Maisto produktuose esantys angliavandeniai skirstomi į paprastuosius (lengvai įsisavinamus) ir sudėtinius (sunkiau įsisavinamus).

Paprastieji, lengvai įsisavinami angliavandeniai (gliukozė, fruktozė, sacharozė, laktozė) organizme greitai skyla, o jų perteklius paverčiamas riebalais. Pavyzdžiu galėtų būti cukrus. Cukrumi nereikėtų piktnaudžiauti, nes įrodyta, kad jis didina “blogojo” MTL cholesterolio ir mažina “gerojo” DTL cholesterolio kiekį kraujyje, skatindamas  koronarinę širdies ligą. Be to, cukrus mažina vitaminų kiekį organizme, skatina šlapimo rūgšties susidarymą. 

Kartais klausiama, ar galima vietoje cukraus valgyti medų. Medus – vertingas natūralus produktas, nuo seno liaudyje vartojamas kaip vaistas.  Jį bitės pagamina iš gėlių nektaro, sumaišę su savo fermentais. 35 proc. medaus sudaro baltymai, kuriuose yra pusė visų žinomų amino rūgščių. Meduje yra angliavandenių (ypač fruktozės), keletas mikroelementų, B grupės vitaminų, taip pat vitaminų C, D ir E. Medus padeda nugalėti infekciją, gydyti žaizdas, nudegimus. Jį puikiai galima vartoti kaip saldintoją, be abejo, su saiku.  Medus maždaug du kartus saldesnis už cukrų, todėl jo mažiau reikia. Kadangi jis veikia panašiai kaip cukrus, todėl sergantieji diabetu turėtų valgyti atsargiai. Be to, medus kai kuriuos žmones gali alergizuoti. Reikėtų pirkti tik nefiltruotą, nekaitintą ar kitaip perdirbtą medų. 

Jeigu gydytojas patarė visai atsisakyti cukraus, galima nusipirkti jo pakaitalo (saldiklio). Yra sukurta įvairių cukraus pakaitalų. Saldiklių yra daugelyje maisto produktų: kramtomojoje gumoje, gėrimuose, saldumynuose, jogurtuose ir kt. Dažniausiai dedama ksilitolio, sorbitolio, manitolio, ciklamato, aspartamo ir kitokių saldiklių. Sacharinui būdingi šalutiniai poveikiai, todėl jis vartojamas vis rečiau. Cukraus pakaitalų galima nusipirkti vaistinėse granulių, tablečių, sirupų pavidale. Pavyzdžiui, “Zuckli” vienoje mažytėje tabletėje yra 40 mg ciklamato ir 4 mg sacharino. Tiek visiškai pakanka puodeliui arbatos. Geresnis saldiklis, be sacharino –  “Canderel”, į kurio sudėtį įeina 16,7 proc. aspartamo ir 73,3 proc. laktozės. Aspartamas yra vienas saugiausių cukraus pakaitalų. Jo dedama į įvairius produktų. 

Tačiau pastaruoju metu suabejota ir jo visišku nekenksmingumu. Į aspartamo sudėtį įeina amino rūgštis fenilalaninas, metanolis, aspartinė rūgštis. Dėl fenilalanino jo negalima vartoti sergantiems fenilketonurija, nepatartina – esant inkstų ligomis, geležies deficitui. Dėl kitos sudėtinės dalies – metanolio perdozavimo gali atsirasti galvos skausmai, pykinimas, viduriavimas, miego sutrikimai, atminties susilpnėjimas. Tai ypač nepageidautina vaikams.  Todėl bet kokiais saldikliais piktnaudžiauti negalima. Jie nešvengiami tik dviejų būklių atvejais: cukrinio diabeto, metabolinio sindromo ir nutukimo. 

Pirkdami produktus, perskaitykite etiketę. Joje nurodoma, kuo produktas pasaldintas: natūraliu cukrumi ar jo pakaitalu. Galite pasirinkti vieną iš jų. Bet geriausia vengti tiek cukraus, tiek ir saldiklių. Sveikiausia gerti vaisių sultis be cukraus ir valgyti šviežius vaisius. Jie pakankamai saldūs, be to, neturi konservantų ir cheminių spalvintojų.

Sudėtiniai angliavandeniai polisacharidai (celiuliozė, hemiceliuliozė, krakmolas, glikogenas, ligninas, pektinai).  Kai kurie jų sudaro skaidulines maisto medžiagas. Sudėtiniai angliavandeniai nuo paprastųjų angliavandenių skiriasi ilgesnėmis, sudėtingesnėmis molekulėmis, ne taip greitai suskyla. Sudėtinių angliavandenių gausu daržovėse, grūduose, žirniuose, pupelėse, juodoje duonoje, javainiuose.  Jų maisto racione turėtų būti kuo daugiau.

Views All Time
Views All Time
3765
Views Today
Views Today
1
0 0
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn