Šalia šių produktų kur kas kuklesni, skirtingi, visada organizmui naudingi yra  pieno pakeliai, iš kurių turime išsirinkti tinkamiausią.

Daugelis iš mūsų geria pieną, nes jis pagardina kavos puodelį, rytinę košę ar šviežių vasaros uogų dubenėlį. Ne visada susimąstome, kad pienas prisideda prie mūsų sveikatos puoselėjimo. Įdomu, kiek reikia išgerti pieno, kad gautume mums reikalingas maistingąsias medžiagas? Specialistai pataria išgerti vieną stiklinę pieno per dieną. Kokį tuomet pieną derėtų rinktis?

Kaimo žmonės patars gerti pieną, pagardintą turtingu grietinėlės sluoksniu, miestiečiai stengsis išsirinkti iš įmonių siūlomų pieno pakuočių – ar UAT perdirbtą pieną su skirtingu riebalų kiekiu, arba pasterizuotą pieną. Koks gi pienas geresnis, skanesnis, vertingesnis – tai klausimai, kuriuos bandome atsakyti. Visada stengiamės palyginti prieš nuspręsdami, kas geriau. Bet ar išties mes žinome skirtumą tarp pieno, kurį siūlo ūkiai, ir to, kurį perdirba įmonės ir termiškai apdorojus siūlo pirkėjams?

Tai nebus pasakojimas apie riebalų sudėtį ar pieno gebėjimą rūgti palikus jį šiltoje vietoje, bet – straipsnis apie maistines pieno medžiagas, kurias gauname su viena pieno stikline. Taip pat atsakysime į vartotojus dominantį klausimą, ar iš tiesų pasterizuotas pienas vertingas, kodėl UAT pienas taip ilgai negenda, ar kartais jis nėra pagamintas iš pieno miltelių. Pieno gamybos pramonėje taikomos naujausios technologijos, nuolat tobulinami sudėtingi pakavimo įrengimai ir kuriamos pakavimo medžiagos. Mokslo ir technikos progreso dėka atsiranda galimybės ilgiau apsaugoti pieną nuo rūgimo, nekeičiant pieno sudėties -išsaugant maistingąsias savybes ir nededant jokių konservuojančių medžiagų.

UAT pienas – vienas iš šių naujųjų technologijų produktų. Technologijos esmė yra labai paprasta. Atrenkamas geriausias pienas, nugriebiama grietinėlė, kad gautume norimo riebumo pieną, ir galiausiai, pienas yra tik 3-5 sekundes kaitinamas iki 134-140 oC, kad būtų sunaikintos visos bakterijos. Kaitinimas yra toks trumpas, kad nespėjame sumirksėti, o pienas jau pasiekia norimą temperatūrą. Visos pieno maistinės medžiagos yra išsaugomos. Kadangi pienas specialiuose pakavimo įrengimuose supilamas be sąlyčio su oru, į pakuotę nepatenka jokių bakterijų, todėl produktas yra saugus ir tinkamas vartoti. Jokios magijos, tiesiog panaudojamos mokslinės žinios apie temperatūros poveikį mažinant įvairių mikroorganizmų kiekį. 

Vertingos maistinės medžiagos UAT piene

UAT piene yra tos pačios mums gerai žinomos pieno sudedamosios dalys, kurių yra lygiai tiek pat, kiek ir pasterizuotame piene – baltymai, riebalai, pieno cukrus, vitaminai ir mineralinės medžiagos.

Pienas – visaverčių baltymų šaltinis. Į baltymų sudėtį įeina visos žmogui reikalingos aminorūgštys, dalis jų – ypatingai vertingos, nes organizmas jų pats pasigaminti negali. Išgėrus vieną stiklinę pieno, gauname maždaug 11 proc. žmogui būtinos baltymų paros normos. Pieno baltymai yra vertingi žmogaus organizmui. Pieno sudėtyje yra kalcio, fosforo ir magnio.

Piene galima rasti taip pat ir riebalų, kurie šiek tiek keičia skonį, jaučiamą ko gero tik ypatingų smagurių. Riebalai – tai energija. Atrodo, apie riebalus pastaruoju metu kalbėti nelabai populiaru. Tačiau riebalai atlieka daug įvairių funkcijų organizme. Pavyzdžiui, juose tirpsta riebaluose tirpūs vitaminai – A, D, E, K,  kurie būtini žmogaus organizmui bei turi antioksidacinį poveikį.

