| |

Runkelių mentaliteto virsmas

Runkelių augintojams nė motais, kad cukrus Lietuvoje ir taip kelis kartus brangesnis nei aplinkinėse valstybėse, ką jau kalbėti apie pasaulinę cukraus kainą. Lietuvoje kelinti metai iš eilės cukraus pagaminama daugiau nei suvartojama, be to, jis itin prastos kokybės, tad toliau didinti kvotas ir taip švaistyti pinigus Vyriausybė nebegali. Į specialistų perspėjimus, kad jeigu padėtis nesikeis, po kelerių metų visa Lietuvos cukraus pramonė, taigi ir ją žaliava aprūpinantys ūkininkai, žlugs, runkelių augintojai nekreipia dėmesio. Jie gyvena šia diena, be to, jų įsitikinimu, valdžia niekuomet neleis, kad taip nutiktų. Būtent dėl cukrinių runkelių augintojų ir jų vykdomų kelių blokadų pastaraisiais metais Lietuvos valstiečiams prigijo “runkelių” epitetas, simbolizuojantis užsispyrusius, ekonomiškai nemąstančius ir valdžios malonių reikalaujančius žemdirbius. Be jokios abejonės, ekonominio mąstymo stinga ne tik runkelininkams, bet ir absoliučiai daugumai Lietuvos valstiečių, kasmet reikalaujančių, kad Vyriausybė jų pagamintą produkciją supirktų tokiomis kainomis, kokių nori jie, o ne kokias diktuoja rinka. Reikalaudami nuolatinės mokesčių mokėtojų paramos, tuo pat metu jie piktinasi, kai valdžios atstovai pavadina valstiečius išlaikytiniais. Telieka prisiminti švilpimą, kuriuo buvo palydėtas Prezidentas Valdas Adamkus, prieš metus pirmasis iš visų šalies politikų išdrįsęs žemdirbiams į akis pasakyti šią karčią tiesą.

| |

„Runkelio“ mentalitetas ir dialogo „kultūra“

Nerangiomis gyvulio manieromis visą Lietuvą išsižioti privertusi kaimenė Vilniuje yra beprecedentis darbo išvargintosios, jo jau senokai nedirbančiosios ar niekad neragavusiosios minios akibrokštas dirbančiai valstybės liaudžiai. Taip, tai pačiai, kuri kasdien moka mokesčius, sunkiai dirba nuo aušros iki sutemų. Tos pačios, kuri kasdien vairuoja troleibusus, kepa duoną, dėsto paskaitas kolegijų ar universitetų auditorijose, skenuoja prekes prekybos centruose ir šąla prekyvietėse po atviru dangumi. Ne, tikrai šaliai dirbantieji ir sunkią valandą ją išlaikantieji neturėjo nei laiko, nei ūpo su šypsenomis (!), o vėliau ir kruvinais krumpliais Seimo aikštėje stovėti. Ne, sunkiai duoną uždirbantieji tądien darė tai, ką kasdien daro tūkstančiai į aikštę nesusirinkusiųjų − dirbo. Į aikštę susirinko nuvalkioti rėksniai ir demagogai, viltį neva praradusieji (ar kada turėjusieji?), rinkimų (kuriuose nesivargino dalyvauti) rezultatais nusivylusieji, aukštojo mokslo neragavusieji ar jį dykai už tos pačios valstybės pinigus gavusieji, mušti, laužyti ir naikinti susirinkusieji. Nei profesinių sąjungų stiprėjimo, nei korporatizmo kūrimosi sugyvulėjusi minia nė nepriminė. Ji priminė badaujančią gyvulių armiją. Badaujančią ne tiesiogine šio žodžio prasme (juk švaistėsi brangstančiais (ir neįperkamais?) maisto produktais), o kultūrine prasme − miniai reikia švietimo. Runkelio mentalitetu apsišarvojusiai miniai reikia išmokti, ne rėkti, o dirbi, ne klykti, o diskutuoti, ne piktintis.

| |

Ar emigrantai = runkeliai?

