Antsvoris nepaveldimas!

„Ko norėti, pažiūrėkite į mano mamą, juk ir aš tokia pati…“ Ši nuostata klaidinga. Genetinius polinkius galima ir sustiprinti, ir susilpninti. Tai lemia mitybos įpročiai, kurie formuojasi nuo gimimo iki ketvirtųjų gyvenimo metų. Svarbus ir paauglystės periodas – tarp 12-kos ir 14-kos. Elgsena, išugdyta šiais laikotarpiais, vėliau sunkiai koreguojama, todėl atidžiai sekite ir tinkamai formuokite vaikų mitybos įpročius.

Svarbu ne genetinės savybės, o tinkamos mitybos nuostatos. Kita vertus, nuo genų priklauso medžiagų apykaitos greitis, tačiau subalansuotas maistas ir sveikas gyvenimo būdas gali padėti suvaldyti negerus polinkius.

Iš prigimties kiekvienas žmogus gali būti lieknas, žvalus ir sveikas. Prisiminkite – medžiagų apykaitą pagreitinti gali tik judėjimas. O šiandien beveik visiems jo trūksta.

Kodėl nepatariama laikytis dietų?

Ne vienai teko įsitikinti: po dietos svoris greitai sugrįžta, kartais net didesnis. Kaskart numesti kilogramus vis sunkiau. Kodėl? Kai smarkiai sumažėja maisto kiekis, pažeidžiama medžiagų apykaitos sistema.

Vos ne kasdien girdime apie stebuklingas dietas ar piliules, žadančias greitą liesėjimo sėkmę. Tačiau visos dietos paremtos ne maisto įvairove, o itin siauru jo pasirinkimu. Todėl jos gali sukelti išsekimo požymių, pažeisti psichines ir dvasines galias.

Piliules – į šiukšlių dėžę

Kai kurie preparatai iš tiesų slopina alkio centrus, tačiau gali padidinti kraujospūdį, pulsą, rankos gali imti virpėti. Kartais sukelia baimės jausmą, nerimą bei irzlumą, galima netgi prie jų priprasti. Argi šito reikia?

Visai lengva nusipirkti arbatų, kurios padeda šalinti iš organizmo skysčius. Tačiau jokiu preparatu „neištuštinsite“ nė vienos riebalų ląstelės – neteksite tik kalio ir elektrolitų. Šį trūkumą kūnas pajus greit ir skausmingai: tuomet nepasišalins nuodingosios medžiagos iš inkstų ir kepenų, neveiks širdies ir kraujagyslių sistema, atrofuosis raumenys.

Ir natūralios, ir cheminės priemonės nuo antsvorio daugiau kenkia negu padeda.

Vietoj pietų ar vakarienės – gurkšnis gėrimo?

Norint sumažinti antsvorį – iš tiesų patartina trumpam pakeisti pusryčius, pietus ar vakarienę skysto maisto dieta. Tačiau viena sąlyga, kad valgiaraštyje būtų ląstelienos turinčių produktų bei kieto maisto.

Nesaldinta žolelių arbata, kefyras, skysta daržovių sriuba be druskos, mineraliniu vandeniu skiestos daržovių sultys – puikiai pakeičia vieną maitinimąsi per dieną, o jei tai pasirinksite vakarienei – jau po kelių dienų pajusite, kad sijonas ar kelnės per liemenį tapo laisvesnės.

Ne svarstyklės, o bloknotas ir pieštukas!

Iš tiesų tai padės suliesėti. Dienoraštį privalote rašyti tiksliai ir ne trumpiau kaip dvi savaites. Pasižymėkite viską, ką suvalgėte ir išgėrėte: ir sausainį, ir alaus stiklinaitę vakare. Jei neapgaudinėsite pačios savęs – aiškiai pamatysite maisto kiekį.

Dienoraštį pagrįskite keturių „K“ principu:

1. ką aš valgau (maisto sudėtis);
2. kiek valgau (kiekis, porcijos);
3. kur valgau (įprastoje vietoje, pakeliui į namus, žiūrėdama televizorių); 
4. kodėl valgau (iš alkio, liūdesio, draugiškumo kitiems, vienatvės ar nuobodulio).

Užpildžiusios šias 4 grafas, 5-oje pamėginkite bent apytiksliai nurodyti suvalgyto maisto kalorijas. Tik taip galėsite nustatyti, ar viršijate dienos energijos poreikį. Užrašinėjimas atims laiko, tačiau tai tikrai apsimoka: išryškės vienas ar kitas blogas įprotis, pavyzdžiui, potraukis pernelyg saldiems, sūriems ar riebiems patiekalams. Gal valgote pernelyg skubėdamos, gal dažnokai smaguriaujate ar užkandžiaujate žiūrėdamos televizorių, skaitydamos?

Kiekvieną vakarą suskaičiuokite, kiek kalorijų gavo organizmas. Aritmetika paprasta: energijos reikia gauti tiek, kiek organizmas jos sunaudoja.

Vyrams vidutiniškai per dieną reikia 1600-1800, moterims – 1300-1400 kalorijų. Galimi nukrypimai į vieną ar į kitą pusę ir tai priklauso nuo gyvenimo būdo, kūno apkrovimo.