Mineralinių medžiagų svarba

Pienas mums asocijuojasi su kalciu. Kalcis – vienas iš svarbiausių mikroelementų piene. 99 proc. kalcio mūsų organizme kaupiasi kauluose ir dantyse, 1 proc.  – kraujyje. Kad užtikrintume kalcio kiekį mūsų organizme, būtina valgyti maistą, kuriame jo yra. Kalcio stoka lemia kaulų tankio sumažėjimą, o tai savo ruožtu didina lūžių riziką bei mažina kraujo gebėjimą krešėti.

Stiklinė pieno užtikrina mums iki 20 proc. būtinos paros normos kalcio. Nustačius kalcio kiekį pasterizuotame piene, konstatuota, kad jo vidutiniškai jame yra apie 110-120 mg/100 g.

Pienas taip pat turi nemažai fosforo. Jis svarbus medžiagų apykaitos procesams. Jo yra visose kūno ląstelėse, fosforas dalyvauja susidarant kauliniams audiniams. Stiklinė pieno mums užtikrina iki beveik 20 proc. mums būtinos paros dozės.

Magnis dalyvauja baltymų sintezėje organizme bei riebalų ir angliavandenių apykaitoje. Tiriant magnio kiekį UAT piene, laboratorijos rezultatai parodė, kad UAT piene – 9,07 mg/100 g.

Piene yra ir kalio. Jis dalyvauja perduodant nervinius impulsus, turi įtakos kraujo spaudimui bei raumenų susitraukimui. Išgėrus pieno stiklinę, mes gauname apie 6 proc. kalio dienos normos. Analizuojant kalio kiekį termiškai apdoroto pieno pavyzdžiuose, konstatuota, kad UAT pieno kalio norma lygi vidutinei šios medžiagos normai visose pieno rūšyse.

Piene atrandama mikroelementų: cinko, seleno, geležies. Pienas yra maistinėmis medžiagomis turtingas produktas. Taip pat būtina pažymėti, kad būtent optimalus maistinių medžiagų santykis piene daro šį produktą vienu naudingiausiu produktu mūsų organizmui.

Stereotipai apie vitaminus UAT piene

Piene yra praktiškai visų vitaminų, nors dalies vitaminų kiekiai palyginti maži. Kai kurie žmonės mano, kad termiškai apdorotame piene vitaminų nėra. Tai – klaidinga nuostata. Didelė dalis vitaminų: A, E, B2, H, PP palyginti stabilūs, todėl išlieka ir prie trumpo aukštos temperatūros poveikio. Daugiausia vitaminų prarandama dėl šviesos, oro, ir taip pat ilgo aukštų temperatūrų veikimo. Kadangi UAT pienas kaitinamas labai trumpai, vitaminai jame išlieka. Piene yra tiek vandenyje, tiek ir riebaluose tirpstančių vitaminų. Vitaminas B12  labai svarbus organizmo augimui, nervinių skaidulų stiprinimui, kraujo sudėties susidarymui. Pieno stiklinė mums užtikrina 20 proc. būtino dienos kiekio šio vitamino.

Piene esantis tiaminas (vitaminas B1) ir vitaminas B6 dalyvauja baltymų apykaitoje, folio rūgštis svarbi organizmo augimui bei kitoms funkcijoms. Išgėrus stiklinę pieno galime užsitikrinti atitinkamai 5%, 6% ir 3% būtino paros šių vitaminų kiekio. Piene esantis vitaminas C stiprina apsaugines organizmo funkcijas, padeda įsisavinti geležį ir mažina susirgimų riziką. Pieno stiklinė gali užtikrinti mums maždaug 3,3 proc. būtinos  vitamino C paros normos.

Pienas yra ir lieka svarbiu vitamino A šaltiniu. Jis ypatingai svarbus regai, organizmo augimui ir kitoms funkcijoms. Pieno stiklinė mums užtikrina beveik 7,5 % būtinos paros vitamino A normos. Nors mes ir užtikrinti, kad riebalų kiekis turi įtakos vitaminams, kurie tirpsta riebaluose, būtina paminėti, kad pieno baltymai padeda įsisavinti vitaminą A.

Būtina pažymėti, kad vitaminų kiekis piene priklauso nuo oro ir šviesos poveikio – šios sąlygos ženkliai mažina jų kiekį. Labiausiai šviesa ir oras veikia vitaminus B2 ir C, kurie ypač jautrūs. Vitaminų ir kitų sudėtinių pieno medžiagų kiekį apsaugo tinkama pakuotė.

Renkantis tinkamą apdorojimo temperatūrą, pakuotę ir saugojimo sąlygas, išsaugome pačias svarbiausias maistines medžiagas piene!

Views All Time
Views All Time
5304
Views Today
Views Today
1
0 0