Dabar jau ir norėdamas neatseksi, kas po Nepriklausomybės atkūrimo į užsienį išvykusiems lietuviams priklijavo ekonominių emigrantų etiketę. Ji prilipo nenuplėšiamai, kartu su išdavikų arba nepilnaverčių nepritapėlių pravardėmis. Greičiausiai tai būdas rasti žiūros tašką, iš kurio tuos, anot visuotinės opinijos, parazitus dar galima bent kiek toleruoti. Kitaip sakant, pakęsti juos galima tik sumenkinant. Na, ir prasidėjo: išdavė, pabėgo, jiems tik doleris (euras, svaras…) terūpi, savęs užsienyje realizuoti negali, amerikonų tarnais dirba, Lietuvos gėda, kaip gali buvęs profesorius naktimis biurus valyti, skandalas… Visas šis sujudimas – tik dėl to, kad kažkas sugalvojo, o didelė dalis tautos patikėjo, kad emigrantas yra lygu runkeliui. Atseit, lūzeriai kaimiečiai išvažiavo nekvalifikuotų darbų dirbti, kad užsikaltų pinigų. Tie, kuriems tai pavyko (jei kažkas pavyko, tai še tau ir lūzeriai), būtinai turi būti pinigo vergai. Visi emigrantai esą yra nelaimingi, nesugeba gyventi visaverčio gyvenimo kitoje šalyje, naktimis neužmiega kamuojami tėvynės ilgesio ir mušasi į krūtines norėdami išpirkti savo kaltę: užuot pasirinkę tėvynę, pasirinko pinigus. Jei visa tai būtų tiesa, galbūt mažiau būtų kalbama apie protų nutekėjimą ir apskritai, jei tiesa, kad iš Lietuvos iš važiavo tik padugnės, turbūt nebūtų emigrantams tiek daug dėmesio skiriama viešojoje erdvėje. Kiek galima viską, įskaitant emigraciją, vertinti nė neiškišus galvos iš tos kaimiškos sriubos, kurioje nuolat verdama?

| |

Labas, aš runkelis…

Žinot, gal nuo kuklumo ir nemirsiu, bet iki šiol laikiau save besistengiančiu progresyviai ir kritiškai mąstyti, galvojnčiu apie savo ir savo šalies ateitį piliečiu. Bet šiandien, paskaitęs komentarus apie Prezidento apsisprendimą nevetuoti “Leo LT” įstatymo, supratau, kad esu runkelis. Runkelis, nes manau, kad Prezidentas suklydo. Neturiu jokių minčių apie protestus su šakėm, nušvilpimus ar įžeidinėjimus. Tiesiog manau, kad tai klaida ir galiu savo nuomone argumentot (dabar tingiu ir nemanau, kad tai jau kam nors svarbu). Bet esu runkelis, nes nesuprantu, kad tai projektas ateities gerovei, kad tai vienintelis būdas išsaugot energetinę nepriklausomybę ir ekonominę gerovę. Gal ir taip, tebūnie runkelis – koks man skirtumas. Įdomu tik, kodėl Lietuvoj taip yra? Kaip tik koks svarbesnis įvykis visi lietuviai staiga skyla į runkelius ir ne runkelius. Ne į dešiniuosius ar kairiuosius, ne į konservatyvius ar liberalius, ne į optimistus ar pesimistus? Žmogus turėdamas savo tvirtas politines pažiūras kartais būni runkeliu, kartais ne. Paimkim A. Kubilių (tik šiaip pirmas pasitaikęs pavyzdys) – per Pakso skandalą jis buvo ne runkelis, dabar runkelis (bėje nagrinėjant giliau, tuo metu jis buvo prieš Rusijos interesus, dabar už). Uspaskicho chebra visada buvo laikomi runkelių atstovais, ale dabar balsavo, kaip ne runkeliai. Visada buvo teigiama, kad runkeliai klauso Radžio ir Rimiškio, o dabar jų mitinge dainavo Mamontovas. Dievaži pasimečiau. Ne dėl to ar aš runkelis ar ne.

| |

Rusijoje sulaikė gotus kanibalus

Sankt Peterburgo pareigūnai sulaikė du gotų judėjimo narius, kurie kaltinami žiauriu moksleivės nužudymu ir kanibalizmu. Pasak sulaikytųjų, į nusikaltimą juos pastūmėjo alkio jausmas. Sulaikyti jaunuoliai – muzikantai, o jų auka tapo grupės gerbėja, praneša naujienų portalas newsru.com. Pagal profesiją vienas žudikas buvo floristas, o kitas – mėsininkas. Pareigūnai po apklausos teigė, kad vaikinai teisinosi, jog į nužudymą juos pastūmėjo alkio jausmas. Nužudytosios kūną jie sukapojo ir iškepė orkaitėje su bulvėmis. Kaip praneša naujienų portalas, sulaikytieji Jurijus Možnovas bei Maksimas Golovatskis priklauso gotų bei emo judėjimams. Abu jie jau buvo teisti. Visą Rusiją pašiurpinęs nusikaltimas įvyko šių metų sausio 19 dieną. 11 klasės mokinė išėjo ir namų ir negrįžo. Tyrimo metu buvo išsiaiškinta, kad merginą grupės nariai pasikvietė į vieną butą ir paskandino vonioje – vandeniu ji buvo pripildyta iš anksto. Vėliau nuskandintos merginos kūnas buvo sukapotas. Kai kurios kūno dalys sudėtos į maišus ir išmestos į konteinerius šiukšlėms. Maišus su merginos kūno dalimis, viename kurių buvo galva, rado atsitiktiniai žmonės.

EMO! Kas tie “Emo”?
| |

EMO! Kas tie “Emo”?

Didmiesčių gatvės mirga nuo viena už kitą įdomesnių subkultūrų: hipiai, pankai, gotai jau yra atpažįstami, ko gero, ir mūsų močiutėms, tačiau vis dažniau išgirstame apie naują, iki šiol negirdėtą „veislę“ – tai EMO. Interneto forumai lūžta nuo diskusijų už ir prieš “emo” stilių. Jaunos merginos kone alpsta, aptarinėdamos “emo” berniukų grožį, o tėvai jau ima melstis, kad tik atžala nenuspręstų tapti tėvu… “Emo” (ang. emotional punk) – jaunimo srovė, prasidėjusi JAV, turinti savo stilių ir “pripažįstamas” muzikos grupes. “Emo” – tai punk/hardcore muzikos substilius, išpopuliarėjęs ir dabartinę formą įgavęs devinto dešimtmečio viduryje. “Emo” dar vadinamas emociniu, jausminguoju hardcore’u. Neseniai pasiekusi Lietuvą, “emo” banga įtraukia į savo gretas vis daugiau paauglių, kurie nori pademonstruoti savo išskirtinumą ir naujas, negirdėtas, mažai kam suprantamas tiesas. Naujoji subkultūra formuoja paauglio atsiskyrėlio, atstumtojo įvaizdį. Jiems būdinga depresija, polinkis į saviizoliaciją, liūdesį ir savęs menkinimą. “Emo” subkultūros atstovai išreiškia save rengdamiesi gothic ir punk stiliaus drabužiais. Labai svarbi jų gyvenimo dalis – muzika, o ypač jų mėgstamos grupės. Dainų žodžiai yra cituojami visur ir visada. Būdami itin emocionalios asmenybės, “emo” taip pat kuria eiles, dainas, prozą dažniausiai apie liūdesį, vienatvę, skausmą, meilę ir visuomenės bukumą. “Emo” – tai emocionalusis punk rokas su pop priemaišomis, susiformavęs ir pakrikštytas Vašingtone.

| |

Ar Lietuva tampa gotų šalimi?