Kaip maitinatės, įvertinti nesunku: jei energijos balansas netinkamas, tai svoris didėja arba mažėja.

Dažniau, bet mažiau

Valgydami rečiau, bet gausiau, tikriausiai gaunate ne daugiau kalorijų, negu valgydami dažniau, bet mažiau. Tačiau pirmuoju atveju kur kas sunkiau valdyti antsvorį: sočiai prisivalgius lėtėja medžiagų apykaita, didėja insulino išsiskyrimas, sparčiau kaupiasi riebalai.

Mažos porcijos apsaugo nuo alkio atakų ir stabilizuoja cukraus kiekį kraujyje. Valgymas mažomis porcijomis ir dažniau padeda išlaikyti liekną ir grakščią figūrą.

Taktika irgi svarbu

Neikite į parduotuvę alkana. Akys norės daugiau nei reikia. Išleisite daugiau pinigų ir prisipirksite „gundančių“ produktų: riešutų, traškučių… O juk atvirkščiai – privalote pasistengti, kad saldainiai, sausainiai ir kitokie skanūs „užkandėliai“ išnyktų iš namų.

Nesisukiokite virtuvėje, kai nereikia. Geriau pasiimkite įdomią knygą, persiūkite seną sijoną ar sutaisykite rankinės užtrauktuką. Paskutinį kartą pavalgykite likus 3-4 valandoms iki miego. Išsivalykite dantis ir daugiau nekelkite kojos į virtuvę.

Sunku užmigti? Pagulėkite šiltoje vonioje, įsipylusios raminamosios druskos. Išgerkite raminamosios žolelių arbatos, pasiimkite nuobodžią knygą.

Jei nutarėte antsvorio atsikratyti ilgam – nesistenkite per savaitę numesti daugiau kaip kilogramą. Organizmas nepajėgus sudeginti daugiau riebalų.

Lieknėdamos per dieną išgerkite ne mažiau kaip 2 litrus negazuoto mineralinio vandens. Stiklinė vandens prieš kiekvieną valgį daro stebuklus: daug greičiau pasisotinsite. Vanduo iš organizmo padeda išplauti toksinus, tuomet rečiau skauda galvą, nekankina vidurių užkietėjimas.

Daugiau judėkite: jei nemėgstate sportuoti, eikite pasivaikščioti. Labai padeda plaukiojimas baseine: ne tik mankština kūną, bet ir atpalaiduoja.

Iškrovos dienos

Jas rekomenduoja gydytojai. Kas tuomet vyksta organizme? Kadangi žmogus valgo mažiau, intensyviau skaidomi riebalai. Per iškrovos dieną galima sulieknėti nuo 0,5 iki 1 kg. Iškrovos dienomis rekomenduotina išgerti 1,5-2 litrus pieno (jei organizmas jį toleruoja), kefyro, pasukų arba suvalgyti 1,5 kg obuolių, 300-400 g agurkų ar liesos varškės, padalijus ją į 4 dalis ir užgeriant nesaldintos žolelių arbatos. Dirbantiems žmonėms iškrovos dienos patartinos kartą per savaitę, nedirbantiems – 2 kartus. Tačiau ne visi gali jas ištverti. Jeigu svaigsta galva ar ją skauda, pasirinkite kitą lieknėjimo būdą.

Nebijokite bulvių!

Jei mėgstate bulves – pabandykite 3 dienų dietą. Jos turi daug vitaminų, mineralinių medžiagų, baltymų ir angliavandenių, ypač didelį kalio kiekį. Be to, mažai kaloringos: tik 70 kcal – 100 g. Bulvių dietai tinka miltingesnės rūšys, pageidautina iš ekologiškai švarių plotų. Jas gerai nuplaukite šepetėliu ir išgarinkite su lupenomis. Į vandenį įberkite šiek tiek kmynų.

Pietums ir vakarienei susmulkinkite 3 ar 4 bulves su lupenomis ir apšlakstykite jas šalto spaudimo aliejumi. Paskaninkite žolelėmis, tačiau nebarstykite druskos!

Pusryčiams sumaišykite dubenėlį rūgpienio ar pasukų su valgomuoju šaukštu nesmulkintų linų sėmenų.

Maitinantis bulvėmis irgi reikia daug gerti skysčių – mažiausiai 2 litrus per dieną. Geriausiai tinka nesaldinta žolelių arbata. Galite netekti iki 2 kg.

Nepraraskite ryžto!

Sveikai liesėti visiškai pakanka numesti1 kg per savaitę. Po pradinio periodo pamirškite lenteles ir kalorijų skaičiavimus. Kai tik išsiugdysite sveikos mitybos ir reguliaraus judėjimo įpročius, suaktyvėjusi medžiagų apykaita „sudegins“ riebalus be jokių lentelių.

Geriausi matuokliai – veidrodis ir drabužiai. Teigiami pokyčiai įrodo sėkmę ir be svarstyklių. Taigi naują maudynių ir atostogų sezoną pasitikite grakštesnė!

Views All Time
Views All Time
14723
Views Today
Views Today
1
0 0