Spalvos mūsų aplinkoje

Spalvos žmones veikia individualiai. Kai kurias mėgstame, kai kurių – ne. Parinkti spalvas – vienas iš pagrindinių buto interjero darbų, kurį gali atlikti radiostezininkai.

Tinkamai išdažius cechų ir biurų patalpas, galima padidinti darbo našumą. Šviesos terapija efektyviai taikoma medicinoje. Ypač svarbu taisyklingai parinkti reklamos spalvas. Firmos ženklas turi būti harmoningų spalvų, gerai parinktas ir suderintas su reklamos forma bei turiniu. Deramai tai padarius, gerokai padidės informacijos poveikis. Kaip pavyzdžius galime pateikti „Mc’Donalds”, „Pepsi” ir kitų žymiausių pasaulio firmų reklamas.

Spalvos turi neginčijamos įtakos patalpoms. Jų parinkimas priklauso nuo patalpų paskirties, apšvietimo, dydžio, kaip pasaulio šalių atžvilgiu sustatyti baldai ar įrengtos pačios patalpos.

Straipsniai 1 reklama

Rytuose neplėtojama mokslinė spalvų teorija, nėra meistrų, kurie specializuotųsi parinkdami spalvas, bet ten spalva tapo svarbiausiu žmogaus ir visatos ryšio aspektu, todėl tam Rytų šalyse skiriama daug daugiau dėmesio. Ten jau prieš tūkstančius metų buvo sudarytos spalvų ir jų derinių, jų poveikio žmonėms priklausomai nuo gimimo datos ir charakterio bruožų lentelės. Šiuo metu jomis vis plačiau naudojamasi ir Vakarų pasaulyje.

Senovės Rytuose buvo paisoma teorijos, iš dalies paaiškinančios iki šiol neatskleistą šviesos poveikį žmogui. Pagal ją, visas mūsų gyvenimas ir likimas priklauso nuo mus supančios gamtos ir visatos. Energetinė jėga, siejanti mus su spalvomis, buvo vadinama gyvybine energija Či.

Spalvos stimuliuoja ir slegia, harmonizuoja ir balansuoja mūsų gyvenimą. Nors sunku tikėti, bet įrodyta, kad spalvos daro įtaką mūsų savijautai, pasaulėjautai ir net likimui. Jomis sugebame vizualiai padidinti buto ar namo erdvę. Kai mūsų drabužių spalvos dera prie supančios aplinkos, kambarių apipavidalinimo, jaučiamės gerai, jei ne – nemaloniai. Spalvos, veikdamos mūsų emocijas, drauge ir sveikatą, dažnai lemia ir mūsų poelgius. Didesnę laiko dalį praleidžiame darbe, todėl darbovietės interjero spalvos mums daro didesnę įtaką nei eksterjero ar mūsų drabužių spalvos.

Net statinius dažant reikia derinti prie aplinkos ir formų. Mokykloms tinka vienos spalvos, parduotuvėms – kitos, na, o vaistinėms ar biurams – dar kitokios. Minėtus uždavinius tiksliai išsprendžia radiostezija.

Panagrinėkime pagrindinių spalvų simboliką ir panaudojimą.

Raudona spalva sukuria pozityvią energiją. Ji yra pačiame matomų spalvų spektro gale, todėl šią spalvą mes pamatome greičiau už kitas. Bet ši spalva asocijuojasi su prievarta, ardo aplinkos jaukumą. JŽ naudoti patartina: norint sujaudinti (karnavalų fejerverkams), per iškilmingas pastatų atidarymo ceremonijas (juostos), įrengiant perspėjamą signalizaciją (žibintai, vėliavėlės), dėmesiui atkreipti (užrašai).

Raudona spalva nenaudotina psichiatrijos ligoninėse, religinių kultų patalpose, sporto salių holuose, patalpose, kuriose būna daug žmonių (poilsio kambariuose, kavinėse, restoranuose, diskotekose, liftuose).

Geltona spalva – saulės, gyvybės žemėje spalva. Ji paryškina mūsų aplinkos imlumą. Nedidelė gelsva zona apie mūsų akių tinklainės centrą yra aktyviausia regos zona. Tačiau mūsų tautinėje kultūroje geltona spalva asocijuojasi su negatyviomis emocijomis: geltonoji spauda, geltonsnapis, net žmogaus veidas geltonoje šviesoje atrodo nemaloniai. Geltona spalva naudokimės darbo vietoms apšviesti, šiltai aplinkai sudaryti, dirbdami aktyvų protinį darbą, norėdami sutvirtinti viltis, svajas. Geltonos spalvos nenaudokite interjere: voniose, žmonių veidams apšviesti, naktiniuose klubuose, restoranams ir kavinėms, barams apšviesti.

Mėlyna spalva – vandens ir dangaus spalva. Ja naudokimės norėdami pabrėžti savo unikalumą, ketinimų rimtumą, suteikti paslaptingumo elementų (paveiksle, reklamoje). Tai tinkamiausia spalva dvasiniam susikaupimui.

