniaus žiūrovų balsus, rugsėjo 22 dieną Vilniuje, “Skalvijos” kino centre, buvo teikiami apdovanojimai. Prizų autorius – skulptorius Džiugas Jurkūnas. Šių metų “Tinklų” apdovanojimai keliauja į: Prizas “Auksinis žiūrovas” keliauja į Suomiją, režisieriui Jalmari Helander už vaidybinį filmą “Retos eksporto prekės, reg.” (“Rare Exports Inc.”), 2003. Prizas “Sidabrinis žiūrovas” keliauja į Baskų kraštą (Ispanija), režisieriui Jose Mari Goenaga už vaidybinį filmą “Suderinimas” (“Sintonia”), 2005. Prizas “Bronzinis žiūrovas” keliauja į Belgiją, režisieriui Xavier Diskeuve už vaidybinį filmą “Revoliucija” (“Revolution”), 2006. Ketvirtą vietą užėmė animacinis filmas “Sapnų nykštukai” (“Dream Dwarfs”), 2006, Latvija, režisierė Dace Ridūze. Penktą vietą užėmė dokumentinis filmas “Paskutinis šuo Ruandoje” (“The Last Dog in Rwanda”), 2006, Švedija, režisierius Jens Assur. Šeštą vietą užėmė muzikinis video “Obuolys ant obels” (“Apple On A Tree”), 2006, Vokietija, režisieriai Astrid Rieger ir Zeljiko Vidovic. Septintą vietą užėmė vaidybinis filmas “Užstrigusi tualete” (“Water Closed”), 2006, Prancūzija, režisierė Flores.

Tarptautinis mažųjų kino formų festivalis “TINKLAI 2006”
|

Tarptautinis mažųjų kino formų festivalis “TINKLAI 2006”

2006 metų rugsėjo 4 – 30 dienomis Vilniuje, Klaipėdoje ir Šiauliuose vyks aštuntasis Tarptautinis mažųjų kino formų festivalis Tinklai. Festivalis gimė kaip kultūros akcija, kuria siekta pajūryje ir Vilniuje sukurti reguliariai vyksiantį renginį, galintį suburti įvairių polinkių publiką ir padovanoti jai nestandartinę kino šventę. Per septynerius festivalio gyvavimo metus buvo pademonstruota virš 800 filmų, daugiau nei 70 000 žiūrovų turėjo galimybę susipažinti ir pabendrauti su filmų režisieriais, prodiuseriais, kino kritikais iš 20 šalių. 2003 metais festivalis įstojo į Europos atvirų kino seansų asociaciją (European Open Air Screenings Association), 2005-aisiais tapo Europos kino festivalių koordinacijos (European Coordination of Film Festivals) nariu. Festivalio geografija išsiplėtė nuo Klaipėdos ir Ventės Rago iki Vilniaus, Kauno, Šiaulių, Palangos ir Trakų. Tinklai 2006 tęsia „Europa trumpai” („Europe in Shorts” – EIS) retrospektyvą. Festivalis atidaromas naujausia programa EIS 12 – „Moteris ir humoras” („A Women Touch of Humor”). Europoje moterys režisuoja mažiau nei vieną iš penkių į kino teatrus išleidžiamų filmų. Siekdami pristatyti moterų kūrybos aspektus, Europos koordinacijos filmų festivaliai sudarė šią humoro, kartais net ir įžūlumo kupiną programą.

| |

Kreipimasis dėl buvusio „Lietuvos“ kino teatro likimo ir su juo susijusio sostinės kultūros politikos formavimo

Pastaruoju metu iškilo grėsmė, kad Vilniaus savivaldybei per menkai atstovaujant viešajam interesui, privačiam investuotojui bus suteikta teisė galutinai sunaikinti vieną iš svarbiausių sostinės viešųjų kultūros erdvių, kurią subrandino buvęs „Lietuvos“ kino teatras. Taip būtų paneigta joje sukurta europinė kino kultūros tradicija, nuskurdintas sostinės kultūros gyvenimas ir atimta visuomenei svarbi perspektyva ateityje plėtoti šios kultūros erdvės potencialą. „Lietuvos“ kino teatro likimas liudija visoje Lietuvoje įsigalėjusią tendenciją naikinti nekomercines viešosios kultūros erdves ir kelia esminių klausimų dėl mūsų miestų kultūros politikos. Kokiais prioritetais remiantis ji formuojama – komerciniais investuotojų poreikiais ar platesniu viešuoju interesu? Kodėl nėra garantuojamas demokratinis piliečių dalyvavimas sprendžiant svarbiausius jos klausimus? Kodėl valstybė neužtikrina galimybės išlaikyti svarbiausias nekomercinės kultūros erdves? Manome, kad daugeliu požiūrių išskirtinio „Lietuvos“ kino teatro sugrąžinimas visuomenei taptų vienu iš simbolinių ženklų, kad valstybė turi valios ir yra pajėgi šią tendenciją reguliuoti. Sprendimai dėl „Lietuvos” privatizavimo buvo priimti remiantis vien komercine logika ir ignoruojant ne kartą viešai išsakytus argumentus. Neatsižvelgta į tai, kad „Lietuvos” kino teatras kaip viešoji kultūros erdvė gyvavo jau beveik pusę amžiaus ir per tą laiką subrendo kaip savitą tradiciją turintis kultūrinės traukos centras.