Einu vakar per Vilniaus gatves ir kiemus ir niekaip negaliu suprasti, kodėl visi žmonės apsirengę juodai, veiduose jokios šypsenos. Gal ką nors laidoja (jau lietuviai standartiškai juodą spalvą sieja su laidotuvėmis) ar šiaip blogas oras visus neigiamai veikia? Tikriausiai, kad ne. Ir tada man kilo toks klausimas – gal Lietuva tampa gotų šalimi, kurioje ši subkultūra įleidžia vis gilesnes šaknis? Tikriausiai tokių ar panašiai apsirengusių žmonių matėte ne vieną, ir aiškiai pastebima tendencija, kad jų vis daugėja. Taigi kas tie gotai? Sunku surasti vienareikšmišką apibrėžimą – kiek gotų, tiek skirtingų nuomonių apie save. Aišku viena, kad tai vis labiau populiarėjanti subkultūra, kuriai didelę įtaką daro muzika. Ši subkultūra yra grindžiama (bent jau turėtų būti) individualumu, nors esti ir bendrų dalykų. Individualumas suprantamas kaip saviraiškos priemonė, padedanti atskleisti asmenybę. Tačiau aš asmeniškai šioje subkultūroje neįžvelgiu jokio individualumo – tik masinį panašumą (juodi drabužiai, naudojama juoda kosmetika, veide jokios šypsenos, keista klausoma muzika – tiksliau metalo muzikos fone girdimi riksmai). Kai kurie juos net lygina su satanistais ar žudikais (su šiuo požiūri nelabai sutikčiau). Šiame straipsnyje labiau norėta įsglinti į tai, ar iš tiesų lietuviai tampa gotinės kultūros šalimi? Pirmaiusia reikėtų paminėti, kad lietuviai madinga tauta. Ir nesvarbu, kad dirbtinės odos striukę su užrašais “Motor”, “Racing” ir pan.

| |

Gotų subkultūra gali išgelbėti nuo savižudybės?

Apie pusė paauglių, priskiriančių save gotų subkultūrai, yra tyčia save žaloję arba bandę nusižudyti, rodo nauja studija, kurios rezultatus skelbia newscientist.com. Tačiau įsitraukimas į gotų veiklą, kuri pasaulyje ėmė plisti devintajame dešimtmetyje, gali apsaugoti jautrius ir pažeidžiamus paauglius, teigia tyrėjai. Tyrime dalyvavo 1258 jaunuoliai. Paaiškėjo, jog iš tų, kurie mano esą gotai, 53 procentai žalojo save, o net 47 proc. bandė nusižudyti. Mokslininkų duomenimis, Didžiojoje Britanijoje iš viso save žaloja nuo 7 iki 14 procentų visų jaunuolių. Savęs žalojimu laikomi veiksmai tokie kaip pjaustymasis ar savęs deginimas. Apie 6 proc. britų jaunuolių yra bandę nusižudyti. Kai kurie tyrimai rodo, kad šis skaičius auga. Glazgo universiteto mokslininkai teigia, kad save žaloti asmenys pradeda sulaukę 12-13 metų. Paprastai gotais jie tampa po poros metų. „Viena iš tyrimo prielaidų, kodėl jaunuoliai žaloja save, buvo gotų dievaičių ar bendraminčių mėgdžiojimas, bet studija parodė, kad daugelis dalyvių žalojo save dar prieš tapdami gotais, o tapę, žalotis liovėsi arba darė tai rečiau. Vadinasi, kad jauni žmonės, kurie jaučia potraukį žaloti save, tiesiog dažniau įsitraukia į gotų judėjimą“, – teigia studijos vadovas Robertas Youngas. Anot mokslininko, įsitraukę į subkultūrą jaunuoliai randa bendraminčių, dalijasi patirtimi ir vertybėmis, yra palaikomi. Tačiau R.Youngas teigia, kad tyrimą reikėtų atlikti su didesnėmis gotų grupėmis.

| |

E.Mickevičienė nuo skustagalvio išpuolio apgynė gotus

Praėjusį savaitgalį stilistė Eglė Mickevičienė patyrė, ką reiškia gatvės kautynės. Laimei, moteris rimčiau nenukentėjo, o kilęs konfliktas tarp skirtingoms subkultūros priklausančių jaunuolių, jos dėka buvo greitai užgesintas. Praėjusį penktadienį ekscentriškai mėgstanti atrodyti ir gotų bei pankų judėjimams simpatizuojanti 39 metų stilistė kartu su savo jaunaisiais bičiuliais nusprendė apsilankyti gotų vakarėlyje. Kompanijos linksmybes nutraukė iš išvaizdos skustagalvių subkultūrai priklausantis vaikinas, kuris ėmė kabinėtis prie Eglę į vakarėlį atlydėjusių ekstravagantiškai apsirengusių gotų, o vėliau, gatvėje, pasak E.Mickevičienės, išsitraukęs peilį puolė juos. Stilistė nesutriko ir įsivėlusį į susistumdymą, kartu su kitais šalia buvusiais žmonėmis sugebėjo išskirti susikibusias puses. „Matyt, vis dar veikia incidentas, nutikęs su Berneen, – sakė E.Mickevičienė, svarstydama, kodėl skustagalviui galėjo užkliūti ekstravagantiškai atrodantys gotai. – Svarbiausia, kad būtų tolerancija“. Jaunystėje pankavusią E.Mickevičienę dažnai galima išvysti ekstravagantiškai atrodančių žmonių kompanijoje. Po to, kai ji pradėjo atlikėjos karjerą, susibendravo ir su gotų subkultūros atstovais. „Iš pradžių sunkiai sekėsi juos prikalbinti man patalkinti scenoje, tačiau vėliau susibendravome. Ir dabar dažnai nueiname į renginius – jie yra jauni, tad juos pagloboju. Štai ir nuo skinų teko užstoti“, – sakė E.Mickevičienė.

| |

Žiniasklaida apie subkultūras: vien šmeižtas ir dezinformacija?

“Emo negeria. Jie tik pjaustosi venas ir trokšta mirties” , “Gotai ne satanistai. Tai tik švelnesnė jų atmaina” , “Jei žmogus tapatina save su subkultūra, vadinasi jis turi rimtų psicholiginių problemų”. Tokių ir panašių nesąmonių spaudoje, tiek popierinėje, tiek internetinėje, teko skaityti ne kartą. Žiniasklaidoje gausu straipsnių apie įvairias jaunimo subkultūras. Ir dejų deja, vargiai juose atrastume ką nors protingo ir teisingo. Paprastai žurnalistai menkai tesistengia pasidomėti apie tai, ką rašo ir nesukdami sau galvos žerteli skaitytojams šūsnį iš piršto laužtų stereotipų, nė nesigilindami, logiški jie ar ne. Taip atsivertęs laikraštį koks paprastas taikaus būdo metalistas gali sužinoti, jog yra agresyvus ir piktas, puikiu humoro jausmu pasižyminčiam gotui paaiškėja, kad jam draudžiama šypsotis, skinas suvokia – kad savo buvimu kelia grėsmę Lietuvos nepriklausomybei, o pankas – kad svarbiausias jo ir draugų užsiėmimas yra spardyti megztą kamuoliuką, vadinamą socksu. O kur dar paskalos apie satanizmą, gyvūnų aukojimą, kapinių niokojimą ir polinkį į savižudybę. O jos kinta priklausomai nuo mados. Anksčiau visus tuo dalykus kabindavo metalistams, vėliau bobučių šiurpintojų vaidmuo atiteko gotams, o dabar tenka girdėti gandų, jog šėtono garbinimu užsiiminėja emo. Tad logiškai peršasi išvada, jog satanistais vadinama ta subkultūra, kuri tuo metu būna labiausiai “ant bangos”. Tad galite būti ramūs – tektonikų era dar neatėjo.