Mėlyna spalva nenaudotina visuomeninių pastatų koridoriuose ir eskalatoriuose, visose patalpose, kuriose žmogus maitinasi, šaltose vietose, patalpose, skirtose linksmintis.

Oranžinė – raudonos ir geltonos spalvos mišinys. Charakteristika – abiejų spalvų. Tai nepopuliari interjero spalva. JŽ naudokime: norėdami išsivaduoti iš vienišumo, savyje sustiprinti ištikimybę, mintis ir pokalbius, norėdami labiau priprasti prie esamos gyvenamosios vietos, būti dvasingesni (drabužių spalva).

Venkime oranžinės spalvos, kai norime susitelkti, kai būtina tapti griežtu vadovu arba lyderiu.

Žalia spalva – augmenijos spalva – patalpų interjere susieja mus su gamta. Mes jaučiamės atgimstantys, nes žalia spalva asocijuojasi su augimu.

Žalia spalva patartina: poilsio ir rekreacijos patalpose, auklėjimo ir mokymo įstaigose, kosmetikos salonų patalpose, kai norime nuteikti puikiai jaustis, sustiprinti ryšį su gamta, atkreipti dėmesį į nauja (reklamoje). Žalia spalva nenaudotina įrengiant judančio transporto vidų – vagonuose, autobusuose, liftuose, onkologijos klinikose (augimas jose nepageidautinas).

Balta spalva – nekaltumo, dieviškumo ir gerumo simbolis. Ši spalva nieko neslepia. Pasaulio psichologai pataria ją naudoti dalyvaujant konkursuose, norint užimti kokias nors pareigas. Balta spalva tinkama išreikšti nuoširdumą, gerumą ir nekaltumą (jaunosios apranga), kai norite suteikti aplinkai švaros ir gaivumo, pabrėžti griežtą tikslingumą (baltų marškinių ir tamsaus kostiumo derinys – bankų ir biurų tarnautojų tradicinė apranga).

Balta spalva nenaudotina: šarvojimo patalpose, įstaigų ir ligoninių laukiamuosiuose, vaikų miegamuosiuose, studentų bendrabučiuose, teatrų ir kino teatrų interjeruose, visose patalpose, kuriose susiduria nepažįstami žmonės, šalto klimato zonose.

Juoda spalva – paslapties spalva, kai kuriose situacijose magiškoji juodoji spalva – seksualumo simbolis (ja dabinasi seniausios profesijos moterys Paryžiuje).

Juoda spalva naudotina reiškiant jėgą ir solidarumą, šiltumo jausmą (juoda spalva sugeria visas kitas spalvas), norint suteikti paslapties, intrigos ir ypač pabrėžiant nepriklausomybę.

Juoda spalva nenaudotina: skaityklose, vaikų kambariuose, gydymo įstaigose, žmonių aptarnavimo įstaigų patalpose, kuriose būtina nuoširdžiai bendrauti.

Violetinė spalva simbolizuoja karališką didingumą, pabrėžia dvasingumą ir susitvardymą. Ji naudotina intelektualiniams, protiniams gabumams, pasitikėjimui savimi stiprinti, reikšti valdingumą.

Violetinė spalva nenaudotina: klubuose, televizijos debatų laidose ir visur, kur susiduria vienodo išsilavinimo ir erudicijos, bet priešingų charakterių žmonės.

Minėtos spalvų savybės ir siūlomas jų panaudojimas skirtas tik patalpoms, kuriose būna daug įvairaus amžiaus ir lyties asmenų. Žmonėms spalvų poveikis individualus, jis parenkamas konkrečiai naudojantis radiostezija.

Kaip pavyzdį apie spalvų poveikį žmogaus psichikai galime paimti JAV karinio laivyno mokslinės tiriamosios bazės eksperimentą. Ši bazė po II pasaulinio karo gavo Pentagono užduotį nustatyti, kokia spalva tinkamiausia povandeninio laivo viduje avarinio streso metu. Nustatyta šviesiai oranžinė spalva – ji slopina agresyvumą, ramina. Šis atradimas šiuo metu labai dažnai taikomas JAV jaunų nusikaltėlių kalėjimuose. Nepriklausomai nuo jų agresyvumo lygio po dešimties minučių šviesiai oranžinėje patalpoje jaunieji nusikaltėliai nurimdavo, o dar po pusvalandžio pradėdavo snausti arba užmigdavo. Švelniai oranžinė spalva pasirodė veiksmingesnė už tramdomąją fizinę jėgą.

Reikia pabrėžti ir tai, kad pagal fengšui nė viena atskira spalva nėra nei gera, nei bloga. Bet žmogui ar statinio tipui yra individualios geros ir blogos spalvos bei jų deriniai.

Raudona spalva sukuria pozityvią energiją.

Violetinė spalva pabrėžia dvasingumą.

Views All Time
Views All Time
4975
Views Today
Views Today
1

Pridėti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

+ 50 = 57