| |

Alternatyvus pilietinis ugdymas – moralinei revoliucijai

Dažniausiai pilietiškumas siejamas su pagarba Konstitucijai, savarankiškais viešaisiais samprotavimais ir sprendimais, įstatymų laikymusi, paklusimu valdančiajam aparatui, dominuojančiai ideologijai ir to aparato manipuliacijoms. Kaip matome, pilietiškumo samprata gali būti išskleista ambivalentiškai, priklausomai nuo to, ar kalbame apie autonomišką politinės viešumos dalyvį, ar apie manipuliacijų rezultatą, klaidingo sąmoningumo puoselėtoją. Politinė viešuma yra tie socialiniai, kultūriniai, sveikatos, socialinės rūpybos ir pan. dalykai, kuriuos turėtų laisvai spręsti kiekvienas sąmoningas žmogus. Be politinės viešumos, egzistuoja ir meninė viešuma, kuri politinius dalykus išviešina estetinėmis, nepriklausomomis formomis. Pagaliau egzistuoja dar ir milžiniškas privatusis sektorius, kuris aprėpia asmeninį gyvenimą ir privačios nuosavybės instituciją. Disidentų, atsakingų, orių asmenų sprendimus lemia jų moralinė pozicija ir politiniai įsitikinimai. Atvirkščiai, propagandos ir viešųjų ryšių akcijų suformuoti subjektai bei demotyvuoti asmenys naikina viešojo sektoriaus skaidrumą ir atsakingumą. Manipuliacijų ir baimės sukurti viešosios sferos dalyviai mielai palaiko demoralizuotus politinius režimus. Daugeliui jų korupcijos santykiai, nuolatinis šališkumas, feodalinė ištikimybė yra svarbiausios politinio gyvenimo nuostatos.

| |

Šalia kino meno. Vargas dėl „Lietuvos“

Situacija su „Lietuvos“ kino teatru gana gerai žinoma: prieš ketverius metus parduotas „Vilniaus prekybai“, prieš metus perparduotas „Rojaus apartamentams“ kino teatras tebestovi. Pernai festivalio „Kino pavasaris“ metu prasidėję ir dar gerokai po jo trukę protestai nieko paguodžiančio protestuotojams ir kino mėgėjams neatnešė: kino teatrą buvo nuspręsta išbraukti iš kultūrinio Vilniaus žemėlapio, ir vietoj jo pastatyti gyvenamųjų namų kompleksą. Tiesa, nuskambėjo ir silpnoki paguodos sakiniai apie tai, kad tarsi ir bus pastatyta 200-300 vietų salė. Bet kiek tų pažadų mes jau girdėjome? Priminsiu: kai „Lietuvos“ kino teatras buvo privatizuojamas, Vilniaus savivaldybė žadėjo už tuos pinigus atnaujinti kino teatrą „Skalvija“, bet naujovių apsilankiusieji jame nepamatė; vėliau ir „Skalvija“ buvo numatyta privatizuoti, o už tuos pinigus pastatyti kino teatrą Menų spaustuvėje ir ten perkelti „Skalvijos“ administraciją ir tęsti jos veiklą. Dabar jau šnekama apie kitką (apie ką – vėliau). O su „Lietuva“ tarsi biznelis ir baigtas. Bet: liepos 4 dieną bus pradėtas sklypo Pylimo 17 detalaus plano svarstymas, o iki tol su jo perspektyva dar galima susipažinti Vilniaus senamiesčio seniūnijoje. Bet: sklypo paskirtis tebėra kultūrinė, t.y. kultūrinės veiklos tame objekte negalima visiškai išbraukti (bent jau iki sutartyje įrašytų 2093 metų), ir vien gyvenamuosius namus ar komercines patalpas statyti tarsi ir nevalia.

| |

Gražina Drėmaitė: Dar kartą apie “Lietuvos” kino teatrą

Prieš dvi savaites “Lietuvos žiniose” (birželio 12 d.) buvo publikuotas straipsnis apie vilniečių susibūrimą dėl “Lietuvos” kino teatro išsaugojimo. Ši akcija dar kartą parodė, jog visuomenė neabejinga tam, kas vyksta Vilniuje, jo svarbiausioje dalyje – senamiestyje. Dar nepaprastai svarbu, kad tarp neabejingųjų yra daug jaunimo. Iš tiesų niekas kitas neišsaugos senojo Vilniaus kaip tik patys vilniečiai. Mūsų visų aktyvi, sąmoninga ir nuolatinė veikla turi sulaukti rezultatų. Pagarba tiems, kurie nenuilstamai stebi valdžių politiką ir laiku organizuoja sambūrius. Kita vertus, keistai (jei ne juokingai) atrodo faktas: renkame miesto valdžią, balsuojame, išklausome auksinių pažadų, o po kurio laiko kovojame su ja. Esame priversti įrodinėti, kad ji skurdina mūsų aplinką, naikina dvasines vertybes. Taip yra ir dėl “Lietuvos” kino teatro pastato. Argi maža Vilniuje puikių vietų Rojaus apartamentams? Kitame Neries krante nuo sovietmečio stūkso nebaigto pastato šmėkla. Sutvarkytų, pasistatytų ir būtų netoli “Europos”. Ne, būtinai reikia šios vietos. Prieš porą metų pati girdėjau, kaip Vilniaus meras kalbėjo, jog bus sutvarkyti Vingrių šaltiniai, žadėjo įrengti poilsio parkelį prie čiurlenančių vandenų…

Ateitis nebus tokia kaip buvo: keletas fantastinių filmų vaikams
| |

Ateitis nebus tokia kaip buvo: keletas fantastinių filmų vaikams

Nors mokslas neigia laiko mašinos egzistavimą, išlieka nemažai būdų ramiai keliauti į praeitį. Ir turbūt nėra labiau visaapimančio, kaip senas kinas, kartais laikomas slapta svaiginimosi priemone, kartais – dvasiniu atradimu. Kaip ten bebūtų – tai pats saugiausias (?) kelias, nereikalaujantis ypatingų įgūdžių ir pasirengimo. Rekomenduotinas. Jei skaitote lietuviškai, vadinas gyvenate Šiaurės hemisferoje, ir gal būt jau ne pirmus metus. Šioje teritorijoje, prieš gerą 20 metų, milijonai televizijos ekranų, ne-kapitalistinių piliečių namuose, rodydavo lyriškus gražius (ir, sakoma, didaktinius) filmus, jei skirtus vaikų bei jaunesnei auditorijai. Ir žinoma, be reklaminių pauzių. Nors ideologiškai varžomos, bet netikėtai plačių užmojų kino juostos buvo kuriamos įvairiose studijose, išsidėsčiusiose po visą, nenoriai prisimenamą Tarybinę tėvynę. Ir dažnai į jaunus jautrius žmones kreipėsi ypač talentingi autoriai. Į jaunatvišką praeities laikmetį,devintąjį dešimtmetį, anglų kalbos šalyse rašomą 80’s ar net golden eighties gal būt lengviausiai atsiveria durys, ypač jei jūs buvote dvylikos ar šešiolikos 1984-ais, ar net jei buvote tuomet tik dviejų metukų. Ši data, nuo pat George Orwell’o 1948-ų metų anti-utopijos, dabar – mokyklinės programos romano “1984”, bene labiausiai įsiamžinus iš visų. O dvylikametis Maskvos moksleivis Kolia, 1984-ais išėjęs nupirkti kefyro, apleistame name užtinka laiko mašiną ir netikėtai nukeliauja į 2084-uosius.

”Da Vinčio kodas” atkoduoja politinį skandalą
|

”Da Vinčio kodas” atkoduoja politinį skandalą

“Da Vinčio kodas”- daugiausia skandalų ir visuomenės dėmesio sulaukiantis filmas. Pasirodo netgi Prancūzijos prezidentas neliko abejingas šiam kino šedevrui. Neseniai šalies spaudoje pasirodė straipsniai su antraštėmis apie Jacques Chiraco daromą įtaką filmo režisieriams. Anot informacijos šaltinių, garsusis politikas taip susidomėjo pačiu filmu, kad net bandė įtikinti režisierius suteikti pagrindinius vaidmenis jo šeimos draugams. Kaip teigia dienraštis “The Times”, garsusis politikas pagrindiniam jaunos mokslininkės Sophie Neveu vaidmeniui bandė “prastumti” seksualiąją filmo “Vilkų brolija” aktorę Sophie Marceau. Pasirodo 39-rių garsenybė yra artima Chiraco dukters draugė , o taip pat 2002- aisiais aktyviai dalyvavo prezidento rinkiminėje kampanijoje. Tačiau galiausiai konkursą laimėjo šmaikščioji Audrey Tautou, kuri nusifilmavus šiame filme, atsikratė jai klijuojamos Amelijos iš Monmarto etiketės. Vėliau šį skandalą dar labiau paaštrino filmo režisierius Ronas Howardas, kuris atskleidė, prezidento reikalavimą, kad aktoriui Jean Reno,filme vaidinančiam detektyvo Bezu Fache vaidmenį, būtų mokamas kur kas didesnis honoraras nei buvo sutarta.